THOMAS Postat Decembrie 4, 2012 Partajează Postat Decembrie 4, 2012 Cateva grafice FFT pentru amplificatoare SE cu tuburi consacrate audio; 2A3,300B,EL34(mod trioda) si cateva tuburi proiectate pentru alte aplicatii nu audio: 6C33C,6N13S. Analizati si dv. si trageti concluzii.Cu cat spectrul armonic este mai "bogat",in special in "sectorul" 10Khz...20Khz,cu atat amplificatorul va fi capabil sa reproduca cat mai aproape de realitate timbrul real al tuturor instrumentelor si sunetelor dintr-o inregistrare audio de calitate. Nu am loc aici si nici timp sa postez aceste grafice pentru mai multe tuburi,dar va garantez ca triodele sunt in frunte,in special cele audio. Analizati/comparati si cu FFT pentru SE E(P)L36 a lui P.Marius si veti vedea ca se apropie foarte mult de FFT pentru un tub audiofil,deasemenea si cel cu GU50 SE in calasa A2 din schema mea postata aici... Parerea mea este ca daca dam la o parte parametrul ,pe primul loc s-ar clasa 2A3.Un tub excelent mai este si OT100,dar nu mai vreau sa deschid o veche discutie,mai ales ca OT100 este pe cale de disparitie (!!!). Link spre comentariu
zbodeoc Postat Decembrie 4, 2012 Partajează Postat Decembrie 4, 2012 "Cu cat spectrul armonic este mai "bogat",in special in "sectorul" 10Khz...20Khz,cu atat amplificatorul va fi capabil sa reproduca cat mai aproape de realitate timbrul real al tuturor instrumentelor si sunetelor dintr-o inregistrare audio de calitate."Curios, eu stiu altfel: Tot ce apare dupa fundamentala sint distorsiuni armonice sau altfel spus sunete nesolicitate ☺ Daca pentru un semnal pur "se ridica" o trena semnificativa ca ordin de marime si "bogatie" atunci pot doar sa-mi inchipui ce se intimpla la un esantion complex de sunet. Nu zic ca n-ar fi placute auzului si nu zic ca n-ar merge la amplificare instrument; la reprodus semnale audio de calitate ma indoiesc insa...... mai stiu ca sint de preferat trenele cu pondere de armonici impare cit mai reduse... mai mult de-atita nu mai stiu...☺ Link spre comentariu
THOMAS Postat Decembrie 4, 2012 Autor Partajează Postat Decembrie 4, 2012 "Cu cat spectrul armonic este mai "bogat",in special in "sectorul" 10Khz...20Khz,cu atat amplificatorul va fi capabil sa reproduca cat mai aproape de realitate timbrul real al tuturor instrumentelor si sunetelor dintr-o inregistrare audio de calitate."Curios, eu stiu altfel: Tot ce apare dupa fundamentala sint distorsiuni armonice sau altfel spus sunete nesolicitate ☺ Daca pentru un semnal pur "se ridica" o trena semnificativa ca ordin de marime si "bogatie" atunci pot doar sa-mi inchipui ce se intimpla la un esantion complex de sunet. Nu zic ca n-ar fi placute auzului si nu zic ca n-ar merge la amplificare instrument; la reprodus semnale audio de calitate ma indoiesc insa...... mai stiu ca sint de preferat trenele cu pondere de armonici impare cit mai reduse... mai mult de-atita nu mai stiu...☺ Gresiti, FFT reprezinta transformata Fourier rapidă (traducere din engleza) si este un algoritm cu care se calculeaza transformata discreta Fourier (DFT) și inversa ei (in poza si formula). Aparatul matematic al LTC perimite asa ceva in mai multe ferestre (functii) de analiza,eu am ales functia de analiza Hamming,deci acelea nu sunt zgomote ci RASPUNSUL armonic al amplificatorului cu un semnal de intrare de 1Khz sinusoidal. Analizati si FFT-urile de mai jos si atunci va puteti explica de ce se aude atat de "bine" un amplificator cu GU50 SE sau cu GU29 comparativ cu cateva SE-uri cu tuburi audio consacrate. La toate amplificatoarele de mai jos pentu care am postat acele FFT am calibrat semnalul la intrare in asa fel incat sa aven un THD de 5% pentru toate. SE-urile sunt toate cu tuburi finale in modul pentoda (tetroda). Link spre comentariu
Untold Postat Decembrie 4, 2012 Partajează Postat Decembrie 4, 2012 @Untold (ha, ha , ce username... ☺): .............Domnu' zbodeoc, ati lasat magnetofonu' pornit, dom'le..se uzeaza pentoda... Link spre comentariu
zbodeoc Postat Decembrie 4, 2012 Partajează Postat Decembrie 4, 2012 E discutabil cit e de gresit si unde. Prima veste buna pentru stimatii telespectatori este ca o asemenea magnitude de semnale poate fi cu greu evidentiata cu un osciloscop chior. A doua veste buna este ca se poate vorbi de o semnatura FFT a unui dispozitiv doar in conditii stricte de test, in practica are loc o insumare algebrica intre etaje. A treia veste este ca rezolutia analizei pe windowing in functie de diversele modele matematice (Hann, Hamming, Blackman...) se face pentru convenienta si nu pentru a atesta sau contesta fenomenul fizic in sine. In practica, asemenea altor fenomene pe care nu le cunoastem, e mai bine sa credem ca acestea nu exista... ☺☺☺ Link spre comentariu
hpavictor Postat Decembrie 4, 2012 Partajează Postat Decembrie 4, 2012 Pai este singura posibilitate prin care putem sa " explicam " matematic amprenta sonora a unui amplificator ...adica exact ceea ce pretind " audiofilii " ca pot discerne cu urechea educata in stil " propriu " avand mufele " spoite " cu goldeanu de puritatea celui din bratarile dacice si " conducte de curent " cat circumferinta bratului lui Arnold Stejarul Austriac ( evident ca toate aste se vor evidentia doar ascultand incinte care costa excesiv de mult , pentru a intra in posesia " minunilor " care convertesc energia buleftrica de pe iesirea amplificatoarelor audio in presiune acustica care " sensibilizeaza " auditiv urechea in mod extrem de placut trebuie sa-ti vinzi doi rinichi , o cornee si lobul superior al ficatului sau sa ai minim 4 ani de mandat in parlament in camera deputatilor sau 6 luni de portofoliu in Guvernul Romaniei ca Ministru al Transporturilor ) ! ....................... Pentru majoritatea constructorilor amatori de constructii cu lampi , care nu au invatat la scoala de soferi , scoala vietii sau cea de gradati in timpul executarii serviciului militar obligatoriu despre tranformata Furier rapida ( http://www.comm.pub.ro/_curs/apsc/cursuri/APSC_Cap7.pdf ) si diagrama Bode ( http://193.226.5.66/scs/rom/seminar/ts/s5_ts.pdf ) toate astea reprezinta un mister " audiofil " sau " audiophool " ... Depinde doar de bunul simt al celui care va comenta dupa postul meu ...se stie el ! ....................... Mai bine puneti mana pe carte ( niciodata nu este prea tarziu pentru cartile de ...colorat , de joc sau de credit , toate fiind preferatele mele ) . Nu veti avea decat de castigat ! ................................ Sper ca stiti de gluma ! Link spre comentariu
zbodeoc Postat Decembrie 5, 2012 Partajează Postat Decembrie 5, 2012 M-am mai uitat cu sporita atentie la FFT-urile de pe pagina precedenta, foarte interesant!... Ar ajuta foarte mult la acuratetea comparatiei fixarea fundamentalei la un acelasi nivel, sa zicem 0dB, in locul stabilirii THD la 5%. Dupa ce am facut asta, imaginar, era sa cad pe spate: cea mai tare lampa din parcare se arata a fi 6N13S, nu "audiofilele" consacrate, pentru ca in intervalul 10-20kHz (de fapt incepe la 8kHz) are cea mai spectaculoasa cadere a armonicelor, mai sa fie! ... bineinteles, modul meu de interpretare este discutabil... ☺ Link spre comentariu
300B SE Postat Decembrie 5, 2012 Partajează Postat Decembrie 5, 2012 Daca imi amintesc eu bine intr-o discutie cu DL Lazaroiu am aflat despre "lampile si BO de la televizoare".Se pare ca acestea sunt deosebit de audiofile! Link spre comentariu
ggg Postat Decembrie 5, 2012 Partajează Postat Decembrie 5, 2012 Ar ajuta foarte mult la acuratetea comparatiei fixarea fundamentalei la un acelasi nivel, sa zicem 0dB, in locul stabilirii THD la 5%.Nu trebuie sa amestecam diferitele forme de THD cu raspunsul armonic . THD-ul se refera la distorsiunile de sistem. Nu are nicio legatura cu cele 40 de armonice ale unui flaut , de exemplu si care ar trebui regasite in semnalul amplificat . Nu avem armonice , nu avem sunet, nu exista timbru . Zgomotul unui tunet are ,de asemenea , peste 30 de armonice masurabile si semnificative . Fara armonice nu putem face diferenta intre sunetele care ne inconjoara . Orice sunet este insotit de armonice .Chiar si motorul de la masina produce un sunet foarte bogat in armonice .Un amplificator trebuie sa fie in stare sa redea "timbrul" (armonice) oricarui sunet natural, indiferent cate armonice ar contine acesta . FFT -ul este o estimare pur matematica . FFT-ul se aplica si in electronica pt a putea evalua corect si a face diferenta dintre distorsiunile sistemului de amplificare si armonicele specifice continute intr-un semnal amplificat . Daca transformata Fourier ar trebui sa ne arate numai frecventa fundamentala , atunci s-ar contrazice pe ea insasi. Acele denumite Window Function sunt niste functii derivate , conice. De fapt ele sunt niste filtre . Ce trebuie retinut!!! sunetul in natura este total neliniar si implicit si armonicele care care le insotesc . Ceea ce arata LTC este exact acelasi lucru (probat) care se poate obtine cu un generator de semnal si un analizor de spectru. Link spre comentariu
zbodeoc Postat Decembrie 5, 2012 Partajează Postat Decembrie 5, 2012 Ar ajuta foarte mult la acuratetea comparatiei fixarea fundamentalei la un acelasi nivel, sa zicem 0dB, in locul stabilirii THD la 5%.Daca transformata Fourier ar trebui sa ne arate numai frecventa fundamentala , atunci s-ar contrazice pe ea insasi. Asta e profunda ☺ dar nu cred ca mi-a trecut prin minte un asemenea scenariu. Diferenta fundamentala intre un instrument muzical si-un amplificator este ca primul trebuie sa produca cit mai multe sunete si al doilea cit mai putine ☺. Deci daca flautul produce 40 de armonice atunci trioda trebuie sa redea 40, nu 50, nu 60, asta evident in limite reale fizice si tehnologice. Prin reducere la absurd sa presupunem ca flautul produce un semnal sinusoidal pur de 1kHz, doar atita (sa presupunem ca azi a ragusit subit ☺... ). Cum ar trebui sa arate raspunsul unei triode in acest caz? Link spre comentariu
THOMAS Postat Decembrie 5, 2012 Autor Partajează Postat Decembrie 5, 2012 Amplificatorul nu produce sunete, iar este inteles gresit ce reprezinta FFT in analiza performantelor unui amplificator. FFT ca rezultat al unei analize matematice fie in simulare virtuala fie in realitate printr-un analizor de spectru reprezinta cat de capabil este un amplificator sa redea cat mai mult din armonicile ce reprezinta timbrul unui instrument muzical sau al unui sunet din natura,deci daca acel "flaut ragusit" nu va scoate decat un sunet cu fundamentala de 1Khz,amplificatorul va amplifica acel 1Khz,in niciun caz nu va descompune in serie Fourier cei 1000Hz sinus iar rezultatul in final va fi al unui "flaut neragusit",asa cum gresit este inteles. Amplificatorul nu este analizor de spectru,este un amplificator care pentru a fi definit audiofil va trebui sa nu altereze sub nicio forma TIMBRUL unui sunet natural dintr-o inregistrare si sa redea cat mai mult din armonicile ce personalizeaza acel instrument (sunet),daca poate sa redea cel putin 8 armonici atunci se poate considera ca este OK (cazul PP sau al amplificatoarelor cu SS). Coloratura timbrului este muult mai bogata de 8 armonici. Amplificatoarele cu tuburi si in special SE si mai ales cu triode sunt capabile sa redea sunetele cat mai aproape de realitate nealterand armonicile ce-l compun. Deci; amplificatorul nu este instrument muzical,analiza Fourier (THD) si raspunsul armonic FFT sau DFT nu reprezinta semnalele generate de amplificator ci simularea matematica si reprezentarea grafica a cat de capabil este acel amplificator sa redea un semnal compus din mai multe armonici. Un exemplu de spectru armonic: -in ultimul grafic din poza se vede foarte clar ca la un sunet emis de un fluier armonica 5 este mai mare ca amplitudine ca fundamentala,daca un amplificator nu va fi capabil sa redea acea armonica dar si toate celelalte,atunci sunetul auzit in difuzoare numai al unui fluier nu va mai fi (!!!!!!!!),toate acele armonici impreuna cu fundamentala reprezinta amprenta/timbrul acelui instrument (sunet) ce-l face a fi recunoscut ca un fluier. Link spre comentariu
zbodeoc Postat Decembrie 5, 2012 Partajează Postat Decembrie 5, 2012 Pai daca mi se tot repeta ca gresesc atunci sa gresesc pina la capat!Nu am treaba cu baza stiintifica FFT sau DFT, nu despre asta se discuta aici ("ne riscam" sa presupunem ca sint cunoscute) ci despre niste dispozitive concrete. Acuma, se ia de bun un model matematic ce caracterizeaza raspunsul unui dispozitiv in lumea reala e.g. trioda, in conditii reale de test!!! Conditiile reale de test se transpun in model matematic, ca altfel ce rost ar avea simularea?!... Mai departe, acestei triode i se aplica un semnal sinusoidal pur, unul singur (ca acest semnal se poate descompune matematic in alte citeva este iarasi o alta problema) Daca dispozitivul ar fi perfect, semnalul reprodus de acesta ar avea FFT-ul caracterizat doar de fundamentala, cu toate armonicele, de nu conteaza ce ordin, tinzind spre zero, sau la o diferenta enorma fata de nivelul fundamentalei. Din pacate nu traim intr-o lume perfecta si diversele dispozitive au un comportament diferit, dupa cum bine se observa in simulari. Inca o data repet (cu alte cuvinte): un dispozitiv (aproape) ideal ar avea raspunsul intre fundamentala si armonice de, sa zicem, 100dB si nu de 20-30-40 dB, DACA reusim sa-i aplicam un semnal pur pe intrare. Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 5, 2012 Partajează Postat Decembrie 5, 2012 Pai daca mi se tot repeta ca gresesc atunci sa gresesc pina la capat! Nu am treaba cu baza stiintifica FFT sau DFT, nu despre asta se discuta aici ("ne riscam" sa presupunem ca sint cunoscute) ci despre niste dispozitive concrete. Acuma, se ia de bun un model matematic ce caracterizeaza raspunsul unui dispozitiv in lumea reala e.g. trioda, in conditii reale de test!!! Conditiile reale de test se transpun in model matematic, ca altfel ce rost ar avea simularea?!... Mai departe, acestei triode i se aplica un semnal sinusoidal pur, unul singur (ca acest semnal se poate descompune matematic in alte citeva este iarasi o alta problema) Daca dispozitivul ar fi perfect, semnalul reprodus de acesta ar avea FFT-ul caracterizat doar de fundamentala, cu toate armonicele, de nu conteaza ce ordin, tinzind spre zero, sau la o diferenta enorma fata de nivelul fundamentalei. Din pacate nu traim intr-o lume perfecta si diversele dispozitive au un comportament diferit, dupa cum bine se observa in simulari. Inca o data repet (cu alte cuvinte): un dispozitiv (aproape) ideal ar avea raspunsul intre fundamentala si armonice de, sa zicem, 100dB si nu de 20-30-40 dB, DACA reusim sa-i aplicam un semnal pur pe intrare. DA (dacă într-un amplificator audio se introduce un semnal la intrare pur-sinusoidal-"fără distorsiuni"=distorsiuni minime cu putinţă , datorită neliniarităţi din amplificator formă de undă sinusoidală din intrare în procesul de amplificare pierde din perfecţiunea iniţială ,pentru distorsiuni mici/thd devierea de la formă de undă iniţială pur-sinusoidală trebuie să fie cât mai mică). Exemplu concret(simulat)aici: download/file.php?id=32619&mode=view ( fiind o simulare contează enorm modelul EL36 introdus !=departe de a fi perfect) două forme de undă sinus la ieşire în sarcină cu imperfecţiuni-diferite sesizabile cu ochiul liber,desigur formă de undă sinus cu imperfecţiuni mai mici fiind preferată(a doua de la stânga la dreapta=un sinus mai simetric ca semi-alternanţe). Config. PP oferă un sinus mai simetric că amplitudine şi forma ,practic un nivel mai mic THD(comparat SE). Link spre comentariu
mila Postat Decembrie 5, 2012 Partajează Postat Decembrie 5, 2012 Deviati de la subiect...parerea mea.Daca azi eu am 210Vca la priza si mane 235Vca si mai variaza si frecventa cu ceva ce mai ramane din ce dezbateti dvs acum.Cred ca se duce la extrem si spre audiofilie de la un anumit punct discutia.Un fluer era redat bine si placut si pe etajul final de la Darclee .... si de pe un disc cu Constantin Draghici Sa spui azi ca un etaj final SE cu EL84 sau 6C33P nu reda corect muzica de pe un CD...atunci mai bine faci un amplificator cu IRFxxxx ................cel putin se aude tare. Link spre comentariu
zbodeoc Postat Decembrie 5, 2012 Partajează Postat Decembrie 5, 2012 "I must not post after drinking" ... ca bine "zici", precum n-ai flaut, Coane Mila!... ☺☺☺PS. Mila, de fapt e o parafraza (nereusita) de la o vorba pe care o stiu din copilarie: "Ca bine "zici", precum n-ai higheghe (vioara cu goarna)"... in ciuda si exasperarea fenomenului "audiofil" acest instrument este suveran in citeva judete de la marginea "civilizatiei", ...sau nu ?! ☺PS2. Astept un feedback de doua rinduri de la doua persoane... is that simple! Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum