Ion_Bumbu Postat Februarie 9, 2013 Partajează Postat Februarie 9, 2013 Se ia un motor electric de DC cu magneti permanenti ( casetofon fara regulator centrifugal! , jucarie ) se cupleaza la un motor de AC cu turatie cunoscuta , se incarca cu o rezistenta de in jur de 0,47-1K paralel cu ceva electrolitic de 100uF si se masoara tensiunea. E gata etalonarea .E relativ linear raspunsul de pe la 100-200 rpm poate chiar mai jos in functie de tipul motorului.In felul asta aveti ceva rapid si destul de precis.Daca aveti norocul sa gasiti un tahogenerator atunci puteti fi si sub 1% .Avantajul metodei e ca e simpla,rapida si nu necesita cunostinte/scule de nivel ridicat.Prost e ca`i scump cit casa un tacho profi daca vrei precizie.E tehnlogie de anii 70-80 insa ajuta .Grig Link spre comentariu
profesorul01 Postat Februarie 9, 2013 Autor Partajează Postat Februarie 9, 2013 Buna Seara, Sunt interesat de cum s-ar putea face un asemenea dispozitiv in regim de amator si pt faptul ca am reusit sa extrag de pe motorul strunguletului meu fulia care avea o treapta si urmeaza sa merg la un strungar sa-mi faca o bucsa pt fulia cu 3 trepte ce urmeaza a fii folosita. De aici nevoia de a gasii o modalitate de a masura turatiile rezultate. Deocmdata NU pot pune poze cu strungul ci doar cu motorul si fulia cu 3 trepte,dar am un filmulet cu strungul de asta vara. ; , Iertare pt Engleza dar este prima data cand vorbesc in fata unei camere de filmat si eram emotionat la culme. MARIUS Link spre comentariu
Vizitator Postat Martie 28, 2014 Partajează Postat Martie 28, 2014 Resuscitez "abrupt" topicul cu o informatie care poate va folosi multor posesori de strunguri. Am luat un alternator auto de 24 V, am fixat fulia intre bacurile universalului strungului meu de banc (ASSIST) si am cuplat turatia cea mai mare a strungului. Datorita campului magnetic remanent in alternator (de la ultima functionare) s-a obtinut intre masa si una dintre cele 3 faze o tensiune efectiva de aproximativ 0,8 V. Am verificat frecventa cu ajutorul unui tester numeric universal si am obtinut 186 Hz. Avand in vedere relatia dintre turatie, numarul de perechi de poli (6) si frecventa n = 60f/p, a rezultat ca turatia reala este de 1860 rpm, fata de 2000 rpm - cea care figureaza in cartea tehnica. Este o metoda destul de precisa de verificare a turatiei, fara eforturi mari in directia construirii unor dispozitive speciale si fara nici-o cheltuiala, daca avem in dotare un alternator auto ramas de la dezmembrarea vre-unui autoturism. Cred ca acelasi lucru se poate obtine cu un motoras cu magneti permanenti de tensiune mica (3...6 V) propus de @Ion_Bumbu. Se determina initial numarul de perechi de poli (p) folosind o turatie cunoscuta. Apoi se utilizeaza frecventmetrul si formula de mai sus. Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Martie 28, 2014 Partajează Postat Martie 28, 2014 Versiunea cu alternatorul e precisa in limita preciziei frecventmetrului folosit.N`are cum sa fie mai proasta de 1% chiar cu frecventmetrele de pe aparatele de masura.Versiunea cu motoras de DC , casetofon , jucarii, etc . e mai simpla , trebuie doar un instrument de masura de DC si un motor etalon . De 3000 rpm, de 1500 rpm la care aplicati factorul de alunecare si gata. Tensiunea e direct proportionala cu turatia motorului.Precizia nu`i grozava dar e utila metoda .Daca aveti un tahogenerator ......alta gisca-n alta traista!Scrie clar pe el tensiune, turatie,precizie, rezistenta de sarcina necesara.GrigP.S. Versiunea cu frecventmetru cred ca ar merge si cu motorase pas cu pas. Link spre comentariu
Vizitator Postat Martie 28, 2014 Partajează Postat Martie 28, 2014 @Ion_Bumbu: Am verificat versiunea ta cu tensiunea unui motoras cc. Cu un (micro)micromotor made in USA, am obtinut 0,91...0,92 V pe aceeasi turatie a strungului. Si eu cred, ca precizia mai buna este in cazul masurarii frecventei. Am imaginat un sistem cu doua bobine diametral opuse cu miez din otel plin, inseriate si fixate pe un fragment de PCB. Prin fata lor (catre capatul liber) va evolua o lamela din otel rotindu-se in jurul unui ax. Peste cele doua bobine care vor fi alimentate permanent cu o tensiune continua, astfel incat curentul sa fie suficient de mic se vor bobina alte doua bobine inseriate de asemenea si constituind un fel de secundar. In mod normal, din variatia inductantei primarului ar trebui sa rezulte o variatie de tensiune, care sa fie transmisibila in secundar. Folosind tot frecventmetrul, cred ca s-ar putea obtine un tahometru foarte bun. Voi incerca sa pun in practica ideia, in momentul in care voi dispune din nou de aportul strungului, care inca nu are cremaliera gata. Link spre comentariu
mihaighe Postat Martie 28, 2014 Partajează Postat Martie 28, 2014 Nu fac reclama dar decat sa pun un alternator pe strungul meu(nu incape- altermatorul este mai mare ca motorul strungului) )mai bine asta: http://sierra.ro/Tahometru-electronic-p6312p.html si poate fi folosit unde ai nevoie, si cred ca este si mai ieftin pa undeva pe net. Link spre comentariu
giongiu Postat Martie 28, 2014 Partajează Postat Martie 28, 2014 Cred ca mai exista o solutie simpla, ieftina si precisa de a masura turatia. Un integrat LM2907/LM2917, convertor frecventa-tensiune, costa vreo 5 lei. Acesta, daca primeste la intrare un semnal de o anumita frecventa, o va converti intr-o tensiune, sau curent, direct proportionale cu frecventa semnalului de la intrare. Daca pe universal de exemplu, se lipesc un nr par de magneti, de mici dimensiuni, cu polii alternati, N_S_N...etc, iar la mica distanta de acestia, un senzor hall, un contact reed, sau chiar o simpla bobina, se va obtine un semnal al carui frecventa va fi direct proportionala cu turatia. La iesirea convertorului se poate citi turatia, cu o precizie de sub 1%, folosind un voltmetru, sau un miliampermetru, ambele digitale sau analogice. Am folosit recent acesta solutie, pentru a masura viteza vantului cu un anemometru home made. Turbina, un ventilator de PC, care are pe rotor patru poli magnetici. Pentru conversia turatie frecventa, am folosit un senzor hall, recuperat din acelasi ventilator. In film, se poate observa liniaritatea foarte buna a convertorului, astfel reglat ca la 10Hz la intrare, sa afiseze 1,0V. Link spre comentariu
mihaighe Postat Martie 28, 2014 Partajează Postat Martie 28, 2014 un contact reedasta nu ca are inertie mecanica Link spre comentariu
giongiu Postat Martie 29, 2014 Partajează Postat Martie 29, 2014 Exista si exceptii. Am testat modele de mici dimensiuni, pana in 20mm lungime, care functioneaza si la 100Hz. Totusi e mai sigur cu senzor hall, care e ieftin, sau care se poate recupera, sau cu bobina, usor de construit prin bobinarea catorva sute de spire, pe un miez de fier. N-am incercat, dar cred ca se poate folosi chiar bobina unui releu, de mica putere. LM2907/...17, are la intrare un comparator, care are nevoie de o tensiune foarte mica pentru a comuta, de ordinul zecilor de milivolti, maxim. Link spre comentariu
Vizitator Postat Martie 29, 2014 Partajează Postat Martie 29, 2014 Ideea de la care am plecat, a fost aceea de precizie. Determinarea turatiei este mai precisa prin masurarea frecventei, decat prin oricare alta metoda. Exista nenumarate scheme de convertoare frecventa/tensiune, sau tensiune/frecventa (micromotorasul, la care se masoara tensiunea generata la borne, nu este altceva decat un convertor frecventa/tensiune) insa conversia deja induce erori. Ce rost au conversiile, daca actualmente mai toate testerele numerice universale au frecventmetre suficient de precise. Interesant este acel "minitaho" linkat de mihaighe. Insa pretul este destul de mare (79 lei) Cu taxele de transport, va ajunge la 100 lei, in conditiile in care un tester universal numeric, este in jurul a 40...50 lei, se gaseste peste tot si este de utilitate generala. Link spre comentariu
almarghi Postat Martie 29, 2014 Partajează Postat Martie 29, 2014 N-am incercat, dar cred ca se poate folosi chiar bobina unui releu, de mica putere. LM2907/...17, are la intrare un comparator, care are nevoie de o tensiune foarte mica pentru a comuta, de ordinul zecilor de milivolti, maxim.am incercat eu si merge perfect. 2907/17 este conceput pentru bobina, altfel de interfete se pot folosi numai cu precautii. trebuie sa-i asiguri la intrare factor de umplere de 50%. factorul de umplere afecteaza grav liniaritatea Link spre comentariu
giongiu Postat Martie 29, 2014 Partajează Postat Martie 29, 2014 N-am incercat, dar cred ca se poate folosi chiar bobina unui releu, de mica putere. LM2907/...17, are la intrare un comparator, care are nevoie de o tensiune foarte mica pentru a comuta, de ordinul zecilor de milivolti, maxim.am incercat eu si merge perfect. 2907/17 este conceput pentru bobina, altfel de interfete se pot folosi numai cu precautii. trebuie sa-i asiguri la intrare factor de umplere de 50%. factorul de umplere afecteaza grav liniaritateaUita-te te rog la fig 23. http://www.ti.com.cn/cn/lit/ds/symlink/lm2907-n.pdfCe umplere are semnalul de comanda in primarul bobinei de inductie, unde e bobina care e conceputa pt integrat? De ce e polarizata intrarea inversoare, cu cca 0,8V ?ola-nicolas, daca pe dumneata nu te multumeste o precizie de sub 1%, ori ai un strung supersmecher, nu ala la care schimbi turatia din fulii, ori postam pe aici de dragul de a cauta nod in papura oricui. Link spre comentariu
lrai Postat Martie 10, 2015 Partajează Postat Martie 10, 2015 Da daca iei un motor pas cu pas recuperat de undeva si il pui direct pe un multimetru care stie sa masoare frecventa cum e ? Mai trebuie 2 rezistente si 2 diode ca sa protejezi aparatul de masura si asta e. Calculele le faci de mana. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum