Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Bobine fagure si bobine''universale''


Vizitator GlowingStar

Postări Recomandate

Vizitator GlowingStar

Buna seara,

Stiu ca acest articol va fi de folos cuiva:

 

Confectionarea bobinelor ''Fagure'':

In circuitele acordate pentru gama undelor lungi, la receptoarele de tip mai vechi se intalnesc asa- numitele bobine''fagure'', la care conductorul bobinat formeaza o figurina ce seamana intrucatva cu fagurii albinelor. Bobinele fagure se executa perfect numai cu masini speciale si relativ complicate. Pentru calculul acestor bobine se utilizeaza relatii relativ complicate si destul de inexacte, care necesita intotdeauna in practica, retusuri ulterioare.

Bobinele ''in fagure'' se confectioneaza pe un sablon de tipul celui din figura 1, pe al carei perimetru se bat, la distante egale, 2 randuri de ace cu gamalie(bolduri) sau cuisoare. Distanta dintre aceste 2 randuri determina latimea bobinei, si ea se ia, in general, de circa 10-15mm. Numarul de ace pe un rand poate fi ales arbitrar, insa el trebuie sa fie intotdeauna impar. De cele mai multe ori, acest numar este cuprins intre 15 si 29. Numarul de spire dintr-un strat al bobinei este egal cu dublul numarului de ace care revine la o indoitura a spirei. De exemplu, daca intr-un rand sunt 15 ace, indoiturile(zig-zagurile) spirelor pot fi facute din 7 in 7 spire, obtinandu-se astfel 14 spire intr-un strat. La 25 ace pe rand, indoiturile se pot face dupa 12 spire, in care caz vor fi 24 spire in fiecare strat. Numarul mare de ace este indicat in cazul in care bobina nu trebuie sa fie prea voluminoasa.

Sa vedem acum care este ordinea de infasurare a unei bobine executate pe un sablon cu 29 ace pe un rand, numerotate de la 1 la 29.

Mai intai vom infasura intre cele 2 randuri de ace o banda de hartie, pentru a putea scoate mai usor de pe sablon, bobina executata.

Incepem cu acul 1 din randul 1 de care fixam capatul conductorului. Dupa aceasta, trecem conductorul la acum nr 15 din randul 2 si, mai departe, la acul nr 29 din randul 1. In continuare urmeaza acul nr. 14 din randul 2 s.a.m.d.

Aceasta bobina va avea un pas cu 14 ace. Bobinata pe acelasi numar de ace, dar cu un pas de 7 ace, succesiunea acestora va fi urmatoarea:

Acul nr1(randul1)-nr8(randul2)-nr15(r1)-nr22(r2)-nr29(r1)-nr7(r2)-nr14(r1)-nr21(r2)-nr28(r1) etc.

Dupa terminarea bobinarii, spirele se impregneaza cu selac, trolitul sau solutie de parafina topita, pentru a se rigidiza.

La realizarea bobinelor ''fagure'', este foarte indicat ca manerul sablonului sa se fixeze in mandrina unei masini de gaurit manuale, care, fixandu-se la randul ei-orizontal- intr-o menghina, se poate transforma intr-o masina de bobinat acceptabila.

 

Confectionarea bobinelor tip ''Universal'':

 

O bobina de acest tip poate fi realizata manual mai usor decat una ''fagure'' deoarece nu necesita vreun fel de sablon. Astfel, pe carcasa destinata pentru bobina, se infasoara de cateva ori o banda de hartie, ceva mai lata decat viitoarea bobina, al carei capat se fixeaza cu putin clei(fig 2).

Paralel cu marginile benzii se trag cu creioul 2 linii(1 si 2)departate una de alta la o distanta egala cu latimea bobinei proiectate, precum si 2 linii(3 si 4)-pe generatoare- diametral opuse, care vor servi pentru asezarea corecta a primelor spire si pentru numarul acestora.

Pentru fixarea capatului bobinajului, se face o gaura in carcasa. Dupa aceasta, conductorul se trece peste banda de hartie trasata, in asa fel incat sa ajunga in punctul de intersectie al liniilor 2 si 3( fig 2b), se infasoara strans pe carcasa si se aduc oblic, catre punctul de intersectie al liniilor 2 si 4(fig 2c). Mai departe se duca la linia 2 spre inceputul primei spire.

S-a obtinut astfel prima spira. In continuare, conductorul se indoaie astfel incat varful indoiturii sa treaca peste indoitura primei spire, strangand-o de carcasa. Spira a doua se dispune paralel cu priima, se indoaie iarasi in partea opusa si se duce din nou spre inceput. Dupa aceasta, infasutarea se executa identic, firul asezandu-se paralel cu spira interioara, prin rotirea carcasei, si oblic in raport cu axa de simetrie. In locurile de schimbare de sens, conductorul se incovoaie, si in acest fel, indoiturile spirelor precedenta apasa spre carcasa.

Practic veti constata ca operatia cea mai complicata in executia unei astfel de infasurari este asezarea primelor 8-10 spire. De aceea, pentru a imobiliza primul strat, se recomanda impregnarea acestuia cu un lac izolant, cu uscare rapida(selac, solutie de trolitul...etc).

In caul in care bobina ramane pe carcasa pe care s-a executat, nu mai e necesara infasurarea benzii de hartie, care are rolul de a usura scoaterea bobinei de pe forma.

post-1-139829549366_thumb.png

post-1-139829549367_thumb.png

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 0
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Zile populare

Imagini postate

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări