Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

SARA-amplificator de inalta performanta


sk24bpo

Postări Recomandate

La filtraj mare iti cam trebuie obligatoriu snubere pe diode, numai condesatori s-ar putea mai rau sa faca, iar ca sa calibrezi snuberele iti trebuie osciloscop de minim 40-50Mhz banda si ceva cunostinte in manevrarea lui si a setupului de masura.

Nu exista snubere univresale ci trebuie sa le optimizezi in functie de traful tau, condesatorilor, layoutului...etc.

 

Dar dece tot insisti cu filtraj mare ????

Peste 10000uF pe canal garantez ca nu mai simti nici o diferenta, chiar si peste 4700uF.

Am postat un ex de cum se calculeaza acel snuber si ca sa vezi oscilatia de la 250khz (cam pe acolo e oricum pentru ca inducatanta trafului nu poate creste sau scadea de 10-20 de ori fata de cel din ex) ,e suficient un osciloscop de 1mhz.

Din pacate prea putini reusesc sa discearna bobul de neghina si astfel internetul a devenit tot mai mult o sursa de intoxicare.

Indiferent de rejectia alimentarii, condensatoare din filtrarea generala care se inchid prin sarcina , diferite ca firma calitate sau cantitate vor da amprenta sonica a amplificatorului. Cei slab calitativ, vor da sibilanta si vor manji/matui sunetul pe inalte; acolo urechea sesizeaza imediat diferentele.

Laacest amplificator eram curios daca a masurat /calculat cineva factorul de damping. (estimativ e destul de mare tinand cont de nr finalilor in parlel).

Link spre comentariu

Foarte bine!
Ma bucur ca este mai ușor decit credeam eu.
Eu am măsurat oscilații de circa 34Mhz la comutarea diodelor la un modul de alimentare. Dacă la mine a fost un caz special.... asa sa fie.

Indiferent de rejectia alimentarii, condensatoare din filtrarea generala care se inchid prin sarcina , diferite ca firma calitate sau cantitate vor da amprenta sonica a amplificatorului. Cei slab calitativ, vor da sibilanta si vor manji/matui sunetul pe inalte; acolo urechea sesizeaza imediat diferentele.


Cu asta cam sint de acord și o voi putea verifica în citeva săptămâni cind voi face un update la ampliful pe care îl folosesc în mod curent și cind voi schimba filtrarea, capacitate echivalenta dar alt producător.

Link spre comentariu

Acel snuber de peste diodele din punte este foarte greu de nimerit in regim de amator.

Sunt curios totusi daca are zgomot de fond si cum se comporta cu transformatorul in apropiere.

Eu ca sa fiu sincer nu mai cred in Zana Maseluta sau Alba ca Zapada ajunsa la menopauza.

Felicitati totusi pentru realizare chiar daca nu e pe gustul meu.

Atentie totusi la cine pleci urechea...

Link spre comentariu

Damping factorul la iesirea modulului va fi peste valoarea necesara unei auditii de calitate. Limitarea sa va veni mai degraba din rezistenta serie a cablurilor de legatura, a contactelor, etc, deci elemente oarecum externe amplificatorului. Nu va faceti griji in privinta damping-factorului, va fi mai mult decat suficient(peste 50).

 

Zgomotul de fond in principal ar trebui sa fie mic, sa-l auzi doar daca te apropii cu urechea de difuzoare, indiferent ca traful va sta langa circuite. De cele mai multe ori zgomotul provine de la buclele de masa si este de frecventa joasa, 100hz, hum-ul pe care il cunoastem cu totii din diverse ocazii. Comutatia diodelor de redresare nu da un zgomot audibil de pe canapea.

 

Cel mai important este sa-i reuseasca lui Vlad cablajul, in rest nu sunt chestii complicate de pus la punct, totul merge snur.

 

Exista si varianta lui Alexmm de cablaj care funtioneaza perfect. Eu zic ca va fi interesant sa ai de unde alege PCB-ul care se potriveste mai bine radiatorului, carcasei.

Editat de RaimondAudio
Link spre comentariu

DF-ul nu e dat de nr finali in paralel.

DF=Zsarcina/Zamplificator (teoretic) Preactic se mai adauga si impedanta firelor ca radical din rezistenta lor.

La Zamplificator intra si rezistenta interna a finalilor si rezistentele externe din emitori , toate multiplicate de factorul de reactie. (fara a intra in amanunte)

Am intrebat daca s-a calculat/masurat si se pare ca nu a prea interesat pe nimeni acest aspect.

Din pacate nu e corecta ratiunea cu cat mai mare cu atat mai bine (merge in domeniu PRO) pentru ca va genera un raspuns pe bas foarte percutant fara definitie; prea mic iar nu e bine pentru ca se pierde controlul pe instrumentele de percutie cu toate ca auditia poate fi placuta urechii needucate . Valoarea DF la care a ajuns dupa nenumarate experiente Nelson Pass e 20 care nu prea bate cu ce se vehiculeaza pe aici. E normal ca atunci cand nu stii ce sa urmaresti sa fie imposibil sa gasesti.

Editat de clausnc
Link spre comentariu

Am testat la viata mea fel si fel de topologii de iesire.

Iti fac un modul de comanda diferential+VAS, si pui 5 perechi de finali per rail.

Masuram DF (de ex DF 300/8R/10Hz-400Hz), scriem pe hirtie cit este.

Cu aceeasi placa de comanda, fac 2 modificari, una in structura de iesire, alta in feedback, cu doar 2 sau 3 perechi de finali montati din 5.

 

Masuram DF care ajunge la peste 3000 dupa modificari.

 

Asta incercam eu sa spun ca DF nu tine neaparat de numarul de finali.

 

Un amp cu DF mare va avea sunetul mai rigid, insa mult mai apropiat de realitatea semnalului pe care il bagi la intrarea lui, daca ai incinte de inalta calitate.

Ampul cu DF mare va scoate in evidenta DEFECTELE sau mai bine spus nelinearitatea incintelor acustice a caror impedanta variaza foarte mult in jurul FS, vor exista goluri si boosturi de bass, specifice incintelor BR care au back EMF mai mare decit o incinta in compresie.

 

La polul opus, un amp cu DF mic, lampasele in mod special care cu greu daca ajung la 50DF (sa se pupe in EM80 care au), vor parea mai neutre, ameliorind variatiile de impedanta ale incintelor acustice, dar totodata avind si un prag de distorsiuni mai mari si nelinearitatea fazei mai accentuala in domeniul 20Hz-20kHz.

Poate de aia multora place asa zisul "sunet de lampa", ba pardon SUNET DE TRAFO IESIRE si DF mic mai bine spus.

 

Dar sa nu divaghez foarte mult, exact cum spun si altii, un DF peste 200 este mai mult decit suficient pentru auditii domestice de inalta calitate.

 

Eu unul prefer un DF cit mai mare, din mai multe motive, unul fiind incintele "gurmande" care pe un amp cu DF mic sub 100, il vor ruina, oricit de firma ar fi el.

 

Succese!

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Am chinuit luna trecuta un amplificator donator (ca sa nu fac schema de la zero) in privinta reactiei nested plus cea generala si a factorului DF pe etaj de iesire cu doua nivele .

Experienta anteriroara cu etaj de iesire pe triplet si cu reactie negativa generala clasica nu m-a prea ajutat chiar daca in acest caz am ajuns la rezultate foarte bune tot pe un amplificator donator (marantz care nu mai suna lalait pe bas sau medii).

Link spre comentariu

Pentru DF mare, sint alte chichitze care aparent nesemnificative, au o importanta majora.

 

Hai sa ii lasam pe colegi sa termine montajul, si eventual pe urma disecam.

Editat de Vizitator
Link spre comentariu

Cat conteaza neliniaritatea fazei la 20-40hz? (sau mai sus pentru a prinde tot spectrul de bas)

Cam deloc si va las sa faceti calculele , s-a demonstrat demult acest lucru (teoretic si acustic).

 

Daca impedanta difuzorului era liniara se simplificau foarte mult lucrurile. Nici curba urechii nu e liniara. Deci in ecuatie sunt mai multi factori .

Aici se face diferenta intre hi-end si restul. Degeaba o sa-i zici unui chitarist ca sunetul cu df3000 e cel corect pentru ca el cand ti-a luat aceeasi nota live, suna din cu totul alt film (mai aproape de un df de lampas bun).

 

p.s. DF mare e absolut necesar in domeniu PRO dar acolo altele sunt datele problemei.

Editat de Shambala
Link spre comentariu

Damping factorul teoretic al acestui amplificator este in jurul a 1400 la 8ohm si 700 la 4ohm, pentru frecventa de 1khz. Masurat direct la punctul de culegere al reactiei negative cel mai probabil va fi cam la fel si in realitate, dar la difuzor, acolo unde conteaza, vom regasi functie de implementarea practica a aparatului, valori cuprinse intre 50 si cateva sute.

 

Daca aveti boxe cu un singur difuzor foarte mare de bas si sensibilitate ridicata, excursie scurta a membrane (cele de hartie in general), este recomandabil sa subtiati cablul de boxe pana cand se atinge un DF de cateva zeci de unitati (la difuzor). Daca aveti boxe cu mai multe difuzoare de bas cu diametrul mic si excursie lunga a membranei (cele cu membrane grele din aluminiu, ceramice, tesaturi carbon sau Kevlar), va recomand un DF de cateva sute, obtinut prin utilizarea unor cabluri de boxe scurte si groase. In acest fel se evita fenomenul de over-damping sau under-damping, de la caz la caz.

Editat de Shambala
Link spre comentariu

Sunet prea clar ?!?

 

Din punct de vedere teoretic, nu cred ca se poate vorbi de over-damping pt ca un damping mai bun inseamna un control mai bun al miscarii membranei, difuzorul va "colora" mai putin sunetul. Pe de alta parte nu totdeauna se doreste o redare chiar asa de "perfecta". Se stie doar ca amplificatoarele pe tuburi sint renumite pt felul cum coloreaza sunetul, si exact pt asta sint si cautate. Un amplificator pe tuburi cu distorsiuni foarte mici incepe sa nu mai sune ca un amplif pe tuburi.....

Link spre comentariu

Se pierde aria dintre curba verde si cea mov. Overdampingul este mai usor observabil la difuzoarele care pentru amortizare se bazeaza si pe impedanta acustica a aerului.

post-231471-0-73498100-1500467006_thumb.gif

Link spre comentariu
Vizitator
Acest subiect este acum închis pentru alte răspunsuri.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări