Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

SARA-amplificator de inalta performanta


sk24bpo

Postări Recomandate

pai ... tocmai am scris ... pe intrare ai montat un electrolitic nepolarizat , eu ma refeream la cei cu folie de poliester metalizata , gen WIMA MKS2B051001N00 sau mai bun :) !

Cat despre cuplajul termic , noi sa fim sanatosi .

Eu personal n-as cumpara niciun cap de ata daca nu are tranzistorii din intrare cuplati termic .

Asta dovedeste cel putin lipsa unor cunostiinte tehnice sau reaua vointa a proiectantului ...

Atentie , discutam de amplificatoare audio de inalta calitate sau  despre produse populare realizate la  Electromures de ingineri  care aveau sarcina de la PCR sa culturalizeze poporul prin muzica ? 

Link spre comentariu

 Victor sa iti explic un pic mai in detaliu cum va stea treaba la acest modul de amplificator. Sa o luam pe rand : despre condensatorul nepolarizat de pe intrare. Este desenat asa dar acolo va fi un condensator electrolitic bipolar.Sunt de mai bine de o saptamana comandati, ar cam trebui sa vina. De la mine asa vor pleca modulele. Nu am optat pentru plastic din urmatoarele motive : daca alegeam poliester metalizat cum mi-ai sugerat tu era mai rau. Acesti condensatori au distorsiuni chiar mai mari ca electroliticii polarizati simpli. Deci poliesterul, mai ales cel metalizat era exclus din start. Puteam sa optez pentru polipropilena metalizata dar volumul acestora este foarte mare, ocupa mult spatiu. Au distorsiuni foarte mici care sunt foarte aproapiate ca valoare de cele  ale electroliticilor bipolari. In plus din cauza dimesniunilor foarte mari si a faptului ca nu sunt inveliti intr-o camasa metaliza cu rol de ecran, au prostul obicei sa capteze gunoaie. Am facut teste pe pielea mea de acest gen. Deasmenea polipropilena are impedanta, ESR-ul mai precis , extrem de mic. In conjunctie cu surse cu impedanta foarte mica si cabluri interconect inductive, nu de putine ori manifesta tendinta de oscilatii la frecvente foarte inalte. Chiar daca nu sunt in banda audio ele au prostul obicei sa mai puna o piatra la saturarea etajului de intrare. Electroliticul bipolar are ESR-ul cu mult mai mare si nu se manifesta in acest fel.

 

  La SARA de foarte multa vreme folosesc pe intrare condensatori electrolitici bipolari. De departe acolo sunt cei mai buni. Daca vrei sa crezi miturile audiofile si daca vrei sa arate bine , sa pacalesti ochiul cumparatorului pui un plastic baban, eventual frumos colorat. Acolo se poate folosi chiar si un electrolitic chior cu rezultate excelente datorita faptului ca avem o cadere de tensiune pe el extrem de mica.

 

 In privinta cuplarii termice a tranzistoarelor din intrare. Nu sunt fanul acestei tehnici, este o frectie la picior de lemn. Acesti tranzistori nu sunt cuplati termic cu tranzistorii din etajul de iesire in clasa B asa incat temperatura acestora sa varieze mereu ca la circuitele integrate de putere. Deasemenea acesti tranzistori de intrare lucreaza in clasa A, temperatura fiind constanta. Singura variatie a ei provenind de la curentii de aer din carcasa. Frecventa modificarii temperaturii data de catre acest fenomen este extrem de joasa, mai degraba conteaza la tensiunea de offset. . a subliniat excelent deasemenea un fenomen perfect adevarat : puterea disipata de acesti tranzistori (circa 35mW) este atat de mica incat cei doi tranzistori chiar daca ii lipesti unul de altul aproape ca nu se vad din punct de vedere termic. Chiar daca s-ar vedea transferul termic pentru egalizarea temperaturii intre cele doua tranzistoare se face cu o frecventa extrem de joasa, nerelevanta pentru banda audio.

 

  Chiar si asa, dupa cum ti-am inconjurat cu culoarea rosie, tranzistoarele din etajul de intrare sunt cuplate termic.Nu te impiedica nimeni sa le pui cate o "palarie" comuna izolatoare termic.

 

 Sigurantele nu sunt pe placa amplificatorului din cauza faptului ca se ofera posibilitatea optionala inlaturarii lor pentru puristi. Contactele soclurilor obisnuite au prostul obicei sa oxideze si sa creasca impedanta alimentarii. Pentru cei care le vor folosi, nu are niciun rost sa umble la amplificator cand este mai comod sa umblii la alimentare. Daca vrei sa inlocuiesti vreodata soclurile cu altele din materiale exotice, sa nu demonezti tot amplificatorul.

 

 

  Referitor la intrebarea ta, iti pot raspunde ca da, discutam despre un amplificator de inalta calitate. Tinta este un THD=0,002% la 1khz la jumatate din putere si 0,010% la 20khz , in sarcina de 8ohm. Structura sa, osatura, se bazeaza in proportie foarte mare pe SARA. Este tot un singur canal pe placa pentru ca am avut intentia sa poata fi folosit ca monobloc, sau sa se poata crea amplificatoare cu mai multe canale pentru filme. Deasmenea un astfel de modul se poate integra intr-o boxa rezultand boxe active sau se pot crea amplificari destinate fiecarei cale de boxa, adica bi-amping sau chiar tri-amping.

Editat de RaimondAudio
Link spre comentariu

Repet , fiecare are  propria sa viziune despre cum trebuie facute " anumite " lucruri !

THD-ul este fapt foarte OK la un 1KHz , dar un amarat de " mute " nu se putea include ?

Oricum nu costa absolut NIMIC sa montezi fata-n fata tranzistorii din intrare ... nu cred ca e cazul sa ofer exemple de firme grele cu tranzistori din intrare cuplati termic inclusiv la amplificatoare care au DC servo  , decat pe privat , ca sa faca spume un anume paralimpic pe aici :)

Poti sa ne arati simularea FFT la puterea de 1W ? 

Link spre comentariu

 Vrei sa fie fata-n fata tranzistorii ? Nu-i niciun bai, intorci cate un tranzistor pe fiecare ramura si indoi usor piciorusele. Eu la SARA din cauza faptului ca am facut cablajul initial pentru 2n5551 si am folosit BC550 a trebuit sa intorc vreo 30 de tranzistori, aici ar fi vorba doar de 2. Asta daca utilizatorul tine musai sa aibe tranzistorii lipiti. 

 

  Se pot monta multe circuite pe langa amplificator. Circuitul de mute in general se realizeaza printr-un tranzistor si este primul care este hacuit de catre electronistii audiofili. Chiar n-am chef sa vad "tuning-uri" in care sa citesc cat de bine se aude dupa inlaturarea mutingului. In privinta condensatorului de la intrare , daca se doreste totusi sa se lucreze cu condensatoare de polipropilena se poate omite condensatorul din intrare, se pune un jumper in locul sau, iar cel de plastic se monteaza lipit de mufa de intrare. In fapt acolo este si locul lui ideal. Deasemenea acelasi lucru se poate face si cu bobina de iesire, cea mai buna pozitie a ei (si a rezistentei paralele) este fix pe mufa de iesire catre boxa. Acolo polueaza cel mai putin circuitele de semnal mic. Flexibilitatea este majora, doar idei sa ai. De ce nu si un amplificator complet balansat sau in modul bridge ?

 

 Am facut acum si simularea la 1W , FFT-ul. Diferenta dintre fundamentala si cea mai mare armonica e de circa 99dB. O valoare excelenta dar care nu trebuie luata in seama deoarece in realitate la aceasta putere dominant va fi zgomotul si este putin probabil sa vezi distorsiunile. Deci cand faci THD+N , N-ul va fi majoritar.

Editat de RaimondAudio
Link spre comentariu

Cum nu trebuie luata-n seama ?

Valoarea este excelenta .

Evident ca traseul de masa al circuitului RC din iesire este cel mai murdar si suprapus cu jegul din masa decuplarilor de pe PCB si se introduce cu talent fix in  GND din intrare , degradeaza  performantele totale . Multi habar n-au de zgomotul de pe masa ...

Si eu prefer tot o solutie clasica , cu RC-ul direct pe bornele de iesire si conductor separat de masa intre electroliticii de filtraj  .

Solutia " amplificator complet balansat " am propus-o si eu in proiectul PSA150 iar unii au crezut ca asa trebuie sa fie , adica  " stereo " fara sa fi auzit vreodata de modul de functionare FULL BALANCED la monobloace :)

Link spre comentariu

Eu am incercat si sper sa fi si reusit dupa ce fac masuratorile reale pe primul modul asamblat, sa creez un amplificator kit foarte bun , pentru casa, in jurul a 80W, la un pret accesibil (nu neaparat foarte mic) dar tocmai aceasta flexibilitate si pretul accesibil face ca o parte din performanta finala sa cada in carca utilizatorului. Asta este dezavantajul in raport cu un produs gata asamblat si testat. Ca sa previn situatiile neplacute , am incercat sa nu complic circuitul tot felul de functii si sa ma concentrez exclusiv pe audio. Traseul de masa este unul dintre piatra de temelie a performantelor de varf, ai subliniat excelent acest aspect Victore , de aceea modului are delimitate doua tipuri de masa. Una a semnalelor slabe, asa cum este si cea din intrare si alta pentru decuplari si Zobel-ul RC. O sa indic in documentatie si cum se va ruta masa exact.

 

 Stiu proiectul tau PSA-150 si imi aduc aminte ca era vorba despre o solutie balansata. Imi aduc aminte ca acest fapt a speriat putin electronistii amatori, tocmai de aceea am dorit ca modulul meu sa nu se axeze exclusiv pe balansat, chiar daca aceasta solutie este mai buna, ci sa poata fi o optiune pe care sa o aleaga clientul oricand. 

 

 La versiunea SARA-1initiala, complexitatea proiectului era destul de mare si nu au facut-o decat 2 persoane in afara de mine. SARA-2 au facut-o tot 2 persoane (eu nu). Concluzia a fost ca e nevoie de ceva mai multa flexibilitate si comoditate. Recunosc ca solutia gasita de mine a fost data de jocul LEGO si de imprimantele 3D. In fapt si computerele tot din acelasi motiv au devenit atat de populare.Bucati pe care sa le asambleze oricine rezultand o paleta larga de produse competente este solutia in opinia mea.

 

 Mmmm, o surpriza placute pe ziua de azi venita in ultimul moment...au ajuns piesele. :) De data asta n-am mai lucrat cu PetraToroid si am zis sa fiu "international" si sa dau o sansa si celor de la Talema. Sa vedem ce le poate pielea, n-am mai lucrat niciodata cu ei pana acum. Mi-au mai ramas de procurat doar tranzistorii BC550BC560 si BF420BF421. O sa iau cate 250 de bucati din fiecare serie ca sa avem tranzistori imperecheati la sange.

Link spre comentariu

 100mm x 100mm. De la DHL am primit promisiunea ca astazi imi vin cablajele, sa vedem daca or sa se tina de cuvant. In primul lot am 10x cablaje pentru modulele de amplificator , 10x cablaje pentru sursa de alimentare , 20x softstarturi si 20x de cablaje pentru speakers delay. Cum vin ma apuc de lucru si sper sa nu fi strecurat vreo greseala in desene :) 

 

 Cablajele sunt din fibra de sticla densa FR4, cu treceri metalizate , dublu strat, nivel industrial, grosime 1,6mm , verificate electric din fabrica , finisare HASL, grosime cupru 35um.

Link spre comentariu

Au venit si cablajele. Arata excelent, zici ca sunt bijuterii, mi-e si mila sa le lipesc :)  Treaba mai delicata e ca le vad cam dublu , sper sa fie doar oboseala, sa nu fiu nevoit sa pun ochelari. De maine incepe balamucul...Poza nu este cea la cea mai buna calitate pentru ca am facut-o cu telefonul, dar merge si asa pana pentru astazi.

Link spre comentariu

Desenul cablajului este creatie proprie sau te-a ajutat si @alex mm ?

Spor in continuare la mesterit, sa ne tii la curent cu rezultatele !

 

P.S. cat costa un cablaj fara componente ?

Editat de maxente
Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

Buna dimineata!

 

Am finalizat un cablaj de test pentru amplificatorul SARA! 

La primul test cu alimentare (+40V 0 -40V) s-au ars sigurantele, nu am putut regla BIAS-ul! Am facut alt test: am scos cele doua diode care sunt conectat "in paralel" cu tranzistoarele finale si am alimentat montajul cu doua baterii de 4.5V. Rezultat arata ca in foto; am folosit un generator de ton online, semnal dreptunghiular, 500Hz! Rezistenta de sarcina are valoarea se 10 ohmi la o putere de 3W.

 

 

Are sens sa pun sigurante noi si sa incerc din nou o alimentare cu tensiunea initiala, 40V? Mai am posibilitatea sa pun un transformator de 2 x 24V~, dar de putere scazuta, doar pentru a urmari cu osciloscopul semnalul si ulterior sa incerc sa reglez BIAS-ul.

Ce imi recomandati?

 

Multumesc! 

A.

Link spre comentariu

:) E ceva normal sa arzi sigurantele la prima incercare. Poate ai gresit ceva la cablaj, poate ai montat o piesa gresit, poate ai uitat sa montezi vreuna. Uita-te atent pe acolo... Ieri am montat cel de-al 2-lea modul la AudiophileStarter si am montat tranzistorii finali unul in locul celuilalt. :) A trebuit sa le tai pinii si sa pun alti tranzistori noi. Mai departe uitasem sa pun rezistenta din reactia negativa :) Greseli sunt intotdeauna, sunt omenesti, doar ca trebuie sa iti iei masuri pentru ele asa incat sa nu arzi ceva. Poti sa inseriezi cu fiecare alimentare cate o rezistenta de 50-100ohm de wattaj foarte mare asa incat la inceput cand pornesti amplificatorul sa nu produci pagube.

 

 Nu mai stiu ce schema folosesti si ce cablaj..... Poti sa folosesti modulele noi de la AudiophileStarter, sunt bazate pe SARA2 dar cu etajul de iesire imbunatatit. De jumatate de ora functioneaza si cel de-al doilea modul si sper ca astazi sa aud amplificatorul pe boxe si in varianta stereo :)

Link spre comentariu

Sunt obisnuit ca montajele sa functioneze de la prima alimentare, nu imi place sa fac greseli.

Schema e cea desenata de Alex, este un .pdf. Cablajul este conceput de mine, banuiesc ca se vede si in poza!

Daca as fi montat piesele gresit sau as fi uitat piese nu ar fi functionat cu cele doua baterii. Sau conform formei de unda nu functioneaza corect?

Sara 2 l-am facut deja, dar am vrut sa testez si 'originalul'; daca imi place cum se aude voi face cablaje si carcasa.

 

Am vazut cablajele de la Audiophile Starter si nu imi plac! Nu trebuie luat ca o ofensa, dar nu sunt pe gustul meu! Sunt obisnuit cu cablaje industriale... proiectate conform unor standarde!

 

Voi continua testele si va voi tine la curent... sau tensiune!

 

Va doresc o zi cat mai placuta!

 

A.

Editat de Allain85
Link spre comentariu
Vizitator
Acest subiect este acum închis pentru alte răspunsuri.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări