Vizitator Cuslea_FM Postat Decembrie 2, 2012 Partajează Postat Decembrie 2, 2012 Deoarece domeniul "AUDIO" e un domeniu foarte vast, mai mult sau mai puțin cunoscut de fiecare-n parte dintre noi ...lansez un SOS de ajutor tuturor celor care vor să pună umărul la informarea corectă și de ce nu chiar la educarea celor care, asemeni mie, ingenui și nepricepuți facem primii pași timizi în încercarea noastră de exprorare și cunoaștere, rătăcind confuzi prin tenebrele complexității acestui "UNIVERS" încă necunoscut nouă, "UNIVERSUL AUDIO" ...e binevenit orice ajutor referitor la tot ceea ce ține de domeniu AUDIO și științele congruente acestuia, fie că acest ajutor constă în diferite tratate sau lucrări de specialitate, clipuri video sau opinii și constatări personale ! Mulțumiri anticipate tuturor participanților la această "campanie de informare" !!! ...Iată deci, ptr. toți cei care vor să descopere tainele domeniului AUDIO, câteva noțiuni de electroacustică cu aplicabilitate în acest domeniu: http://www.etc.tuiasi.ro/esa/esa.htm http://www.etc.tuiasi.ro/esa/functionare.htm http://www.etc.tuiasi.ro/esa/savd.htm Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 2, 2012 Partajează Postat Decembrie 2, 2012 http://www.scribd.com/doc/83647769/Difu ... e-Acustice http://www.scribd.com/doc/94119769/acustica1 Am si pachetul "Loudspeaker And Audio Books", cu vreo 13 volume .pdf. Le pot urca pe "transfer", si pot da link-ul, la cerere, pe MP, in limita timpului disponibil... Din pacate, cele cateva sute de volume din domeniu, pe care le am tiparite pe hartie, nu le pot da... Link spre comentariu
Vizitator Cuslea_FM Postat Decembrie 3, 2012 Partajează Postat Decembrie 3, 2012 Mulțumesc din suflet nomikos și sincere felicitări ptr. gest ...chiar te-aș ruga și aș fi foarte recunoscător dacă ne-ai pune la dispoziție pachetul "Loudspeaker And Audio Books", mie și tuturor celorlalți interesați !!! ...În completarea subiectului dezbătut, mai atașez și eu un link despre principiile care stau la baza utilizării crossover-elor http://lenardaudio.com/education/06_x-over.html ...și un altul despre unele criterii de care ar trebui ținut cont la achiziționarea / confecționarea boxelor corespunzătoare fiecărei aplicații audio în funcție de dimensiunile spațiului care urmează a fi sonorizat http://www.crownaudio.com/how_much_power.htm ...adăugând totodată și unele constatări personale la care am ajuns în urma unei sinteze atente a mai multor informații corelate din mai multe surse, în ceea ce privește o sonorizare corectă: 1. În ceea ce privește calitatea sunetului sistemului de sonorizare nu ar fi prea multe de spus tocmai ptr. că acest aspect e totuși unul relativ și oarecum subiectiv, fiind condiționat de necesitățile, pretențiile și de standardele de calitate la care se raportează fiecare în parte, în funcție de cât îi permite buzunarul 2. Se recomandă folosirea mai multor boxe de putere mai mică, alese în funcție de mărimea, forma și înalțimea spațiului ce urmează a fi sonorizat ...așezarea boxelor fiind calculată în așa fel încât distribuția sunetului să fie uniformă, iar recepția acestuia să se întrepătrundă din mai multe direcții; 3. Nu se recomandă sub nici o formă montarea doar a 1-2 boxe în două dintre colțurile alăturate ale încperilor, deoarece acest tip de amplasare va crea o senzație acută de disconfort, sunetul fiind astfel perceput ca deranjant de puternic lângă boxe și foarte încet la capătul opus; 4. Puterea necesară ptr. a face o sonorizare corectă trebuie calculată în funcție de dinensiunile și caracteristicile spațiului (locației) care urmează a fi sonorizat, respectând totuși pe cât posibil valorile presiunii acustice (dB-SPL/watt/metru) care se pretează cel mai bine ptr. fiecare aplicație audio în parte, știut fiind faptul că "legea inversului pătrat" spune că, atunci când distanța de la sursă la auditoriu este dublată, presiunea sunetului slăbește cu 6 dB ...adică, să fiu mai clar și mai pe înțelesul tuturor în ceea ce privește modul de calculul a presiunii acustice necesare în funcție de distanța de la sursa de sunet la auditoriu și în funcție de genul muzical abordat, iau ca ex. o boxă cu 120dB SPL /250W / 1metru, care la 2metri (și deci dublarea distanței de la sursa de sunet la auditoriu) va avea o presiunea acustică mai slabă cu 6 dB, adică 114dB SPL la 2 metri ...și tot așa. Deci, fără a lua în calcul alte fenomene variabile precum reflexii, absorbții și unde staționare, rezultă că ptr. o sonorizare corectă de tip LIVE, ideal ar fi să avem cam 100 dB pe pozitia de audiție (adica la distanța unde se află auditoriul) această valoare a presiunii acustice fiind mai mult decât suficiență, știut fiind faptul că 95dB reprezintă presiunea acustică simțită de un dirijor aflat la 3 m de o orchestră simfonică formată din 70 de instrumentiști ! Link spre comentariu
Vizitator Cuslea_FM Postat Decembrie 3, 2012 Partajează Postat Decembrie 3, 2012 Un sunet de calitate este de fapt ca un lant compus din patru verigi mari si late, strans legate intre ele: 1. Prima veriga o constituie generatorului de sunet si placa de sunet (cu toate componentele ei) care proceseaza si reda sunetul; 2. A doua veriga o constituie mufele, adaptoarele şi cablurile folosite în transmiterea semnalului audio; 3. A treia veriga o constituie amplificatoarele, mixerele si procesoarele de efecte care amplifica, modeleaza si cosmetizeaza sunetul; 4. A patra veriga (cireasa de pe tort) o constituie boxele sau monitoarele de studio care redau sunetul; Cateva aspecte referitoare la captarea, transmiterea, mixarea, amplificarea, inregistrarea, masterizarea si redarea sunetului: Sunetul – W, SPL, db, FS, putere, intensitate sonora, frecventa, ohmi? CE?! – partea I: http://www.soundblog.ro/113/sunetul-w-s ... -partea-i/ Sunetul – W, SPL, db, FS, putere, intensitate sonora, frecventa, ohmi? CE?! partea a II-a: http://www.soundblog.ro/115/sunetul-w-s ... ea-a-ii-a/ Generatorul de sunet si placa de sunet Inainte de a trece sa vorbim punctual despre boxe si amplificatoare, consider ca este necesar sa reamintesc si sa subliniez inca o data faptul ca, doi dintre cei mai importanti factori care influenteaza in mod decisiv valoarea calitativa a sunetului finit sunt calitatea generatorului de sunet si fidelitatea placii de sunet (cu toate componentele ei) care proceseaza si reda sunetul! Placa de sunet: http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_card Adancimea/numarul de biti si rata de esantionare: http://www.soundblog.ro/1966/adancimean ... -partea-i/ si http://www.soundblog.ro/1983/adancimean ... partea-ii/ Principalele caracteristici care sunt descrise în specificaţiile plăcilor de sunet: 1. Rezoluţia. Specifică dimensiunea în biţi a eşantioanelor, reprezentând un indicator al calităţii sunetului care este generat de placa de sunet. Se recomandă o rezoluţie de cel puţin 16 biţi. 2. Frecvenţa de eşantionare. Este specificată în KHz, fiind de asemenea un indicator de calitate a sunetului. Plăcile actuale au de obicei frecvenţe maxime de eşantionare de 44.1 KHz sau mai mari. 3. Metoda de sinteză a sunetului. Cele mai uzuale metode sunt sinteza FM şi sinteza Wavetable. Pentru o calitate mai ridicată a muzicii, se recomandă plăcile de sunet care utilizează sinteza Wavetable. Odată cu producţia de masă a circuitelor de sinteză audio, preţul acestor plăci a scăzut. 4. Dimensiunea memoriei ROM. Această specificaţie se referă la plăcile care utilizează sinteza Wavetable. Cele mai multe plăci au o memorie între 1 MB şi 4 MB. Cu cât dimensiunea memoriei este mai mare, cu atât calitatea eşantioanelor este mai ridicată. 5. Polifonia. Reprezintă numărul de voci, sau note, pe care le poate reproduce placa de sunet. Specificaţia trebuie luată în considerare mai ales dacă placa va fi utilizată pentru generarea muzicii MIDI. Standardul curent este de 32 de voci, dar rezultate bune se pot obţine şi cu un număr de peste 20 de voci, iar un număr de 16 este adecvat pentru compoziţiile uzuale. 6. Multi-timbralitatea. Nu trebuie confundată cu polifonia. Această specificaţie se referă la numărul maxim de instrumente care pot fi redate simultan. La cele mai multe plăci, standardul curent este de 16 instrumente. 7. Porturile. Se referă la conectorii de intrare şi de ieşire ai plăcii. Cele mai multe plăci au conectori audio pentru un microfon, o linie de intrare (pentru casetă sau CD), o linie de ieşire (pentru un amplificator extern), şi porturi MIDI de intrare şi de ieşire. Multe plăci au un amplificator audio încorporat, şi acestea au de asemenea un conector pentru difuzoare Funcţiile audio principale realizate de placa de sunet: 1. Înregistrarea semnalelor audio, care sunt preluate de la o linie de intrare (Line In) sau de la un microfon, şi sunt transformate în date digitale. În majoritatea sistemelor, pot fi realizate înregistrări stereo, cu frecvenţe de până la 44 KHz şi cu o dimensiune a eşantioanelor de 16 biţi pentru fiecare canal. Aceste caracteristici sunt echivalente cu o calitate audio de tip CD. 2. Redarea semnalelor audio înregistrate sub forma datelor digitale, în formate comprimate sau necomprimate, cum sunt fişierele de tip .WAV. Redarea audio poate fi controlată din punct de vedere al volumului, iar sunetul poate fi mixat cu alte surse audio dirijate la intrările mixerului audio. Redarea înregistrărilor digitale se poate realiza la nivelul calitativ asigurat de discurile CD audio. 3. Generarea unor tonuri muzicale şi realizarea unor efecte audio speciale cu ajutorul unui generator de semnal audio, care utilizează tehnica de sinteză FM. Ieşirile acestui generator pot fi de asemenea controlate din punct de vedere al volumului şi pot fi mixate cu alte intrări ale mixerului audio. Deoarece calitatea notelor muzicale generate prin efecte de sinteză FM nu este satisfăcătoare, acest tip de sinteză se foloseşte mai ales la jocurile video. 4. Redarea muzicii cu ajutorul unui sintetizator Wavetable, sau posibilitatea conectării unei alte plăci care utilizează acest tip de sinteză audio, prin intermediul unui conector. Sintetizatorul este controlat de către comenzile transmise printr-un port MIDI. Captarea sunetului Referitor la primul capitol al acestui subiect care este "Captarea sunetului" este cunoscut faptul ca o importanta considerabila in ceea ce priveste valoarea calitativa a sunetului finit o au si calitatea instrumentelor de captare a sunetului ...si tocmai de aceea as vrea mai intai sa discutam despre tot ceea ce inseamna microfoane si tot ceea ce implica utilizarea lor, atat in live cat si la inregistrari in stodiouri: Cum aleg microfonul adecvat pentru vocea mea: http://www.soundblog.ro/2813/cum-aleg-m ... vocea-mea/ Mit sau realitate? Shure SM58 cel mai rezistent microfon din lume: http://www.soundblog.ro/2519/mit-sau-re ... -din-lume/ Cateva tutoriale despre "Inregistrarea vocala" realizate de dl. Alex Muntean: Transmiterea semnalului audio O importanta considerabila in ceea ce priveste valoarea calitativa a sunetului finit o au de asemenea si calitatea mufelor, adaptoarelor şi cablurilor folosite în transmiterea semnalului audio: http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio http://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_cable http://www.proavshop.ro/blog/2011/01/05/despre-cabluri/ http://www.soundblog.ro/10/modul-de-con ... ica-audio/ Preamplificarea semnalului audio Un plus de profunzime se poate atribui sunetului prin folosirea unui preamplificator! ...Atasez un tutorial meserias facut intr-o maniera meseriasa de catre o gagica meseriasa (Alexandra, solista trupei Alexandra & Alec) despre un preamplificator meserias, preamplificatorul Focusrite ISA One Sunetul live si mixajul audio http://translate.google.ro/translate?hl ... dio_mixing ...Mixajul audio poate fi definit ca fiind o arta in sine, deoarece este unul dintre factorii foarte importanti si determinanti in valoarea calitativa a sunetului finit! Pe scurt, mixajul audio este procesul de prelucrare (prin reglarea diferitelor efecte) a sunetului preluat din diferite surse, in scopul inbunatatirii acestuia! Mixajul audio e unul din secretele care face diferenta in cazul in care sunetul finit, preluat din aceeasi sursa, este prelucrat prin mixaj in doua moduri diferite ...astfel ca, doua instrumente muzicale identice, aceeasi marca, acelasi model, cu aceleasi setup-uri si care folosesc acelasi ton, vor suna diferit unul fata de celalalt, daca sunetul fiecaruia dintre instrumente e mixat in mod diferit! Chiar si in cazul setup-urilor si mixajelor identice sunetul finit poate diferi, acesta putand fi influentat de acustica diferita a încăperilor, amplasarea diferita a boxelor, poziția diferita a ascultatorului fata de boxe si multi alti factorii variabili si imprevizibili, care difera de la caz la caz si care pot interveni in orice moment, pe tot parcursul cantarii! Referitor la mixajul audio, sunt multe variabile care trebuiesc luate in calcul si poate cea mai importanta dintre aceste variabile o constituie faptul ca fiecare dintre noi, oamenii, suntem unici si diferiti unii fata de ceilalti, avand sentimente, emotii, perceptii si atitudini diferite! Fiind unici si atat de diferiti intre noi, fiecare in parte percepem sunetele si muzica si ne exprimam prin intermediul acestora, prin prisma personalitatii proprii! Unul dintre factorii care pot face sistemul audio sa nu mai functioneze la parametri normali, deteriorand astfel calitatea sunetului finit al acestuia, este nefolosirea unui stabilizator de tensiune! Ptr. functionarea in conditii normale a sistemului audio se recomanda un stabilizator de tensiune la 220v c-o putere dubla fata de consumul sistemului audio..adica ,de exemplu ptr. o putere audio de 2x500w ar trebui un stabilizator cu o putere de cel putin 1500wati! Nivelul si impedanta: http://www.soundblog.ro/80/nivelul-si-impedanta/ Gama de frecvente si egalizarea audio: http://www.soundblog.ro/1444/gama-de-fr ... rea-audio/ O abordare interesanta a mixing-ului, by sound blog: http://www.soundblog.ro/2969/mixajul-audio/ http://www.soundblog.ro/1595/de-ce/ http://www.soundblog.ro/1617/un-mixaj-echilibrat/ http://www.soundblog.ro/2315/eq-highpass-si-lowpass-2/ http://www.soundblog.ro/2554/folosirea- ... in-studio/ http://www.soundblog.ro/1430/cum-sa-dai ... nui-mixaj/ http://www.soundblog.ro/3039/mixajul-instrumentelo/ http://www.soundblog.ro/128/mixing-pe-c ... uri-audio/ Despre reverb şi delay: Amplificarea semnalului audio http://translate.google.com/translate?h ... _amplifier http://www.etc.ugal.ro/lfrangu/IETC4.pdf ...capitolul ""Amplificatoare"" Ghid al specificatiilor amplificatoarelor audio: http://www.soundblog.ro/1476/ghid-al-sp ... lor-audio/ Inregistrarea si masterizarea audio Inainte de a incepe dezbaterea acestui capitol, as vrea sa reamintesc si sa subliniez inca o data ca si in cazul inregistrarilor, unul dintre cei mai importanti factori care influenteaza in mod decisiv valoarea calitativa a sunetului finit al inregistrarii e placa de sunet prin intermediul careia se face inregistrarea respectiva! Nivelul de volum al mixajului final, prin prisma hipercompresiei: http://www.soundblog.ro/1644/nivelul-de ... ompresiei/ Bleed-ul si zgomotele ambientale: http://www.soundblog.ro/1844/bleed-ul-s ... mbientale/ Audio mastering: http://translate.google.com/translate?h ... _mastering Stem mixajul si masterizarea: http://translate.google.com/translate?h ... _mastering Masterizarea audio by soundcreation: http://www.soundcreation.ro/articles,id,20,title,.html http://www.soundblog.ro/1660/masterizarea/ http://www.soundblog.ro/105/masterizare ... -ul-audio/ Stereo spread - Tip&Trick: http://www.youtube.com/watch?v=sGJGNv85YDo&feature=plcp&context=C4da473eVDvjVQa1PpcFNrhJc0rJbwDZWAdEQJuOoR02vAeI94Zqs%3D Compresia "Sidechain" - exemple: Boxe si monitoare de studio Valoarea calitativa a sunetui finit este de asemeni determinata si de calitatea boxelor sau monitoarelor de studio care redau sunetul, difuzorul fiind responsabil cu transformarea curentului electromagnetic (semnalul audio) in sunetul analog pe care il percepe urechea umana! In general difuzoarele au un randament scazut, in medie de 25 % din cea ce primeste in bobina! Randamantul lor a crescut semnificativ de cand s-au introdus magnetii cu neodin si bobinajele cu plagbanda sau membranele multicompozite! Difuzorul: http://ro.wikipedia.org/wiki/Difuzor Metoda de calibrare a sistemelor audio 2.1 si 5.1: http://www.soundblog.ro/1383/metoda-de- ... -1-si-5-1/ Pozitionarea subwooferului: http://www.soundblog.ro/1340/pozitionar ... ooferului/ Monitoare studio – Test comparativ: http://www.soundblog.ro/626/monitoare-s ... omparativ/ & http://www.soundblog.ro/676/monitoare-s ... ea-a-ii-a/ Boxe - Monitoare de studio by Alex Muntean: Link spre comentariu
Vizitator Cuslea_FM Postat Decembrie 3, 2012 Partajează Postat Decembrie 3, 2012 Vrei propriul tau home studio??? ...Atunci iata cateva lucruri de care trebuie sa ti cont: Sfaturi pentru sunetistul de studio începător: http://www.proavshop.ro/blog/2011/12/07 ... incepator/ Cum sa-ti faci un studio in Romania post-decembrista: http://www.soundblog.ro/99/cum-sa-ti-fa ... cembrista/ Alegerea echipamentelor potrivite pentru home studio: http://www.soundblog.ro/1851/alegerea-e ... me-studio/ Unelte utile pentru Home Studio: http://www.soundblog.ro/1684/unelte-uti ... me-studio/ Software si hardware util intr-un studio (digital): http://www.soundblog.ro/2047/software-s ... o-digital/ Soft original sau piratat: http://www.soundblog.ro/605/soft-origin ... %E2%80%A6/ Tabba – Home studio: http://www.soundblog.ro/2197/tabba-home-studio/ POLL Ce si de ce: http://www.soundblog.ro/1892/poll-ce-si-de-ce/ Test comparativ de echipamente audio pentru home si project studio-uri: http://www.soundblog.ro/1265/test-compa ... tudio-uri/ Tratament acustic DIY (video): http://www.soundblog.ro/2025/tratament- ... diy-video/ Tratament acustic si/sau antifonare: http://www.soundblog.ro/493/tratament-a ... ntifonare/ http://www.soundblog.ro/529/tratament-a ... ea-a-ii-a/ http://www.soundblog.ro/1170/tratament- ... a-a-iii-a/ http://www.soundblog.ro/1242/tratament- ... ea-a-iv-a/ http://www.soundblog.ro/1319/tratament- ... tea-a-v-a/ http://www.soundblog.ro/1375/tratament- ... ima-parte/ Link spre comentariu
Vizitator Postat Decembrie 5, 2012 Partajează Postat Decembrie 5, 2012 http://www.fizica.ro/textbooks/fizica11/fizica11.html Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum