Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Mers indelungat turat.


Cilibiu

Postări Recomandate

Salut tuturor, am si eu o nelamurire.Stiti cu toti ca la orice autovehicul ca este moto sau autoturism, la indicele de turatie avem o zona (deobicei aproape de turatia maxima) care este marcata cu rosu.Multi zic ca nu este bine sa mergi turat pe rosu sau sa schimbi in zona acea.Vreau si eu sa mi se explice pe cat posibil ce se intampla daca mergi mult timp pe rosu.De exemplu motocicleta mea turatia maxima este undeva la 13-14K RPM, zona rosie incepand de la 9.5K RPM, am mers perioade de cate 10 minute si la 12K RPM si in toti acesti 7000km parcursi am desfacut motorul de 2 ori si nu am gasit deloc urma de uzura, chiar spre uimirea mea nu am avut deloc depuneri de calamina pe supape sau patul lor, doar ceva urme de negreala pe capul pistonului dar dand cu mana pe el sa dus acea funingine, probabil benzina jumate arsa cand am oprit motorul, segmenti sunt perfecti, cilindrul este ca si nou, biela la fel, tacheti fara uzura, pe scurt totul bine.Acum am intreb de ce nu au aparut probleme, tinand cont ca cel putin o data la 200km parcursi mergeam cu el in turatie aproape maxima timp de 10 minute poate chiar si 15 minute?Zona rosie ce indica mai exact? ca motorul va ajunge la temperatura ridicata si va duce la calare?Sau ce mai exact, totusi sunt un pic bagat in ceata cu asa ceva.Cand lam luat nu am tinut cont de el deoarece am dat aproape mai nimica pe el si cum arata inainte numi pasa daca se face praf, gandintuma deja sami achizitionez ceva calumea nu china.Dar spre uimirea mea nu are absolut nimica, iar ca acum a fost bagati ceva banuit in el reconstruindul ma gandesc sa incep sa am grija si cu uzura motorului. Asa ca va cer voua parerea despre ZONA ROSIE. Doresc sa implementez in programul bordului o linie de cond ca atunci cand trec de 9.5K RPM sa mi se aprinda becul ATENTIE. Dar daca se dovedeste ca totusi liniar ROSIE reprezinta doar o avertizare voi ridica un pic limita rosie la mine, deoarece am observat ca motorul suna bine la 10-11K RPM, nu suna a supra turatie si nici nu simt dezavantaje, chiar parca daca schimb in 10K RPM am cuplul mai mare decat la 6K sau 8K.Voi ce parere aveti despre asta?Ce recomandati?Motocicleta are in total 12000 km parcursi si nu sa schimbat nimic la motor, doar desfacut , verificat , si curatat unde a fost nevoie, adica aproape deloc. In schimb sa folosit ulei destul de bunicel ca si calitate si benzina am bagat in general de la OMV sau PETROM care mi sau parut cele mai bune, benzina folosita pana acum doar 95, dar de acum vreau sa bag doar CARERA 100.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 18
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Cilibiu

    6

  • cheluakame

    4

  • Sharky

    1

  • Dr.L

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Cumpara doua motoare noi, identice. Cu unul mergi frumos, pe altu il birjaresti.Dupa 100mii le desfaci si observi diferentele.E de la sine inteles ca fortele asupra motorului turat sunt mai mari. La fel si temperaturile si frecarile.E clar ca unul turat se duce mai repede. Acu ca nu apuci tu sa il distrugi oricum ia merge in timpul scurt in care il tii e alta poveste.

Link spre comentariu
Vizitator barcaruc

Intrebarea ar fi- cine mai foloseste un motor dupa 100k km? majoritatea nu le tin/folosesc asa mult,isi schimba proprietarii !Cat spui ca ai mers cu ea turata,nu e mare chestie,in timp cu siguranta or sa apara urme de uzura,cred ca cel mai rapid o sa se arda uleiul,si o sa isi piarda proprietatile de lubrefiere/transport caldura. Asta e simplu- ii faci schimbul mult mai des,cu ceva mai de calitate,poate Motul,daca nu,ceva mai ieftin si schimbat mult mai des.As zice ca mai degraba ar plezni ceva gen pompa apa,sau angrenaje,motorul in sine nu prea cred. Uzura ar trebui vazuta ca un produs intre uzura mecanica la temperaturi foarte mari. Daca tot iti place sa mergi asa turat,ai putea lua in calcul o modificare cu radiatoare suplimentare de ulei. Masinile au intercooler,care raceste uleiul,dar la moto nu cred ca e usor de reprodus asa ceva.Nu uita ca motorul are un fel de protectie,daca nu ai umblat la ea,si se taie alimentarea peste o anumita turatie. Daca a aparut ceva uzura,nu inseamna ca e si vizibila,poate daca te uiti cu un microscop ar fi ceva interesant de vazut... Intrebarea mea este,de ce mergi cu ea asa turata? deja ai iesit din plaja de cuplu maxim,chiar si putere maxima? Pentru viteza maxima?

Link spre comentariu

Cum am zis si mai sus mersul turat nu este de lunga durata, cel putin nu deocamdata, ma gandeam daca merg la drum lung, sa zic pe A1 unde se circula lejer cu 120-130, ma gandeams a merg si eu undeva la 110 sa zic cam in reprize de 30 minute. Dar mai mult am intrebat pentru siguranta lui in timpul exploatari.Nu as vrea sa ma duc pana la arad si sa nu ma mai intorc acasa ......ca nu mai am cu ce....

Link spre comentariu
Vizitator barcaruc

Eu am mers cu masina mea cu viteza maxima constructiva,cam 40 minute,nu s-a intamplat nimic,dar si faceam ff putini km pe an cu ea- cam 3000km,singurul lucru de care ma temeam erau curelele de transmisie,dar la moto nu cred ca e cazul...Vezi ca exista dispozitive pe care le infigi in OBD II si apoi descarci acasa pe pc si iti arata toti parametrii,temperatura,viteza,etc,si asa iti faci o parere. Nu e chiar fix ceas elvetian,dar macar iti faci o parere. Avantajul e ca atunci cu cat mergi mai repede,cu atat ai racire din aer mai mare,deci disipezi caldura mai rapid in unitatea de timp.Ma batea gandul sa incerc si eu cu moto,dar mi-e cam teama,si ma atrage mai mult enduro.Apropo,ce utilaj conduci? Date tehnice,model,an,injectie/carburatie...etc

Link spre comentariu

Marca mea este departe de a avea OBD. Iam facut eu unul.Nu este de brand dar imi fac treaba cu ea.LIFAN LF125-30. 125cc carburatie an fab 2007, 11170 km parcursi.O poza cu ea.P.S sper sa numi aud huiduieli din nou.... :ras:

post-15533-139829521419_thumb.jpg

Link spre comentariu
Vizitator barcaruc

Arata bine,cat a costat? Un cunoscut si-a luat parca un Suzuki din '89 destul de ieftin,i-a convenit ca nu avea multa electronica pe ea.Din experienta proprie,chinezii cloneaza destul de eficient produsele bune,dar ca sa reduca pretul,materialele folosite sunt mai slabe,deci cred ca ar fi indicat sa nu o soliciti foarte tare. Am mai vazut o chestie la chinezi,tind sa masluiasca datele tehnice,adica in cazul tau,12k ture sa fie de fapt 10,5k....Daca ai cauciucuri tot chinezesti,as recomanda sa le schimbi,sunt ff slabe,mai ales pe ploaie.In principiu,produsele chinezesti isi merita banii,dar sa nu le pui fata in fata cu cele dupa care au fost clonate.Mersul turat nu neaparat uzeaza motorul instant,dar cred ca cel mai afectat de uzura e buzunarul,prin consumul de carburant.

Link spre comentariu

Pe el am dat 2000 lei acum 2 ani. Km la bord 6000, tinut numa in garaj, folosit doar pentru naveta la facultate.Motorul meu nu este CLONA este un produs scos de firma chinezeasca LIFAN, care dupa multe cautari pe net, aceasta firma nu este o firma de clonat sau ce foloseste neaparat materiale china, de ex: carburatorul este MADE JAPAN , al fel si motorul in sine nu este jalnic, dupa cum vad eu ca gasesc pe net informati despre el, cand lam desfacut am observat ca este facut destul de bine pentru o chinezarie sa ii zic asa, mai ales la cutia de viteze unde sun sunt jocuri in rulmenti (rulmenti cu ace) sau alte uzuri.Sincer cei aproape 6000km parcursi cu el iam cam dat forja nu gluma, chiar turat nu gluma, ultima oara cand lam desfacut pentru revizie ( la 11170km ) arata totul perfect, inclusiv cilindrul si segmenti.Acum de va ceda numi pare rau , nu am dat o caruta de bani sa ma omor pentru el.Caucicurile erau china cand lam cumparat, intradevar pe asfalt umed ma dadeam cu "patinele" , acum ce am nu stiu ce firma sunt dar nu am probleme pe asfalt umed, franeaza bine si am mers pe ploaie cu el in curbe cu aproape 100kmh si nu am simtit nimic , gen patinat sau deechilibru.Pentru bani care am dat pe el, sunt foarte multumit.

Link spre comentariu

In general motorul se masoara cu mircrometrul...deci degeaba te uiti in elApoi cateva mii de km in + sau in - nu fac diferenta. Dupa zeci (spre sute) de mii de km, o sa poti masura ce-ai facut intr-adevar!

Link spre comentariu

Motorul ala a fost gandit pentru ture multe.Nu inteleg la multi mentalitatea "am desfacut motorul si nu se vede uzura". Ce uzura sa vezi, nu mai este Dacia 1300 sa se uzeze mai repede camasa decat segmentii. Ca sa vezi intr-adevar uzura, segmentul trebuie scos de pe piston si bagat in cilindru pentru a-i verifica deschiderea, care nu trebuie sa depaseasca 0.1-0.2 mm.Cat timp vorbim despre un motor Otto bine facut (sunt destule modele care au probleme din fabricare), poti pargurge 100.000 km cu el numai in rosu, atat timp cat ai ulei bun si racire buna.La un motor Diesel lucrurile stau diferit, pentru ca raportul soichiometric difera in functie de turatia motorului, si in limitare, incepe sa aiba un amestec sarac ce duce la topirea pistoanelor/chiuloasei/etc.

Link spre comentariu

Cat timp vorbim despre un motor Otto bine facut (sunt destule modele care au probleme din fabricare), poti pargurge 100.000 km cu el numai in rosu, atat timp cat ai ulei bun si racire buna.

Ulei bag de calitate si schimbul il fac mai des decat deobicei, de exemplu in 6000km parcursi am facut schimbul cam de 4 -5 ori. Uleiul arata foarte bine si nu necesita schimbare.
Link spre comentariu

Cat timp vorbim despre un motor Otto bine facut (sunt destule modele care au probleme din fabricare), poti pargurge 100.000 km cu el numai in rosu, atat timp cat ai ulei bun si racire buna.

Ulei bag de calitate si schimbul il fac mai des decat deobicei, de exemplu in 6000km parcursi am facut schimbul cam de 4 -5 ori. Uleiul arata foarte bine si nu necesita schimbare.
Daca vorbesti de motor de motocicleta, nici nu mai are rost nicio discutie, cum am spus, sunt gandite sa mearga in ture multe.P.S. A nu se intelege ca nu exista motoare diesel fiabile, sunt si acestea destul de multe la numar.
Link spre comentariu

cum ziceau si colegii, mai mergi "cativa" km cu ea, ca sa iti poti da seama de uzursi probabil depinde si de cum este "ingrijit" motorul respectiveu i-am facut RK mobrei mele in iarna lui 2009-2010 la aprox 90000 km si pt ca tot aveam motorul facut bucatele (4L, 1200 cc racit cu aer), i-am schimbat si segmentii pentru ca erau la limita superioara a uzurii, dar inca nu o atinsesera schimbarea nu era absolut necesara, dar am preferat sa o fac ca sa fiu linistit mai ales ca nu ma costau decat piesele, un pret rezonabiluzura cilindrilor era in limitele date in manualschimbat lantul de distributie si cel de la demaror, simeringuri de supape si maruntisuriin rest nimic, totul original din 1991 :)e drept ca eu nu o folosesc la limita maxima de turatie (intra pe rosu la 8000 rpm), dar nu stiu fostii proprietari cum s-au comportat cu ea...am vazut/masurat/constatat motor de kawasaki (4L, 750 cc, racit cu aer) cu aprox 85000 de mile la bord. era aproape impecabil la interior, nu a avut nevoie de schimbat ceva piesenu stiu cum a fost exploatatam vazut de asemenea motor de kawasaki (2L, 250 cc, racit cu apa) exploatat la limita superioara a capacitatii (folosit in special la drumuri in afara orasului cu 2 pers, 3 genti de bagaje si cu acceleratia la maxim), ingrijit relativ ok (ulei schimbat la timp, bujii, reglaje, etc) dar care in 3 ani a necesitat schimbarea a tot ce inseamna segmenti, cuzineti, lanturi, supape, simeringuri de supape, o axa cu came etc.exista de asemenea un motor (eu pe asta l-am vazut functionand pe mobra si apoi am vazut unul demontat) de yamaha fzr 250 (4L, 250 cc, 16 supape, racit cu apa) care intra pe rosu la 18000 rpm, iar vitezele se schimba undeva pe la 10-12000 rpm. merge cu 180 km/h cu pilot la 80 kg fara probleme. dar cat crezi ca rezista folosit asa, cu toate ca materialele sunt de foarte buna calitate?eu am vazut 2 motoare din astea defecte: unul cu un pinion stirb in cutia de viteze si unul cu o biela iesita prin bloc

Link spre comentariu
Vizitator barcaruc

Interesant ar fi de urmarit cum s-ar comporta un motor de moto racit cu aer vs. unul cit mai asemanator racit pe lichid, probabil cel pe aer vara si in trafic stationar si-ar semna demisia din cele lumesti mai repede,dar probabil e facut ceva mai rezistent tocmai din cauza asta.Vazusem acum ceva vreme niste incercari de a monta radiatoare pe filtrul de ulei (la masini,ce-i drept),sau chiar filtre fabricate cu aripioare gen radiator,ca sa piarda mai multa caldura. Din ce mai citisem,proprietarii nu pareau prea incantati,adica nu ajuta procentual notabil la disipare caldura,banuiesc ca e greu sa modifici dinamica termica intr-un sistem bine echilibrat.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări