Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Eroare F06 whirlpool AWE 9725


cristi71

Postări Recomandate

   Buna ziua. Wirlpool AWE8725. Eroare F06. ma pricep si la electronica si la mecanica. Am masurat bobina tahometrului, are 68 ohmi (ca la carte), masurat si la conectorul de pe placa electronica (scos, curat, pus la loc). Motorul se invarte, dar incet, ca pentru spalare la comanda "Test" (apasat de 4 ori tasta)...masina are rulmentii (ambi) terminati, dar tamburul se invarte. Am testat si cu cureaua scoasa si la fel. Porneste, merge cateva secunde, apoi F06...Ce ar putea fi?

   Ma gandesc sa nu fie magnetul de la taho desprins, sau defect pe placa electronica. Invartit cu mana, imi da pe multimetru 0.xx Vac (n-am retinut tensiunea, dar era ceva). Cu ani in urma i-am reparat unui prieten masina de spalat, care avea magnetul desprins (sau spart, nu mai retin), dar acel motor pornea initial cu turatie mare inainte de a se opri si a da eroare.

   Nu am resetat eroarea, ca am vazut ca dispare daca opresc masina din butonul rotativ de selectare a programelor. E suficient, sau mai trebuie ceva?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 34
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • validae

    7

  • Dan P

    7

  • cristi71

    6

  • pisic

    3

Top autori în acest subiect

În cazurile astea se impune o verificare ,,pe direct,, a motorului.Scoţi mufa motorului şi identifici cele două fire ale tahogeneratorului, plus cel de împământare.Astea trei se ignoră.Rămân alte patru ale statorului şi rotorului.Faci punte între cele două din mijloc şi aplici tensiunea reţelei pe cele de margine, preferabil printr-un bec de minim 100Wsau un reşou, ca limitator de curent în caz de scurtcircuit.Dacă motorul se roteşte cu turaţie maximă şi nu scoate zgomote suspecte, putem considera că e bun.Dacă se roteşte încet sau scoate scântei puternice la colector, e defect.Verifică şi lungimea periilor, cu portperiile date jos, lungimea periei ce iese afară, trebuie să fie de minim 10mm.Dacă iese mai puţin, trebuie schimbate ambele perii cu unele noi.Colectorul se curăţă între lamele cu un ac de cusut, apoi se suflă praful.Dacă suprafaţa colectorului e înnegrită, se şlefuieşte cu şmirghel fin 000, apoi cu o bucată de pîslă.

Link spre comentariu

    Multumesc pentru sfat, exact asta urma sa fac cand mai ajung la ea (n-am avut timp)...Masina e la alt apartament (nelocuit). Stiu cum sa alimentez motorul pe direct si urmeaza sa mai fac un test: sa vad cum se comporta masina/motorul daca ii deconectez un fir de la taho...

    Mi-ar fi foarte util daca as sti ce tensiune trebuie sa scoata taho la turatia maxima...n-am gasit nicaieri aceasta informatie, dar o voi masura la motorul meu.

Link spre comentariu

Mai bine verifici dacă magnetul de pe axul rotorului nu se învârte în gol din cauza dezlipirii adezivului, că bobină întreruptă n-am găsit încă.Dar magneţi sparţi sau care se roteau liber pe ax, se mai găsesc uneori.Eventual verifici placa electronică, să nu aibă oxidări la mufe, chiar şi sub mufe am găsit probleme...mai ales la maşini ce funcţionau în mediu umed şi rece.

Link spre comentariu

Am desfacut degeaba motorul de pe masina, dar macar l-am verificat si e bun. Periile bune, magnetul fix pe rotor, tahogeneratorul scoate 37VAC la turatia maxima si intre 0.5 si 1V invartit cu mana. Fac o paranteza: aceste tensiuni nu sunt reale (RMS), fiind masurate cu un multimetru ieftin, care are eroare la alte frecvente decat 50Hz...la masina sunt alte frecvente, in functie de turatie, dar, concluzia e clara, taho genereaza tensiune, proportionala cu turatia.

   E clar ca trebuie sa caut defectul in placa electronica, sau poate ca trebuie doar resetata eroarea si nu stiu eu cum?!...va rog un sfat!

   Zicea un coleg, pe prima pagina ca la taho rotorul (magnetul) are alt numar de poli decat statorul...total eronat. Acel tahogenerator e un generator electric monofazat, nu e ca la alternatorul auto (trifazat). Statorul are 8 poli, la fel si magnetul, altfel n-ar functiona. Desigur, a fost derutat de numarul fantelor din carcasa de plastic a magnetului (6 la mine), dar magnetul are sigur 8 poli...verificat de mine cu un magnet mic (atras/respins) :)

    Astept un sfat legat de resetarea erorii, sau daca nu exista asa ceva, urmeaza sa scot placa electronica s-o verific.

Link spre comentariu

Testat cu un fir scos de la taho, motorul porneste cu turatie mare, dupa care se opreste si ...F06. Cu taho conectat, motorul se invarte la turatie mica (de spalare), dar tot intra pe F06...deci, tahogeneratorul functioneaza si controleaza (placa electronica) turatia motorului. De ce atunci, apare F06?!

Link spre comentariu

Să nu aibă cumva rezistenţă scăzută de izolaţie faţă de şasiu.Maşinile de spălat pot detecta şi defectul de izolaţie compromisă.Poate s-a depus praf de cărbune şi s-a creat o punte de conturnare pe suprafaţa portperiei.Curăţă cu o pensulă portperiile şi inspectează vizual starea colectorului la motor.Să nu fie probleme de genul scurtcircuiteor între lamele, praf de cărbune acumulat între lamele.Dacă suprafaţa colectorului e înnegrită rău, curăţ-o cu şmirghel fin (000) şi suflă praful rezultat, apoi curăţă cu un ac de cusut fiecare spaţiu dintre lamele.Cu ohmmetrul setat pe domeniul maxim de rezistenţă, între oricare dintre portperii şi tolele motorului trebuie să ai mai mult de 1 MOhm.

Totuşi, eroarea fiind clar legată de motor, trebuie verificat să nu fie probleme de contact în mufa motorului, ori chiar la mufa dintre cablaj şi placa electronică.Ar fi bine să verifici şi starea plăcii, poate a fost afectată de umezeală din condens.Am găsit de exemplu conturnări chiar sub mufele plăcii la o maşină.Dacă există suspiciuni asupra rotorului, poţi testa amănunţit cu metoda prezentată aici:

 

Editat de validae
Link spre comentariu

Salut,

verifica placa electronica , condensatorii din sursa de alimentare si aceasta sa dea tensiunile corespunzatoare, vezi sa nu fie cursa apa pe placa sau dejectii provenite de la gandaci ..., verifica traseele si trecerile de pe placa in zona triacului , la majoritatea modelelor exista un circuit realizat cu o rezistenta (si alte componente ) prin care vede comanda data de placa motorului, continuitatea motorului ( perii uzate sau izolatie proasta motor ) ... aceasta este de obicei conectata la iesirea de motor si duce la o intrare de la microcontroler , are o valoare de minimum 100K si poate ajunge la 1-2 Mohmi .

Aceasta din urma poate fi cauza faptului ca nu vede comanda data motorului de catre placa electronica...

 

Spor la treaba !

Link spre comentariu

   Multumesc pentru sfaturi!...Sunt electronist "batran" (65 ani) si am reparat multe placi electronice, mai multe de centrale termice, dar si cateva de masini de spalat. Placa asta nu are nimic vizibil in neregula, nici vorba de gandaci sau urme de apa sau alte substante. Nu are nimic dezlipit, conectorii sunt curati.

   Motorul l-am verificat: colectorul nu e uzat, periile sunt destul de lungi si motorul alimentat separat, se invarte frumos, la turatie maxima si in ambele sensuri. Tahogeneratorul scoate 37VAC la maxim.

   Ma intriga faptul ca pe masina, la pornire (sau test), motorul are turatia mica, reglata de tahogenerator (si placa electronica), totusi apare F06. Daca deconctez un fir de la taho, motorul pleaca pe turatie mare (necontrolat) si e normal sa apara F06...dar de ce apare cand placa regleaza turatia si o mentine (pt cateva secunde, pana da F06) la turatie mica?!

   Am verificat 2 relee de pe placa (legate de motor), sunt bune. Triacul e in regula. Verificat un C de 0.1uF pe circuitul de taho, are 0.86 (acceptabil=bun). Mai caut...

   Am probat si cu cureaua scoasa (motorul in gol) si cu cureaua montata..desi sunt terminati rulmentii, tamburul se invarte, fara sa frece cuva sau altceva...Daca nu rezolv aceasta problema, n-are rost sa cumpar si sa-i schimb rulmentii...mai bine cumpar alta masina S/H.

Link spre comentariu

Proba cea mai concludentă ar fi montarea motorului pe altă maşină şi observat dacă şi acolo apare eroarea.Eu cred că eroarea apare din cauza izolaţiei scăzute la nivel de mufe, posibil punţi de oxid chiar în mufe.Spălaţi bine toată conectica motorului şi plăcii cu acool izopropilic şi testaţi din nou.

Link spre comentariu

Salut,

cred ca nu m-am facut inteles ... 

La majoritatea modelelor exista un circuit realizat cu o rezistenta (si alte componente ) prin care vede comanda data de placa motorului, aceasta este de obicei conectata la iesirea de motor si duce la o intrare de la microcontroler , are o valoare de minimum 100K si poate ajunge la 1-2 Mohmi .

Aceasta din urma poate fi cauza faptului ca nu vede comanda data motorului de catre placa electronica...

Nu este vorba de circuitul tahogeneratorului ... acesta functioneaza corect ... motorul porneste intotdeauna cu turatie mica , lucru corect la dumneavoastra, dar microcontrolerul nu vede faptul ca motorul este alimentat si intra in protectie dupa un timp, deoarece nu vede tensiunea de alimentare a acestuia.

Puneti o poza detaliata cu placa electronica si codul acesteia , daca se poate ...

O noapte buna !

Link spre comentariu

Poze cu placa electronica...E prima oara cand trimit poze prin link (imgur). Nu stiu daca s-au incarcat, ca nu-mi apar in fereastra de editare mesaj.

 

Link spre comentariu

Pozele de pe Imgur nu se încarcă pe editorul de text din platformă, trebuie doar să daţi click pe imaginea încărcată acolo şi selectaţi ,,Copy image,, apoi daţi ,,Paste,, pe Elforum în postare.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări