Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Universal Battery Charger


nicnec

Postări Recomandate

inca o intrebare

incarca un acumulator Li-ion , ajunge la tensiunea de 4,2 volti , imi bipaie buzzerul tensiunea ramane constanta si curentul incepe sa scada

dureaza destul de mult pana ajunge in zero (spre exemplu incarcarea a durat o ora si 14 minute iar pana ajunge in zero mai dureaza inca 45 de minute)  de ce?

pot scoate acumulatorul cand a atins 4,2 volti fara sa mai astept scaderea curentului la zero?

Editat de adicontakt
Link spre comentariu

 Acumulatorii cu Litiu se incarca in doua etape : tensiune constanta  urmata apoi de o faza de  "topping" .

Prima faza incarca acumulatorul pana la circa 80% din capacitate iar faza a doua continua cu mentinerea tensiunii constante ( de 4.2V ) insa monitorizeaza scaderea curentului de incarcare . Cand acesta scade sub circa C/20  incarcarea se opreste intrucat o incarcare de durata la curenti foarte mici nu este indicata in cazul acestor acumulatori .

Daca incarci acumulatorul numai pana cand atinge  4.2V  atunci el nu va fi complet incarcat insa durata sa de viata va fi considerabil mai mare ( mai multe cicluri incarcare/ descarcare ) .

Editat de Voltus
Link spre comentariu

Mă întreb și eu doar așa: oare de ce am explicat acest lucru cu șase postări în urmă?

 

În fine, până azi am testat încărcătorul cu acumulatori NiCd, NiMH și Li-Ion. Vestea bună este, că totul funcționează conform specificațiilor lui Felix. N-am avut probleme cu nici o componentă. Cu amplasarea corectă a unui ventilator nu se supraîncălzește nimic. Mai rămâne să stresez dispozitivul cu un acumulator plumb acid de capacitate mare.

 

Legat de durata de viață al unui acumulator Li-Ion aș dori să adaug, că la fiecare unitate de 0.10 V sub 4.20 V, se dublează numărul de cicluri încărcare-descărcare, numai că capacitatea acumulatorului va fi mai puțin, cum a zis și Voltus. Exemple în tabelul nr. 4 aici: How to Prolong Lithium-based Batteries.

Link spre comentariu

Cred că m-am exprimat prea devreme, fiindcă am observat o problemă... Ieri pe la miezul nopții am băgat la un ciclu descărcare-încărcare doi acumulatori NiMH de 1900 mAh în serie. Descărcarea s-a decurs cum trebuie, a durat cam 13 ore, dar după asta încărcarea a durat timp de numai o oră. Ca să verific, am alimentat un beculeț de 2.5 V / 200 mA cu cei doi acumulatori, lucru care a ținut timp de o oră, deci exact atât timp cât au stat acumulatorii la încărcat. Acumulatorii fiind goli, a mai urmat un ciclu de încărcare, legate iarăși în serie, și de data aceasta procesul a durat 3 ore, care după părerea mea este încă puțin. După asta nu le-am mai descărcat. Acum se află într-un încărcător LaCrosse BC-250 și se încarcă.

 

Ceva nu-i în regulă cu încărcarea acumulatorilor NiMH. Setările mele au fost: descărcare 140 mA, încărcare 0.1 C. Ventilatorul n-a pornit, și la atingere radiatorul IRF9530 a fost fierbinte; la fel și regulatorul 7805. Afișajul arăta 2700 mV când s-a oprit încărcarea.

 

Idei?

Link spre comentariu

Se poate incalzi din cauza bobinei daca nu are inductanta necesara IRF9530 e un tranzistor slab!!! 12A/0.3Ohm(25c). Eu am folosit IRF4905 74A /0.02Ohm (25c) si IRF540 la descarcare Bobina 430-450uH bobinat cu CuEm 0.8mm(0.15Ohm) pe un toroid galben negru mai mare. 7805 se incalzeste din cauza ca folositi display verde are un consum dublu fata de albastre.

 

La rezistentele de citire tensiune curent folosit cele 1% sau potentiometru pentru calibrare.

 

post-175986-0-27718400-1426945281_thumb.jpg

Link spre comentariu

Într-adevăr, valoarea inductorului nu a fost măsurat, și dacă rosmarin s-a bazat pe unele recomandări din acest topic, atunci poate fi în jur de 40-47 uH. Bun, asta explică încălzirea. Înțeleg și faptul, că ventilatorul nu pornește, deoarece la curent mic setat microcontrollerul nu-l comandă. O fi ca toate acestea să rezulte întreruperea încărcării?

 

PS: acumulatorii sunt acum la 40% în încărcătorul LaCrosse.

Link spre comentariu

Cred că m-am exprimat prea devreme, fiindcă am observat o problemă... Ieri pe la miezul nopții am băgat la un ciclu descărcare-încărcare doi acumulatori NiMH de 1900 mAh în serie. Descărcarea s-a decurs cum trebuie, a durat cam 13 ore, dar după asta încărcarea a durat timp de numai o oră. Ca să verific, am alimentat un beculeț de 2.5 V / 200 mA cu cei doi acumulatori, lucru care a ținut timp de o oră, deci exact atât timp cât au stat acumulatorii la încărcat. Acumulatorii fiind goli, a mai urmat un ciclu de încărcare, legate iarăși în serie, și de data aceasta procesul a durat 3 ore, care după părerea mea este încă puțin. După asta nu le-am mai descărcat. Acum se află într-un încărcător LaCrosse BC-250 și se încarcă.

 

Ceva nu-i în regulă cu încărcarea acumulatorilor NiMH. Setările mele au fost: descărcare 140 mA, încărcare 0.1 C. Ventilatorul n-a pornit, și la atingere radiatorul IRF9530 a fost fierbinte; la fel și regulatorul 7805. Afișajul arăta 2700 mV când s-a oprit încărcarea.

 

Idei?

Eu am observat ca incarcarea dureaza putin cand acumulatorii nu mai au capacitatea normala.(Tin putin timp in sarcina)

Ventilatorul nu porneste decat la un curent mai mare setat(nu imi amintesc valoarea)

Link spre comentariu

@oivp2003

Sunt de acord, că acumulatorii vechi nu "mănâncă" atât curent cât acumulatori noi, dar ai mei sunt noi-nouți. Eneloop Panasonic, cumpărate acum o lună de la distribuitorul oficial din România. Mai mult, se încărcă perfect în încărcătorul LaCrosse. Culmea este, că acumulatorul Li-Ion s-a încărcat perfect, în repetate ocazii.

Link spre comentariu

Cu speranța că a mai testat cineva acest încărcător cu acumulatori NiMH, și dorește să-și împărtășească experiența, revin cu problema mea: nu se încarcă în totalitate acumulatorii, respectiv încărcarea se oprește după 1-3 ore, tensiunea afișată de LCD în momentul opririi fiind între 1.260 - 1.350 Volți celule individuale și 2.600 - 2.700 Volți două celule în serie. În paralel nu am încercat încă. Acumulatorii au fost descărcați în prealabil.

 

Situația-i interesantă, dat fiind faptul, că odată băgați în încărcătorul LaCrosse BC-250, acești doi acumulatori se încarcă normal. La începutul procesului, tensiunea afișată este similară cu cel afișat de încărcătorul Felix în momentul terminării, iar starea de încărcare este de 10%. După un proces lung de 6-8 ore, LaCrosse arată în jur de 1.44 - 1.50 Volți, iar starea de încărcare evident 100%. Menționez, că acest încărcător afișează mesajul "Def" dacă consideră că acumulatorii nu mai sunt buni, dar acum nu este cazul.

 

O să mai cumpăr o pereche de acumulatori NiMH Eneloop, și o să fac teste și cu acelea, dar între timp dacă are cineva idei ce să verific și ce să mai încerc, aștept cu nerăbdare.

Link spre comentariu

 Cel mai probabil detectia -deltaV nu se face corect intrucat ii incarci la un curent prea mic . Incarca-i la un curent de minim 0.5C  si ar trebui sa functioneze corect .

Link spre comentariu

Mulțumesc Voltus! Abia aștept să ajung acasă de la servici. Însă, dacă asta va fi cazul, e destul de nasol, deoarece 0.5 C va însemna ~950 mA. Va trebui să păstrez dispozitivul LaCrosse pentru încărcări mai puțin stresante și mai multe cicluri de viață pentru acumulatori.

 

Teoretic vorbind, mai pot fi alți factori sau componente, pe lângă -deltaV, care pot cauza terminarea prematură a încărcării?

Editat de Loky
Link spre comentariu

 La o privire rapida asupra codului sursa cam asta ar putea fi cauza .

 Totusi 0.5C la acumulatori NimH nu este o problema . Am niste NiCd GP 800mA care au fost incarcati aproape saptamanal cu 0.9C de peste 10ani . In prezent au circa 75% din capacitate . Problema cea mai mare la NiCd si NiMH este sa nu ii supraincarci respectiv sa nu ii "inrosesti" la mai mult de 40 grade Celsius  => deteriorare rapida .

La preturile pe care le au acumulatorii in acest moment iti scoti banii dupa cateva zeci de cicluri incarcare /descarcare deci prelungirea vietii acestora nu mai este atat de presanta .

Link spre comentariu

Am pus la un ciclu de descărcare-încărcare doi acumulatori NiMH de 900 mAh, în paralel (inspirat de csongore, am modificat și eu un încărcător pe care nu-l foloseam). Ultima dată acești acumulatori au fost încărcați cu LaCrosse. Descărcarea încă durează, cu toate că a început acum 15 ore. Afișajul arată 1160 mV, deci mai este puțin până la 1000 mV. Încărcarea am setat-o la 0.5 C, și sunt curios cum se va comporta.

 

Am citit câteva articole pe Battery University (Biblia tuturor bateriilor și acumulatorilor), și am aflat, că într-adevăr în cazul acumulatorilor NiMH detecția -deltaV necesită algoritm foarte precis, deoarece trebuie detectată o scădere de 5 mV, lucru dificil la o încărcare sub 0.5 C. Numai că articolul vorbește despre detecția -deltaV în contextul supraîncărcării, și nu oprirea prematură a încărcării. În fine, o să aflu în curând, dacă un curent de încărcare mai mare ajută la ceva.

 

Nu știu dacă în firmware se pot efectua acordări fine, că nu mă pricep destul, dar cred că ar fi justificat. Cu toate astea, ar fi ciudat dacă aș fi prima persoană cu această problemă.

Link spre comentariu

  MIcrocontrolerul face conversia A2D pe 10 biti cu referinta la 5V deci rezolutia ar fi de 4.88mV insa trebuie sa masoare tensiuni de peste 20V => rezolutia va fi de 4 ori mai mica deci 4x4.88mV .Deci nu prea are cum sa simta corect deltaV de doar 5mV cand se incarca mai putin de 4 elemente NiMh . Se pot implementa diferiti algoritmi in software de imbunatatire a detectiei si de folosire a altor metode de oprire a incarcarii in aceste cazuri ( sub 4 elementi NiMH) .

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări