Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Problema Senzor ABS


georgeleus

Postări Recomandate

Am cautat dupa "senzor + abs" in Electronica Auto si n-am gasit nimic relevant.

Drept urmare, descriu problema intr-un thread nou.

 

La serviciu conduc un Nissan Navara model 2007 caruia i s-a defectat un senzor ABS (roata dreapta spate, tambur).

Simptome : martorul ABS aprins in bord, implicit lipsa functionarii ABS-ului (foarte necesar unui vehicul de 2,5t) si, cel mai important, imposibilitatea cuplarii modurilor 4x4.

Diagnosticare : la service, cu diagnoza pe laptop.

 

Am facut demersurile necesare cumpararii unui senzor nou, ne-a fost livrat, l-am montat si a functionat perfect... doua luni de zile.

Dupa care subit a cedat, masina manifestand aceleasi simptome.

La aceeasi diagnoza s-a constatat problema la senzorul proaspat schimbat.

 

L-am facut pachet si l-am trimis la garantie.

Responsabilii de acolo au refuzat vehement solicitarea noastra si ni l-au returnat, din cateva motive :

- service-ul la care l-am montat nu e autorizat pentru interventii la sistemul de ABS.

O tampenie, e cel mai mare service auto din Ploiesti.

- senzorul trebuia innapoiat cu fisa de defect care sa conste in masuratoare osciloscopica, banc de lucru specializat, chestii gen NASA.

Diagnosticare presupune obligatoriu minim doua etape:

 

1)utilizarea testerului (coduri eroare, valori reale) si

2)masuratori fizice (continuitate / rezistenta cablaj, alimentare daca este cazul (Hall sau magnetorezistiv), semnalul senzorului masurat cu osciloscopul la mufa senzorului si a calculatorului).

Cererea de garantie arata ca operatorul a realizat doar prima etapa (cel mult).

Intr-adevar, service-ul este printre cele mai mari dar nu are asemenea aparatura de testare. De altfel nici service-ul specializat Nissan din Ploiesti nu are asa ceva. Am tot incercat sa le explicam ca producatorul trebuie sa faca masuratorile astea, nu service-ul.

Fara rezultat.

In ceea ce ne priveste, noi, lucrand la un departament de telecomunicatii mobile, nu posedam in primul rand astfel de echipamente, cu atat mai mult nu suntem calificati sa facem astfel de masuratori amanuntite. Chiar daca am o facultate de electronica, realizez ca e mai degraba inuman decat imposibil sa fac rost de un osciloscop, sa cobor cu el in parcare, sa-l pun pe invertor, sa ridic masina pe cric, sa pun pe cineva sa-mi roteasca uniform roata in vreme ce eu achizitionez semnalele pe osciloscop. Probabil ar trebui sa "ciupesc" mantaua cauciucata a cablului sa culeg semnalele alea, plus ca nu am nici o modalitate de a scoate din aparat pe hartie. Poate sa-nregistrez video sinusoidele de pe ecran.

 

In fine.

M-am interesat in ce-ar consta un asemenea senzor, am aflat ca nu e decat un simplu traductor Hall (din ce-am inteles e doar o simpla bobinutza intr-o carcasa de plastic), montat pe un suport cu doua fire iesite din el.

Drept urmare am procedat la scoaterea celuilalt senzor (cel functional) si l-am masurat cu ohmmetrul, in ambele directii. Am notat valorile obtinute.

Apoi am masurat si senzorul defect, unde am descoperit valori diferite.

 

L-am retrimis la garantie cu aceasta observatie, iar raspunsul lor m-a stupefiat:

Piesa inlocuita se incadreaza in categoria “senzori activi”. Pentru acesti senzori, este INTERZISA masurarea rezistentei (iarasi, contrar a ceea ce spuneti, are relevanta).

(Pentru verificarea senzorilor mai vechi, de tip inductiv, masurarea rezistentei era o procedura recomandata, de aici poate si pornirea dumneavastra de a face aceasta masuratoare) .

 

In continuare suntem blocati in aceasta situatie:

Refuzul acordarii garantiei, unde clar este o problema cu senzorul respectiv.

Credeti-ma, am luat un alt senzor bun de la o alta Navara, l-am montat, a disparut alarma, am verificat pe tester, am pus senzorul defect inapoi si pace. Aceeasi problema.

 

Daca aveti sfaturi sau vreo explicatie, in primul rand pentru mine, ca sa le fac un raspuns celor de la garantie, sa intorc situatia in favoarea mea, va multumesc anticipat !

Recunosc, cunostiintele mele in electronica nu sunt chiar atat de consolidate... dovada ca eu am extrapolat principiul vitezometrului de bicicleta la masina. E posibil ca traductorul asta sa fie mai mult decat o simpla bobina care preia un semnal magnetic de la un disc ? Chiar e posibil sa aiba componente active care sa se defecteze la o simpla masurare ohmmetrica ?

 

Aveti in vedere ca e vorba de o paguba 1.700 RON; da, panarama costa saptesprezece milioane. Piesa originala Nissan.

 

Multumesc.

...in primul rand pentru rabdare.

post-21974-139829517564_thumb.jpg

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 7
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • georgeleus

    4

  • alfabit

    2

  • d2134

    1

  • leoncris

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Ciudat. Am cautat foarte multe combinatii de cuvinte, dar n-am dat peste articolul asta.Exhaustiv si comprehensibil. Multumesc leoncris.Deci au avut dreptate cei de la garantie. Nu e chiar asa simplu cu senzorii activi.Trebuie sa ma mai documentez cu privire la traductoarele Hall si la riscurile la care se expun prin masurare ohmmetrica.Poate exista vreo modalitate de a ne recupera prejudiciul.

Link spre comentariu

Aia cu service-ul au sau nu au autorizatie sa intervina la sisteme ABS?

Aici e lista cu unitatile din Prahova http://www.rarom.ro/cs-uploads/service_prahova.html

Daca in dreptul respectivului service nu scrie "FRANARE" sau scrie "FRANARE (NU INCLUDE ABS)" atunci nu are voie sa intervina la ABS. Deasemenea daca la marci nu scrie NISSAN sau scrie NISSAN si o lista in care nu e NAVARA, idem.

Daca aia cu service-ul nu au autorizatie platesc repede ca nu or sa aibe chef sa se trezeasca cu RAR-ul pe cap. Daca au autorizatie, trebuie luati de git aia cu magazinul. In prima faza cu OPC-ul si mai apoi cu instanta de judecata.

 

Altadata nu mai cumparati prostii "de origine" ca oricum nu le fac aia care fac masinile. Nissan, de ex., nu face senzori. Mie mi-au cerut unii pentru un set fise de bujii, tot pentru Nissan, peste 300RON, piese de origine-deh! Am trecut strada si am cumparat BOSCH cu 160RON. Alea "originale" erau NGK. Big deal!

Link spre comentariu

Service-ul respectiv poate interveni la sistemul de franare, dar pentru doar doua modele de Nissan; nici unul nu e Navara.Deci situatia e valabila... din nefericire.Cat despre OPC, fiind vorba de o achizitie pe firma nu se poate; exista doar posibilitatea judecatoreasca.Nici nu vreau sa ne complicam vietile cu tras service-ul la raspundere pt interventie neautorizata, stiu ca ai dreptate dar in acelasi timp toata flota noastra de masini depinde de ei. Pentru 17 milioane... dreq, le platim 200 de mil. pe luna in mod normal. Aia e.Imi imaginez ca dracia nu e facuta in fabrica Nissan, doar ca pe cutie scrie Nissan Original Part, cu sigla producatorului peste tot. Asa am gasit si aftermarket-uri la 500 ron. Dar nah, noi am zis sa fim responsabili. Si-am facut rahatu' praf.In fine, singura mea dilema ramane (pentru cunostiinta mea generala) daca cu un ohmmetru pot sa stric placuta semiconductoare a traductorului Hall. Eu l-am masurat din nou, cu acelasi aparat si se pare ca cei 9V (sau cat da el acolo) nu l-au faramat. Adica imi da valorile constatate si saptamana trecuta la masuratori in ambele sensuri.Ca sa nu mai zic ca si celalalt senzor (bun) l-am scos special pentru masuratoare, i-am constatat valorile, l-am pus la loc si merge ceas.Multumesc pentru raspuns d2134.

Link spre comentariu

In fine, singura mea dilema ramane (pentru cunostiinta mea generala) daca cu un ohmmetru pot sa stric placuta semiconductoare a traductorului Hall. Eu l-am masurat din nou, cu acelasi aparat si se pare ca cei 9V (sau cat da el acolo) nu l-au faramat. Adica imi da valorile constatate si saptamana trecuta la masuratori in ambele sensuri.Ca sa nu mai zic ca si celalalt senzor (bun) l-am scos special pentru masuratoare, i-am constatat valorile, l-am pus la loc si merge ceas.

Stai linistit, nu ai stricat nimic cu un ohmetru, mai ales intr-un senzor ABS Hall. Ce sa mai zicem noi astia care masuram trasee in ecu injectie sau alte ecu, am praji MCU sau flashuri la greu daca s-ar arde asa usor si imediat !Senzorul ala se poate repara, nu-i cine stie ce filosofie, poti masura fara grija si inlocui ce componenta se constata defecta. Il probezi in laborator cu un osciloscop apropiind de el un magnet sa vezi daca sesizeaza. Repari si data viitoare ai de schimb pentru masina.
Link spre comentariu

"Se poate repara...

Nu-i mare filosofie..."

 

Ok, va trebui sa fii mai explicit pentru ca eu nu vad nici o posibilitate de a desface capsula aceea ermetica.

Si prin absurd, chiar daca as putea, esti sigur ca voi gasi inauntru o piesa lipita/montata intr-un oarecare soclu pe care s-o pot inlocui cu usurinta ?

 

Multumesc.

Link spre comentariu

Pai din ce ai scris tu am inteles ca l-ai desfacut deja si ai gasit senzorul Hall !Daca poti sa-l desfaci atunci sigur vei putea inlocui ce e defect acolo.Piesele nu sint pe socluri, sint lipite dar cu un ciocan de lipit te rezolvi.Mai greu de pus la loc ermetic, ca daca intra apa inauntru... cauti nou, ajungi de unde ai plecat !

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări