Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

SARA-amplificator de inalta performanta


sk24bpo

Postări Recomandate

Castigul etajului de intrare(transconductanta) nu este stabilit de catre factorul beta al tranzistoarelor din diferential. Tensiunea de offset de la iesirea amplificatorului apare din diferenta curentilor de baza ai tranzistoarelor diferentialului inmultita cu impedanta (rezistenta in cazul cel mai comun cand se foloseste condensator serie in intrare) din bazele tranzistoarelor care da la masa. Pentru ca aceasta tensiune sa fie cat mai mica, ori curentii sunt cat mai mici, ori acestia sunt cat mai egali. Pentru prima varianta se folosesc tranzistoare cu beta cat mai mare, pentru cea de-a 2 a varianta se folosesc tranzistoare imperechiate dupa beta.  Tranzistoarele imperechiate dupa beta si Vbe functie de temperatura au avantajul anularii mai bine a armonicii a-2-a.

Link spre comentariu

Acum cativa ani am discutat cu Nucu Jitariu si considera ca aceleasi arii de tranzistori sunt perfecte pentru etajul de intrare !

Performante excelente , imperecherea perfecta a caracteristicilor si cuplajul termic fac ca THAT340  http://www.ece.ucsb.edu/Faculty/rodwell/Classes/ECE137B/datasheets/THAT300data.pdf  sa fie viitorul .

Felicitari Raimond !

 

 Perfect de acord cu tine cu mentiunea ca vorbim despre viitorul aparatelor hi-end scumpe. Din pacate cel mai mare dezavantaj vine din pret care este mult prea mare pentru a putea fi folosite pe scara larga. Este greu de spus ce ai alege corect intre un gram de aur si o piesa,  doua, de acest tip...

Link spre comentariu

Eu as folosi o pereche pe post de diferential si cealalta la incalzirea/termostabilizarea substratului. Astfel se reduce si variatia parametrilor diferentialului obtinut odata cu temperatura.

Pe vremea impuscatului exista (beta)M726, continea o arie de tranzistoare bipolare cu substratul stabilizat termic. Dar acum... "fufletu`...".

Link spre comentariu

 Perfect de acord cu tine cu mentiunea ca vorbim despre viitorul aparatelor hi-end scumpe. Din pacate cel mai mare dezavantaj vine din pret care este mult prea mare pentru a putea fi folosite pe scara larga. Este greu de spus ce ai alege corect intre un gram de aur si o piesa,  doua, de acest tip...

 

 

Ce aleg eu ?

E simplu , doar calitatea , in detrimentul pretului .

desi este offtopic , uite un mic amplificator ( destul de complicat  dar ) la care nu conteaza pretul daca ne raportam la vesnicele indicatoare de marketing ( cat il costa un watt pe clientul de la capatul lantului comercial ) ce foloseste THAT 340 .

 

Posted Image

 

Este unul dintre multele  exemple care desfiinteaza mitul " simplu , ieftin si performant " , pur si simplu asa ceva nu poate exista .

Daca vrei calitate , nu poti face compromisuri care te compromit :) !

 

 

Eu as folosi o pereche pe post de diferential si cealalta la incalzirea/termostabilizarea substratului. Astfel se reduce si variatia parametrilor diferentialului obtinut odata cu temperatura.

Pe vremea impuscatului exista (beta)M726, continea o arie de tranzistoare bipolare cu substratul stabilizat termic. Dar acum... "fufletu`...".

 

Oare acea arie avea PNP si NPN :) ?

Multumim pentru IPRS remember , dar noi discutam despre viitor .

Link spre comentariu

 

 E super afacere. In general se gasesc greu , sunt scumpi , apar putine bucati si se dau imediat. La farnell de unde i-am luat eu apareau ca sunt 23 de bucati si din comanda de 10 nu mi-au acceptat decat 5 bucati, restul se livrau doar daca aveam nu stiu ce dracului tip de firma. Mouser-ul pare ca au un stoc maricel de 200 si ceva de bucati.

Link spre comentariu

Intrebarea este foarte buna dar raspunsul este ceva mai greu de dat. Depinde cat de "echivalent" este. Din datasheet-uri echivalentul are cateva caracteristici diferite ceea ce s-ar putea sa indice o alta tehnologie de fabricatie. Dasemenea nu se precizeaza daca tranzistorii au beta apropiat, imperechiat. In conditiile unei valori modeste a beta, imperechierea devine vitala. Cred ca cel mai bine e de verificat practic, pe un lot de cateva bucati. Dar oricum, solutia sugerata de tine Victor este de luat in seama serios :)

Link spre comentariu

Raimond , e clar ca @R_merola nu a inteles care este structura amplificatorului tau .

El se zbate sa obtina performate nemaivazute din etajul diferential si etajul VAS care alcatuiesc amplificatorul de eroare ( Front Amp )  si a subcompensat etajul End Amp .

Acel etaj Front Amp  , luat separat , evident ca trebuie sa aiba o linearitate de peste 1MHz si THD / TIM cu mult sub 3 zerouri dupa virgula .

In lumea reala , conteaza sarcina si excursia .

Sarcina ca sarcina , adica doar  impedanta de intrare a etajului final ( care amplifica in curent si in tensiune , adica End Amp  ) este unica sarcina pentru amplificatorul de eroare , ciudatenia este la excursie .

De ce ?

Pai e simplu , acel etaj amplificator de eroare este capabil sa scoata la capetele superdiodei o excursie foarte mare ( alimentarea din care scadem cativa volti ) , dar , aici intervine acea ciudatenie .

Deoarece End Amp-ul are o configuratie Compound Sziclai care are proprietatea de a amplifica atat in curent cat si in tensiune , excursia pe iesirea Front Amp-ului  va trebui sa fie foarte mica , pentru a nu satura etajul final .

Ce se intampla cu restul excursiei ?

Este controlata ( retezata fara mila )  de bucla reactiei negative globale .

E bine ? E rau ?

Aici cred ca nu mai e de comentat .

J Baxendal a hotarat ca 26 dB este o valoare optima intre amplificarea in bucla deschisa si amplificarea in bucla inchisa , pentru o functionare tranzitorie corecta ( de fapt el a specificat intre 20 si 30 dB , cu anumite exceptii de stabilitate neconditionata , stii tu ) 

Un etaj Front Amp pentru o configuratie tip SARA  nu este greu de realizat , deoarece este necesara  o excursie ( superacoperitoare )  de 3V , cu THD TIM foarte mici .

Evident , poate fi alimentat la +/- 15V sau o oricare alta valoare convenabila ,  super stabilizata etc fara greturi .

Repet : conteaza doar cei 3V RMS ( sau cati or fi ) si THD / TIM cat mai mici .

Merge si cu discrete sau cu AO de calitate ( in genul amplificatoarelor  seriei USA fabricata de QSC ) !

 

 

 

Urmeaza etajul End Amp ... Aici este secretul .

De aia trebuie tinut cont de liniarizarea fiecarui etaj din compunerea tripletului si de aia am propus o bucla de reactie negativa locala in AC doar pentru acest etaj , diferita de bucla de reactie negativa globala ,  (  valori posibile 47 ohmi + 1nF ) care va rotunji putin frontul de atac ( trebuie optimizate valorile propuse de mine )  , dar vor dispare definitiv  toate oscilatiile amortizate de pe palier , cu aceasta ocazie se micsoreaza TIM aproape la valoarea THD !

 Nu trebuie sa te panichezi pentru mica rotunjire a frontului de atac , la masuratoarea SR se contabilizeaza doar valoarea dintre 10% si 90% , dar amplificatorul va putea manca pe paine sarcini reactive cu defazajul intre curent si tensiune de 60^grade fara greturi , in limita SOA ( am remarcat ca este deosebit de generoasa , avand 3 perechi de finali ) . 

Scuze pentru interventia in subiectul tau , cred ca am adus cateva precizari care ar fi trebuit sa la fac dincolo , dar nu merita sa-mi pierd timpul cu o traducere corecta in straineza , cu Google Translate nu te intelege nimeni ...

Link spre comentariu

Un grafic pe care il banuiam din prezentare. Armonica a doua provine cel mai probabil din lipsa imperechierii tranzistorilor din diferential (oricum e nesemnificativa ca amplitudine la -100db). Amplificatoarele cu astfel de raspuns ftt se pot considera neutre insa ele vor lasa usa larg deschisa compromisurilor majore din boxe sau a propagarii undelor in spatiu acustic. (referirea facandu-se la boxe cu pretentii si spatii amenajate).Ansamblu fft rezultat nu va fi deloc apropiat de cel prezent in sala de cocert.

 

 

 

 

Posted Image

Cand bagajul teoretic/tehnic e suficient nu mai trebuie decat "open mind" pentru a prinde ideea. 

Editat de clausnc
Link spre comentariu

De unde este graficul asta ? Harmonica a2a e la -108db daca observ eu bine si nu la -100db.Nu vorbim despre o simulare ? Daca ie asa atunci ce imperechiere de tranzistori este vorba daca sint identici intre ei ? Vrei sa explici sa intelgem pe larg si restul ce-i cu compromisul din boxe si propagarea in spatiul acustic ?

Link spre comentariu

Un grafic pe care il banuiam din prezentare. Armonica a doua provine cel mai probabil din lipsa imperechierii tranzistorilor din diferential

 

 Armonica a-2-a nu provine din lipsa imperecherii tranzistoarelor etajului de intrare diferential. Fiind o simulare acestia sunt identici ca si comportament intre ei. Ea provine din debalansarea etajului de intare cu compensarea Miller si este un comportament absolut firesc. Armonica a-2-a este la un nivel de circa -107dB, mult sub pragul de audibilitate asa incat sa poata fi considerata ca si inexistenta. Se poate face ca armonica a-3-a sa predomine ca nivel dar nu este de dorit. O armonica cu cat este mai departata de fundamentala cu atat ea iese in evidenta si incepe sa deranjeze urechea. Daca tinem cont ca la urcarea in frecventa distorsiunile cresc vrem nu vrem, orice fel de amplificator am avea, este de dorit ca aceste distorsiuni sa fie cat mai apropiate de fundamentala. Cu armonica a-2-a predominanta, ne situam in cea mai favorabila distributie care sa nu agreseze urechea.

 

 Un amplificator care poate fi considerat neutru in mod evident va lasa boxa sa cante pe limba ei. La fel si spatiul de auditie.  Treaba asta poate fi vazuta ca un avantaj pentru unii audiofili care au bani sa-si cumpere boxele potrivite si sa-si amenejeze cat de cat spatiul in care asculta muzica. Bineanteles ca aceasta neutralitate poate fi vazuta si ca un dezavantaj in cazul in care nu te poti atinge de boxe si spatiul de auditie. In aceasta ultima varianta ar mai exista o solutie. Se poate umbla in schema pentru a mari distorsiunile si a le aduce intr-o distributie care sa placa acelui ascultator dar deja nu mai avem o cafea pura ci o cafea cu lapte si zahar, un cappucino, poate si un pic de scortisoara , etc... Una peste alta o alta bautura. Depinde mult de ce-si doreste fiecare. Nu se poate ca intr-un singur aparat sa regasesti si un sunet precis, cristalin si cu tenta dulceaga de lampa...Tot ceea ce este 3 in 1 cam scartaie la calitate. Eu unul as merge pe variante clare: ori un solid-state neutru, ori o lampa parfumata.

Link spre comentariu
Vizitator
Acest subiect este acum închis pentru alte răspunsuri.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări