zal Postat Februarie 1, 2013 Partajează Postat Februarie 1, 2013 După lupte seculare care au durat cîteva luni, din lipsă de timp şi unele piese importante, am mai terminat un amplif stereo în contratimp. Pornind de la dorinţa realizării unui amplif cu 807 (inspirat de ampliful în clasă A al lui fcon), dar nevrînd să fie limitat doar la aceste lămpi, după cîntărirea diferitelor opţiuni, am hotărît ca prin combinarea a 2 x 4 socluri octale să se poată folosi concomitent pe cele două canale lămpi diferite, în moduri diferite de funcţionare ptr majoritatea lămpilor din familia 6L6. Mai precis, pe primul rînd de socluri lămpi cu anodul în cap: 6П7C (ca variantă octală a 807), 8068, 6BG6G, 12E1... etc. Al doilea rînd de socluri e ptr restul familiei, cu anodul la bază: 6L6 toate variantele, 6П3C, 5881/6П3C-E, KT66, 7027A (fără modificări), 1614... etc. ..................................... Descriere: Ampliful a fost construit fără reacţie şi cu comutarea modului de funcţionare al lămpilor finale, în regim de pentode sau ultraliniar, astfel se vor putea face comparaţii complexe între lămpi de acelaşi tip sau diferite. Toate piesele din partea audio sînt selecţionate şi împerecheate. Defazorul este tip catodină. Tensiunea ptr defazor stabilizată independent pe fiecare canal. Tensiunea de filament a ECC83 redresată şi filtrată. Temporizare la pornire 60 secunde, reglabilă fin. Comutare regim pentode - ultraliniar, independente pe fiecare canal. Reglajul negativării fiecărei lămpi accesibil pe carcasă. Indicator de curent catodic cu mA-metru. Fără a folosi piese exotice şi ulei de şarpe, pot spune că a ieşit destul de bine. În timpul testelor am probat următoarele lămpi: 6П3C, 6П3C-E, 6П7C, 6L6 RFT, 6L6GC RCA şi Mazda-Belvu, 7027A Magnavox. ............................. Momentan vă arăt doar cîteva poze şi schema de principiu. Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 1, 2013 Partajează Postat Februarie 1, 2013 In sfirsit Zal, ai facut ceva interesant cu o descriere uimitor de lunga fata de interventile tale interminabile de doua rinduri...Excelenta ideea de amplificator universal pt familia 6L6, apare posibilitatea compararii tehnice si audibile a tuburilor iar executia practica este foarte ordonata, felicitari Link spre comentariu
PL500 Postat Februarie 1, 2013 Partajează Postat Februarie 1, 2013 Parca nici nu am cuvinte !Frumos ! Link spre comentariu
300B SE Postat Februarie 2, 2013 Partajează Postat Februarie 2, 2013 Frumos proeict! Felicitari! Poate ne vorbesti si despre transformatoarele de iesire.(in foto imi par destul de mici) (eventual niste scheme ale alimentatorului). Acest amplificator imi aminteste de un proiect extrem de controversat care s-a numit (se numeste) Dacia Logan (i s-a spus Frankenstein). Sunt curios cum ai rezolvat problema Raa, avand in vedere ca se folosesc tuburi diferite! (pentru a "pastra" Raa ai tensiune anodica reglabila pe o plaja mai larga? Daca ai timp poate vedem si niste oscilograme! O alta intrebare pe care o am este legata de locul unde se foloseste acest final. Daca e pentru chitara (e ok!) sau e pentru audiofili (aici trebuie demonstrat)? Link spre comentariu
saptemari Postat Februarie 2, 2013 Partajează Postat Februarie 2, 2013 Foarte frumos, elaborat si original. Felicitari! Link spre comentariu
Kosmin Postat Februarie 2, 2013 Partajează Postat Februarie 2, 2013 Imi place ideea integrarii familiei 6L6 intr-un amp. In varianta asta sigur nu vei duce lipsa tuburilor de schimb vreodata. Daca ai fi avut cablaj cred ca puteai pune ceva strapuri si ramaneai cu un rand de octale pt toate, altfel e ok si in versiunea asta. O idee pt viitor ar fi folosirea unui trafo iesire modificat astfel incat sa poti lasa 4 finale sau 8 prin comutarea primarelor si prezenta tuburilor in soclu evident, pt cand va fi nevoie de o putere mai mare. Link spre comentariu
zal Postat Februarie 2, 2013 Autor Partajează Postat Februarie 2, 2013 S-o luăm pe rînd. - Întîi, mulţumesc celor care au apreciat efortul. Cu prima ocazie îl voi prezenta curioşilor pe viu. E amplif de casă, ptr muzică, nu de instrument. - Trafo de ieşire au 16 cm2 fiecare, Raa 5,6 kOhmi, secundarul ptr sarcină de 4 Ohmi, carcasa are doi galeţi. Miezul e izolat galvanic de şasiu şi fiecare trafo ecranat faţă de cel de reţea cu tablă de 2 mm. Prizele ptr G2 în cazul funcţionării în regim ultraliniar sînt la 25% din primar, faţă de punctul comun +Ua, tipic ptr această familie (20...25%). Am renunţat la folosirea EL34 din motivele prezentate în primul post, plus că nu am priză ptr G2 scoasă şi la 40...43%, specific acestei pentode. EL34 va face subiectul altui amplif. - Ideia amplifului a fost tocmai de a demonstra că majoritatea acestor lămpi sînt identice, constructiv şi electric, făcînd abstracţie de forma balonului, foile de mică, legături la bază, alte detalii secundare. Singurele diferenţe notabile sînt puterea anodică disipată, mai mare la 6n3c-E/5881 şi 7027A faţă de 6L6G/6n3c, 6n7c (807 cu bază octală), şi tensiunea anodică suportată, mai mare la 6n7c (807) faţă de restul. Nu e nevoie decît de ajustarea fină, cu cîţiva volţi, a negativării la schimbarea lămpilor. Evident că există mici diferenţe între exemplarele aceluiaşi tip de lămpi. Nici diferenţe de sunet nu am sesizat, poate 6L6GC americane să fie mai închise o ideie, oricum nu din cauza anodului negru. Singurele lămpi pe care le-aş proba cu teamă ar fi 6L6 metalice. - Cum am spus la început, am vrut iniţial să fac un amplif cu 807, dar mă împiedica soclul aşa că am făcut rost de varianta octală 6n7c cu ajutorul lui kosmin227. :smt041 Imediat s-a impus şi ideia folosirii altor lămpi din familie. Iniţial am avut în vedere un sistem de comutare, dar era nesigur în funcţionare, la fel ca şi comutarea regimului de funcţionare pentode/ultraliniar/triode, evident cu protecţii şi schimbarea plajei de negativare. Negăsind comutatoare aurite cu un număr suficient de galeţi şi cu izolaţie sporită între ax şi contacte, am renunţat la toate goangele astea şi am reţinut doar comutarea regimului de funcţionare pentode/ultraliniar, care nu necesită şi schimbarea negativării ptr aceleaşi lămpi folosite. În viitor va urma şi un amplif cu triode, nu pseudotriode. - Nu am nevoie de putere mai mare, cei aproximativ 20W îmi sînt suficienţi să astup Logitecul Z5500 al vecinului. - Oscilograme nu am momentan cum să pun, e lipsă un generator de calitate în gestiune, plus că nu mai agreez ideia asta de cînd cu ampliful cu EL12. http://www.elforum.info/viewtopic.php?f=28&t=71534 Obsesia oscilogramelor e întrecută doar de simulări, observ... Muzica se ascultă cu urechea, nu cu osciloscopul, spunea cineva. Link spre comentariu
zal Postat Februarie 2, 2013 Autor Partajează Postat Februarie 2, 2013 O rectificare, priza ptr G2 e la 20%. Corespondenţa între pinii perechilor de socluri. Alimentarea, pornirea şi întîrzierea. Link spre comentariu
fcon Postat Februarie 2, 2013 Partajează Postat Februarie 2, 2013 Cu prima ocazie îl voi prezenta curioşilor pe viu.Abia acum am vazut topicul; bravo, frumos si ca idee, si ca design! Un amplificator unicat si complex... iar 6n7c arata super, este?Inca o data, felicitari si asteptam primavara, pentru intalniri audio(file?)... Link spre comentariu
zal Postat Februarie 2, 2013 Autor Partajează Postat Februarie 2, 2013 Mulţumesc! Aşteptăm să dea ghioceii. Într-adevăr 6n7c/6BG6G e o lampă frumoasă, nu se compară cu alte bizarerii. E mai puţin cunoscută pe aici, chiar şi faţă de 807, poate şi findcă e rară. Constructiv sînt identice ambele cu 6n3c, cu mici diferenţe exterioare (izolatori, decupături în foile de mică). Link spre comentariu
fcon Postat Februarie 3, 2013 Partajează Postat Februarie 3, 2013 Constructiv sînt identice ambele cu 6n3c, cu mici diferenţe exterioareLa 6P3S (din '64) am "reusit" sa fac un scurt intre catod si anod, supravoltand lampa.La G807 si 6P7S, plasarea anodului este mai buna, aparand in schimb problema de electrosecuritate, adica amplasarea spatiala a conductorului de alimentare al anodului (fir lung, treceri prin carcasa, "parcarea" firului de curent la schimbarea tipului de lampa, comutatoare, etc...).------------------6P7S - din '77 ... de cand s-au nascut o parte dintre colegii nostri de forum, iar altii nu erau nici macar programati! Link spre comentariu
Untold Postat Februarie 3, 2013 Partajează Postat Februarie 3, 2013 Felicitari @zal pentru o realizare de exceptie!!Se vede de la o posta tona de munca implicata combinata cu alta tona de pasiune si 1000 de tone de cunostinte in domeniu!Intr-adevar, este extraordinar de frumoas tubul 6n7c!Am si eu recuperat dintr-un radio vechi, un 6n3, din iunie 1950!! are o forma asemanatoare. E functional, l-am testat intr-un amplif cu 6P3C, in locul lui: canta la fel de frumos, poate o idee mai incet....de la o varsta, deh, nu mai ai aceeasi "emisie"... Cat ar costa o pereche nos de 6n7c? Link spre comentariu
300B SE Postat Februarie 3, 2013 Partajează Postat Februarie 3, 2013 Am si eu o intrebare: este pentru chitara (sunet gajit - amplificator care distorsioneaza) sau un amplificator de mare fidelitate audio.MIe imi place cum a reusit montajul, din punct de vedere estetic (al carcasei)!As fi curios sa il ascult!Da, sunt sigur ca dl Zal va aduce si oscilograme care sa arate forma nedistorsionata a semnalului!Deci inca odata succes si felicitari pentru EFORTUL depus, cat si pentru dorinta de a impartasi cu colegii de forum reusita!PS.Draga Zal, multumesc pentru schema de alimentare si te rog sa postezi si schema (valorile) componentelor din defazor. Link spre comentariu
zal Postat Februarie 3, 2013 Autor Partajează Postat Februarie 3, 2013 Nici nu am pomenit că aş fi proiectat un amplif de chitară stereo. Nu înţeleg de ce o schemă trebuie să fie complicată ca să sune bine? Cădeţi în aceeaşi capcană ca cei de la rubrica cu amplifuri SS. Cu sursele de semnal din ziua de azi nu mai e nevoie de etaje de intrare (preuri - adaptoare de nivel/impedanţă), doar de defazor, simplu dar reglat cum trebuie. Pînă acum lumea se dădea de ceasul morţii cu trafo de ieşire, acum apare pandaxia schemelor. Am optat ptr catodină findcă păstrează simetria pînă la epuizarea triodei şi mai ales, e creaţie proprie. Nu mai povestesc cum am optimizat valorile pieselor şi tensiunile că... Nu am folosit lămpi prefinale findcă nu e cazul, nu atac 4,6,8 lămpi finale. În legătură cu schema completă, m-am gîndit iniţial să nu o postez, dar cum nu cred că o să se apuce careva de clonat ampliful, o să o ataşez mai tîrziu. Untold, am şi eu la colecţie 6n3 tip pară, are aceeaşi emisie ca şi cele fabricate pînă la sfîrşitul anilor 80, fiind folosită. De aia am pus momentan 6n3c din 1965-66, evident noi. Încă nu am găsit 6L6 rusească din 1945-50. fcon, doar prinderile anodului sînt mai izolate la 807 şi 6n7c, fie prin izolatori ceramici (de altfel, există o varietate la 807, în funcţie de producător), fie prin decupături largi în discurile de mică, cred că mai de grabă s-a făcut arc între conexiunile A- KG3 - G2 de sub discul de mică de jos, unele exemplare sînt mai neglijent ansamblate şi au apropieri între electrozi. Asta e problema lămpilor cu baza din sticlă suflată. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum