Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

motor ventilator


dorian 70

Postări Recomandate

Motorul din imagine este luat de pe un ventilator care a fost alimentat din greseala la reteaua de 220V.Are o placuta cu doua integrate SMD si alte piese afumate, crapate, pe care nu se cunoaste marcajul si nu pot sa-mi fac o idee cum l-as putea alimenta separat.Am incercat sa-i dau si curent alternativ si continuu, degeaba. Magnetul circular de pe exterior este solidar cu axul de la mijloc. Cele 4 bobine ale statorului sunt bobinate in acelasi sens doua cate doua cele de pe partea opusa, sau cel putin asa se vede.Poate ma ajutati sa-l alimentez cumva sa-l vad ca se roteste...

post-30422-139829524816_thumb.jpg

post-30422-139829524829_thumb.jpg

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 24
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • vera

    10

  • The Stressmaker

    9

  • dorian 70

    6

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Mie imi seamana a motor sincron monofazat. Asta inseamna ca trebuie sa-i dai un semnal sincronizat cu rotatia rotorului. De obicei pe placa exista un senzor hall care face acest lucru (probabil acela in linie cu magnetul, celalat este driverul bobinei). Driverul acela decide cum aplica tensiune pe bobina ca sa dea sensul de rotatie in functie de ce pol magnetic este in dreptul senzorului hall.Cate fire ies din bobinaj? Eu vad doar doua.

Link spre comentariu

Este bobinat cu doua fire, in paralel, CuEm cu fi de 0,3mm, iar din bobinaj la cele doua capete ies cate doua fire lipite intre ele.

 

M-am holbat mai bine cu lupa si am reusit sa descifrez cele doua "micro" SMD -uri: unul este operationalul LM358 si celalalt este ZETEX ZXBM 1004, care dupa datasheet este specializat in comanda motoarelor si da, ai dreptate, foloseste pentru comanda si un senzor Hall, senzor pe care nu-l prea vad, poate a zburat la socul de curent, ca vad ca este marcat spre exteriorul placutei IC1 , insa a ramas doar traseul de cupru si mai mult ca sigur acolo a fost si senzorul magnetic.(pe placuta mai scrie Former Controls PLC Issue 1

Acesta este link-ul cu ZXBM1004: http://www.diodes.com/datasheets/ZXBM1004.pdf

 

Asadar voi abandona planul de a-l folosi ca motor, vad ca este mai dificil de comandat si cred ca-l voi folosi ca generator, eventual la un anemometru, aprinde lejer un beculet de 2,5V/0,15A si plus de asta este o constructie robusta, iar axul este pe doi rulmenti mici.

Link spre comentariu

Senzorul hall lipsa daca avea 4 fire acela ar fi fost. Daca driverul este bun ar trebui sa existe o comanda la iesiri pentru tranzistori. Comanda de la senzorul hall cred ca este diferentiala, analogica, daca integratul are amplificator. Totusi, daca a pocnit senzorul, nu cred ca celelate componente au scapat...

Link spre comentariu

Senzorul cred ca avea 3 terminale, fiind probabil singurul montat pe partea opusa celei unde sunt puse SMD-urile, fiind astfel apropiat de magnet, vad ca sunt 3 gauri, iar la CI controler, pinul 2 (H+) s-ar parea ca este "in aer", eventual daca este traseu pe placuta pe sub el, oricum prea mult nu ma mai chiorasc la el, acum am masurat capsula integratului cu sublerul si pe o latura de 5mm sunt inghesuiti cei 8 pini (din cei16) ai integratului... traiasca miniaturizarea :101

 

The Stressmaker multumesc frumos pentru informatii.

Link spre comentariu

Salut. Cu motorul pe care il ai poti sa faci o jucarie interesanta ca in schema atasata. Alimentezi electronica la tensiunea nominala a motorului. Ca sa nu umbli la bobine in locul rezistentei de 680 Ohmi pui un semireglabil de 25 kOhmi. Motorul o sa functioneze in ambele sensuri (nu porneste singur, trebuie sa-i dai tu un impuls) si o sa consume jumatate din cat consuma initial, la aceeasi putere. Mare atentie la legarea bobinelor. Daca in punctul de legatura colector tranzistor si infasurare motor pui o dioda vei obtine niste varfuri de tensiune de 60-70V cu care poti aprinde un bec cu neon (din cel mic folosit la semnalizari), sau vei putea incarca (si regenera in acelasi timp) acumulatorii (cu tensiunea de 12V).

post-68644-139829529381_thumb.png

Link spre comentariu

Daca nu scriati ultima expresie de dupa virgula va dadeam dreptate, altfel, cu chestiile care genereaza energie avand randament supraunitar si cu cele perpetuum mobile nu ma inteleg deloc si am tendinta de a ironiza pe cei care cred in asa ceva.Fata de schema prezentata, de oscilator autoblocat, motorul de care discutam are o singura problema... nu are decat o bobina... fiind un motor sincron monofazat.

Link spre comentariu

Daca nu scriati ultima expresie de dupa virgula va dadeam dreptate, altfel, cu chestiile care genereaza energie avand randament supraunitar si cu cele perpetuum mobile nu ma inteleg deloc si am tendinta de a ironiza pe cei care cred in asa ceva.Fata de schema prezentata, de oscilator autoblocat, motorul de care discutam are o singura problema... nu are decat o bobina... fiind un motor sincron monofazat.

Salut. Nu am afirmat nicaieri ca randamentul este supraunitar. Daca citeati cu atentie vedeati ca acest motor nu este un simplu asincron (acest tip de motor este bobinat cu 2 conductoare in paralel, deci are 2 bobine identice). Eu am pornit, cu schema atasata, un motor dintr-o sursa PS la care consumul a scazut la jumatate, pt. acelasi debit de aer. Al doilea motor cu care m-am jucat a fost unul de pompa de masina de spalat pe care in prealabil l-am rebobinat la 12V.In ambele cazuri am vizualizat forma de unda pe bobina de lucru (cea cuplata la tranzistor) pe care apare un varf de tensiune de vreo 60-70V (am incarcat un condensator de 1000 microF/100V pe care tensiunea a ajuns la cca. 75V, am incarcat o baterie de acumulatori cam obosita care s-a mai inviorat-nu a ajuns la 100% capacitate, dar i-a crescut capacitatea cu vreo 20%). Daca nu credeti, va pot pune la dispozitie documentatia necesara (pe privat ca sa nu supraincarcam topicul) ca sa experimentati si dvs. Sanatate
Link spre comentariu

vera am incercat montajul din schema, in loc de 2N3055 am folosit un darlington TD647 (ăsta l-am gasit primul) si motorul se roteste, bineinteles cu ajutor la pornire. Sensul de rotire poate fi oricare, depinde ce sens i se imprima la start.

Am masurat curentul de mers in gol si este de 100mA la tensiunea de alimentare de 12V, la o franare facuta cu mana, fara a-l opri, consumul urca la cca 300mA.

Am o nelamurire: nu ar fi mai bine sa-i refac bobinele? Bobinele actuale sunt cu sarma de acelasi diametru, si ma gandesc sa folosesc sarma cu diametru mai mare la bobina de forta, aceea din colectorul tranzistorului, iar bobinarea nu pune mari probleme, astfel s-ar mari si puterea motorasului, in montajul original cele doua bobine erau in paralel.

 

Mai ales de cand l-am vazut rotindu-se, chiar ca a devenit:

o jucarie interesanta

Si o poza cu eticheta.

post-30422-139829530297_thumb.jpg

Link spre comentariu

Salut. Poti sa rebobinezi motorul numai daca vrei sa generezi tensiune cu el, la un curent mai mare. Bobina care vine in baza tranzistorului trebuie sa asigure curentul acesteia pt. curentul de colector pe care-l doresti. Putere un pic mai mare poti obtine prin simpla schimbare a tranzistorului cu un 2N3055 ( caderea de tensiune e mai mica). Daca te intereseaza subiectul iti dau documentatie pt. montaje mai performante. Subliniez, nu vei obtine randament supraunitar, ci numai o crestere a acestuia pt. ansamblul motor-electronica comanda. Spor la cercetare. Numai binePS-daca maresti curentul de colector al tranzistorului automat creste curentul de baza, deci trebuie modificat semireglabilul. Din semireglabil poti varia turatia motorului.

Link spre comentariu

Eu am discutat strict pe imagine, de fapt a doua imagine de la intrebarea initiala unde se vad clar doua fire.Daca discutati de un desulfator, stiu ce este si ce face, dar daca discutati de reincarcarea unui acumulator folosind energia inmagazinata in acelasi acumulator mai bine punem pauza (sau nu am inteles bine cand ati indicat ca acele varfuri de 60-70V pot fi folosite la "reincarcarea (si regenerarea in acelasi timp) a acumulatorului").Parerea mea este ca nu are rost rebobinarea pentru o putere mai mare din cauza ca magnetii sunt destul de slabi, fiind pe baza de ferita. Aplicatia ideala pe care o vad ar fi de modificare a lui pentru a forma un anemometru cu cupe, util la constructia unei turbine eoliene reale.

Link spre comentariu

Salut. Scuze, poate m-am exprimat eu gresit, dar era vorba de incarcarea unui acumulator oarecare. De altfel, eu m-am jucat cu acest montaj, alimentat de la un stbilizator.Referitor la bobinaj, intr-adevar nu se poate obtine putere f mare din cauza magnetilor, dar o crestera cu 10-15% se poate. Alta ghidusie care se poate face, daca mai este loc, inseriate cele 2 bobine existente si bobinat peste ele o infasurare noua cu sarma mai subtire pt. comanda tranzistorului. In felul acesta se dubleaza tensiunea de alimentare, la acelasi curent (teoretic putere dubla, dar risti demagnetizarea magnetilor si niste varfuri de tensiune de peste 140V). Presupunand ca acest motor este pt. studiu merita facuta incercarea. O zi buna tuturor

Link spre comentariu

Sau se pot separa cele doua bobine diametral opuse, una de comanda si una de forta. Asa, impulsul se da doar pe o bobina fara modificarea circuitului. Daca exista acces la firele fiecarei bobine s-ar putea face un mic montaj cu disc avand o fanta si 4 senzori optici (fototranzistor si led), fiecare senzor comanda o singura bobina decalata pe sensul de rotatie cu 90 grade. Asa se poate face un motor asemanator la comanda cu cele unipolare dar la o tensiune de 4 ori mai mica decat alimentarea originala adica 5V (exista si caderea de tensiune pe tranzistoare). Sunt mai multe posibilitati de a folosi acest ansamblu ca motor, fiecare cu complexitatea ei.O recomandare daca se alege varianta de a fi folosit ca anemometru. Este foarte important sa nu existe sarcina la iesire (acel beculet) pentru ca se modifica turatia indicata. Varianta cea mai simpla ar fi cu un voltmetru mai sensibil (rezistenta interna mare) montat dupa o punte redresoare si un condensator de filtraj.

Link spre comentariu

Sau se pot separa cele doua bobine diametral opuse, una de comanda si una de forta. Asa, impulsul se da doar pe o bobina fara modificarea circuitului. Daca exista acces la firele fiecarei bobine s-ar putea face un mic montaj cu disc avand o fanta si 4 senzori optici (fototranzistor si led), fiecare senzor comanda o singura bobina decalata pe sensul de rotatie cu 90 grade. Asa se poate face un motor asemanator la comanda cu cele unipolare dar la o tensiune de 4 ori mai mica decat alimentarea originala adica 5V (exista si caderea de tensiune pe tranzistoare). Sunt mai multe posibilitati de a folosi acest ansamblu ca motor, fiecare cu complexitatea ei.O recomandare daca se alege varianta de a fi folosit ca anemometru. Este foarte important sa nu existe sarcina la iesire (acel beculet) pentru ca se modifica turatia indicata. Varianta cea mai simpla ar fi cu un voltmetru mai sensibil (rezistenta interna mare) montat dupa o punte redresoare si un condensator de filtraj.

Se pare ca faceti o mare confuzie. Aceste motoare sunt bobinate cu 2 conductoare in paralel, cele 2 bobine fiind neintrerupte (un singur fir neintrerupt pt. o bobina), indiferent cati poli are motorul.Nu se pot separa bobinele. Am incercat si eu acest lucru si nu functioneaza (probabil, nu am incercat, sa functioneze cu 2 circuite electronice sincronizate). Cred ca ne complicam inutil. Frumoasa este schema atasata, prin simplitatea ei, prin cresterea randamentului motor-electronica de comanda si prin faptul ca se poate regla turatia. Cu mici modificari se poate sa genereze si tensiune. Cred ca este de ajuns. Parerea mea. Cine vrea, poate sa faca si avion, cu putina bunavointa.
Link spre comentariu

Acest motor de care discut are 4 sectiuni ale bobinei, fiind o singura bobina impartita in patru si este reprezentat in a doua poza atasata intrebarii initiale. Ma referisem doar la faptul ca, daca este posibil tehnic ca cele patru sectiuni sa fie separate, se poate modifica constructia initiala (de fabrica). Practic prin aceasta mentiune se evita bobinarea unei alte bobine peste cea existenta sau modificarea completa a circuitului pentru a roti rotorul. Simplist, incercam sa indic o metoda (rotirea rotorului) cu modificari minime si folosind componentele deja existente.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări