Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Modificarea unei masini RC


Vizitator Cristofor

Postări Recomandate

Vizitator Cristofor

Salut, am si eu o intrebare. Am o masina RC si emitatorul respectiv(27MHz) cu butoane simple. Motorul din spate este actionat la apasarea butonului de pe emitator (inainte/inapoi) si este oprit cand butonul este eliberat.Acum, se poate modifica circuitul din interiorul masinutii astel incat motorul sa fie actionat la apasarea butonului de pe emitator, insa sa nu fie oprit la eliberarea butonului?Practic ar fi asa: apas o data butonul de mers inainte, masina porneste din loc si merge fara sa tin butonul apasat. Apoi daca apas butonul de mers cu spatele, masina porneste in sens opus si merge iarasi fara sa tin eu butonul apasat.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 16
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Ticu

    6

  • cristian_draghiescu

    2

  • M1Hai

    1

  • EFTIMIE

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Cred că telecomanda este bine gândită aşa cum e acum.O comandă trebuie să fie executată abia după ce precedentaeste anulată (motorul se roteşte într-un sens corespunzătordirecţiei de mers, apoi se opreşte şi pe urmă se roteşte însens invers, conform noul sens de mişcare).Dvs. practic vreţi ca schimbarea polarităţii alimentării motoruluisă se facă brusc, excluzând etapa intermediară în care motoruleste nealimentat. Acest lucru nu face bine nici motorului, nicitransmisiei mecanice, nici sursei de alimentare (indiferent dacăe vorba de acumulatori sau baterii) şi într-o anumită măsură nicielectronicii de putere implicată direct pentru comanda motorului.În concluzie, sfatul meu este să nu o modificaţi.

Link spre comentariu
Vizitator Cristofor

Cred că telecomanda este bine gândită aşa cum e acum.O comandă trebuie să fie executată abia după ce precedentaeste anulată (motorul se roteşte într-un sens corespunzătordirecţiei de mers, apoi se opreşte şi pe urmă se roteşte însens invers, conform noul sens de mişcare).Dvs. practic vreţi ca schimbarea polarităţii alimentării motoruluisă se facă brusc, excluzând etapa intermediară în care motoruleste nealimentat. Acest lucru nu face bine nici motorului, nicitransmisiei mecanice, nici sursei de alimentare (indiferent dacăe vorba de acumulatori sau baterii) şi într-o anumită măsură nicielectronicii de putere implicată direct pentru comanda motorului.În concluzie, sfatul meu este să nu o modificaţi.

Ai dreptate, dar a fost greseala mea ca nu am terminat ideea in primul post, si anume ca alimentat va fi nu motorul, ci doua diode led puse in paralel in sensuri opuse, astfel incat la apasarea butonului "fata", sa se aprinda un led, la apasarea butonului "spate" sa se aprinda al doilea led. Si am nevoie ca oricare dintre aceste leduri -- care a fost pornit prin apasarea butonului respectiv -- sa arda in continuare fara necesitatea de a tine butonul de la emitor apasat.
Link spre comentariu

Practic ar fi asa: apas o data butonul de mers inainte, masina porneste din loc si merge fara sa tin butonul apasat. Apoi daca apas butonul de mers cu spatele, masina porneste in sens opus si merge iarasi fara sa tin eu butonul apasat.

De aici rezultă clar că-i vorba de motorul de antrenare al maşinii, nu de vreun LED.Nu prea am înţeles noua "idee".
Link spre comentariu

In primul post ati spus asa:

apas o data butonul de mers inainte, masina porneste din loc si merge fara sa tin butonul apasat. Apoi daca apas butonul de mers cu spatele, masina porneste in sens opus si merge iarasi fara sa tin eu butonul apasat.

Din acest citat se intelege ca la actionarea unui buton doriti ca motorul masinutii sa fie alimentat in mod continuu intr-un sens,iar la actionarea celuilalt buton sa fie alimentat in sens invers,tot in mod continuu.

Cum a zis si cristian_draghiescu schimbarea brusca a polaritatii alimentarii motorului va duce la defectarea acestuia si a transmisiei mecanice.

 

Din celalalt post:

si anume ca alimentat va fi nu motorul, ci doua diode led puse in paralel in sensuri opuse, astfel incat la apasarea butonului "fata", sa se aprinda un led, la apasarea butonului "spate" sa se aprinda al doilea led. Si am nevoie ca oricare dintre aceste leduri -- care a fost pornit prin apasarea butonului respectiv -- sa arda in continuare fara necesitatea de a tine butonul de la emitor apasat.

inteleg ca la actionarea butonului de mers inainte/inapoi vreti sa se aprinda un led si sa se mentina aprins chiar daca masinuta nu merge inainte/inapoi.

 

In acest caz puteti pune in paralel cu butonul de mers inainte/inapoi un buton cu retinere (legat la acel led,nu la motor) care odata apasat va mentine alimentat led-ul , nu si motorasul.

Link spre comentariu
Vizitator Cristofor

Nu, deci treaba e asa, ca sa explic de la inceput putin altfel.Totul ce am eu este placa de la o masinuta, fara motor fara nimic. Doar placa si respectiv antena conectata la ea. Si in a doua mana am emitatorul respectiv de la placa. Practic le folosesc pentru transmisia radio, de ea aveam nevoie.Acum, la firele de la motorul din spate am conectat doua diode led in paralel (motorul nu mai este), si astfel am obtinut ca prin apasarea butonului "inainte" de la telecomanda, se aprinde un led, la apasarea "inapoi" se aprinde al doilea led. Nu exista nici motorul nici masina. Si e exact de ce aveam nevoie cu unica incomoditate, si anume ca, cu conditia ca sa zicem butonul "inainte" este apasat in continuu, ledul arde doar cand telecomanda se afla in raza de actiune (pentru ca ea trimite in condituu semnal placii de la masinuta). Am nevoie de posibilitatea de a schimba sensul curentului, si respectiv ledul care arde, dar in acelasi timp sa functioneze chiar si in cazul in care telecomanda a iesit din raza de actiune.

Link spre comentariu

Cu un releu polarizat (bistabil) in loc de motor ai avea situatia:1. Apas scurt "inainte" -> se anclanseaza releul si ramane anclansat (LED1 ramane aprins)2. Apas scurt "inapoi" -> releul declanseaza si ramane asa (se stinge LED1 si ramane stins)LED-ul 2 nu se utilizeaza.Cu cate un circuit bistabil pe fiecare sens ar fi cam asa:1. Apas scurt "inainte" -> se aprinde LED1 si ramane aprins2. Apas din nou scurt "inainte" -> se stinge LED1 si ramane stinsSimilar pentru "inapoi" si LED2:3. Apas scurt "inapoi" -> se aprinde LED2 si ramane aprins4. Apas din nou scurt "inapoi" -> se stinge LED2 si ramane stinsObserva ca acum cele doua LED-uri sunt comandate independent si functioneaza independent unul fata de celalalt. Practic poti folosi numai unul din ele.Releu polarizat se gaseste greu (ce tensiune ai pe motor?), iar bistabilele actionate la sensuri diferite ale curentului trebuie "gandite" si apoi construite (nu am o schema in momentul asta).

Link spre comentariu

Revin cu un desen pentru exemplificarea postului anterior. In schema originala alimentarea motorului se facea (probabil) dupa schema a). Cele 4 intrerupatoare sunt de fapt niste tranzistoare care se deschid pe rand, cate doua, pentru alimentarea normala a motorului (directa) sau inversa, pentru a merge inainte sau inapoi.Motorul din schema originala b) l-ai inlocuit (probabil) cu circuitul c) care contine 2 leduri ce se aprind in functie de polaritatea tensiunii aplicate.Pentru ca sarcina (ledul in cazul tau) sa fie alimentata si dupa ce comanda inceteaza, propuneam folosirea unui releu polarizat sau bistabil.Un releu polarizat cu o bobina si magnet permanent isi deplaseaza armatura mobila intr-un sens sau altul, dupa polaritatea tensiunii aplicate. El se conecteaza ca in schema d.Un releu bistabil cu doua bobine ce sunt conectate ca in schema e) comuta de asemenea in functie de polaritatea tensiunii aplicate. Datorita diodelor, o singura bobina este alimentata atunci cand tensiunea are o anumita polaritate.Avantajul acestor tipuri de relee este ca nu consuma curent in cele doua stari stabile; consuma doar in momentul comutarii dintr-o stare in alta. Dar sunt relativ greu de gasit si scumpe (spre 30 ron).Se poate face o "simulare" de releu bistabil si cu 2 relee obisnuite, dar unul din ele va consuma curent pe durata alimentarii sarcinii. Daca te intereseaza voi desena schema.

post-29403-139829492064_thumb.jpg

Link spre comentariu

Sau poti folosi un led dublu si un singur releu .La o actionare cand este atras releul se aprinde o culoare si cand se apasa din nou si se relaxeaza releul se aprinde cealalta culoare,bineinteles releul trebuie sa aibe un contact normal deschis si unul normal inchis.Si asa intrunesti conditiile din primul post.

Link spre comentariu
Vizitator sorin_frumuseanu

...Cu cate un circuit bistabil pe fiecare sens ar fi cam asa:1. Apas scurt "inainte" -> se aprinde LED1 si ramane aprins2. Apas din nou scurt "inainte" -> se stinge LED1 si ramane stinsSimilar pentru "inapoi" si LED2:3. Apas scurt "inapoi" -> se aprinde LED2 si ramane aprins4. Apas din nou scurt "inapoi" -> se stinge LED2 si ramane stinsObserva ca acum cele doua LED-uri sunt comandate independent si functioneaza independent unul fata de celalalt. Practic poti folosi numai unul din ele.

Super, imi puteti recomanda o schema simpla de bistabil la 4,5 v? Releul poate consuma destul de mult.Ca sa nu deschid alt subiect: am vazut ca soneriile cu fir bat pana la 150m, sunt relativ ieftine si au si 2 telecomenzi. Problema e ca semnalul generat la prima apasare dureaza mult.Cum as putea "sa-l tai" astfel incat sa genereze doar un impuls necesar pentru comanda unui bistabil?Multumesc
Link spre comentariu

Nu mi-ai spus ce tensiune de alimentare avea motorul. In functie de asta alegi releele.Cu 2 relee electromagnetice obisnuite se poate incerca montajul de mai jos, care se conecteaza in locul motorului. Bateria din montaj este insasi bateria din care se alimenta motorul. Cu galben sunt desenate diodele care preiau supratensiunile aparute la intreruperea alimentarii bobinelor. Sunt necesare pentru protectia electronicii masinutei. Cu albastru e reprezentat circuitul de alimentare al ledurilor (inteleg ca asta vrei) din acelasi baterie, dar se poate alimenta si altceva, eventual de la alta sursa. Plus aplicat in punctul A anclanseaza releul Re1, care apoi se automentine prin contactul sau normal deschis.Plus aplicat in punctul B anclanseaza Re2, care intrerupe alimentarea lui Re1.In lipsa oricarei comenzi, montajul isi mentine starea anterioara. Evident Re1 anclansat inseamna un consum permanent suplimentar. De asta ziceam de utilitatea unui releu bistabil.@Sorin, scheme de circuite bistabile electronice sunt destule. Spune in ce consta semnalul de care vorbeai: este vorba de o tensiune continua care apare intr-un punct al montajului? Ce polaritate si ce tensiune?

post-29403-139829492293_thumb.jpg

Link spre comentariu
Vizitator sorin_frumuseanu

E vorba de semnalul audio generat.Integratul pare sa fie unul exotic dedicat pentru o sonerie la distanta.Practic vreau sa tai semnalul audio (dureaza cateva secunde) la un impuls necesar actionarii unui bistabil.Multumesc

Link spre comentariu

@Sorin - Deci nu ai acces decat la iesirea audio a soneriei, unde e montat difuzorul?In acest caz ar trebui "detectata" existenta semnalului audio (cu ce amplitudine?) si pe urma generat un impuls (circuit monostabil) care sa actioneze bistabilul. Durata impulsului ar trebui sa depaseasca durata semnalului sonor, ca sa nu ai actionari multiple ale bistabilului pe durata semnalului.Totul la 4,5V (sau chiar 3V daca lucrezi pe baterii pana la descarcare) si cu consum cat mai redus in standby.Nu am mai facut asa ceva, poate colegii de forum au intalnit aceasta situatie.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări