Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Legaturi motor ventilator de tavan


DarthVader

Postări Recomandate

Buna ziua. Am un ventilator de tavan care cand m-am mutat nu functiona, functionau doar luminile. L-am dat jos, l-am desfacut si am observat ca un fir de la intrerupatorul de la motor e taiat (in total are 4 fire). De fapt firele care alimenteaza motorul sunt taiate si luminile legate pe direct. Din cate am observat acel intrerupator de la motor (care din cate stiu are mai multe pozitii pt mai multe trepte de viteza) e stricat (are capac transparent si pot vedea inauntru ca sare peste toate contactele, deci e dus). Problema e alta, cel putin pe moment, as vrea sa leg motorul pe direct, indiferent pe care treapta de viteza, macar sa vad daca merge.Intrebarea mare e: Cum il leg? Are 4 fire si un condensator dublu (1uF si 2uF) si un comutator din care ies 6 fire (se vede in partea din fata la poza cu firele). Din cate stiu e motor cu inductie si acela e condensator de pornire, deci trebuie sa iasa din circuit odata ce motorul a pornit. Firele care tin de motor, condensator, comutator sunt legate aiurea, unele de altele, si nu mai stiu care cu care trebuie legate.

post-30968-139829489646_thumb.jpg

post-30968-139829489654_thumb.jpg

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 13
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • DarthVader

    9

  • H Robert

    5

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Adica sunt doua condensatoare in el si are 3 fire. Unul de intrare (borna comuna a celor doua condensatoare), si doua de iesire (borne separate de iesire). Banuiesc ca pt fiecare viteza se cupleaza o capacitate de pornire diferita. Cele doua condensatoare au valorile de 1uf si 2uf, deci asta ar putea da 3 valori: 1,2,3uf. Eu vreau sa-l fac sa mearga macar pe una din viteze, indiferent care, scotand intrerupatorul din circuit, si nu stiu cum sa-l leg la 220V. Odata facut sa mearga improvizez eu ceva intrerupator sa-l pot opri si porni separat de lumini.

Link spre comentariu

L-am legat pe viteza a doua (turatia e data de capacitate), adica pe 2uF. Am folosit schema de aici http://www.google.ro/imgres?q=ceiling+f ... 4,s:0,i:82

 

L-am legat pe celalalt comutator din intrerupator (intrerupator dublu). Problema acum e alta. El merge ok, dar dupa cam o ora sare siguranta, motorul e ca naiba de cald si siguranta la fel (siguranta e de 6.3A ruseasca automata). Trebuie sa astept sa se raceasca siguranta ca sa il pot folosi iar o vreme. Are cumva spire in scurt? Siguranta nu e buna? Chiar nu mai imi dau seama. E motor cu stator bobinat si rotor in colivie. Condensatorul e permanent in circuit (nu are nici un fel de intrerupator care sa scoata condensatorul dupa pornire, plus ca daca, capacitatea da turatia mi se pare logic sa ramana in circuit)

Link spre comentariu

Nu mai pot modifica postul anterior asa ca scriu din nou. Pica siguranta (sau daca nu pica sta incinsa tare) si cu ventilatorul oprit. Deci legaturile sunt in felul urmator: in tavan vine un fir cu faza, care nu trece prin intrerupator (deci e cald tot timpul, m-am si curentat la el, doar daca scot siguranta se decupleaza), si doua fire care merg spre nul, prin intrerupatorul dublu. N-am avut de ales si am legat o legatura de la motor impreuna cu o legatura de la becuri la faza, si celelalte capete la cele doua nuluri (ca sa le pot porni separat din intrerupator). Daca e relevant nu stiu, sper ca da.

Link spre comentariu

Este gresit legat nulul prin intreruptor poti sa modifici din doza sa faci cum trebuie dar nu vei mai respecta culorile, firul e nul ce duce la intreruptor schimbal si leagal la faza, si atunci o sa ai faza trecuta prin intreruptor si faza care era la tavan legi la nul, incearca si sa alimentezi de acolo si un alt consumator decat ventilatorul sa vezi cum se comporta intreruptorul automat, daca este totul in regula inseamna ca ai un defect la ventilator.

Link spre comentariu

Sunt alimentate din acelasi fir de faza luminile de la ventilator, care nu au tangenta cu motorul si e ok. Poate face cumva scurt daca motorul e defect, chiar si daca e oprit, doar pt ca are faza pe el?

Link spre comentariu

Pai daca e defect ata cat inchizi circuitul din intreruptor o sa faca scurt, ai incercat si cu alt consumator sa vezi daca se incalzeste siguranta? Inainte cand nu era legat ventilatorul ci doar becurile la fel se comporta?

Link spre comentariu

Doar cu becurile merge ok de ani de zile. Doar cand am conectat si motorul a inceput sa faca urat. Evident ca m-am gandit ca are ceva motorul (desi functiona ok aparent) si l-am oprit din intrerupator dupa de a picat siguranta. Am pus la loc siguranta, si dupa o vreme iar a picat cu ventilatorul OPRIT din intrerupator. Si a continuat sa pice toata seara periodic cu motorul OPRIT tot timpul. Aici e dilema mea, de ce a picat si cu motorul oprit din intrerupator, si ma gandesc ca poate ii relevant faptul ca avea faza pe el (intrerupatorul fiind pe nul).

Link spre comentariu

Motorul presupun ca era intrerupt de la intreruptor, acum e posibil daca ai faza legata direct sa se inchida circuitul pe altundeva, ia un bec si intrerupe nulul de la intreruptor si pune un bec ( lampa de control ) intre faza si nul daca se aprinde inseamna ca nu este legat bine la intreruptor nulul.

Link spre comentariu

O sa incerc dar mai incolo ca nu sunt acasa acum. In schimb mai am o informatie. Chiar prima data cand l-am desfacut, era stins de la intrerupator, dar siguranta era pusa, si cand am pus mana pe firul de faza (nu stiam atunci ca e faza pe el) si pe carcasa ventilatorului m-am curentat. Apoi am pus voltmetrul intre firul de faza si carcasa si erau 84Vac

Link spre comentariu

Spirele nu ating carcasa, cel putin nu am vazut sa atinga. Ajung acasa si il mai demontez odata. Inca ceva, dupa ce l-am legat corect, am masurat cu multimetrul rezistenta intre punctele care urmau sa se conecteze la 220, si era 400 de ohmi.

Link spre comentariu
  • 3 luni mai târziu...

Revin dupa o perioada mai lunga. Astazi,neavand ce face am zis sa mai incerc sa mai mesteresc ceva la ventilator. Dau jos partea cu luminile si (tinand minte ca sarea siguranta si cu motorul oprit, si ca are mereu faza pe el) ma pun sa masor cu ohmetrul rezistenta intre fiecare din cele 4 fire de la motor si carcasa ventilatorului: infinit, deci nu este contact. Am continuat prin a masura intre toate firele si carcasa, si intre toate firele intre care nu ar trebui sa existe contact. Totul in regula. Stau un pic pe ganduri si iau cele doua fire care erau legate la becuri si leg motorul de ele. Pun siguranta la loc, pornesc din intrerupator, porneste. Il las o ora, merge perfect, siguranta rece, firele reci,motorul doar un pic caldut, deci toate normale. Iau curentul si leg motorul pe viteza maxima. Ii dau drumul din nou, si a mers 3 ore perfect fara probleme, deci concluziaMotorul e bun!Dupa asta, ma gandesc cum sa-l leg sa-l pot porni separat de becuri fara sa folosesc al doilea fir de nul (adica cu un singur intrerupator nu cu doua), gandindu-ma ca poate firul ala atinge ceva, desi nu are ce. Si ma leg de intrerupatorul care schimba sensul motorului (intrerupator scos din uz dar aparent functional). Este intrerupator din acela, de fapt comutator, cu 3 perechi de borne. Alea din mijloc sunt intrarile si iesirile pot fi fie pe sus, fie pe jos in functie de pozitia butonului. Izolez 4 borne si las fire doar la una din mijloc, si una din margine (adica sa-l folosesc ca si simplu intrerupator). Verific cu multimetru continuitatea: e buna, intr-o pozitie conduce, in cealalta e intrerupt (ca borna coresp. celeilalte pozitii e izolata). Leg de firul de faza (care ii permanent cuplat :jytuiyu ) o borna de la intrerupatorul acesta de sens(in ideea ca sa intrerup faza de pe motor cand ii oprit), si tot pe firul de faza, inainte de intrerupatorul de sens o borna de la becuri (ca sa pot aprinde si stinge becurile separat de motor, cu intrerupatorul lor cu shnur). Apoi leg cealalta "borna" de la motor impreuna cu cealalta borna de la becuri impreuna pe firul de nul. Montez totul la loc si pun siguranta la loc. Cuplez intrerupatorul din perete, sare siguranta. Ma duc sa o pun inapoi, nu sta, pana nu decuplez intrerupatorul din perete. Mai incerc odata, pun siguranta, pun motorul pe pornit si becurile pe aprins si cand cuplez din perete se arde becul :nebunrau: .Cred ca imi scapa mie ceva la legat firele instalatiei de la retea dar nu stiu ce. Va rog sa ma ajutati, mai ales ca am aflat ca motorul e bun. Deci in ventilator am un fir de faza (Care e "cald" permanent) si un fir de nul care trece prin intrerupatorul din perete. La doza nu pot umbla ca sa inversez legaturile. Multumesc anticipat si scuzati romanul pe care l-am scris.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări