Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

SARA-amplificator de inalta performanta


Postări Recomandate

Ar fi de preferat și o rejecție mai bună pe alimentarea etajului VAS , ceva simplu , cu un tranzistor serie - multiplicator de capacitate ...... și un etaj DC servo , daca mai e loc pe lista de dorințe a lui Moș Crăciun !Sper că știți de glumă .Schema e OK și așa simplă și performantă , în varianta publică .

Link spre comentariu

Daca tot zici ca a fost usor, atunci cu un efort mai mare nu s-ar putea dubla inca o odata SR-ul, chiar daca impui restrictii ferme la tranzistori si cablare ?

 

Dar de ce sa nu-l tripleze ?

 

Raimond, haaai, mai taie din ele da-le dreacu (de condensatoare)... ca unii oameni asculta semnale dreptunghiulare. :d

Editat de Dudikoff
Link spre comentariu

Se pot face foarte multe dar eu vreau sa mentin aceasta schema la un nivel de complexitate acceptabila. Vreau ca orice depanare ulterioara sa fie facuta usor de catre persoane cu calificare de nivel mediu. Vreau ca atunci cand tine schema in mana aproape orice electronist sa fie familiarizat cu topologia clasica, sa nu aibe angoase la reparat.

 

Rejectia am verificat-o in mod practic pe variantele de SARA de pana acum. La puteri mici SNR-ul este in jurul a 105dB iar spre putere maxima in jurul a 95dB-90dB. Asta cu o alimentare obisnuita, doar cu un C=10.000uF pe ramura. Am incercat si CRC , 10.000uF+0,5ohm+10.000uF si se castiga vreo 6-10dB. Filtrul RC care desparte alimentarea etajului final de alimentarea etajelor de semnal slab este destul de eficace, foarte putin se mai poate face in zona aceea. Un plus substantial ar veni din stabilizarea etajului final dar costurile si complexitatea creste iar la ureche este greu de spus cata calitate sesizabila va aduce in plus.

 

Un slew-rate dublu il recomand sa se obtina dintr-o configuratie punte iar intrarea sa fie atacata in mod balansat, dintr-un dac cu iesiri balansate. Distorsiunile scad si mai mult, la fel si zgomotul, slew-rate-ul se dubleaza, puterea functie de ce se doreste se poate dubla si ea, ar rezulta o bestie hi-end in toata regula.

 

Schema SARA-2016 este deja mult prea performanta si stabila tinand cont ca este un proiect public. Amplificatoarele realizate pe baza pot umilii o gramada de amplificatoare comerciale cu staif. Totul trebuie sa aibe o limita a bunului simt. Eu am si variante comerciale care trebuie sa se vanda. Deja mi-am sacrificat varianta AudiophileStarter cu SARA-2016 care este o configuratie net mai buna. Nu doresc sa intru si peste DM-120S, o varianta de amplificator creme de la creme care va fi gata azi sper.

 

Va doresc auditii excelente cu SARA-2016, nu doar ca nu va va dezamagi, cu siguranta ca va va incanta. O zi placuta in continuare va doresc, chiar daca zapada e pana la buric :)

Editat de RaimondAudio
Link spre comentariu

Eu am si variante comerciale care trebuie sa se vanda. Deja mi-am sacrificat varianta AudiophileStarter cu SARA-2016 care este o configuratie net mai buna. Nu doresc sa intru si peste DM-120S, o varianta de amplificator creme de la creme care va fi gata azi sper ...

DM-120S ??? Ne poți oferi și alte amănunte tehnice ?Mulțumesc anticipat .
Link spre comentariu

Rejectia am verificat-o in mod practic pe variantele de SARA de pana acum. La puteri mici SNR-ul este in jurul a 105dB iar spre putere maxima in jurul a 95dB-90dB. Asta cu o alimentare obisnuita, doar cu un C=10.000uF pe ramura. Am incercat si CRC , 10.000uF+0,5ohm+10.000uF si se castiga vreo 6-10dB. Filtrul RC care desparte alimentarea etajului final de alimentarea etajelor de semnal slab este destul de eficace, foarte putin se mai poate face in zona aceea.

 

 

...................................

 

La o sursa nu trebuie urmarita doar rejectia alimentarii. Adaugand condensatori de filtrare "fara numar" , presupunand ca puntea tine Ifsm ,va apare limitarea pe transformator. (nu va putea sa incarce condensatorii ). Sonic la un pasaj muzical aglomerat chiar la putere medie o sa se inece (am citit ca ai patit asta dar nu cred ca ai inteles si care e cauza). Vezi de ex. AMPZILLA2016 care pentru aceeasi putere ca SARA2016 are transformator de 2kw. (s-a mers pe varianta clasica in ambele cazuri)

 

Pentru mine o mica provocare actuala e diferenta de sunet data de diferite diode folosite in puntea de alimentare ( data de soft recovery in special), diferenta confirmata chiar de Nelson Pass dupa ce facuse teoria chibritului cu diodele clasice. ( fara greseli de genul mai sus amintite). Deasemenea dimensionarea corecta filtrarii si pozitionarea cat mai eficienta din toate punctele de vedere (nu cum am vazut ca se practica pe forum) trebuie avuta in vedere. Transformatorul trebuie si el dimensionat dupa cerinte ,pentru ca peak-ul de curent necesar incarcarii filtrajului e mult mai mare decat curentul mediu. O parte din cauze le-am elucidat, dar probabil mai sunt si altele si din pacate sunt destul de greu de pus in evidenta tinand mai mult de neliniaritati in functie de putere sau temperatura ale componentelor ce alcatuiesc sursa de alimentare .

p.s. Condensatorii de dupa rezistentele de separa etajul final de restul sunt inca pe schema!!! De ex bonjorno nu facea aceasta greseala in 1968. (a trecut aproape jumatate de secol )

Editat de clausnc
Link spre comentariu

Alimentarea dupa cum se observa, este lasata in seama fiecarui constructor in parte. Poate fi clasica cu transformator sau cu SMPS. Poate fi stabilizata sau nu. Se pot alimenta toate etajele dintr-o singura sursa sau separat etajul final fata de celelalte. Puteti utiliza ce diode de redresare doriti. Eu nu trasez niciun fel de restrictii in privinta alimentarii. Clausnc daca vrei sa ne intelegem numeste piesele cu indicativele de pe schema altfel...

Link spre comentariu

@clausnc, in afara de ideile astea performante (si nu o spun ironic) pe care ar trebui sa le aplicam la amplificatoarele construite de noi, ne arati si noua o poza cu un amplificator construit de tine ?

Stiu ca nu o sa te cobori la ''nivelul meu'' dar as fi curios totusi sa vad si eu un asemenea aparat construit de tine in care ai folosit marea majoritate a acestor idei

 

Repet inca o data, nu am postat la misto, vorbesc cat se poate de serios

Link spre comentariu

Alimentarea este importanta la un amplificator, si dupa parerea mea este cel putin un risc - daca nu o greseala sa fie lasata la latitudinea fiecarui "integrator" al modulelor.

Absolut garantat 90-99% din "integratori" vor gresi la partea de alimentare, fie din nestiinta, fie din economie, si rezultatul final va fi ca Sara suna ... hm, asa si asa.

Multe din amplifurile "free" ale lui nenea Pass nu erau spectaculoase dar insistand mereu si extrem de mult pe alimentarea facuta asa cum spune el, putini se abateau de la schema si valori. Si daca ziceau ca "nu suna" sau ca suna sub amplificatorul X sau Y, imediat erau taxati pe diyaudioforum si nemultumirile dispareau in tacere. Cam la fel si in cazul amplifurilor Hiraga.

Este doar un exemplu de marketing eficient integrat in proiecte free.

 

@ maxente - si daca ai vedea o poza cu un amplificator facut de clausnc, la ce ti-ar folosi ? Vrei sa vezi cat de mare este transformatorul pe care si l-a permis ? Poate o dispunere [cel putin] judicioasa a componentelor in carcasa ? Sau ca a folosit anumite modele de C si R ? Altceva , mare lucru nu cred ca s-ar putea vedea intr-o poza. Sau vrei sa subliniezi ca nu poate prezenta vreun amplificator facut pana la capat ?

Daca asta vrei, este o prostie, cu care a mai insistat cineva si fata de Sesebe [nu mai stau acum sa verific cine], si care ma enerveaza prin lipsa de sens - si de etica. Daca un user mai avansat - fie si teoretician, iti arata - chiar si critic, o - sau unele greseli, nu ar trebui sa sari cu gura - "da' tu ce-ai facut? " ci ar trebui sa zici mersi in sinea ta ca ai putut invata ceva ce nu se gaseste pe toate drumurile.

Ai poate impresia ca daca ai construit 5 sau 10 sau chiar 50 de amplificatoare ai si ajuns la un nivel teoretic superior celui care a facut acea critica ? (pe care chiar daca este neplacuta, eu o consider "constructiva" ).

 

Vezi relatarea lu Raimond pe audioweb forum despre momentul inlocuirii transformatorului cu unul mai bun dar si mai mare - este un deliciu audiofil :)

Editat de shambala
Link spre comentariu

Shambala, este clar ca fiecare amplificator va suna mai mult sau mai putin diferit functie de implementarea practica a constructorului.Asta este riscul si frumusetea DIY-ului, anume, imperfectiunea si unicitatea. Vrei un produs care sa exprime toata filosofia de sunet a designerului ? Atunci esti obligat sa cumperi un produs finit, la cheie, care costa mult mai mult. Nu poti obliga un diyer liber cu constrangeri exagerate pentru ca el va pleca . Asta este trasatura unui diyer...vrea usor de facut, ieftin si repede dar nu pune accent pe frumusete si nici pe detalii.

Link spre comentariu
Vizitator
Acest subiect este acum închis pentru alte răspunsuri.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări