Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

termostat electronic pt. incubator


Vizitator PopaF

Postări Recomandate

Vizitator PopaF

Buna ziuaDoresc sa fac un incubator dintr-un frigider vechi si am fost la un magazin sa cumpar un termostat. Acolo am fost sfatuit sa cumpar un anume model (eliwell idplus 947) care era si foarte scump, dar care nu cred ca se potriveste aplicatiei mele.Este conceput pt. instalatii de racire. Comanda compresor, ventilator si instalatie de dezghetare.Mi s-a spus ca se poate folosi la orice aplicatie daca nu se depaseste limita de intensitate (max 17A).Problema mea e ca nu stiu sa-l programez, iar din instructiuni inteleg doar cum sa-i setez aplicatiile (prestabilite, cred). Dar fiind pt. racire, el cupleaza releele cand se incalzeste si decupleaza la racire, adica invers decat imi trebuie.Si programarea (setarea valorilor de temperatura) cred ca se face ,nu din taste, cum m-a asigurat specialistul magazinului, ci cu ajutorul unui soft si o interfata speciala (TTL), pe care n-o am.As pune si un link catre un manual de utilizare, dar nu vreau sa fie interpretat ca reclama, totusi rog pe cineva sa caute dupa model (eliwell idplus 947) si poate m-ar putea ajuta cu ceva informatii despre programarea acestuia.In manual sunt folositi multi termeni tehnici, straini mie.A, si ar mai fi ceva...am si trei sonde de temperatura (una de la acel magazin) si fiecare arata alta temperatura, desi sunt apropiate cand le conectez (cate doua, ca atat permite). Valorile aratate sunt (de exemplu): +10 gr.C, +23 gr C si +100 gr.C (cea cumparata).Aceasta din urma cu 100, daca o tin in palma, adica o incalzesc, incepe sa scada, nu sa creasca. Daca schimb sondele intre ele, fiecare arata alta temperatura decat inainte, diferentele fiind semnificative (5-6gr.C).Asta ma duce cu gandul la faptul ca ori sunt eu prost de tot, ori nimic din ce am nu-i bun.Multumesc si astept rabdator, ca altfel trebuie sa merg 70km pana la magazin, sa-l returnez, si sa ma si intorc. :jytuiyu

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 15
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Ticu

    6

  • rimache

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

N-am gasit pe net decat modelul -974; este o eroare? Pune un link spre modelul tau exact.Oricum aparatul -974 zice ca poate folosi 3 tipuri de sonde:NTC - setare initiala (termistor cu coeficient negativ de temperatura); PTC (termistor cu coeficient pozitiv de temperatura) sau termorezistenta de platina de 1000 ohmi. Aparatul trebuie setat in functie de sonda pe care o ai, altfel indica aiurea. Asa s-ar explica si variatia inversa pe care ai observat-o.Oricum e specializat pe frigidere, te-ai complicat prea mult si probabil ai dat si vreo 4-500 de lei. Era suficient un montaj simplu, ca la incubatoarele romanesti de odinioara.Daca-l pastrezi va trebui cautat printre "aplicatiile lui", daca exista o secventa care sa faca doar treaba care-ti trebuie. Pentru programare ar fi util cineva care foloseste curent aparatul, altfel iti trebuie o zi intreaga sa te lamuresti cu zecile de reglaje - ce fac ele si cum trebuie setate.

Link spre comentariu
Vizitator PopaF

Pai sa-ncep cu multumesc.

Ca sa-l restitui pe acesta trebuie sa invoc un motiv plauzibil, ca nestiinta mea nu cred ca-i convinge. Ar mai fi si faptul ca un drum pana la acel magazin m-ar costa cateva zeci bune de lei (eu sunt taran si l-am cumparat din oras, -70km). Acesta m-a costat 230 lei si sonda (eu am cerut pt.valori pozitive) inca 35 lei.

Incubatoare vechi am vreo trei eu si parintii inca doua, dar nu ca ne trebuiau atatea, ci ca scoteau cate 15-20 pui din 56 de oua. Acum am conectat acele sonde (termistori) la acest termoregulator si v-am spus ce precizie au...+- 13gr.C. Scot puii gata prajiti.

Acum am reusit sa-i setez temperatura la care sa cupleze si cea la care sa decupleze.Doar ca-i invers, cupleaza cand se incalzeste.

Daca as folosi aceasta ca pe o comanda data altui contactor, oare ar merge? Adica daca tot ma fac de ras s-o fac cu gratie...

Inca mai sper ca cineva mai priceput ca mine, (adica oricine) m-ar putea sfatui in legatura cu acesta.

Asta-i aparatul meu (adica cel cu indicativ) 974:https://www.google.ro/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&ved=0CEQQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.eliwell.it%2FWorkArea%2FDownloadAsset.aspx%3Fid%3D22572&ei=dfH4UJemKsWY1AXy14EI&usg=AFQjCNElGzfcdWFWo_85XuRLyGGkh11xew&sig2=Zk0yVwY3gN-MbsRxaL85Mg&bvm=bv.41248874,d.d2k

Link spre comentariu

Poti folosi un releu care sa inverseze comanda.Daca gasesti un releu de curent alternativ, cu bobina alimentata la ~230V, schema e cea de sus. Un releu de curent continuu ar merge cu schema de jos, unde se introduce un alimentator de la ~230V la 12V (minim 100mA) curent continuu. O dioda previne supratensiunile datorate autoinductiei la deconectare.In ambele cazuri contactele trebuie sa reziste la ~230V / minim 10A.Foloseste sonda care da o indicatie cat mai apropiata de cea reala la 38 grade C si are sensul de variatie corect. Verifica cu un termometru obisnuit corectitudinea indicatiei in incinta, inainte de a o folosi. Eventual reglezi mai sus sau mai jos, in asa fel ca temperatura reala sa fie cea dorita.

post-29403-139829562271_thumb.jpg

Link spre comentariu
Vizitator PopaF

Ok, pare-se ca asta-i solutia optima.

Intre timp am invatat sa-i setez si alarmele (pt. minim si pt. maxim).

Mai am o rugaminte, imi puteti spune si ce tip de releu pt. 230 V ar fi potrivit? Stiu ca acestea sunt de mai multe tipuri (cu dublacomanda, in vid...).Cum sa formulez, sa nu pufneasca in ras vanzatorul?

Legat de sonde...termostatul are o functie de calibrare. Cred ca pot regla temperatura pe care o arata un termometru din incinta, fara sa trebuiasca sa schimb sonda.Aceasta pare ca lucreaza, dar e eronat interpretata de termostat.Mai am putin de sapat si-i dau de cap. Pana luna viitoare mai e o luna si mie atunci imi trebuie.

Inca o data multumesc!

Link spre comentariu

Ma gandeam la un releu electromagnetic obisnuit, dar cu bobina pentru 230V alternativ. Sunt destul de rare, de asta ti-am dat si varianta cu releu de 12V.Atasat este un exemplu, la 25 lei, la un magazin cu nume de conexiune. Atentie, zice ca are variante pentru 230V continuu sau alternativ (DC or AC coil). Trebuie alternativ.

post-29403-139829562675_thumb.jpg

Link spre comentariu
Vizitator PopaF

Multumesc mult. :multumesc

Desi nu-i specificat (ca pt.mine), cred ca functioneaza alternativ, adica la un impuls inchide, la urmatorul deschide.Eu trebuie sa am grija sa-l montez cu releul termostatului cuplat, si releul acesta nealimentat, presupun, ca sa inverseze comanda (gresesc?).

As mai indrazni cu o intrebare...

Am o priza programabila, care-mi complica existenta, intrucat nu-i gasesc baterii. Cuplarea manuala e de fapt tot electronica, adica eu apas un buton de tip "tuch" si dau comanda unui releu. Zic asta intrucat dupa apasare contactorul ticaie decalat cam cu o secunda, iar tasta pe care o apas nu pare sa aiba ceva mecanic (e ca la telecomenzi...cauciuc si probabil ceva grafitat). Intrebarea e :"m-ar putea ajuta in locul acelui releu postat de dumneavoastra?" Cred ca schema de conexiune i-o pot gandi, si mai mult decat sa-l stric, n-am ce-i face...cred. O sa stau si cu lopata cu nisip langa mine.

O zi frumoasa sa aveti.

Link spre comentariu
Vizitator PopaF

Revin...

Acesta este releul din priza de care spuneam:Posted Image

Imi poate face cineva schema cu legaturile ce trebuie sa le fac.Eu nu-s electronist si nu prea ma pricep (aproape deloc).Stiu care sunt pinii prin care se alimenteaza din retea, stiu si care-s pinii prin care scoate tensiunea catre consumator (unul e comun).Asa cum e acum pe placa cu circuite, el cupleaza imediat ce-l alimentez.In afara de cei trei pini (intrare iesire si cel comun, mai are doi, dupa cum se si observa in foto.Mai departe mi-am prins urechile...

Ma poate ajuta cineva?

Multumesc.

Link spre comentariu

1. Nici vorba de comutare alternativa a contactelor la fiecare puls primit. Acela este releu bistabil; este si mai greu de gasit si nu ai nevoie de asa ceva.

Releul electromagnetic obisnuit are o bobina cu miez de fier. http://homepage.ntlworld.com/g.knott/elect129.htm Cand se aplica o tensiune pe bobina, miezul de fier se magnetizeaza si atrage o alta piesa de fier (armatura) care se misca putin si modifica pozitia unor contacte. Aceste contacte sunt legate in alt circuit si inchid sau deschid acel circuit.

Avem doua tensiuni diferite: una de alimentare a bobinei (in circuitul de comanda) si alta in circuitul comandat de releu.

In cazul primei scheme (de sus) tensiunea de alimentare a bobinei trebuie sa fie 230V alternativ (adica isi schimba sensul de 50 de ori pe secunda) ca asa-i reteaua electrica in Romania. Constructia sa speciala asigura faptul ca nu vibreaza (zbarnaie) tot timpul cat este alimentat cu tensiune alternativa, la fiecare schimbare a sensului tensiunii.

In schema de jos tensiunea de alimentare a bobinei trebuie sa fie continua, de 12 volti (nu isi schimba sensul, pentru ca a fost redresata in alimentator).

 

2. Releul din poza pare sa fie de 48 volti continuu (48VDC dupa cum scrie pe el). Acesti 48 V se aplica bobinei (posibil contactele de sus). Notatiile gen 30A 240VAC sunt curentii si tensiunile maxime suportate de contacte.

Contactele (posibil sa fie jos) sunt trei (comun, NO normal deschis si NC normal conectat). "Normal" inseamna fara ca bobina sa fie alimentata.

Ai putea sa-l folosesti cu schema de jos, cu conditia ca alimentatorul sa-ti dea 48 volti continuu (mai greu de gasit decat 12 volti ce ti-am recomandat eu).

Identificarea exacta a contactelor si legaturilor la bobina se face cu un ohmetru.

 

In schemele mele, cele doua fire "De la termostat" se leaga in loc de compresor (contactul 1 si nulul retelei (N) in poza de la pag. 12 din Instructiunile la care ai dat linkul).

Link spre comentariu
Vizitator PopaF

Asa cum e montat el pe priza programabila, imediat ce il introduc in priza retelei el comuta pe inchis.Adica imi scoate tensiune la bornele prizei programabile. Practic am un releu care porneste alt releu, adica n-am ce-mi trebuie.Am gasit si o modalitate de a-l opri, taindu-i alimentarea (pe testerul meu indica 42V DC, da-i tester chinezesc, de pe vremea strabunilor).

Oricum, voi cumpara acel releu recomandat de dumneavoastra, ca deja am pierdut prea mult timp cu incercarile mele si de-acu' risc sa ma electrocutez, ca-s obosit. Multumesc mult domnule TICU.

 

PS: Imi puteti spune daca acesta din link, se preteaza aplicatiei mele?http://www.chorus.ro/files/ariba_documents/124982-Specifications-sheet.pdf

L-as putea imprumuta din alta instalatie de irigat, care nu-mi trebuie acum.

Link spre comentariu

E posibil ca tensiunea in circuit sa fie chiar 42V, releul de 48V inca functioneaza.In principiu s-ar putea folosi un contactor ca cel indicat. Nu ti-am dat aceasta idee fiindca e mai scump. E de fapt un releu cu bobina alimentata la 230V alternativ. Din pacate tipul indicat de tine nu are decat contacte Normal Open (Pole contact composition: 3 NO), deci 3 contacte normal deschise. Ori noua ne trebuia un contact NC (Normal Closed) cum rezulta si din scheme. Asa ca nu se obtine inversarea comenzii de care avem nevoie.

Link spre comentariu

Din cate vad eu, la modelul 974/230V, pe pinul 7 este un contact care se poate folosi pentru incalzire (pagina 12 din manualul postat mai sus). Masoara intre pinii 5-6 si 5-7. Contactul 5-7 cred ca este ce ai nevoie.

Link spre comentariu
Vizitator PopaF

Buna dimineataCu releul cred ca am rezolvat-o.Am gasit vreo doua in "lada de zestre a bunicii", mai precis in vechiturile ramase de la fostul proprietar.Sunt de tip comunist, negre, mari si zgomotoase, dar comuta bine si au contacte gen "platina" (probabil argint industrial).Cand a aclansat era sa lesin de spaima. Fostul proprietar era sef la CAP si din cabluri groase de aluminiu si-a facut bolta de vie, iar din tevi pt. irigatii (tot Al) stalpii.Sa revin din aratura...contactoarele de care spun sunt si NO si NC (acum am invatat si eu...multam domnule Ticu), si le-am uns cu WD40...cred ca mai duc vreo multi ani.Imediat ce incarc acumulatorii, pun si de-o poza cu instalatia (asa, doar in faza de legaturi pt. teste).Functioneaza bine....Domnule @Rimache, functia de incalzire este controlata de sonda PB2, si este temporizata, adica are o limita de vreo doua ore, parca (nu-mi mai amintesc).Sonda poate sa-i furnizeze doar temperatura maxima (setata) la care intra in functiune degivrarea, si apoi se opreste, cum spuneam, dupa o perioada de timp, setata.Nu-i controlata termic si la oprire. Adica nu-i ce-mi trebuie.Oricum, va multumesc....Acum, ca am rezolvat etapa aceasta, trec la urmatoarea. Vreau sa-i fac o automatizare pt. intors ouale, sa se credea sub mama lor. Ma gandeam la un actuator de antena auto. Sper ca n-am zis vreo perla.Chiar am unul (care impinge o antena telescopica), dar nu stiu daca 12V/1A, cat furnizeaza transformatorul de la vibratorul nevestii (d-ala cu role, de facut masaj in cada, nu d-al'laltul), e suficient. Ramane sa-l testez, dar dupa ce concep si partea mecanica...rafturile.P.S. Am si o rezistenta de nichelina, d'aia bucalata, neintinsa inca; p-asta cum as putea s-o calculez, fara s-o indrept? Ca daca depaseste 300W, cred ca renunt la ea si pun bec d'ala termic, sau cum i-o spune, de 150W.Multumesc si o zi senina sa aveti.

Link spre comentariu
Vizitator PopaF

Cum spuneam, si ceva poze cu piesele implicate in proiect.:

Si tocmai am constatat ca actuatorul nu mai functioneaza.Pe el scrie in araba, si n-am timp sa ma duc acum in Algeria, sa vad ce model e. S-a stricat stand, ca daca era chinezesc...se strica mergand.

Imi fac curaj si-l deschid.Va tin "la curent", (dar cred ca nu-i prea inspirata formularea pe un forum "electrizant").

Ala mic si alb e un higrometru si termometru chinezesc. Sper sa fie mai precis decat hainele lor, care "intra la apa".

post-73325-139829563527_thumb.jpg

post-73325-139829563537_thumb.jpg

Link spre comentariu

Zgomotul contactoarelor cand functioneaza este datorat tensiunii alternative de care vorbeam. Un contactor bun nu ar trebui sa se auda, dar la astea romanesti se intampla mai rar.Incearca sa masori rezistenta R pe care o ai, cu multimetrul, pe pozitia 200 ohm.Puterea P este produsul intre tensiunea U si curentul I. Adica P = UxI.Curentul I este raportul intre tensiunea U si rezistenta R. Deci I = U/R.Acum, daca folosesti expresia lui I in prima relatie rezulta: P = UxU/RDe exemplu, daca R = 200 ohm, puterea va fi P = 230x230/200 = 264 Watt

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări