Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

SARA-amplificator de inalta performanta


sk24bpo

Postări Recomandate

Cateva date de completare: amplificarea este de 31x , slew-rate-ul de 45V/us , banda de lucru (-3dB) un pic peste 700khz, puterea disipata de curentul de bias este de circa 25w / canal, impedanta de intrare 15kohm.

 

 Printre picaturi sper sa am timp ca intr-o saptamana sa va prezint si varianta cu protectia SOA.

Link spre comentariu

Vorbesc de curatat tocmai cei care postesteaza offtopic ca sa plateasca polite.

Iar altii cum isi vad numele sar in sus :)

 

Curat, ce sa zic, nu stiu cine isi pierde vremea sa citeasca 90+ pagini.

Link spre comentariu

Ma rog...ca sa nu se creada ca asta e un subiect al unui novice , paginile pot fi numerotate :

1000, 2000, 3000, 4000, 5000

Hai ca mai glumesc si eu!

Nu va suparati pe mine.Da ma pierd  si pe Diy Audio cand e cate un subiect cu 200 de pagini.Acolo deja mi-am facut un obicei din a citi prima, ultima si 1/2 pagina ca sa am habar macar in mare despre ce este.Dupa aia mai vad daca e de rasfoit.

Si nu poti sa-l intrebi pe  Nelson Pass de ce topicul lui are 200 de pagini...Dar intradevar,  un topic cu multe pagini spune oamenilor ca e ceva interesant acolo.

 

De aia poate ca totusi ar fi bine ca acest topic sa fie mutat integral la sectiunea comerciala, asa cum e si infiintata o noua  brosura tehnica a lui de cateva pagini cu esentialul care sa ramana aici.

Editat de balanelsimiaunel
Link spre comentariu

M-am uitat putin pe grafice. In bucla inchisa 30db si in bucla deschisa 27db. In lipsa datelor de masurare situatia e putin hilara. (probabil semnalele se intrare sunt diferite  )

Link spre comentariu

M-am uitat putin pe grafice. In bucla inchisa 30db si in bucla deschisa 27db. In lipsa datelor de masurare situatia e putin hilara. (probabil semnalele se intrare sunt diferite  )

 

 Unde este graficul in bucla deschisa ca eu nu-l vad.  :rade:

Link spre comentariu

............................................................................................................

Dorine, cind se poate asculta acest etaj final, si unde, multumesc?

 

Edit: moderatorii aceia ,,deranjanți,, pe care nu-i suferiți unii dintre voi, nu ar avea de lucru pe aici dacă toți userii și-ar vedea de treburi.

Dar sunt câteva cazuri chiar patologice pe aici....   nu mai continuați offtopicul.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

 Unde este graficul in bucla deschisa ca eu nu-l vad.  :rade: 

La graficul cu marginea de faza m-am raportat dar acum m-am uitat la formula si cred ca simulezi folosind alta metoda.

Din valorile pieselor din reactie nu pare prea mare reactia negativa ceea ce nu e rau deloc.

La o varianta simplificata ma asteptam si la o putere mai mica care automat reduce multe altele (alimentare, nr finali, condensatori ,cablaj).

 

p.s. tipologia schemei nu ma mai atrage (o am pe amplificarorul actual) dar poate o idee e bine venita.

Link spre comentariu

Graficul pus de mine reprezinta castigul buclei(loop gain), util reactiei negative. Acesta este constituit din castigul in bucla deschisa (open loop gain) din care se scade castigul in bucla inchisa (closed loop, amplificarea, etc...). Din acest motiv , la modul teoretic si absurd vorbind, acesta poate lua valori de la 0dB pana la...200dB sa zicem. Graficul "loop gain" este cel mai util in analiza controlului unui amplificator. El ne da atat marginea de faza cat si marginea de castig. Plus multe alte aspecte de finetze. In mare poate fi considerata o schema deja clasica (dupa cum v-am si spus la inceput), dar care are si particularitatea (printre altele), de a folosi o reactie negativa globala mai scazuta (circa 27dB in acest caz), fata de amplificatoarele clasice la care intalnim reactii globale chiar si de peste 100dB ! Deasemenea am urmarit ca aceasta sa aibe o liniaritate cat mai pronuntata si mai lunga in frecventa, tot din motive de sunet, audiofile. La modul general o alta dorinta de-a mea a fost ca aceasta schema sa intruneasca foarte usor conditiile de stabilitate. N-am dorit sa ma hazardez cu tot felul de scheme de compensare exotice de genul TPC,TMC,Cherry...etc, compensari care sa ma arunce catre instabilitate sau care sa strice liniaritatea amplificatorului in bucla deschisa.

 

 Cu toate acestea n-am sacrificat viteza, avand un slew-rate foarte bun, de circa 45V/us, n-am sacrificat settling-time-ul care este excelent si deasemenea n-am sacrificat nici banda de lucru care este foarte larga, de pana la 700khz (-3dB). Peste toate aceste aspecte am vrut sa am si un THD si IMD foarte bun pe cat posibil, ceea ce s-a si intamplat. Nici clipping-ul n-a fost uitat care este si el esential in unele momente. Acesta din urma este foarte bland, soft, cu consecinte benefice la ureche.

 

 Parerea mea e ca sunt imbinate corect si rational destule tehnici audio astfel incat de la o schema aparent clasica sa se stoarca foarte multe "bunatati". Totusi mare atentie, nu este chiar o schema simplista. Ochiul vede una, realitate e alta... As recomanda-o electronistilor de la mediu in sus, de fapt mai mult avansatilor, implementarea practica pe genunchi poate ruina performantele fumoase ale schemei !

 

Leco deocamdata vorbim de o schema pe hartie. Va astept sa-i facem cablajul impreuna si s-o ascultam. Eu am deja destule amplificatoare, SARA-2016 este pentru voi, pentru electronisti.

Link spre comentariu

Etajul de intrare l-ai cascodat si i-ai fixat curentul pe toate partile plus liniarizare prin degenerare mare. VAS-ul l-ai liniarizat si probabil ai folosit cate doi tranzistori de putere mica in paralel datorita raspunsului lor in frecventa. Etajul buffer/prefinal deasemenea e liniarizat urmat de etajul final de impedanta foarte scazuta. Toate aceste lucruri au permis acea reactie negativa globala foarte mica SR bun ,THD excelent, etc.

 

Acum 10 ani doi frati care au infiintat o firma audio care inca e prezenta pe piata hi-end (nu cred ca e relevant numele ) au pornit pe aceeasi schema clasica  insa dupa multiple teste audio au ajuns la concluzia ca incatusarea etajului de intrare nu e deloc benefica pentru sunet ,iar in VAS au ales niste tranzistori cu capacitati parazite relativ liniare in plaja de lucru (fara compensare miller), reactia negativa globala fiind deasemea mica. Imperecherea din etajul final  si VAS face ca reproducerea schemei sa poata deveni un fiasco. Modelele cu finali imperechiati se numeau special edition si  aveau castigul in bucla deschisa mai mic si reactia globala mai mica decat cele normale unde se intampla cam pe dos la aceleasi capitole.(ca sunet diferentele erau colosale si am pastrat varianta special edition de 50w in detrimentul celei normale de 100w ;ulterior am aflat ca variantele normale vandute prin tari precum Romania erau mai ieftine pentru ca trebuiau sa vanda si componentele cu tolerante mai mari ).

 

In timp am ascultat si atle tipologii de scheme  si am incercat sa inteleg de ce acestea parca mai au si altceva in plus  in sensul naturaletii sunetului (clasa A sau lampi ,etc). Nelson Pass a pus punctul pe I si intr-o declaratie spune ca in urma studierii propagarii undelor prin aer si a traductoarelor care le emit (difuzoare normale sau electrostatice), amplificatoarele ar trebui sa tina cont si de acest fapt (lucru care nu e luat in calcul de majoritatea designerilor).

Link spre comentariu
Vizitator
Acest subiect este acum închis pentru alte răspunsuri.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări