Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

SARA-amplificator de inalta performanta


sk24bpo

Postări Recomandate

Protectia DC si alte chestii se pun in general pe o placa separata. Sa le pui toate pe o placa iti incurca mult treburile la proiectare.

Cum protectiile DC/temp/scurt cu releu/etc sunt relativ universale si se pot adapta la aproape orice nu are sens sa mai dezbatem asta aici.

Subiectul e kit de amplificare, nu kit de amplif complet.

Link spre comentariu

Eu vorbesc pe baza relatarilor tale anterioare, sau ce imi amintesc eu din ele...ok, ca sa nu te superi pe mine!Cata vreme nu a existat decat un singur amplificator SARA facut de tine nu stiu de ce ai dat niste filete suplimentare ulterior...Ai spus mereu ca Sara ascultata de noi a fost versiunea finala.Am inteles  ca ai dezmembrat-o mai tarziu de nervi din cauza tuturor comentariilor negative sau ca sa incepi prototiparea versiunilor ulterioare...

Eu nu te judec in nici un fel.cred doar ca ar fi bine chiar sa faci ceea ce spui pe mai departe.

Daca din patru zerouri pierzi unul sau chiar doua din cauza acelor protectii who cares?Oricum nu va auzi nimeni diferenta conform propriilor tale pareri .

 

Ai sase  ani de experimentari pe langa SARA.

Sa zicem ca ai reconstrui SARA in parametrii prezentati initial adica patru zerouri thd .Dai doua zerouri  jos pt protectii si relee si ajungi in parametrii lui Kenwood ka-1000, cel mai curat amplificator comercial  de l-am ascultat eu. Asa faci un produs care suna neutru  in urechea oricarui audiofil si care , totusi prezinta siguranta in exploatare.

Ce-o fi asa greu?

Link spre comentariu

., ce te determina sa crezi ca, contactele serie ale unui releu sau o protectie SOA care actioneaza la 1 ohm sau mai jos, modifica numarul de zerouri la THD?O protectie SOA bine facuta, nu va avea niciun impact in audio chiar daca asculti la maxim, si boxa de 4 ohm coboara inspre 2 ohm sub Fs, daca pragul de limitare este corect ales si protectia ok, nu se ajunge ca ea sa actioneze daca nu este nevoie.Nu inteleg de ce atita teama de ea.Eu unul fara scoala in domeniu, fara cunostiinte evoluate in teorie, am implementat in toate proiectele mele si simpla si multipanta, iar la ultima realizare, chiar am demonstrat cu filmari ca nu afecteaza THD nici la 2 ohmi sarcina.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
Vizitator RaimondAudio2

., conecteaza-te la realitate si incearca sa te ancorezi mai bine in ea. Tu de fel ai o inteligenta sclipitoare dar din pacate nu ti-o controlezi , nu ti-o canalizezi catre tinte reale. Revenind la ceea ce spui, evenimentul de care ai amintit cu filetul surubului care s-a rupt este cunoscut si rascunoscut pe site-urile audiofile de profil. Din pacate IosiP a cedat inaintea amplificatorului si s-a grabit catre o lume mai buna, altfel ti-ar fi povestit chiar el toata aceasta istorioara de 2 lei. Prinderea initiala a tranzistorilor finali la SARA s-a facut prin presare cu un profil de aluminiu din cauza faptului ca la proiectare nu s-a tinut cont de forma radiatorului si nu picau gaurile unde trebuiau. La un moment dat de timp, pentru ca nu era prea estetic, am hotarat sa incerc filete infundate cu adancimea egala cat grosimea talpii radiatorului. Evident neavand scule profesionale si nici experienta filetele rezultate au fost un esec iar unul dintre ele a cedat.

 

 Ceea ce ai ascultat tu a fost varianta finala dar din lipsa de interes comercial am hotarat sa experimentez pe acel amplificator diverse configuratii noi care sa reduca complexitatea proiectului, pentru a-l face mai atractiv dpdv al costurilor. Din aceste experimente a rezultat si SARA-2016 despre care vorbim azi. Rugamintea ta pentru a-l trimite in Anglia a venit dupa data la care eu am inceput modificarile. Asta a fost, o necorelare temporala.

 

 Sara-2016 nu se mai axeaza doar pe cifre, am incercat sa tin cont de data asta si de o relatie amplificator-boxa mai prietenoasa cu urechea.

 

 Cred ca cel mai indicat ar fi mai putina vorbarie inutila si mai multa concretete. Sharky a vazut lucrurile exact asa cum sunt in 3 randuri. Mi-ar face placere daca am merge inainte pe aceasta linie.

 

 DjLeco , toate articolele despre protectia SOA pornesc cu avant patriotic in care se spune ca nu se poate trai fara ea si ca nu se atinge nici macar cu un pai de sunet si sfarsesc prin a demonstra ca un pic de distorsiuni nu sunt chiar atat de rele si ca e bine pe cat posibil sa eviti boxele dificile.

 

 Pana la urma daca ai ghinionul de a nu avea curentii din emitoare bine balansati intre tranzistoarele finale si citirea se face doar de pe o rezistenta din emitor, (ne)sansa sa faca poc devine serioasa. In plus protectia SOA trebuie neaparat conjugata cu alte protectii suplimentare care sa deconecteze la scc permanent si uite asa e fara de sfarsit.

 

 Pentru amplificatoarele de casa (pana in 200w) de la care ai pretentii audio iar economia de material nu este primul criteriu, sporirea numarului de tranzistori finali este si simpla si foarte buna. In loc sa inrautatesti sunetul il imbunatatesti. Daca exista si niste sigurante ultrarapide corect dimensionate, un DIY-er nu are de ce sa-si faca griji. Pana la urma ascultam muzica nu ne apucam de sudura in sufragerie.

 

 Tot tu in filmari ai demonstrat ca tranzistorii de calitate nu se prajesc cu una cu doua.

Editat de RaimondAudio2
Link spre comentariu

Este adevarat ca mai multi finali in paralel fac treaba mai buna (sint clar adeptul la asa ceva, stii bine), dar daca in loc sa pui 2-3 perechi de MJL4302-MJL4281 cu protectia SOA calibrata corect la un amplificator de casa de 200W, unde semnalul de eroare da fie cules din fiecare rezi emitor (la naiba, unde ai pus cite o rezistenta de colectare tensiune eroare mai poti pune inca 1 sau 2 in functie de citi finali ai), pui sa zicem cite 6 finali per rail ca sa acoperi SOA la curent de scurtcircuit pina zboara siguranta (ele) deja se complica mult si ca aspect de proiectare si suprafata pcb dar si ca, costuri..Ca sa nu mai zic ca "gigel" pune dupa ce le arde pe primele, sigurante supradimensionate ca sa nu se mai arda.Acum tu decizi fiind proiectul tau...Te-ai mutat din Buc?

Editat de Vizitator
Link spre comentariu
Vizitator RaimondAudio2

 Vezi ca incepem sa ne intalnim intr-un punct ? :) Totusi, nu este niciun bai, deja am introdus in schema protectia SOA. Ca sa ramana cat mai "invizibila" dar sa nici n-o complic prea mult, am apelat la varianta deja aproape clasica, mai buna, cu panta dubla. Urmeaza sa o calibrez functie de schema actuala dupa care o postez. Azi nu mai este timp , plec de la serviciu, dar luni ar trebui sa fie urcata pe forum. Stii cum este viata, te plimba cum vrea ea....tu in viitor poate o sa renunti la ea iar eu fortat de imprejurari o s-o am in coaste mereu :)))))))))))))))

Link spre comentariu

., conecteaza-te la realitate si incearca sa te ancorezi mai bine in ea....

 

 Sara-2016 nu se mai axeaza doar pe cifre, am incercat sa tin cont de data asta si de o relatie amplificator-boxa mai prietenoasa cu urechea.

 

 Cred ca cel mai indicat ar fi mai putina vorbarie inutila si mai multa concretete. 

 

 DjLeco , toate articolele despre protectia SOA pornesc cu avant patriotic in care se spune ca nu se poate trai fara ea si ca nu se atinge nici macar cu un pai de sunet si sfarsesc prin a demonstra ca un pic de distorsiuni nu sunt chiar atat de rele si ca e bine pe cat posibil sa eviti boxele dificile.

 

.......sporirea numarului de tranzistori finali este si simpla si foarte buna. In loc sa inrautatesti sunetul il imbunatatesti. Daca exista si niste sigurante ultrarapide corect dimensionate, un DIY-er nu are de ce sa-si faca griji. Pana la urma ascultam muzica nu ne apucam de sudura in sufragerie.

 

 

 

E cam nasol sa intervin acum dupa ce Domnul Alex a venit cu noul pcb....

Raimond, leco...daca iau declaratiile voastre si realizarile din trecut, atata cat le-am inteles eu, cred ca  gresiti amandoi in managementul tau sau comentarea  acestui proiect (leco)si o faceti constant de doi ani de zile.

 

In primul rand ca acest proiect SARA a pornit de la premiza de a obtine distorsiuni cat mai mici si a sfarsit intr-o mocirla audiofila.

Asta mie nu-mi place deloc, dar parerea mea e ...a mea.

 

Odata ce l-ai obtinut, chiar daca acel amplificator initial a fost demonstrat pe o placa de sunet si live la intrunirea de la Bucuresti , eu am apreciat toata complexitatea abordarii tale ce a vrut sa elimine toate inadvertentele cauzate de un sistem de masura creat pe un calculator si o placa de sunet buna, dar greu comparabila cu un sistem de masura profesional.

Punerea in  paralel a sase tranzistori finali fara modificarea in consecinta si retestarea etajului driver pt o noua sarcina este buna doar in teorie.Mai intai trebuie sa demonstrati ca distorsiunile scad!

Eu zic ca or sa creasca chiar daca etajul driver va fi perfect dimensionat ca putere.De ce zic asta?

 

De cichi bambus! Pot afirma orice cred eu in privinta unui lucru nedemonstrat practic.

 

As putea de altfel sa o fac pe Toma necredinciosul pana la capat  si sa nu-mi cred urechilor. De altfel dupa acea intrunire de la viobio doar eu m-am exprimat total pozitiv si exclusiv in favoarea amplificatorului SARA.Restul parerilor au fost la modul general despre tot show-ul.

Eu am venit special pt Sara si alte doua amplificatoare ale lui Vitali care din pacate nu si-au mai facut aparitia....

 

 

 

Revenind...o sa exprim doar parerea mea!

 

Cred ca sfarsind intr-o mocirla audiofila de genul "" imperecherea boxelor cu amplificatorul si urechea ascultatorilor "" te baga automat intr-o competitie nedreapta cu un milion de brand-uri , inclusiv alea ce fac amplificatoare cu tuburi pt chitara, unde cate urechi si gusturi, atatea pareri cu ""autoritate""...Daca asta vrei...iti urez succes(uri)!

 

Daca tii nivelele  thd , imd si snr cat mai jos ai unde sa adaugi diverse accesorii care le vor inrautati.In industria de recording nu e nevoie de -128db thd +n dar ultimele adc-  dac-uri care ofera asa ceva sunt folosite intens pt ca lasa inginerilor suficient loc de manevra pt prelucrari ulterioare ale sunetului.

 

Daca cineva vrea sa asculte un vinil pe amplificatorul tau are nevoie de un corector de ton si un preu phono pe masura amplificatorului , iar asta nu e deloc usor de obtinut .Daca amplificatorul tau nu ofera transparenta maxima tot ceea ce audiofulul va adauga suplimentar va inrautati semnificativ procesul, si stii si tu ca nu se judeca  distorsiunile pur cantitativ ca la piata, ca oricat de mari ar fi distorsiunile traductoarelor, un amplificator care nu le poate conduce corect va genera si mai multe distorsiuni.

 

Daca totusi insisti in aceasta noua directie in mod irational si deloc ingineresc, asa cum incepusesi initial ,  mie imi spune un singur lucru: fie nu ai incredere in destinul proiectului original SARA  fie ca trisezi, ca ceea ce ne-ai prezentat la Bucuresti nu a fost ceea ce a parut, ca acel prag de distorsiuni nu a fost atins cu adevarat sau ca amplificatorul devine instabil din cand in cand, ca nu ai posibilitatea sa afli de ce atunci cand se intampla pt ca se intampla rar  si ca te-ai lovit de un zid de care nu poti trece decat avand acces la aparatura specializata.

 

Am vrut sa te ajut atunci cand am avut posibilitatea de a-ti introduce amplificatorul intr-un rig de masura absolut profesional si acompaniat de experienta unuia dintre electronistii care au lucrat in proiectul initial SACD de la Sony.Si eu am fost surprins sa dau peste acel om absolut din intamplare si  doua luni de lucrat cot la cot cu el  in laboratorul sau a fost o experienta de neuitat.

Am avut doua ocazii de acest fel.Prima a fost absolut gratuita in 2014.A doua, din pacate cerea ca tu sa platesti o suma mai mult simbolica pt ceea ce ai fi obtinut pt ca si omul respectiv are o familie de hranit.Tu ai o fetita, el are doua...Daca totusi te complaci in relationarea cu audiofilii de pe Dambovita...e alegerea ta.Dar stii ca ce ti-am propus a fost mai mult decat decent si fara interes material din partea mea.

 

Acum nu mai sunt in acel loc si nu mai am acces usor la acel laborator.Daca doresti sa iei legatura cu organizatia de care ti-am spus din Oxford si unde deja te-am introdus in modul cel mai civilizat posibil ...e la un click distanta.Le scrii , le spui ce poti sa le oferi si va priveste ce aranjament poti obtine.Ei primesc muzica gratis si tu expunere in Oxford , fix in buricul targului.Au deja niste QUAD ESL  acolo.Nu stiu in ce stare sunt, daca sunt functionale sau nu  , dar le-am vazut acum doua luni cand am tercut pe acolo.Mai lipsesc niste amplificatoare de calitate.

De altfel trebuiau sa ajunga acolo si niste LX mini Linkwitz asa ca amplificatorul tau putea straluci la devarata valoare in comparatie cu realizarile lui Linkwitz si se gaseau si boxele necesare.dar daca tu nu faci primul pas spre ei, ei n-or sa te roage sa vii tu acolo...

 

Eu nu le pot face pe toate..ce sa mai zic de faptul ca pe aceste noi taramuri am avut experiente intre bizar si foarte bizar, inclusiv vreo patru luni de trait la cort intr-o padure si spalat hainele si pe mine insumi in toalete publice, din lipsa de bani?

Era un dobitoc pe forum  care imi ura succes la intors portofele, desi ele este expert in asa ceva si nu are nevoie sa paraseasca tara pt a o face.

 

Acum am un salariu decent si lucrez intr-una din cele mai high tek fabrici de electronica de putere de pe fata pamantului , unde se arunca o tona de componente de cea mai buna calitate in fiecare luna doar pt ca pcb-urile pe care sunt amplasate nu trec de testele de inalta tensiune.

 

 

Aici se fac surse smps pana la 100kva/500 000v pt implantare ionica si aparatura cu raze x asa ca nu pot sa te ajut cu nimic.Daca vreodata mai am vreo ocazie similara iti dau de veste.Incerc sa strang bani pt un rig de test similar cu ce am vazut in Oxford, dar stiu cat costa si nu e deloc ieftin.

 

Cand am putut sa fac ceva, ti-am spus direct ce pot sa fac .Daca ma confunzi cu personajele de pe dambovita si crezi ca ma intereseaza sa-ti fur schema sau mai stiu eu ce ... sa fii sanatos! Am avut deja posibilitatea de a afla valorile reale din schema ta inca de la inceputul lui 2015 si am refuzat-o pt ca a fost fara acordul tau,Stii si tu asta.

De altfel eu am abordarile mele in ce priveste domeniul audio si nu am nevoie de prea mult ajutor.

 

Noile tale abordari audiofile se pot rezolva foarte usor in mod stiintific.In Cambridge (cambridge audio...)exista un laborator de masurari unde te duci cu amplificatorul si cu boxele ce intentionezi a fi ""imperechiate"" si in trei ore baietii de acolo iti dau o tona de masuratori si grafice...pe un STICK!

Daca stii ce sa faci cu datele alea proiectezi orice audiofilie doresti.

 

 

Daca totusi raspunzi in continuare in felul in care o faci de o vreme...in lumea ta poti avea oricata dreptate doresti  si eu cam atat am avut de spus.

Editat de R2R
Link spre comentariu

Si ca sa termin si cu balciul asta legat de protectii soa si complexitatea montajului...

 

Sara nu este un amplificator complex in comparatie cu high-end-urile comerciale.Un krell are de 50 de ori mai multi tranzistori.Nici nu mai zic de musical fidelity, accuphase,  soulution si alte branduri ca te ia cu ameteli cand te uiti ce e in ele.

O mare parte a protectiilor pot  fi implementate in sursa de alimentare .De asemenea sesizarea unui curent DC pe iesire se face cu o mana de piese la care pui un releu si gata.Alexm foloseste deja un astfel de montaj  la fiecare amplificator pe care-l testeaza pt ca nu vrea sa-si arda boxele.

Daca proiectezi niste stabilizatoare de tensiune  cu protectii pt SARA ai numai de castigat.

 

Argumentul ""prea scump de construit un amplificator high end"" nu sta in picioare.

E ca si cum ai spune ca e prea scump un sasiu de magneziu pt un motor de Ferrari.

Daca vreau amplificator audio ieftin si cu o calitate suficient de buna...e plina piata de integrate.

Link spre comentariu
Vizitator RaimondAudio2

:56 :57 Mama mia...asa ceva vezi rar de tot. Apuca-te de scris telenovele, succesul il ai garantat la asemenea talent :reytre

 

  N-o sa stau sa iti raspund la fiecare rand , ci o sa ma limitez cat mai mult la subiectul de fata. Dublarea tranzistoarelor finale injumatateste curentul prin fiecare tranzistor ducand la urmatoarele beneficii : reducerea distorsiunilor de tip LSN (large signal), situeaza tranzistorul intr-o pozitie mai buna in aria SOA la scurtcircuit, distribuie mai uniform caldura in radiator si reduce sansa ambalarii termice prin reducerea nesansei de aparitie a unei transformari adiabatice in pastila tranzistorului, deci rezista mai bine la socurile termice puternice si de scurta durata. Prin posibilitatea maririi rezistentei de emitor se asigura o distribuite mai echilibrata a curentului intre tranzistori, se micsoreaza posibilitatea de ambalare termica prin reactie pozitiva termica. Factorul de amplificare beta al tranzistoarelor ramane ridicat ceea ce duce la o incarcare mai slaba a driver-elor. Permite folosirea unui rezistor de baza mai mare care are rol de micsorare a posibilitatii de aparitie a impedantei negative dar in acelasi timp per total valoarea rezistentei de baza echivalenta pentru toti tranzistorii ramane aceeasi ca la folosirea a jumatate din tranzistorii finali, cu efect benefic asupra superdiodei. Mai sunt cateva beneficii mai subtile legate de comportamentul dinamic si compensare dar nu are rost discutarea lor aici. La final daca tragi linia rezulta o concluzie simpla: in acest loc mai multi inseamna mai bine. Dezavantajele sunt mult mai mici in raport cu avantajele.

 

 . uiti ca SARA-2016 este derivata din SARA originala, ceea ce inseamna performante masurabile foarte bune. "Mocirla audiofila" inseamna de fapt un control mai lejer asupra boxelor ceea ce face ca boxele usor de condus cu sensibilitate mare sa nu mai fie "sugrumate" prin over-damping cum se intampla la SARA. Acelei variante de amplificator ii placeau foarte mult boxele dificile, care se bazeaza pe curentul amplificatorului pentru a fi conduse corect. Sunt boxele de tip nordic cu difuzoare de bas mici si multe, cu motoare foarte puternice, cu magneti cu pamanturi rare si bobine tzapene. Ca exemplu as aminti de Raidho si Dynaudio. Totusi exista o gramada de boxe cu difuzoare de bas sensibile si cu diametru foarte mare , cu motoare mici, care se bazeaza la franare pe impedanta nativa a aerului. Aceste difuzoare, usoare, din hartie in general, in ciuda marimii lor au o acceleratie foarte buna iar un over-damping nu face decat sa le taie o mare parte din modul lor de lucru nativ, la final facandu-le sa sune "castrat".

 

 SARA-2016 incearca sa trateze cat mai egal toate tipurile de boxe, dar in acelasi timp sa ramana si cu distorsiuni foarte mici, dincolo de pragul de sensibilitate al urechii. Aici vorbim despre amplificatoare destinate auditiei, nu despre amplificatoare folosite in industrie. "Mocirla audiofila" nu este deloc asa cata vreme audiofilia este facuta de oameni cu judecata si nu este acaparata de minciuni de marketing. In orice domeniu trebuie separat bobul de grau de bobul de neghina.

 

 In privinta mea nu-mi duce grija, SARA-2016 este un proiect public pe care-l fac din placere, nu ma intereseaza absolut deloc latura materiala. Pentru asa ceva lucrez in paralel la un alt amplificator, comercial, care are o cu totul alta topologie, foloseste arie THAT, compensari mai avangardiste, traf de 600va de 9kg si 3 ecrane magnetice cu mu-metal, dual-mono, tensiuni de alimentare dedicate fiecarui etaj,releu inclus in reactia negativa, etc,etc...

 

 . te rog frumos sa nu mai continuui cu offtopic-ul inutil pentru ca eu nu-ti voi mai raspunde si risti sa fii banat. Hai sa ne pastram strict la subiect. La postul #1383 vei gasi un folder arhivat cu caracterisiticile de performanta ale SARA-2016. Spune-mi daca ti se pare "mocirla audiofila".

post-261748-0-07113500-1477727869_thumb.jpg

post-261748-0-40528200-1477727918_thumb.jpg

Editat de RaimondAudio2
Link spre comentariu
Vizitator
Acest subiect este acum închis pentru alte răspunsuri.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări