Vizitator magistratul Postat Iulie 6, 2014 Partajează Postat Iulie 6, 2014 N-are cum . Schema este (putin cam) asimetrica, mult prea departe departe de conceptul SARA I, full balanced ! Link spre comentariu
alex mm Postat Iulie 6, 2014 Partajează Postat Iulie 6, 2014 (editat) schema desenata de mine , la care se adauga compensarile de rigoare SARA AMPL.pdf Editat Iulie 6, 2014 de alex mm Link spre comentariu
sk24bpo Postat Iulie 6, 2014 Autor Partajează Postat Iulie 6, 2014 (editat) O, nu, Udar zice bine, tensiune C-E variaza si poate sa varieze chiar extrem de mult, tocmai de aceea si ingrijorarea legata de Cob-ul tranzistorului care se inmulteste cu castigul etajului. Ia ganditi-va ca tranzistorul din intrare are o variatie functie de semnalul de intrare de circa 5,6Vv-v iar acest tranzistor este cascodat clasic, cu baza cascodei raportata la masa Daca , cascoda e asezata la 5V peste masa tranzistorul din intrare, Uce a acestuia variaza intre circa 2,2V si 7,8V !!! Mai departe, Franzm, asa cum bine spui la un moment dat, caldura se acumuleaza iar asta ne arata ca vorbim despre o latenta mare a variatiei temperaturii, oarecum ne indreptam spre o transformare adiabata in care frecventa variatiei termice scade foarte mult departandu-se de banda audio. In cazul SARA tranzistorul din intrare este cascodat cu referinta la baza sa, asa incat Uce ramane mereu constant, in acest fel distorsiunile termice ipotetice se reduc la niste nivele triviale, mai ales ca pe acolo circula un curent de bias de 2,4mA, iar curentul util necesar in transconductanta fiind extrem de mic si din cauza etajului urmator care beneficiaza de un amplificator de beta al VAS-ului. In plus am scapat de de influenta nefasta a capacitatii parazite Cob a tranzistorului din intrare. Etajul de intrare de la SARA este destul de complicat dar este foarte bine gandit zic eu. Pana si curentul necesar bazei cascodei este provenit dintr-un GCC ca sa nu strice echilibrul curentilor din diferential, ca acestia sa se raporteze doar la un curent provenit din GCC. Mai departe chiar daca nu exista oglinzi de curent in etajul de intrare acest etaj e realizat in asa fel incat sa nu simta nevoia de asa ceva. Am explicat mai demult cum functioneaza zona aia de circuit. Singurul minus tine de rejectia alimentarii, aici trebuie avuta grija. Performantele de top nu le-am obtinut batand din palme sau copiiind un pic de colo, un pic de dincolo. Totul trebuie pus cap la cap de la intrare pana la iesire si toata schema trebuie sa functioneze ca un tot unitar intr-o viziune coerenta, exact ca un ghepard care alearga cu 100km/h. Neacorneliu eu am folosit BC550 luati de la TME si de la Comet, cu factura, nimic deosebit. Electroliticii folositi sunt nepolarizati si folositi la tensiuni care nu declanseaza producerea masiva a mecanismelor de distorsiuni. E si aici cu smecherie ca in orice domeniu, nu e necesar sa folosesti materiale scumpe si foarte bune, ci si sa stii ce sa faci . Alex m-am uitat o secunda pe schema ta si ma intreb daca nu cumva ai gresit valorile R44 si R45. Nu cred sa fi pus vreodata acolo 1k ohm, ci 200 de ohm. Editat Iulie 6, 2014 de RaimondAudio Link spre comentariu
franzm Postat Iulie 7, 2014 Partajează Postat Iulie 7, 2014 (editat) Repetorul dinaintea VAS reduce numai curentul static (de polarizare), nu si pe cel dinamic, necesar încarcarii/descarcarii condensatorului de compensare (în cazul compensarii Miller). Editat Iulie 7, 2014 de franzm Link spre comentariu
sk24bpo Postat Iulie 7, 2014 Autor Partajează Postat Iulie 7, 2014 (editat) Corect, dar exista o mica diferenta pe care na, trebuia sa existe intre varianta schemei publica si cea privata. In cazul schemei private, acel condensator de compensare nu exista asa incat la 20 khz si excursie maxima a tensiunii la iesire, curentul absorbit prin baza repetorului este de doar 400nA fata de circa 4uA cat este curentul de polarizare. Evident, daca luam in considerare Cob-ul parazit al acestui tranzistor repetor curentul ar trebui sa creasca. Totusi, variatia tensiunii B-C a repetorului este spre inexistenta ceea ce duce oarecum la anularea capacitatii parazite despre care am vb inainte. Mergand si mai departe, capacitatea totala parazita formata de la iesirea etajului de intrare (baza repetorului) si iesirea VAS-ului este si ea extrem de mica deoarece vorbim in acest caz de doua capacitati inseriate. Aproape ca nici nu mai conteaza capacitatea parazita a tranzistoarelor puse in paralel din VAS pentru ca , capacitatea rezultata parazita a repetorului tinzand catre zero anuleaza capacitatea totala parazita de peste VAS. Singurul punct nevralgic unde recunosc ca nu am dat o atentie speciala ramane cablajul, dar tinand cont de performantele rezultate se poate considera ca fiind chiar mai mult decat ok. Pentru schema publica nu m-am uitat sa vad care este proportia dintre cei doi curenti , de curiozitate o sa simulez sa vedem cum stam. In privinta Uce-ului tranzistorului din etajul de intrare se face de obicei o usoara confuzie. Tensiunea C-E de acolo nu este constanta, dar punctul de potential la care sta colectorul este constant, sta fix la o valoare prestabilita, sau ma rog, in realitate ar trebui sa varieze foarte putin, nesemnificativ. later edit: am simulat in graba si valoarea curentului absorbit de condensatorul de compensare de peste VAS de la varianta publica si in aceleasi conditii , 20 khz cu tensiune la iesire apropiata de maxim avem un curent in jurul a 450uA, dar in realitate jumatate fiind deasupra valorii de zero si jumatate sub zero rezulta ca acest curent este de circa 225uA . Mda, o valoare semnificativa , circa 5% din curentul de polarizare total al etajului de intrare... Chiar si asa lucrurile stau foarte bine din cauza ca avem un curent de bias acolo destul de mare. Editat Iulie 7, 2014 de RaimondAudio Link spre comentariu
techno-pcb Postat Septembrie 13, 2014 Partajează Postat Septembrie 13, 2014 Daca sunteti hotariti,va pot face cablajul imprimat . Link spre comentariu
alex mm Postat Septembrie 13, 2014 Partajează Postat Septembrie 13, 2014 Mie nu ..... fac exemplarul doi (suna prea bine )...... Link spre comentariu
xragon Postat Septembrie 13, 2014 Partajează Postat Septembrie 13, 2014 frumos lucrat , felicitari Link spre comentariu
maxente Postat Septembrie 13, 2014 Partajează Postat Septembrie 13, 2014 (editat) @alex mm puteti face o comparatie intre acest amplificator si SSA, oricare din variantele de pe diyaudio ? Editat Septembrie 13, 2014 de maxente Link spre comentariu
alex mm Postat Septembrie 14, 2014 Partajează Postat Septembrie 14, 2014 (editat) ...... sa compar ce , Sara cu alt amplificator SS de pe DiyAudio pe care nu l-am construit ? La ce va foloseste ,si ce parametrii sa compar ,putere ,dinamica ,zgomot de fond ,sound stage , sau care registru de sunete sunt mai predominente , ce banda de frecvente reda mai bine? Comparatiile sunt subiective , depinde de urechea fiecaruia si de gustul personal ce-i place sa auda. Sunt o multime de posibilitati de a modifica lantul audio , de potriviri de impedante dar in final boxele spun totul ,au ultimul cuvant . Nu aveti, si nu pot sa va spun, cum anume reda muzica, decat construind asa ceva, cu rabdare ,pasiune si piese de calitate ...... Spor la mesterit ,Alex L.E. Protectia a fost refacuta a patra oara , motivul postarii fotografiei .Amplificatorul e o ciorna ,urmeaza sa-l trec pe curat ..... Editat Septembrie 14, 2014 de alex mm Link spre comentariu
Letcon Postat Septembrie 14, 2014 Partajează Postat Septembrie 14, 2014 L.E. Protectia a fost refacuta a patra oara , motivul postarii fotografiei .Amplificatorul e o ciorna ,urmeaza sa-l trec pe curat ..... Chiar am vrut sa te intreb cum ai rezolvat problema protectiei,stiind ca in urma cu cateva posturi erau ceva probleme cu ea.Cand ai timp si chef ai putea da mai multe detalii despre cum ai rezolvat,eventual o schema,cablaj... Link spre comentariu
alex mm Postat Septembrie 14, 2014 Partajează Postat Septembrie 14, 2014 (editat) Am folosit schema asta si cablajul e acesta combinat cu soft start-ul ,iesire casti ,delay si protectia la oscilatii pe iesire ,un pic modificat . Editat Septembrie 14, 2014 de alex mm Link spre comentariu
maxente Postat Septembrie 14, 2014 Partajează Postat Septembrie 14, 2014 M-am referit la una din variantele amplificatorului facut de @lazycat SSA BIGBT sau cea cu mosfeti verticali care a devenit si comercial intre timp La acele SSA chiar ati desenat cateva cablaje d-asta am zis de un test cu urechea Evident ca eu eram curios doar de parerea subiectiva intre aceste amplificatoare, normal ca lantul audio e mai complex Link spre comentariu
sk24bpo Postat Septembrie 14, 2014 Autor Partajează Postat Septembrie 14, 2014 Wooow. Alex esti genial omule, desenezi cablajele mai ceva ca o imprimanta dedicata. Cred ca asta trebuia sa fie meseria ta, la ce talent ai te umpleai si de banuti. Mai faci un amplificator ? Pana la urma cred ca o a deschidem linia de productie la Baia Mare si nu la Bucuresti. Am inteles ca ai niste MOSFET-uri, ar fi interesant daca ne-ar ajuta colegii de forum sa ii implementam corect la SARA. Astea parca au reputatia ca suna a lampa, nu ? Link spre comentariu
hpavictor Postat Septembrie 14, 2014 Partajează Postat Septembrie 14, 2014 Proiectul lui Alex este conceput ca un simplu " modul " independent , cel mult pentru comercializare la scara mica avand ca destinatie entuziasti audio , amatori de lipit fire sau experimentatori de fite audiofile , un modul numit in limbajul chicios al manelistilor de pe Elforum " kit " . Acest gen de realizare nu are nicio legatura cu un proiect serios , destinat realizarii la nivel industriual , de productie in serie mare . Dar , la nivel de prototip sau serie mica , merge . Nu ma refer la partea de proiectare a PCB-ului , ci la conceptul care a stat la baza finaciara . Schema electrica ar trebui sa foloseasca cat mai multe componente de aceeasi valoare , care sa fie plantate automat ( SMD ) , pentru usurinta incasetarii trebuie folosita conectica la greu , sa aiba prevazute pe PCB puncte de masura si calibrare , conector pentru diagnoza etc . Cei care au lucrat in fosta industrie de profil din Romania stiu la ce ma refer ... resursele finaciare folosite trebuie sa permita o productivitate cat mai mare , pentru un profit maxim , adica oamenii folositi la ansamblare trebuie sa execute doar operatii simple , repetitive , fara sa aiba nevoie de specializari indelungate si costisitoare si bineinteles prost platiti , ca doar nu se construiesc amplificatoare cu ingineri . Eventual cu copii , ca-n tara mancatorilor de orez cu ochii oblici si mici . Orice inginer va poate spune ca un asemenea proiect ar cadea din start la o analiza economica serioasa in primul rand datorita schemei ... De cand firmele care " fac " productie sunt conduse de contabili ... nu se mai produce nimic la nivelul lui SARA , si se prefera o schema de mare KKT cu TDA , LM , LME sau STK , ale carei performante sunt umflate cu pompa pe hartie si vandute ca atare de catre departamentul de marketing in magazinele specializate din MALL-uri , unde lobotomizatii fac coada ca a aparut ultimul model audiofil de Denon , Marantz sau Sony etc , numele firmelor le puteti schimba dupa dorinta . Desigur , se va face o campanie de promovare foarte puternica pe internet si la targurile internationale de profil ca sa imbarlige dealerii si gata . La ce trebuie performante , daca merge si asa ? De aia nu ( mai ) exista firme mici , care sa schimbe ceva in acest sens , al performantelor reale ale aparatelor , nu doar pe hartie . Firmele mici nu pot avea profit pe termen lung , supravietuirea lor depinde de bani , nu de performantele si calitatea produselor fabricate cu mult suflet . De vina sunt clientii lobotomizati , adica generatia " consumer " ... prefer sa nu intru in amanunte . Ca pozitie , stati linistiti la locurile voastre , eu sprijin si apreciez fenomenul DIY ! Timpul pentru micile firme care sa produca " ceva " inca nu a sosit . 1 Link spre comentariu
Postări Recomandate