vlad228 Postat Iulie 7, 2018 Partajează Postat Iulie 7, 2018 (editat) Nu prea m-am putut abtine si am montat cateva componente ce tin de carcasa. Intr-una dintre poze apare si transformatorul de accesorii, un transformator care are atat ecran electrostatic cat si electromagnetic. Display-ul este oled, cu caractere albe pe fond complet negru, la fel si conturul intrerupatorului, este iluminat tot in alb. In fata display-ului va fi montat un mic ecran din plexiglass (mai tarziu, nu il am, inca). Transformatoarele de putere vor fi amplasate in compartimentul anterior, iar modulele de amplificare vor fi orientate cu partea de iesire catre anterior si cu partea de intrare catre spatele carcasei, astfel incat traseul de intrare sa fie cat mai scurt. Deasemenea, cablurile ce fac legatura intre conectorul de alimentare si transformatoare vor fi trecute printr-o teava patrata de aluminiu, cu rol de ecran (zic eu...). Nu prea imi place butonul de volum, are inaltimea prea mare si arata un pic disproportionat, dar momentan asta am, asta folosesc. Mi-ar fi placut sa fie un pic mai slim. Editat Iulie 7, 2018 de vlad228 Link spre comentariu
Mircea Postat Iulie 7, 2018 Partajează Postat Iulie 7, 2018 As fi optat pentru pictograme in locul textului (multilingual). Poate ii dai un strat de lac ca sa nu se vada urmele de degete pe panoul frontal. Cauta un buton de volum care sa aiba maximum 0.5mm in raza fata de decuparea in aluminiu. Sau vopseste in negru decuparea. Spor la treaba! Link spre comentariu
vlad228 Postat Iulie 7, 2018 Partajează Postat Iulie 7, 2018 Da, textul multilingual a fost o scapare de care mi-am dat seama abia duoa ce am plasat comanda. Urmele de amprente nu sunt atat de vizibile in realitate, in lumina normala. De fapt, sunt foarte greu vizibile. Alte prelucrari nu ii mai fac. In principiu, toate elementele care apar pe panou si carcasa apar pentru ca asa le-am dorit eu. Inclusiv marginea argintie a panoului frontal. Acea demarcatie care apare in jurul butonului de volum am facut-o asa intentionat. Se va potrivi, cumva, cu cercul de la butonul de pornit/oprit, care in stand-by va fi luminat in alb. Singura scapara, din punct de vedere a ce mi-am dorit este acel scris bilingv, dar de acum, asta este. Pot trai si cu ea. Sa fie asta ultima problema pe care o va pune acest amplificator. Link spre comentariu
vlad228 Postat Octombrie 23, 2018 Partajează Postat Octombrie 23, 2018 (editat) Buna ziua! Dupa ceva timp postez si cateva fotografii cu acest proiect de amplificator in stadiul aproape final. Spun aproape final deoarece, dupa punerea in functiune am observat ca mai am de imbunatatit cateva module, in special modulul de stand-by care are urmatoarele neajunsuri: 1) a beneficiat de un transformator cu montare pe cablaj subdimensionat, transformator care se incalzeste destul de tare in timpul functionarii (undeva pe la 60 de grade) 2) pentru comanda transformatoarelor de putere am folosit initial un releu miniatura, din acela extraplat cu toti pinii in linie, iar snuberul RC pentru acesta a fost gresit dimensionat (100nF X2 in serie cu o rezistenta de 100 de ohmi). Din acest motiv, in stand-by, transformatoarele de putere nu erau complet decuplate, la bornele lor fiind prezenta o tensiune reziduala. Avand in vedere ca pe cablajul de accesorii totul era destul de ingramadit am decis sa actionez ca un "Dorel" si am decuplat snubberul. Aceasta actiune a avut drept efect sudarea contactelor releului de stand-by. 3) deoarece intr-o prima faza urma sa folosesc doua transformatoare R-Core de putere mai mica, nu am prevazut si posibilitatea de soft-start. Din motivele de mai sus urmeaza, in masura timpului, sa proiectez alt modul de stand-by care sa contina printre altele: - un circuit de soft-start pentru transformatoarele de putere - un circuit pentru mutting (am prevazut pe cablajul etajelor finale spatiu pentru un mic releu reed) care sa traga intrarea la masa atat la pornirea amplificatorului cat si la oprirea lui. Releul reed are un timp de actiune mult mai mic comparativ cu releul din protectia boxelor si astfel ar permite decuplarea boxelor in conditii de "curent zero". - un circuit care sa cupleze rezistentele de descarcare a condensatorilor de filtrare doar cateva minute de la intrarea in stand-by. In momentul de fata aceste rezistente sunt cuplate permanent si se incalzesc destul de tare, contribuind la o temperatura mai crescuta in carcasa. In ceea ce priveste etajele finale si asamblarea tuturor modulelor in carcasa am ajuns la concluzia ca au fost necesare mult mai mult decat doua zile cat prevazusem eu prin vara, dupa ce mi-a venit cutia. A fost un proces destul de lent in care am reusit sa ard unul dintre canale chiar la punerea in functiune. Avand in vedere acest incident precum si faptul ca pcb-urile initiale nu erau perfecte (avand acel brum generat de o bucla de masa strecurata pe cablaj) am decis ca, in loc sa tentez depanarea modului defect, mai degraba reproiectez usor cablajele astfel incat sa scap de acea bucla de masa. Astfel, am dat comanda de alte cablaje la fabrica, iar noile cablaje nu mai au acel brum. Amplificatorul, intr-o forma intermediara, este finalizat de aproximativ o luna (doar etajele finale), si am ascultat la el in tot timpul acesta. Zgomotul de fond este abia sesizabil cu urechea lipita de tweeterul boxelor, unul dintre canale nu are offset masurabil, iar celalalt are offset de 5mv. Curentul de mers in gol a fost reglat undeva la 140ma/ per canal (trei perechi de finali), iar radiatoarele ajung undeva la 50 de grade la doua ore de functionare cu muzica la volum decent (astfel incat sa nu deranjez si vecinii). Alimentarea, dupa cum se vede, este facuta cu doua transformatoare toroidale, fiecare cu 2 secundare separate de 40V ca si un secundar de 12v pentru modulul de protectie DC. Transformatoarele sunt ecranate atat electromagnetic cat si electrostatic si sunt bobinate pe un miez ceva mai mare pentru a lucra cu o inductie mai mica comparativ cu cele industriale. In timpul functionarii prezinta un bazait abia perceptibil (mie imi este destul de greu sa il aud cu urechea lipita de ele). Fiecare modul de redresare-filtrare prezinta cate doua punti redresoare cu diode BYV29-700 (soft recovery), si cate doi condensatori de 10000uf pe fiecare ramura a alimentarii (condensatorii i-am ales astfel incat sa aiba un curent de riplu cat mai mare - fiecare are 10A), iar masa este flotanta. Controlul de volum si de surse este realizat cu ajutorul unui modul cu relee - este vorba de proiectul "R2R Volume controller" initiat de userul @Danzup ,aici pe forum, la sectiunea accesorii audio. Din pacate, abia astazi am reusit sa il pun in functiune corespunzator din cauza unei erori pe care am facut-o la conexiunea dintre placa cu relee si placa de comanda. Sunt multumit de functionarea lui si urmeaza sa ii adaug cate un etaj buffer pe intrare si iesire (va fi fie un circuit de tipul Diamond buffer, fie ceva bazat pe LM4562 - voi vedea). Intre timp mi-am cumparat si un osciloscop, dar trebuie sa imi mai construiesc o sarcina artificiala si un generator de functii pentru a putea face mai multe masuratori. Momentan nu mai am timp pentru asta. Referitor la sunet - imi place cum suna, si ma opresc aici, deoarece, pe de o parte nu sunt audiofil si prin urmare nu vreau sa folosesc tot felul de termeni specifici, iar pe de alta parte, nu am ascultat foarte mukte sisteme audio pentru a avea cu se sa compar. Singurul sistem audio de calitate pe care l-am acultat a fost cel al lui @sesebe. Sursa de semnal este laptopul (pe care redau flac-uri) si o placa audio externa Asus Xonar U7, iar incintele acustice sunt DALI Zensor 3. Acesta este primul meu proiect de electronica pe care il duc la bun sfarsit. A fost un drum lung din care am invatat foarte multe. In primul rand, calitatea costa. Este foarte greu (mai ales daca nu ai cunostinte de electronica suficiente) sa faci un produs finit care sa fie competitiv (in primul rand ca aspect) cu cele comerciale si este foarte greu sa faci un amplificator audio. Acest amplificator reprezinta prima piesa sistemul audio pe care vreau sa mi-l construiesc. Urmeaza un DAC si apoi o pereche de boxe. Deasemenea acest proiect, pe langa faptul ca m-a invatat multe mi-a deschis si dorinta de a invata mai multe notiuni de electronica astfel incat proiectele viitoare sa nu mai fie facute in orb. Dupa ce voi considera ca proiectul este 100% complet si functional voi posta toate fiserele necesare (noile cablaje pentru etajul final precum si sablajele pentru sursa si restul modulelor). Va multumesc tuturor celor care m-ati ghidat pe parcursul acestui drum si in special lui @sesebe, lui @RaimondAudio si lui @Shambala, oameni cu o bogata experienta si care nu s-au abtinut de la sfaturi. Ii multumesc si lui @Danzup pentru modulele de control pentru volum. Acum, gata cu vorbele. Cateva fotografii cu amplificatorul functional (cu siguranta veti gasi defecte, dar...asta este - am incercat sa asez totul si sa cablez cum am stiut eu mai bine). Toate cele bune! Editat Octombrie 23, 2018 de vlad228 corectare Link spre comentariu
Shambala Postat Octombrie 23, 2018 Partajează Postat Octombrie 23, 2018 (editat) Felicitari in primul rand pt perseverenta sustinuta si intoleranta la compromisuri. (Ar fi fost bune totusi niste radiatoare mult mai mari) Asa cum ziceam acum cateva luni, a iesit un amp dragut la care te-ai chinuit mult sa asezi totul in carcasa aceea mica Ce valoare au rezistentele de emitor ale finalilor ? Editat Octombrie 23, 2018 de Shambala Link spre comentariu
vlad228 Postat Octombrie 23, 2018 Partajează Postat Octombrie 23, 2018 Va multumesc foarte mult pentru aprecieri. Intr-adevar, ar fi mers radiatoare ceva mai mari - varianta de 30 cm lungime de la fischer (cele pe care le am acum sunt de 20 cm lungime), dar asta ma obliga, cumva, la o adancime a cutiei de 30 cm fata de 35 (40 cm era exclus dupa cum v-am explicat si in privat), iar asta se traducea intr-o ingramadeala si mai mare. Oricum, mai am de lucrat un pic la ansamblul pe care se afla modulul cu releele pentru volum- a iesit cam butucanos si as vrea sa il refac astfel incat acel modul sa fie si mai bine ecranat (dar asta dupa ce voi definitiva si etajele buffer). Rezistentele din emitori au 0.33 ohmi si pe ele am 15mv (asta mi-a dat undeva pe la 45 mA curent de mers in gol pentru o pereche de finali). Amplificatorul merge, intradevar, cam caldut si din acest motiv voi incerca sa eficientizez restul modulelor care merg cam calde (transformatorul de stand-by si rezistentele de bleeding pentru condensatorii de filtrare pe care nu le vreau culplate continuu). Link spre comentariu
sesebe Postat Octombrie 23, 2018 Partajează Postat Octombrie 23, 2018 (editat) Am găsit deja un defect:......... nu-i al meu. Dacă era al meu era și mai fain dar asa..... te felicit pt realizare și îți doresc audiții cit mai plăcute. Ps: abia aștept să-l ascult și eu. Editat Octombrie 23, 2018 de sesebe Link spre comentariu
Shambala Postat Octombrie 23, 2018 Partajează Postat Octombrie 23, 2018 (editat) Daca radiatoarele "imediat urmatoare" erau mai lungi decat cutia se puteau taia la adancimea carcasei iar bucatile ramase folosite la altceva sau vandute.... (Eu prefer carcasele tip Modushop cu fata de 10mm grosime pt ca aceasta se constituie si intr-o punte termica si un supliment de radiator. ) Totusi chiar si cu acele radiatoare mici ar merita incercat / ascultat putin ampliful cu un curent de mers in gol de cca 78mA/tz (26mV pe Re - valoarea teoretica optima). As fi curios daca se simt diferente, Editat Octombrie 23, 2018 de Shambala Link spre comentariu
vlad228 Postat Octombrie 24, 2018 Partajează Postat Octombrie 24, 2018 (editat) Voi incerca si cu un curent de mers in gol asa cum sugerati, dar va mai dura un pic pana la acest test (cateva saptamani). In plus, trebuie sa ma gandesc cam cum voi fave comparatia....ma gandesc sa modific doar un canal si sa vad daca simt diferente (eventual pe o sursa monofonica), si daca sesizez diferente il modific si pe celalalt. @sesebe - MULTUMESC! Abia astept sa trec cu el pe la tine pentru auditii. Editat Octombrie 24, 2018 de vlad228 Link spre comentariu
sk24bpo Postat Octombrie 25, 2018 Autor Partajează Postat Octombrie 25, 2018 Felicitari ! A iesit foarte frumos. Referitor la greseli sau lucruri care se puteau face mai bine as spune ca asta este esenta vietii, sa avem mereu de lucru, sa evitam plictiseala Ceea ce conteaza in realitate mult mai mult este potriveala amplificatorului cu boxa din punct de vedere al impedantelor. Acest amplificator este in general unul relativ puternic, ma refer la curent, damping factor, impedanta de iesire. Pe boxe eficiente, mai ales pe cele cu difuzoare full-band, poate aparea problema over-damping-ului la diferite frecvente. Prin urmare functie de caracteristica impedanta vs frecventa a boxei s-ar putea sa fii nevoit sa aduci niste corectii din cabluri si din reteaua Zobel si bobina de iesire asa incat sa nu te trezesti cu un sunet congestionat, cu basul castrat in spectrul de jos si cu inalte castrate de microdetalii. Eu la aceasta schema, daca ai respectat-o in intregime, am limitat castigul in bucla deschisa undeva la 28dB in aproape toata banda audio, tocmai pentru a evita pe cat posibil problema descrisa mai sus(si nu numai) dar chiar si asa schema ofera un damping factor teoretic de circa 1700 la 50hz si 8ohm. Deci ascultarea amplificatorului pe o varietate cat mai larga de boxe, cu principii constructive cat mai diverse, te va ajuta sa-i faci tuningul final de finete. Link spre comentariu
vlad228 Postat Octombrie 25, 2018 Partajează Postat Octombrie 25, 2018 Multumesc! Montajul respecta intocmai valorile componentelor si schema postata de dumneavoastra, varianta cu slewrate mare (probabil ca, la un moment dat, voi face modificarile pentru reducerea slew-rate-ului doar ca sa vad, comparativ daca se modifica ceva). Pana in momentul de fata chiar ma declar multumit de cum suna pe boxele pe care le am. Nu imi lasa impresia de sunet castrat, din contra, sunetul mi se pare foarte dinamic si bogat in microdetalii (chiar sunt multe pasaje muzicale in care, pur si simplu mi se face pielea gaina), dar cum am spus mai sus nu am ascultat multe sisteme de calitate - doar un numar relativ limitat de concerte live (rock si filarmonica) si sistemul lui sesebe. Diana Krall si blues-ul suna minunat. Urmeaza ca in perioada urmatoare, in masura timpului liber sa mai fac si niste auditii comparative ca sa vad ce si cum mai trebuie modificat. Important este ca, in momentul de fata eu ma declar foarte multumit (inclusiv sotiei ii plac foarte mult atat aspectul cat si sunetul), amplificatorul este perfect functional, si ca sa il citez pe @sesebe - am la ce asculta muzica motiv pentru care voi incepe documentarea pentru celelalte parti ale sistemului audio, partile de semnal mic - buffere, dac, eventual un corector de ton reglat tot cu relee, precum si pentru un modul de comanda ceva mai complex (din punct de vedere al functiilor oferite) si mai complet fata de cel folosit de mine acum. Link spre comentariu
sesebe Postat Octombrie 25, 2018 Partajează Postat Octombrie 25, 2018 Modulele de corecție ton si/sau volum realizate cu relee mi se par o complicație absolut inutila și cu pretenții prea mari de audiofilie. Mai mult, chiar ar putea dauna sunetului din cauza ca ocupa foarte mult loc pe cablaj și în consecință intersectează foarte multe linii de cimp electromagnetic generat de sursele inerente de zgomot din ambient, ducind la inrautatirea raportului semnal - zgomot. Imaginează-ți un mixer profesional plin de butoane și potențiometre. Dacă excludem mixerele actuale ce lucrează preponderent în domeniul digital, atunci cite mii de relee ar fi trebuit sa conțină un mixer de 20-50 de canale și cu 15-25 de potențiometre pe canal (pt diferitele corecții). Nu, chiar și mixerele profesionale analogice utilizau în principal potentiometre și nu comutare cu relee. Un modul de corecție cu potențiometre de calitate, proiectat bine și corect realizat va suna la fel de bine, poate chiar mai bine, decit unul cu relee. Complicații inutile cu pretenții de audiofilie exagerata. Link spre comentariu
vlad228 Postat Octombrie 25, 2018 Partajează Postat Octombrie 25, 2018 (editat) Adevarul este ca... ai dreptate. Referitor la controlul tonului cu ajutorul releelor ideea mi-a venit dupa ce am vazut un manual de service al unui preamplificator Onkyo si o schema de preamplificator proiectata cineva din Iugoslavia. Cei de la Onkyo, foloseau, insa, niste integrate specializate cu functia de analog switch ( 2x8 pozitii) care comutau niste rezistente ( doar ca reteaua de rezistente era formata din rezistente smd care nu ocupau spatiu mai mare decat capsula integratelor cu rol de switch), iar in schema din Iugoslavia erau folosite comutatoare cu 2x10 pozitii. Acum, eu m-am gandit sa folosesc relee deoarece: 1) nu am cunostinte de programare pentru a comanda un ic de tipul analog switch 2) nu cred ca se gasesc pe piata, la preturi accesibile comutatoare de calitate cu 2x10 pozitii. M-am gandit ca traseul semnalului ar fi foarte mare in cazul in care as folosi relee dar nu as avea mare lucru de pierdut daca as experimenta si apoi sa trag concluziile, daca merita sau nu. Sincer, aceasta complicatie nu as face-o din audiofilie, ci pentru ca imi place senzatia tactila oferita de comutator in momentul in care se schimba pozitiile. Ar mai fi o varianta- potentiometre din acelea cu detenta, dar nu se gasesc decat cu o singura detenta , la mijlocul pistei, pentru reglajul balansului. Amplificatorul yamaha pe care mi l-ai imprumutat are reglajul tonului "in trepte" daca pot spune asa, si mi-as dori sa obtin ceva asemanator. Atasez, mai jos, schema de preamplificator la care ma refer. Oricum, reglajul tonului este ultimul pe lista. Prioritate ar cam avea modulele necesare pentru viitorul DAC. Scuze pentru postarea offtopic. prestudiosema.pdf Editat Octombrie 25, 2018 de vlad228 Link spre comentariu
sesebe Postat Octombrie 25, 2018 Partajează Postat Octombrie 25, 2018 (editat) Ai văzut sistemul meu. Deși mi-am cumpărat un egalizor destul de bun Marantz (are și analizor spectral pe el - analogic) în poate 90% din timp ascult direct fără corecții, nu pt ca mi s-ar părea ca dăunează sunetului ci pt ca nu simt nevoia. La amplificator am buton bypass pt corector și la fel pe egalizor (chiar dacă uneori îl mai pornesc pt efectul vizual al analizorului spectral. Am încercat sa realizez filtrele de la boxe astfel incit sa nu-mi mai trebuiască nici un fel de alta corecție de ton. Deci dacă nu pui nici o corecție de ton la amplificator nu-i o problema. Dacă totuși vrei corector de ton (chiar dacă numai ocazional folosit) eu îți recomand un corector de ton parametric pe 3 benzi, cu 6 potențiometri, 3 pt amplitudinea corecției și 3 pt modificarea frecventei centrale. Acesta este cel mai universal tip de corector de ton și am văzut și realizări de la firme renumite care costau enorm (Technics digital pe numai 2 benzi de exemplu - am butonat unul). Am văzut un filmuleț pe YouTube unde un tehnician demonstra utilitatea unuia și era impresionant. El folosea unul pe 4 benzi. Poți sa cauți si tu sa vezi. Editat Octombrie 25, 2018 de sesebe Link spre comentariu
vlad228 Postat Octombrie 25, 2018 Partajează Postat Octombrie 25, 2018 In momentul de fata si in general nici pana acum nu am simtit nevoia sa folosesc corector de ton (daca stau bine si ma gandesc nici in adolescenta, atunci cand ascultam muzica la nivel crescut nu am folosit corectoarele de ton). M-am gandit la corector mai mult ca la un etaj care este si el acolo (cumva pentru a face un preamplificator/dac cat mai complet), pe de o parte si pe de alta parte ca la o ocazie de a experimenta si de a mai invata practic cate ceva. Cu siguranta ma voi documenta referitor la egalizatoarele parametrice si vom mai discuta despre ele (si despre etaje de semnal mic)...sa vedem ce va iesi pe viitor. Iti multumesc pentru sugestie si pentru faptul ca m-ai facut sa ma gandesc mai atent la necesitatea reala a unui astfel de etaj in cazul meu. Link spre comentariu
Postări Recomandate