Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

osciloscop e0104


dragnea crinu

Postări Recomandate

Transformatorul chopper este ( de fapt era ... ) renumit pentru problemele de care suferea ... Nu intru in amanunte . Fabricantul dadea fara emotie cate o " sacosa " cu exemplare de schimb la intreprinderile care aveau parc de zeci de bucati osciloscoape cu aceasta schema ... unul din 3 cadea in garantie , mai ales daca osciloscopul era alimentat continuu in regim de 8 ore . Ar fi bine de inlocuit cu unul SIGUR valid , desi procedura este destul de laborioasa . Ma rog , dupa o verificare " la sange " a tuturor componentelor implicate in schema sursei , poate se descopera altceva . Ar fi mult mai simplu ... Un osciloscop este ( aproape ) indispensabil . Asta e problema generala cu aparatele romanesti din acea perioada , acum au zeci de ani varsta ... multe dintre componente si - au terminat " resursa " , unele de noi nu au fost cele mai stralucite . Apar probleme de conectica , trasee , lipituri etc . Rabdare si discernamant ... ar trebui sa - l puteti rezolva !

Editat de gauss
Link spre comentariu

E adevarat ca a fost punctul slab al acestui tip,insa nu la modul general.Inca mai am in exploatare acest model si se tine bine,doar ca e dificil de spus cat timp vor mai merge.E adevarat ca in caz de defect chopperul e prima piesa banuita.In cele mai multe cazuri e victima condensatoarelor electrolitice uscate,adica de la asta se pleaca spre defect si chopperul cedeaza instant la orice regim care difera de cel normal.Totusi aici,daca ne uitam la fumul scos de acel filtru si restul sunt ok,e cam greu de dat cu presupusul.Eu as scoate saracia aia de filtru de tot,l-as strapa de o pofta,si as conecta tensiunea, cu comanda BDY scoasa,sa vad ce se intampla.Daca totul e linistit,se poate vedea ce vine pe comanda din baza cu alt osciloscop si daca e ce trebuie as comanda BDY sa vad de unde mai sar scantei.

Simplu si fara menajamente,ori la bal,ori la spital :rade:

Link spre comentariu

Desigur ... referirea mea a fost la " scule " noi . In completarea afirmatiei , as spune ca depindea mult de lotul de fabricatie , desi teoretic toate erau identice ... Practic , se foloseau componente , subansamble , materiale ce erau " la magazie " ... cu variatiile de rigoare . Plus modificarile in schema , derogari , etc . De unde si aspectul interior diferit . Fabricantul lucra " pe comanda " , nu in mod continuu un model , ca in fabricile de autoturisme . Aceeasi forta de lucru executa mai multe modele , in pauze lucra alta aparatura , sau indeplinea alte insarcinari . Transformatorul in cauza era o constructie destul de delicata . Probabil cand " ardea " , deveneau bobinatori si se ocupau cu asamblarea mai multi . de unde si calitatea mai redusa . Nici sarma de bobinaj nu avea o calitate constanta , mai ales dupa ce s - au redus si eliminat importurile . Aceleasi probleme erau in toate intreprinderile , si la Campia Turzii , unde se fabricau conductorii emailati de bobinaj . Nimeni nu tinea marfa " pe stoc " , era indicativ defavorabil in sistemul economic de atunci . Fetisul era " productie marfa vanduta si incasata" . De unde si unele surprize ... Ferita de Urziceni avea si ea sincope ... in fine ! Revenind la  osciloscoapele ce foloseau aceasta schema de sursa , sau variante , din 10 bucati puteau sa functioneze toate cu brio ... sau unul din doua . Mai ales modelele mai apropiate de ' 90 , multe componente import fusesera inlocuite ... tranzistori , condensatoare , chiar si rezistorii de Curtea de Arges mai aveau rateuri ... Teoretic , dupa asamblare si reglaje , aparatura trebuia alimentata minim 24 de ore continuu , apoi reverificata ... Din motive de " productivitate " , economii obligatorii , si PLAN , cuvantul magic , au mai fost eliminate din proceduri ... Ca idee , unul dintre osciloscoapele de " haraiala " pe care l - am folosit a fost E 0102 , serie mai timpurie ... dupa 20 de ani functiona in parametri . Variantele " miniatura " , si cele cu dublu spot , n - au fost la fel de reusite ... parere personala . 

Editat de gauss
Link spre comentariu

Da,102 a fost mult mai fiabil,insa multe erau deficitare la capitolul sincronizare.Aici, 104 a stat mai bine.Insa bibilite unde trebuie aveau si 102 sincronizare relativ buna.

Link spre comentariu

Vad cu bucurie ca se afla aici cunoscatori in deaproape a acestor antichitati, fabricate la noi si bune rele si-au facut datoria.

Consumul masurat cu chopperul pe placa si cu toate diodele redresoare lipite este de 2,97A, iar cu traful scos de pe placa, dar cu primarul conectat este de 3A

Cu baza lui BUY scoasa, consumul este foarte mic.

Intrebarea mea este, daca stie cineva, daca chopperul pentru E0104 este identic cu cel pentru E0104M, fiindca din schema asa ar reiesii, dar nu stiu constructiv daca este asa.

Link spre comentariu
  • 3 săptămâni mai târziu...

S-a rezolvat?

Ce varianta de schema este ? Cu doua transformatoare TR3 si TR4 sau cu unul singur?

 

Parerea mea este ca defectul este in partea de comanda a tranzistorului final.

Editat de Fulgerik
Link spre comentariu

 De unde si unele surprize ... Ferita de Urziceni avea si ea sincope ... in fine !  

  Sunt total deacord cu ce posteaza  @ gauss. Intr-adevar are dreptate cand enumera niste sincope ale sistemului de productie de atunci.

Insa, am si eu o mica precizare: Ferite Urziceni nu a produs, niciodata, acel reper de ferita necesar construirii trafu-lui chopper la E104. Oalele respective erau fabricate la ICSITE Bucuresti.

         Am lucrat la Ferite Urziceni din 1980 pana in 1992 si stiu ce spun. In aceasta perioada, cel putin, nu am vazut asa ceva pe linia de fabricatie. Catalogul de produse arata ceva, in realitate era cu totul si cu totul altfel.

 Stima tuturor.

Editat de PINTI
Link spre comentariu

Da,102 a fost mult mai fiabil,insa multe erau deficitare la capitolul sincronizare.Aici, 104 a stat mai bine.Insa bibilite unde trebuie aveau si 102 sincronizare relativ buna.

Bibileala consta in -modificarea circuitului de trigerare si se inbunatatea substantial sincronizarea.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări