George Postat Ianuarie 31, 2013 Partajează Postat Ianuarie 31, 2013 Victor, cum adica mai mult conteaza raspunsul armonic ? Te referi cumva la faptul ca a-2-a e mai placuta urechii decat a-3-a si tot asa ?In mod sigur nu s-a referit la distorsiunile armonice. Victor a mai oferit un raspuns pe alt topic la acest gen de intrebare. A se vedea citatul de mai jos.Voi incerca sa explic :Eu m-am referit la raspunsul armonic , nu la distorsiunile armonice !!!Sa luam ( pentru exemplificare ) un instrument muzical clasic , flautul .Daca consideram ca din analiza spectrala acustica a unui flaut chior , de duzina , care genereaza nota LA ( 440Hz ) rezulta pe langa fundamentala de 440Hz si o serie de armonici ( chiar pana la 40 de armonici ) care creaza timbrul si " personalitatea " inconfundabila pentru fiecare instrument muzical , descoperim ca pentru a reface imaginea sonora a acestui instrument avem nevoie de redarea a minim primelor 7 armonice ...iar asta inseamna ca amplificatorul trebuie sa redea acele 7 armonice la un nivel acceptabil . Toate schemele amplificatoarelor denumite generic LOW TIM au aceasta calitate ...de aia trebuie ca amplificatorul sa aiba SR mare si THD mic , reactie negativa globala cat mai mica etc , pentru a putea reda acele armonici . Atentie , acele armonici insotesc semnalul ce urmeaza a fi amplificat , nu sunt produse ( nedorite ) de amplificator , adica nu reprezinta THD-ul !!! Daca urmariti documentatia AE150S , veti observa un grafic foarte explicit cu raspunsul armonic...Pacat ca nimeni nu a dezvoltat o discutie pe aceasta tema , deschisa de mine in subiectul Simulari amplificatoare...Aici aveti discutii pe aceasta tema : http://www.cco.caltech.edu/~boyk/spectra/spectra.htm sau aici : http://www.hilberink.nl/tannoy/tsupertweeter.pdf , din grafice rezulta spectrul armonic real ...Este clar ca amplificatoarele trebuie sa redea si acele armonice ! Link spre comentariu
hpavictor Postat Februarie 1, 2013 Partajează Postat Februarie 1, 2013 Ai un exemplu de parametri ai unui tranzistor de putere destinat SPECIAL amplificatoarelor de inalta fidelitate , folosit in MAJORITATEA amplificatoarelor Hi End . In prezent , cel mai performant si comun trazistor de putere folosit in amplificatoare de calitate este NJW3281 si complementarul sau NJW1302 !!! Leco ...care parametru nu-l intelegi ? Ai idee care este diferenta aritmetrica intre " minim 4MHz " si " minim 30MHz " ...si cam in ce consta DIFERENTA in functionarea unui amplificator cu reactie negativa globala ? La amplificatoarele de inalta fidelitate pentru uz casnic in genul SARA sau AE150S nu se pune problema SOA ...daca cumva doresti sa deturnezi discutia de la analiza functionarii tranzitorii a unui amplificator la fiabilitate ...aia se rezolva usor la puteri " casnice " . Dar MJL21193 si MJL21194 sunt niste tranzistori foarte buni , cu mentiunea ca eu nu i-as folosi in etaje finale cu structura Sziklay , ci doar Triplet Darligton . Poti oferi exemple de amplificatoare care au asemenea finali si performantele obtinute ? Sunt curios... Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 1, 2013 Partajează Postat Februarie 1, 2013 Exact acele distorsiuni date in catalog, vroiam sa vad CUM SINT ARATATE de simulator.Ca tare am impresia ca pe simulator , presupunind ca amplificatorul ar fi reglat corespunzator & stuff, distorsiunile, ar fi mai mici decit pot tranzistorii... Link spre comentariu
sk24bpo Postat Februarie 1, 2013 Autor Partajează Postat Februarie 1, 2013 Leco, tranzistorii pe care ii mentionezi ii am in biblioteca Multisim-ului dar nu in cea a LTSpice. Eu graficele FFT (asa se numesc) le fac in spice. In multisim vad doar procentul THD. Are si multisimul FFT dar imi era mai usor cu spice-ul. O sa-ti simulez si cu multisim si o sa-ti pun graficele, dar crede-ma ca e inutil. Nu te baza pe proprietatile piesei cand faci un amplificator ca sa obtii performanta, ci doar pe schema. Piesele trebuie sa lucreze la mijlocul parametrilor ca sa nu intervina in rezultatul final. Eu folosesc TTC5200 , niste finali oarecum banali iar THD-ul real masoara exact cat este si simularea cu alimentare reala . Simularea si realitatea bat una cu alta pana in jurul a 0,000X % ceea ce demonstreaza ce spun eu mai sus. Victor, nu exista TIM, era o inventie a anilor'70. In realitate aceste distorsiuni tin de slew-rate care este prea mic in unele cazuri. Masuratorile de tip IMD sunt suficiente pentru acest aspect. IN cazul nostru SARA are un SR undeva in jurul a 100V/us ceea ce inseamna ca este mult mai mult decat suficient. Nu mai tin minte acum cat masura SARA IMD-ul, parca 0,03 % ? Ma rog, o sa refac masuratorile cu noua placa de sunet. Link spre comentariu
Sharky Postat Februarie 1, 2013 Partajează Postat Februarie 1, 2013 Ca tare am impresia ca pe simulator , presupunind ca amplificatorul ar fi reglat corespunzator & stuff, distorsiunile, ar fi mai mici decit pot tranzistorii...Da. Acela este aportul reactiei negative pe langa multe alte avantaje.Din pacate pentru masurarea in realitate e nevoie de scule, in special cand numarul de zecimale creste.Daca vrei sa simulezi ce da catalogul il pui in aceeasi configuratie ca si cum s-a testat in catalog. Altfel nu e concludent. Link spre comentariu
sk24bpo Postat Februarie 1, 2013 Autor Partajează Postat Februarie 1, 2013 Testarea in simulator a unor componente singulare tine de acuratetea modelului . Pana acum acuratetea asta in raport cu realitatea a fost in cel mai bun caz doar mediocra. Leco este nerecomandabil sa studiezi o componenta cum se comporta virtual. Simulatoarele se folosesc in general pentru scheme relativ complexe , de cel putin 2...3 piese astfel incat caracteristicile personale ale piesei incep sa conteze din ce in ce mai putin fata de legile care apar intre acele piese, practic legile care guverneaza schema creata. Simulatoarele reprezinta un instrument puternic de dezvoltare si analiza, dar cunostiintele si "geniul" proiectantului sunt primordiale, fara ele un soft de simulare este mai inutil decat un ciocan. Referitor la tranzistorii tai finali, stai fara grija, atata vreme cat nu-i fortezi sunt aproape la fel de audiofili ca si cei de fitze. Link spre comentariu
hpavictor Postat Februarie 1, 2013 Partajează Postat Februarie 1, 2013 Victor, nu exista TIM, era o inventie a anilor'70. In realitate aceste distorsiuni tin de slew-rate care este prea mic in unele cazuri. Masuratorile de tip IMD sunt suficiente pentru acest aspect. Vezi aici : viewtopic.php?p=1088815#p1088815Inteleptii de la AES au schimbat denumirile , denumirea TIM nu era din " gradina " lor , Mati Otala nefiind de acord cu influentarea opiniei publice prin publicatii in genul celor editate de AES ...au schimbat de numirea de TIM cu IMD si au standardizat metodele de masura . Oricum THD , SMPTE , CCIF si CCIR nu spun totul...poate doar impreuna cu FFT ( recomand distributia spectrala tip Hamming , este cea mai explicita si intuitiva ) sa rezulte o impresie ...matematica , ce ar putea exprima ceea ce auzim ( sau nu auzim ) intr-un mod mai stiintific . Daca amplificatorul " da bine " pe aparate , OK , merita sa-l ascultam . Evaluarea finala , chiar daca poate fi puternic subiectiva , este cea finala . Amplificatorul pana la urma a fost facut doar pentru ureche , nu pentru " aparate " . De aia exista conceptul de Hi - Fi ( Inalta fidelitate ) , Mid - Fi ( Fidelitate specifica aparaturii de consum Low Cost ) si ultima aparuta " My - Fi " , adica " fidelitatea mea = asa imi place mie !!! Dar sa nu cadem in misticismul audiophool-ilor ! Consider ca rezultatul masuratorilor si simularile functionarii amplificatorului SARA contin erori materiale... Nu pot sa inteleg cum poti obtine fix 0.000x % distorsiuni ...daca apropii mana de montajul in functiune sau misti tigarea in coltul gurii cand vorbesti la telefon , fiind in apropierea montajului in functiune , intervine in ecuatie si deriva termica datorita variatiei temperaturii mediului ambient unde se afla amplificatorul , nu cu mult , spre exemplu cu 0,15 grade Celsius . Specific clar ca nu sunt fumator , dar acest exemplu pare veridic ! Dar suficient ca sa modifice nivelul distorsiunilor ( chiar si cele nerecunoscute de AES , adica Slow Intermodulation & Thermal Intermodulation sau oricare altele , nenumite inca sau necunoscute mie ) cu cateva ordine de marime , influentand garantat cel putin a treia cifra dupa virgula !!! Lucru acesta consider ca este perfect valabil si pentru placa de sunet cu care faci determinarea " osciloscopica " a THD-ului . Este o chestie de principiu , nu are legatura cu numarul cifrelor dupa virgula sau cu goana dupa exprimari savante in genul celor de la Halcro , eu consider pur si simplu daca THD-ul este sub 0,5% este foarte bun . Sper ca nu crezi basmele inventate intr-un birou de marketing din China ca acea placa de sunet are 0.0001% THD sau ce valoare au dorit audiophool-ii ( acei buni platitori de bani grei pe vise audiofile ) , au trecut din " pix " o valoare oarecare ca sa " dea bine " , precum raportarile de productie record la cereale / hectar pe vremea lui Ceausescu... ? Daca AES nu recunoaste categoria de distorsiuni incluse in denumirea generala de TIM nu inseamna ca ele nu exista ... Determinarile " osciloscopice " cu placa de sunet si simularea functionarii au doar rol orientativ , parerea mea . Nu putem " omologa " asemenea rezultate ... Dar poate ajuta la perfectionarea schemei , prin optimizarea valorilor componentelor electronice . Adica CAD in straineste Computer-Aided Design . Ne scuteste de piese arse , manopera , bani si timp pierdut dar si investitie sufleteasca etc . De fapt investitia sufleteasca este cea mai importanta si reprezinta motorul DIY . Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 2, 2013 Partajează Postat Februarie 2, 2013 Sper ca nu crezi basmele inventate intr-un birou de marketing din China ca acea placa de sunet are 0.0001% THD sau ce valoare au dorit audiophool-ii ( acei buni platitori de bani grei pe vise audiofile ) , au trecut din " pix " o valoare oarecare ca sa " dea bine " , precum raportarile de productie record la cereale / hectar pe vremea lui Ceausescu... Intrebarea ta sper ca e retorica doar... [hpavictor] ?!Nu am nimic cu greierasul, dealtfel am evitat sa ma intersectez cu el, dar exagerarile sunt vizibile si inspirate si pe orizontala si pe verticala de Leco ...Asa cum Leco poate scoate cu succes 2x300W(stereo) dintr-o SINGURA pereche de finali PENTRU AMBELE CANALE, la fel si greierasul poate avea 4-5 cifre dupa virgula la distorsiuni... Eu nu vad nici o diferenta...Unele amplificatoare hi-end de referinta au 0,X distorsiuni si costa cateva zeci de mii de coco... Cum sa le explici ca nu distorsiunile fac diferenta... Dar pustanilor ce au ascultat doar "gajaieli" din clone dupa "electromures" sau amplificatoare cu 7294, doar aceste caracteristici trebuie sa le prezinti si deja devii dumnezeul lor... Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 2, 2013 Partajează Postat Februarie 2, 2013 Asa cum Leco poate scoate cu succes 2x300W(stereo) dintr-o SINGURA pereche de finali PENTRU AMBELE CANALE, la fel si greierasul poate avea 4-5 cifre dupa virgula la distorsiuni... Eu nu vad nici o diferenta... Chiar pot, si stereo! Cu un comutator 2x2 pozitii, comut intrarea cind pe un canal, cind pe altul Vine luna lui Martie, eu deja ma pregatesc cu "martisoare" !!! Victor stie! icon_jook O superdioda "buclucasa", s-a spus cuvintul... Link spre comentariu
George Postat Februarie 2, 2013 Partajează Postat Februarie 2, 2013 Pana la urma i-ai disecat pe toti. Link spre comentariu
sk24bpo Postat Februarie 2, 2013 Autor Partajează Postat Februarie 2, 2013 Victor, vezi ca n-ai inteles ceea ce am scris. N-am spus sa SARA are distorsiuni de 0,000x % ci ca simularea se apropie de realitate intr-un procent foarte bun. Acest procent, aceasta cifra, 0,000x% tocmai ca se termina printr-un X doreste sa spuna ca este o metafora. Pe scurt simularea bate cu realitatea pana aproape la suprapunere. Nivelul distorsiunilor reprezentat prin THD masurat la 1khz, a fost odata simulat rezultand o valoare in jurul a 0,001% si alta data masurat rezultand o valoare in jurul a 0,004%. Diferenta de procent am spus in alt post de unde provine, anume din faptul ca alimentarea nu este ideala. Deci, THD-ul real este de circa 0,004%. Retineti aceasta cifra ca sa nu mai faceti confuzii. Noua placa de sunet are performante mai bune si imi permite separarea mai buna a distorsiunilor amplificatorului de insasi placa de sunet. Deci o analiza mai buna. Observ ca acum denigrati si munca altora considerand ca niste chinezi baga niste cifre din burta. Pai nu prea este adevarat. Fabricantul E-MU, face parte din celebrul Creative si se ocupa de divizia profesionala. Confirmarea distorsiunilor placii se face foarte usor cu ajutotul unor softuri de analiza plus functionarea placii in regim de bucla inchisa. Ba in plus de o placa de sunet la moda s-a ocupat chiar si Stereophile, rezultand urmatoarele masuratori :http://www.stereophile.com/content/asus-xonar-essence-ststx-soundcards-measurements . Victor, daca tu nu crezi in aceste cifre e problema ta, nu se supara nimeni. Vad ca voi doriti sa proiectati amplificatoare audio cu distorsiuni de 0,5 % pe principiu ca distorsiuni mai mici nu se aud. Principiul este corect , distorsiuni mai mici de 0,5% sunt aproape inaudibile, dar daca pot , eu prefer sa fac un amplificator care sa aiba distorsiuni cat mai mici posibil. Nu inteleg unde este problema ? SARA este proiectat astfel incat sa nu depinda de variatii de temperatura de 0,15 grade Pana la urma n-am de ales si o sa postez un filmuletz ca Leco in care sa se vada explicit cum functioneaza amplificatorul si cum masoara ca sa nu mai existe polemici fara rost. Am intaziat putin din cauza placii de sunet profesionale care este foarte incalcita si eu nu ma descurc cu setarile ei. Prin ea sunetul poate fi routat in toate modurile posibile si imposibile, dupa aia se poate seta nivelul de iesire la +10dB sau -4dB, plus alte o gramada de setari. Iesirile si intrarile sunt si ele balansate si trebuiesc trecute la nebalansate, etc. Softul contine niste "sesiuni" care se pot personaliza incat nu mai stii pe unde intra sunetul si pe unde iese, ca sa nu mai amintesc de cate butoane de reglaj are : gain, trim, pan, volume, mixer, balans, etc, etc...vineri seara am gasit o "sesiune" din fabrica special creata pentru efectuarea de masuratori si in sfarsit cred ca am gasit calea cea buna. Nu mai zic cata alergatura a fost pana am reusit sa fac rost de un computer cu PCI (al meu are numai PCIe), computer care evident, are si el o buba cu mufa IDE dar am rezolvat-o si paia fiind obligat sa reinstalez Windows-ul pentru ca HDD-ul se deconecta de la cablul IDE. Distorsiunile foarte mici ale SARA nu au fost obtinute din burta aiurea-n tramvai, am muncit enorm pentru ele , nu mai zic cati bani am bagat. Nu mi-a placut niciodata sa fiu un vaicaros, tocmai de aceea nici nu v-am povestit despre eforturile depuse, am incercat sa para totul usor pentru a atrage si alti pasionati de DIY. Satisfactia reusitei nu mi-o poate lua nimeni pentru ca rezultatele excelente le am in fata mea la munca zi de zi Proiectul asta de la inceput n-a fost facut pentru kit-uri, pur si simplu e pentru cativa DIY-eri avansati si imediat dupa ce voi avea rezultatele finale si elocvente date de noile masuratori voi inchide acest topic. Il voi inchide pentru ca SARA va deveni un produs comercial complet, sub forma de aparat de sine stataor, nu kit. Link spre comentariu
Vizitator Postat Februarie 2, 2013 Partajează Postat Februarie 2, 2013 Distorsiunile foarte mici ale SARA nu au fost obtinute din burta aiurea-n tramvai, am muncit enorm pentru ele , nu mai zic cati bani am bagat.Tocmai asta nu ai prea inteles greiere, nu ne luam de tine, nu denigram ci mai degraba Victor a incercat sa-ti explice ca esti cumva pe o pista falsa, muncesti prea mult, probabil faci eforturi financiare prea mari si asta doar in van, deoarece pe langa distorsiuni foarte mici obtinute trebuie sa mai obtii si o serie de alte performante extrem de importante... Nu faci decat sa te asemeni cu Leco in ceea ce priveste puterea obtinuta dintr-o pereche de finali, fara a lua in calcul ca acea putere nu este una utila si ca atare nu a obtinut practic nimic, sa te asemenei cu alti colegi care urlau pe forum ca au obtinut un amplificator cu un SR urias de provenienta extraterestra fara a lua in calcul stabilitatea amplificatorului sau a altor performante, sa te asemeni cu un alt coleg care la un moment dat a spus ca el este primul din RO care a facut un amplificator in clasa D si ca atare e miezul din dodoasca...Daca Victor ti-a atras atentia si daca eu m-am implicat in discutie din aceasta perspectiva sa stii ca am facut asta nu ca am fi cumva invidiosi pe ceea ce tu ai realizat ci facem asta doar pentru ca pe alocuri chiar apreciem eforturile tale.Noi am aratat cum companii cu greutate si-au indreptat atentia in cu totul alte directii decat obtinerea unor distorsiuni extrem de mici si cu siguranta nu au facut asta de tampiti in situatia in care produsele lor sunt cu adevarat apreciate in contextul unui pret de cost de cateva zeci de mii de $.E drept ca acum 20-25 ani competitia in ceea ce priveste obtinerea unor distorsiuni mici era cu adevarat acerba si pentru fiecare unitate in minus firmele faceau eforturi dementiale, dar lucrurile s-au schimbat radical dupa o intelegere aprofundata a domeniului in cauza...Victor a explicat deseori care sunt caracteristicile la care amplificatorul trebuie sa performeze pentru a avea cu adevarat garantia unui sunet de calitate, dar din pacate fiecare omite parerea celuilalt doar pentru a impune propria parere, aspect total neconstructiv...Ceea ce este foarte important de mentionat este faptul ca pentru a concepe, proiecta si realiza un amplificator performant in tot si-n toate, trebuie cumva sa ne inspiram din realizarile unor companii grele care au gresit deseori in lungul lor drum spre performanta, noi avand avantajul faptului ca nu trebuie sa mai repetam aceste greseli...E drept ca pentru a obtine o serie de performante extrem de importante trebuie implicit sa renuntam la altele, dar acest aspect conteaza mai putin daca realizarea finala este apreciata pe masura eforturilor noastre... Link spre comentariu
sk24bpo Postat Februarie 2, 2013 Autor Partajează Postat Februarie 2, 2013 Pai ma vad nevoit sa repet chiar si titlul topicului: SARA-amplificator de inalta performanta. Nu am scris nicaieri SARA, un amplificator audiofil de vis cu ajutorul caruia se va atinge nirvana audiofila. De la inceput m-a interesat un amplificator cu performante electrice foarte bune. Nu m-am axat pe un anumit tip de sunet pentru ca acesta nu poate fi cuantificat, masurat. Nu-mi aduc aminte sa fi descris sunetul SARA cu epitete de genul, cald, melodramatic, pufos, etc, etc, etc..... Cand l-am pornit m-a intrebat Victor cum suna si i-am raspuns foarte franc: puternic si clar, curat. Exista destule scheme care ofera un sunet de un anumit tip, dar aici nu este cazul, proiectul a pornit pe baze ingineresti si a ramas asa pana in acest moment cel putin. Cui nu-i place asta e, nu ma pricep sa fabric amplificatoare cu un anumit sunet. Eu sper ca SARA sa nu fie doar un amplificator audio ci sa aiba in viitor si derivati industriali de analiza a defectelor materialelor, sau separator cu ultrasunete, sau utilizabil in industria militara, medicala, etc...., acolo unde performantele conteaza, acolo unde fiecare cifra dupa virgula inseamna un castig.Tocmai de aceea l-am si gandit ca pe o platforma modulara si am lasat la alegerea voastra modul de compensare finala dorit. Se poate ajusta pe ici pe colo astfel incat sa sune dupa preferinte sau sa se puna accent mai mult pe un anumit parametru. Totusi Sorteh, explica-mi si mie ce parametrii masurabili sunt importanti pentru a se obtine un sunet placut ? SARA la vreunul dintre acesti parametrii sta prost si nu stiu eu ? Link spre comentariu
viperash Postat Februarie 2, 2013 Partajează Postat Februarie 2, 2013 sunetul placut depinde de urechea celui care asculta nu ? sau ma insel... Link spre comentariu
sk24bpo Postat Februarie 3, 2013 Autor Partajează Postat Februarie 3, 2013 sunetul placut depinde de urechea celui care asculta nu ? sau ma insel... Link spre comentariu
Postări Recomandate