Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

motor ventilator


dorian 70

Postări Recomandate

Acest motor de care discut are 4 sectiuni ale bobinei, fiind o singura bobina impartita in patru si este reprezentat in a doua poza atasata intrebarii initiale. Ma referisem doar la faptul ca, daca este posibil tehnic ca cele patru sectiuni sa fie separate, se poate modifica constructia initiala (de fabrica). Practic prin aceasta mentiune se evita bobinarea unei alte bobine peste cea existenta sau modificarea completa a circuitului pentru a roti rotorul. Simplist, incercam sa indic o metoda (rotirea rotorului) cu modificari minime si folosind componentele deja existente.

Eu am afirmat, mai sus, ca nu se pot separa bobinele. Am incercat si nu functioneaza. Probabil ca functioneaza cu alta comanda electronica, dar este altceva. Va rog cititi cu atentie postarile anterioare
Link spre comentariu
  • Răspunsuri 24
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • vera

    10

  • The Stressmaker

    9

  • dorian 70

    6

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Nu stiu de care motor mentionati dar eu ma refer la motorul d-lui dorian 70 (la ale carui poze ma refeream). Daca acesta v-a dat acel motor si nu ati reusit separarea acelor bobine atunci are logica pentru mine altfel nu are logica. Daca puteti lamuri la care motor va referiti, cel al d-lui. dorian 70 sau al dv. ar fi bine ca sa pot intelege si eu.Si ca sa revin la "recitire". Eu nu am afirmat ca este un motor asincron ci sincron. Au functionari destul de diferite. Corectez greseala unde am mentionat "oscilator autoblocat" cu "oscilator autocomandat". Am cotrobait pe net dupa principiul de functionare la circuitul bendini si seamana ca si functionare de principiu cu ceea ce am propus eu cu acei senzori optici. Adica, una din bobinele acelui circuit este folosita pe post de "trigger" (declansator) pentru alimentarea celei de a doua bobine "de forta". Simplist, cand magnetul se indeparteaza de ansamblul bobinelor se da impulsul de "impingere" si astfel se ajunge la rotatie.Am presupus ca numarul de poli ai magnetului coincide cu numarul de poli ai bobinajului si astfel nu avea importanta care din bobine se foloseau pentru comanda si care pentru forta, practic toate bobinele sunt pe acelasi miez si in acelasi camp magnetic chiar daca au asezari diferite. Dl. dorian 70 a mentionat ca a incercat circuitul propus de dv. dar (si poate aici este greseala mea) nu a specificat cum a modificat acel circuit si eu am interpretat pe moment acea modificare. Daca dl. dorian 70 doreste sa faca lamuririle necesare as aprecia acest lucru.Pana atunci eu ma opresc si astept raspunsurile dv.

Link spre comentariu

Nu stiu de care motor mentionati dar eu ma refer la motorul d-lui dorian 70 (la ale carui poze ma refeream). Daca acesta v-a dat acel motor si nu ati reusit separarea acelor bobine atunci are logica pentru mine altfel nu are logica. Daca puteti lamuri la care motor va referiti, cel al d-lui. dorian 70 sau al dv. ar fi bine ca sa pot intelege si eu.Si ca sa revin la "recitire". Eu nu am afirmat ca este un motor asincron ci sincron. Au functionari destul de diferite. Corectez greseala unde am mentionat "oscilator autoblocat" cu "oscilator autocomandat". Am cotrobait pe net dupa principiul de functionare la circuitul bendini si seamana ca si functionare de principiu cu ceea ce am propus eu cu acei senzori optici. Adica, una din bobinele acelui circuit este folosita pe post de "trigger" (declansator) pentru alimentarea celei de a doua bobine "de forta". Simplist, cand magnetul se indeparteaza de ansamblul bobinelor se da impulsul de "impingere" si astfel se ajunge la rotatie.Am presupus ca numarul de poli ai magnetului coincide cu numarul de poli ai bobinajului si astfel nu avea importanta care din bobine se foloseau pentru comanda si care pentru forta, practic toate bobinele sunt pe acelasi miez si in acelasi camp magnetic chiar daca au asezari diferite. Dl. dorian 70 a mentionat ca a incercat circuitul propus de dv. dar (si poate aici este greseala mea) nu a specificat cum a modificat acel circuit si eu am interpretat pe moment acea modificare. Daca dl. dorian 70 doreste sa faca lamuririle necesare as aprecia acest lucru.Pana atunci eu ma opresc si astept raspunsurile dv.

Salut. Motorul dl. dorian 70 are 4 poli si este bobinat cu 2 conductoare in paralel (de 0,3 mm) si este identic ca nr. de poli si principiu de functionare cu cel folosit de mine (motor sursa PC bobinat cu 2x0,15 mm). Cu acest motor am incercat separarea bobinelor si nu functioneaza. Schema apartine dl. BEDINI (nu bendini). Va rog, incercati dvs. separarea bobinelor, si dupa aceea mai discutam. Nu afirm ca nu se poate, dar la mine nu a functionat cu acest montaj electronic. Ba mai mult, am vrut sa reduc nr de spire pt. comanda, si am constatat ca s-a redus turatia, a crescut consumul etc-nu functiona bine. Undeva dl. Bedini spune ca trebuie un cuplaj f strans intre cele 2 bobine. Cred ca am avea toti de castigat daca am experimenta, decat sa ne cotrazicem pe forum. Eu unul asa voi face. Sanatate
Link spre comentariu

Va recomand sa priviti schema de functionare din link-ul catre datasheet-ul integratului (cu voia dv. este acesta http://www.diodes.com/datasheets/ZXBM1004.pdf ) de pe placa originala. Acolo veti vedea o punte H care alimenteaza o singura bobina (puteam sa ingros sau sa colorez cuvintele acestea dar nu o voi face). Asta inseamna ca exista o singura bobina in acel motor si nu doua cu firele in paralel lucru vizibil si in poza (va recomand un zoom pe cea de a doua poza, rezolutia este suficienta pentru a se distinge un singur fir in bobinaj). Eu nu ma contrazic ci doar astept un raspuns de la dl. dorian 70 care sa confirme daca am inteles bine sau nu. Eu inainte sa scriu ceva ma informez pe cat posibil iar privitul in datasheet si la acele poze a facut parte din aceasta informare. Nu cred ca are rost sa va descriu ce contin fiecare sau care este principiul de functionare al integratului original, care se deduce din datasheet.

Ca o completare, motorul de ventilator de sursa de pc este construit cu doua bobine si contine un integrat diferit de acesta din aceasta discutie ca principiu de functionare. Acest integrat este pentru comanda "monofazata" iar cel de ventilator de PC este pentru comanda "bifazata". Faptul ca ambele au aceeasi constructie mecanica nu inseamna ca si electric sunt identice, asa cum ati mentionat dv. Nu detin acest model de motor asa ca nu pot sa va dau un raspuns daca pot separa cele 4 sectiuni ale bobinei sau nu. Cand voi detine un asemena motor probabil ca voi incerca daca interesul impune acest lucru. Parerea personala este ca se poate dar numai cu ajutor sub o lupa puternica.

Cat despre scrierea numelui celui care a proiectat schema mentionata de dv., mea culpa.

Link spre comentariu

Scuze ca am intarziat, am lipsit vreo doua zile de pe forum ... si nici alte experimente nu am mai facut!Chiar daca discutiile au fost in contradictoriu, vreau sa remarc tonul civilizat folosit :aplauze diferit de alte dispute ireconciliabile, care se pot citi pe dragul nostru Elforum ...La subiect:Asa cum am mai precizat, bobinajul este facut cu doua fire in paralel, deci doua fire bobinate simultan, CuEm de 0,3mm, iar in montajul original cele doua inceputuri erau legate galvanic intre ele, la fel si cele doua sfarsituri ale bobinei. Nu am desfacut firele, insa m-am uitat atent si mai mult ca sigur ca asa sunt.Am retinut experimentele cu modificarea celor doua bobine si inrautatirea functionarii motorului :nas: Referitor la montajul de comanda cu tranzistor, o chestie interesanta este ca motorul poate fi pornit si oprit fara a utiliza vreun intrerupator, pornirea prin simpla rotire si deci imprimarea unui anume sens de rotatie, iar oprirea prin franarea si stoparea miscarii, consumul de curent in acest ultim caz este foarte mic, cine stie, poate are vreo aplicatie practica ...Pun si o noua poza.

post-30422-139829532377_thumb.jpg

Link spre comentariu

Te rog mai verifica cum au fost legate bobinele la motorul tau (la motorul de sursa PC inceputurile bobinelor erau unite si se duceau la "+" iar sfarsiturile se duceau la electronica). Cand motorul este oprit consumul este "0" deoarece baza tranzistorului este dusa la masa prin infasurarea de comanda (tranzistorul este blocat deoarece nu mai sunt impulsuri).

Link spre comentariu

Da, inceputurile erau unite, la fel si sfarsiturile.

Chiar m-am mirat de ce nu s-a bobinat cu un singur fir, presupun ca, motorul, in alte aplicatii, se poate comanda si altfel decat cu integratul ZXBM1004 si senzorul magnetic. Nu am avut timp sa aprofundez ce mi-a dat google despre Bedini, este informatie si in romana ?

 

Daca timpul imi va permite voi experimenta o comanda cu un TLE4905, TLE4935 sau romanescul BS057 al IPRS-ului, pe care le am la indemana, sau de ce nu o comanda optica cu un optocuplor cu fanta, aici am si ceva experienta cu o modificare facuta pe vremea cand eram posesor de Trabant (si driver, adica birjar), Trabant modelul cu aprindere electronica (1987), pentru ca nu gaseam platou, senzor Hall sau erau prea scumpe, am pus "fata in fata" un LED in infrarosu si un tranzistor, iar pe jumatate de cursa cele doua comunicau si pe cealalta jumatate comunicarea era intrerupta de un paravan opac.

 

Cred ca si aici as putea incerca asa ceva, numai timp sa fie, ramane pentru mine un mister cu pornitul de pe loc...

Link spre comentariu

Documentatia lui Bedini este in engleza. Cand motorul este oprit, pe bobina de comanda, nu mai apar impulsuri care sa comande tranzistorul. Cum l-ai invartit un pic, apar acele impulsuri, si motorul functioneaza. Ideea este ca motorul sa fie comandat, cu un dispozitiv pe care caderea de tensiune sa fie cat mai mica, ca sa ai randament mare.

Link spre comentariu

Multumesc pntru lamuriri. Din ce am vazut s-ar parea ca bobinajul celor 4 sectiuni s-a facut simultan cu doua fire. Ar fi doar doua explicatii pentru aceasta configuratie. Prima este ca sa se foloseasca acest motor si la 24V, tensiune comuna in aplicatiile industriale, si asftel sa se lege acestea in serie (nu in paralel ca acum) si astfel sa se pastreze aceeasi putere. A doua varianta ar fi asemanatoare cu montajul bedini dar ceva mai complex si sa foloseasca a doua bobina ca generator de impuls. In acest caz, puterea disponibila este mult mai mica. Totusi nu ar fi exclusa si varianta propusa de dl. vera, si la legaturile finale a celor doua sectiuni sa rezulte cele patru sectiuni existente.Se poate afla simplu cum sunt legate bobinele si fara demontare daca se stiu numarul de poli ai magnetului si apoi cate impulsuri se fac la o rotatie completa. Daca intre cele doua bobine exista defazaj atunci acestea sunt bobinate pe axe perpendiculare. Este necesar doar un osciloscop pentru PC, un cablu audio cu fire si 4 diode pentru limitarea impulsurilor. Daca stau sa ma gandesc bine, daca ar fi bobine decalate, ar trebui ca magnetul sa aiba doi poli altfel, la bobinaj dublu, magnetul are 4 poli.Circuitul bedini, asa cum l-am inteles, se poate asemana cu un leagan. La leagan impulsul il dai imediat cand acesta iese din pozitia verticala si nu inainte. Asa si aici, tranzistorul primeste impuls, prin legarea corespunzatoare a bobinei, la scaderea fluxului magnetic prin bobina si aparitia unei tensiuni pozitive pe baza tranzistorului ceea e indica indepartarea polului magnetului de axul bobinei. Dupa parerea mea, circuitul bedini este doar un generator de impuls comandat de o anumita pozitie a motorului iar impulsurile de tensiune observate sunt un lucru normal datorita autoinductiei. Modificarile care se pot face sunt adaugarea unui mosfet, are caderea de tensiune foarte mica, castigandu-se 0,3V in plus la tensiunea pe bobina (atentie la autoinductie poate ajunge peste 100V, se alege un mosfet la 100-200V iar poarta trebuie protejata cu un zenner). Se poate echivala acest circuit cu cel cu optocuplor facut de dv. pastraza acelasi principiu "leagan" la nivel de aplicare a fortei. Se castiga timp si sarma de bobinaj. Restul este fum si oglinzi, daca intelegeti aluzia.

Link spre comentariu

Salut. Bobinele nu sunt decalate (motorul sursa PS este bobinat cu 2 conductoare in paralel, bobinele fiind dintr-o bucata, indiferent de nr. de poli). Varful de tensiune de care aminteam, apare intre impulsul de comanda si impulsul dat de tranzistor.PS-am vazut ca cele 2 bobine erau in paralel (la motorul de ventilator). Constructiv, motorul de ventilator si cel de sursa PS, sunt foarte asemanatoare dar nu identice. Ca urmare, imi cer scuze.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări