Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

O schema cu HBridge


Vizitator q12

Postări Recomandate

Vizitator q12

cine are o schema cu HBridge da sa mearga teava. am incercat cu bc547=curent prea mic apoi cu BD441 adica la 4A da faza ca a mers un pic si apoi au zis ele ca nu le mai place cand sunt cu bazele impreuna si nu mai functioneaza. le-am luat cite un tranz in parte si le-am probat pe toate si se deschid bistos ;) da cind is ca in skema cu bazele impreuna(pe care se da comanda propriuzis) se supara si nu mai fac nimic. am incercat si cu un beculet finut in loc de motor si tot nu vrea. soarele lor ca ma las de electronica. poate imi dati voi o skema mai buna decat hbridgeul clasic. mam gindit sami iau un CI da nam la mine in oras si tre sai fac comanda pe net. cind o sa-l am o sa va povestesc cit de tare e sau cit de naspa. pina at poate ma luminati si pe mine cum sa fac sa mearga afurisenia.merci

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 27
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • niq_ro

    5

  • one

    3

  • Dr.L

    3

  • bogdan_

    1

Top autori în acest subiect

Vizitator q12

clik aici pt a o vedea mai mare : http://www.usphoto.ro/pics/44b7c2871dda31.60301488.jpg

 

Posted Image

 

merci niq_ro pt linkuri. dar e alta problema acum ca am facut o schema ca in imag de sus si cei 2 tranzistori de jos (npn) se incalzesc si crapa ( am folosit BD 237) deci curentul luat de motoras(luat de la o masinuta cred teleghidata ) e mult sub curentul care trece prin BD.

nu gasesc nici o explicatie de ce se incalzesc magarii --m-am gandit sa le pun radiatoare dar daca problema se poate rezolva fara radiatoare?

alimentez cu 5V si 1A merg am pus si cu 300mA si tot merge dar aia 2 BD se incalzesc la fel de tare.

spuneti-mi si mie care e cauza incalzirii unui tranzistor.

Link spre comentariu

pai ai din schema, desi nu sunt desenati ca atare sunt darlinghton. ceea ce ai pus tu, nu sunt. deci nu sunt polarizati cum trebuie si nu se deschid "total". darlinghtonul se deschide cum trebuie.

Link spre comentariu
Vizitator q12

pai din ce am observat e cam adevarat ca trebuia sa mai pun si darlington precum se poate vedea in toate skemele din cele 3 linkuri de mai sus.(i-am pus si darlingtonu) BUT... they are still not working in sensul ca is la fel de fierbinti ca prajesti oua pe ei. cred sa tot aiba 50 grade. ca frig pielea nus calzi sa zici ca nu e mare problema. de asta mam interesat si am facut asa o plangere pe acest forum ca poate s-o gasi cineva mai istet ca mine si sa-mi poata da un raspuns la prima intrbare: "cine are o schema care sa mearga brici, teava, fara probleme, bistos daca vreti ." :prayer: da domnu

Link spre comentariu

Uite ce ai cerut.Asta e o schema super simpla, verificata de mine pana la tensiuni de 150V si 2A, bineinteles modificata, cu FET-uri.Tranzistoarele sunt adaptate curentului cerut si sunt de preferinta darlington. Astfel, pentru 20-30V si 1-2A pot fi TIP120, 122.Pentru tensiuni de pana la 70V si 2-3A, pot fi TIP142 s.a.m.d.Diodele trebuie sa suporte curentul maxim cerut de motor si, eventual, frecventa de comutatie, in cazul comandarii PWM.Nu am reprezentat in schema protectia fiecarui tranzistor, cu dioda in antiparalel. La tensiuni mari, trebuie neaparat luate masuri de protectie contra varfurilor de tensiune: diode pe tranzistori, drosele in serie cu motorul pentru limitarea curentului de pornire, condensator pe motor sau chiar un circuit de protectie mai complex, pentru limitarea varurilor periculoase de tensiune, care apar la comanda motorului cu PWM.Rezistentele sunt 2.2KΩ pentru TIP122 si maxim 15V, pentru tensiuni mai mari, cresc valorile.Schema are avantajul posibilitatii de comanda PWM. Comanda se poate aplica pe fiecare dintre cele 2 intrari. Functionarea schemei este relativ simpla: cand cele 2 intrari sunt puse impreuna la masa sau la +, motorul este franat. Cand cele 2 intrari sunt puse la potentiale diferite motorul se roteste in sensul corespunzator. In afara de franarea motorului, aceasta schema mai are avantajul ca nu se arde montajul, la conectarea ambelor intrari la +.

Link spre comentariu

Nu pot posta atasamente, se pare ca mi-am atins limita de upload.Foarte curios, in alta parte imi arata ca sunt la 1%.Astept sa se remedieze problema apoi uploadez schema.Sorry, but the maximum filesize for all Attachments is reached. Please contact the Board Administrator if you have questions.[uploaded]P.S. Schema pe care vreau sa o uploadez are 2K :smt005

Link spre comentariu
  • 6 luni mai târziu...

ONE super tare skema. si intradevar s-a dovedit extrem de simpla.

cum de nu m-am gindit? superba. esti tata lor.

dar am o singura problema totusi.

daca scoti din montaj primul Qstanga_sus si polarizezi Q de jos stanga se formeaza "linia" Qdreapta_sus - Qstanga_jos si motorul merge intr-un sens dar la capacitate maxima(ca si cum l-ai pune la alimentare direct). f bine functioneaza aceasta "linie". daca pun Qstanga_sus inapoi in schema motorul se invarte mult mai incet decat in situatia dinainte. asta pt ca Qstanga_sus sta polarizat si se scurge "pe langa" cam jumatate din curentul care trebuia sa fie pt motor.

cum se poate rezolva aceasta "scurgere" ?

scuze de intarziere si pt acesta lunga si obositore atentie.

Link spre comentariu
  • 5 luni mai târziu...
Vizitator senoctar

Ce circuit de protectie sa folosesc pentru PWM, ca mi-au iesit peri albi, si de la incercari si de la cautat pe net.

In schema de mai sus (http://one.lx.ro/forum/bridge.html) care cred ca am sa o fac si eu, daca merge bine pe PWM cum trebuie puse diodele de protectie ca nu imi dau seama. Pe celalant thread a explicat cineva pentru schema lui Bala dar mii sa nu fac vreo prostie.

 

Deocamdata am facut o punte care e de pe o masina cu telecomanda. Masina are un controler care nu foloseste pwm si nu e sensibil la pornirea/oprirea motoarelor. La schema am mai adaugat 2 tranzistori ca sa pot folosi puntea cu pwm. E primul fisier atasat. Toate rezistentele le-am pus de 330 ohm.

Schema insasi functioneaza perfect, am 6.2v sau -6.2v (in functie de FWD sau BKW) cu duty 100%, iar bateria scoate 6.27, nu pierd mai nimic. Motorul merge ca direct pe baterie, deci nici din amperaj nu pierd. Numai ca mi se reseteaza microcontrolerul des.

 

Apoi cu mintea mea de programator si cu cunostintele de acum 7 ani din fizica de liceu, m-am bagat sa pun diode de protectie pe unde am crezut. Si anume la colectorii tranzistrilor adaugati, prin care trece pwm in functie de pinii de control si la +. Dioda pe masa nu cred ca face nimic, e acolo de nervi. D3 si D4 sunt 1N4001, iar D1 si D2 sunt PL5V1 (nu mai am altele gen 1n prin casa). Rezultatul evident s-a ridicat la nivelul asteptarilor si ma asteptam sa nu mearga. Acum ajung doar 4.7v la motor, iar zgomotul este foarte putin redus. Doar pe la duty 100%, cand pwm este continuu de fapt, merge insa mai ajunge un puls din cand in cand si mi se apasa un buton.

 

Pe net am mai gasit scheme, dar mi se par complicate degeaba. Revenind la schema de mai sus, daca se folosesc NPN pt tranistorii de jos nu s-ar rezolva problema cu polarizarea ?

 

mersi.

Link spre comentariu

pt protectie,poti pune 2 zennere(fiecare mai mare ca tensintea de alimentare) cap in cap,si ansamblul il pui paralel pe motor

mai poti pune si antiparalel pe trz(intre e si c)

da,poti folosi numai tranzistori npn(doar bipolari) si atunicisi comanda e mai simpla

 

ti-am desenat un exemplu functoinal

http://i14.tinypic.com/4ukz2at.jpg

Link spre comentariu
Vizitator senoctar

Mersi pentru schema.Cred ca am sa fac toata schema din nou imediat ce fac rost de niste diode, deocamdata le-am pus pe toate zenner, iar PL5V1 am inteles ca sunt de 5.1v, si eu cam am peste 6 si se cam incalzeste puntea, nu stiu sigur de la ce piese.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări