Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Super-tweeters... adevar sau mit?


Vizitator

Postări Recomandate

Am tot citit niste articole, legate de existenta supertweeterelor...Am inteles cateva argumente, printre care (sarind peste detaliile legate de anatomie), ca acestea stimuleaza aparatul auditiv, afectand in mod pozitiv perceptia in toata banda, chiar si cea a frecventelor joase, ca se folosesc ca sa sustina neajunsurile tweeterelor la reproducerea capatului de banda, ca afecteaza imaginea de ansamblu a informatiei sonore, ca sunt percepute nu stiu cum de creierul uman, etc., blabla...A testat cineva pe viu solutia? Ce concluzie a desprins din experienta... ?Care-i parerea voastra?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 49
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • zal

    8

  • vlad_2770

    5

  • hpavictor

    3

  • ex.escu

    2

Top autori în acest subiect

A testat cineva pe viu solutia? Ce concluzie a desprins din experienta... ?Care-i parerea voastra?

Da , mecanismul functioneaza . Se poate face diferenta intre super tweeter-e cu membrana de Aluminiu si cele cu membrana fenolica instantaneu , de la prima auditie . Personal le prefer pe cele de Aluminiu...Una dintre problemele din lumea reala tine de dispersia acestor frecvente , aici putem incadra super tweeter-ele tot in doua mari categori : Slot radiator si Ring Radiator .Personal le prefer pe cele de tipul Ring Radiator ...Preferintele mele expuse mai sus sunt valabile pentru auditii in casa , nu ma refer la sonorizari , concerte , discoteca etc .Am ascultat doar Selenium , Beyma , Eminence si Celestion . Cele mai rezistente la abuzuri ( din pacate au fost chinuite la o petrecere unde nu am fost prezent ca alfel ii omoram cu bataia pe prietenii fiului meu ) au fost Selenium ( fenolice ) iar cele mai detaliate si placute Beyma (Aluminiu ) .Am folosit un filtru trece sus 18dB / octava trece sus 6KHz ...tot ansamblul fiind conectat in paralel cu incintele mele ( doua cai 93 dB / 1W / 1m , Ciare 8"+1" ) printr-o rezistenta de 6.8 ohmi , pentru a reduce nivelul suprainaltelor , altfel cand asculti coloana sonora a unui film si apar anumite efecte acustice paralizezi de frica...dar cine poate stii , unora le-ar putea face placere...
Link spre comentariu

Dintre modelele de "casa"intalnite ,tweeterele cu membrana metalica ,daca au un filtru corespunzator ,suna bine si nu au nevoie de supertweeter.(daca sunt bine realizate,au masa mica ,nu prezinta distorsiuni "doppler",etc.0Un exemplu intalnit a fost un tweeter rusesc GD-01-1000,din aluminiu, ,de tip "ring radiator" copie dupa Sanyo/Fisher care suna destul de curat si nu are nevoie de super...Foarte bune sunt traductoarele tip "Heil" (air motion transformer ) dar sunt destul de scumpe si mai putin raspandite la noi.Daca tweterul e bun (liniar,banda suficient de larga,distorsiuni mici,etc) nu are nevoie de supertweeter.

Link spre comentariu

Daca tweeterul e bun (liniar,distorsiuni reduse,dispersie ,etc),nu are nevoie de supertweeter;putine persoane pot auzi sunete de 20khz,si in plus cu trecerea anilor auzul ....Mai e si o doza de marketing,etc.

Link spre comentariu

Pai tocmai aici e clinciul... se spune ca au efect, desi la prima vedere pare absurd.

http://www.positive-feedback.com/Issue1 ... weeter.htm

 

If someone told you that the best way to improve the bass in your system was to add a supertweeter, you would hardly believe it. You would be wrong though because that’s exactly what a super tweeter does. It works up to 90Khz (way above the ear’s high frequency cut-off), but within the band of mastoid bone conduction. The effect is to enhance listening acuity. Medical experiments have shown that deaf people with certain kinds of deafness can hear sounds when they are enhanced with ultra high frequencies.

Link spre comentariu

Întrebarea mea: în prezent ce surse de semnal comerciale depăşesc intenţionat 20kHz şi cam unde se opreşte banda? Testate, nu declarate în prospecte.Reclama e mare, totuşi medicina zice că ultrasunetele trebuie evitate (dureri de cap, greaţă, leşin...). Comentariul acela de mai sus e legat de surzi, nu de oamenii normali, deci nu se aplică.Singurul adevăr e că urechea face continuu diferenţa între sunetele joase şi înalte, dar nu trebuie exagerat, ca la bumţi-bumţi auto.Prin anii 70-80, Braun (adică ăia care făceau Heco, Canton, Grundig, ADC, Saba... etc) a fabricat o întreagă gamă de difuri de înalte tip calotă, care ajungeau la 25kHz şi nu se mai rupeau în figuri de reclame. E vorba de modelele de calote de 3/4'' (18mm).

Link spre comentariu

Zal a luat-o inginereste: daca nu bagi nu ai de unde sa scoti. Daca sursa de semnal nu poate mai mult de 20KHz nu are rost sa vorbim de 100KHz. Daca mai vrei si amplificator pe tuburi chiar nu ai de ce sa discuti despre 100KHz.

 

Nu-i asa de greu de pus un generator la intrarea unui amplificator si sa baleiezi cu un semnal sinusoidal plaja 50Hz - 100KHz sa vezi si ce poate amplificatorul. Asa cand vezi real cum sta treaba cu ce ai in dotare (si nu ce scrie in prospecte) sigur poti discerne mai bine cum sta treaba cu mitul si adevarul. Masuratorile practice arata clar cum sta treaba, doar ca masuratorile ca si adevarul deranjeaza pentru ca sunt sub asteptarile noastre.

 

Eu zic ca este mit.

Link spre comentariu

Ce efecte are un supertweeter intr-un sistem? In primul rand va mari frecventa maxima reprodusa, adica muta frecventa de taiere a filtrului trece jos in sus. Teoretic acest lucru va elimina efectele negative asupra fazei si magnitudinii a unui punct de taiere in regiunea 15-20kHz. Practic daca sistemul nu este proiectat din start cu un supertweeter, adaugarea acestuia prin intermediul unui filtru pasiv poate strica mult mai mult liniaritatea fazei si/sau a magnitudinii.In al doilea rand ar trebui sa liniarizeze impedanta la frecvente inalte lucru care poate fi benefic sau daunator in functie de amplificator.In al treilea rand chiar daca in programul muzical (fie din cauza inregistrarii fie din cauza suportului) nu exista informatie peste 20khz. Probabil informatia reprodusa (care pare sa ofere senzatia de aerisire) sa fie defapt contributia spectrala a amplificatorului in sine. valorile THD la frecvente mari 10khz, 20khz sunt in general mai mari si armonicile generate se plaseaza fix in aceasta banda a super tweeterului.In ceea ce priveste imbunatatirea raspunsului la bass eu sunt sceptic si singurul mod in care o vad posibila este punctul in care amplificatorul sa se comporte intr-un mod benefic.Raman asadar la parerea mea ca un supertweeter nu e plug&play si poate fi dificil de integrat cu success intr-un proiect existent.

Link spre comentariu

Întrebarea mea:

Este total irelevanta pentru noi :) . Intreaba-te doar in gand , altfel poluezi si acest subiect ...............Cel mai bine ar fi fost sa definim limitele spectrului audio care va fi redat de super tweeter-e ...asa nimeni nu se mai plangea de " pericolul " ultrasunetelor ( pe care oricum nu le poate auzi datorita varstei , dar ... ) sau cei max 70 KHz care se pot auzi doar la primele auditii pe un vinil de foarte inalta calitate , deoarece vinilurile sufera de uzura mecanica...Limita superioara nu cred ca este asa de importanta , ea este limitata ( mecanic si fiziologic ) de propriile urechi si de difuzorul folosit . Limita inferioara consider ca ar putea incepe de la 8 KHz ...
Link spre comentariu

De data asta se pare ca tu nu ai citit cu atentie topicul.

 

Initiatorul topicului tocmai la ultrasunete se refera. Cum ca prezenta lor chiar daca neperceputa ca informatie auditiva inbunatateste cumva restul spectrului, in special joasele.

 

Citat de mai sus din topic:

''If someone told you that the best way to improve the bass in your system was to add a supertweeter, you would hardly believe it. You would be wrong though because that’s exactly what a super tweeter does. It works up to 90Khz (way above the ear’s high frequency cut-off), but within the band of mastoid bone conduction. The effect is to enhance listening acuity. Medical experiments have shown that deaf people with certain kinds of deafness can hear sounds when they are enhanced with ultra high frequencies.

''

In realitatea ultrasunetele sunt daunatoare.

Nu sunt prezente in materialul inregistrat. Sa fim seriosi cine inregistreaza pana la 100 Khz.

Majoritatea amplificatoarelor chiar si hi-end sunt limitate la un moment dat in partea de sus a spectrului.

Nu stiu cate super tweetere sunt capabile sa urce la 100k chiar daca ei zic ca urca.

Link spre comentariu

Matriţele ptr discurile de vinil în perioada de apogeu calitativă (anii 70-80) erau realizate de pe benzi de magnetofon de studio (8-16 piste), de unde naiba 70kHz, cînd nici microfoanele, nici dozele speciale, cele ptr quadrofonie, nici sintetizatoarele de atunci nu urcă atîta? Nimeni nu aude aşa ceva, poate liliecii. Nu exclud un semnal rezultat din frecarea propriu-zisă a acului pe disc, generat parazit, dar în mod sigur nu face parte din informaţia audio.Audiofilia şi reclama fac victime în continuare.

Link spre comentariu

Întrebarea mea:

Este total irelevanta pentru noi :) . Intreaba-te doar in gand , altfel poluezi si acest subiect .
Singurul care poluează eşti tu. Întrebarea e la obiect: cum redai ceva ce nu e înregistrat?
Link spre comentariu

"Exista viata dupa 20KHz... " http://www.cco.caltech.edu/~boyk/spectra/spectra.htm

"The world beyond 20KHz... " http://recordinghacks.com/articles/the- ... ond-20khz/

 

Multumesc celor care au raspuns clar si la obiect...

 

Stie cineva de pe ce se fac inregistrarile SACD, DVD-Audio, Vinyl, la cele mai mari case din lume?

Am inteles ca practic nu mai avem obstacole tehnologice in punerea pe suport a informatiei intre 20KHz si 100KHz... echipamentul exista.

 

P.S. http://jn.physiology.org/content/83/6/3548.long

 

"None of the subjects recognized the HFC as sound when it was presented alone. Nevertheless, the power spectra of the alpha frequency range of the spontaneous electroencephalogram (alpha-EEG) recorded from the occipital region increased with statistical significance when the subjects were exposed to sound containing both an HFC and an LFC, compared with an otherwise identical sound from which the HFC was removed (i.e., LFC alone). In contrast, compared with the baseline, no enhancement of alpha-EEG was evident when either an HFC or an LFC was presented separately. Positron emission tomography measurements revealed that, when an HFC and an LFC were presented together, the rCBF in the brain stem and the left thalamus increased significantly compared with a sound lacking the HFC above 22 kHz but that was otherwise identical. Simultaneous EEG measurements showed that the power of occipital alpha-EEGs correlated significantly with the rCBF in the left thalamus. Psychological evaluation indicated that the subjects felt the sound containing an HFC to be more pleasant than the same sound lacking an HFC. These results suggest the existence of a previously unrecognized response to complex sound containing particular types of high frequencies above the audible range. We term this phenomenon the “hypersonic effect.”

Link spre comentariu

Mi-a plăcut asta:

If our ear hears sound over 20KHz it damages our ear.but is this sound really audible or i say can we sense it or is just negligible?

Pe lîngă semnalele receptate cu urechile, dar şi cu ajutorul senzorilor din piele (mai ales infrasunetele), mai e şi ''zgomotul de fond'' al creierului, ori anumite boli ce se pot manifesta invers, ca ţiuit în urechea internă. Dar nu e cazul ptr astfel de discuţii.
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări