Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

parametrii si masurarea difuzoarelor


hpavictor

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 123
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • ahegyes

    29

  • Liviu Ianush

    24

  • VTP

    12

  • hpavictor

    11

Top autori în acest subiect

Cu ceva posturi in urma credeai ca hpavictor bate campii cu accesul lui VTP la camera anecoica de 200mp, dar cand a confirmat user-ul danzup te-ai convins.

 

Oare cine trebuie sa iti confirme ca VTP are dreptate cu timbrul pentru a te convinge si de acest aspect?

 

La capitolul masuratori cred ca iti dai seama ca esti cu mult in urma lui VTP pentru ca tu nu ai avut acces la o camera anecoica pentru a realiza diferentele intre masuratorile pe care le faci tu acasa si masuratorile pe care le fac producatorii de difuzoare in camera anecoica.

 

Fata de acum 4-5 ani ai facut progrese enorme dar eu zic ca e bine sa nu te crezi campion. Si sa iti mai zicun mare secret: lucrul in echipa da mau multe roade decat munca unui singur individ.

NU m-am inmuiat, dar de ce sa ma cert aiurea cu toti. Face fiecare ce stie mai bine.Oricum, pana nu vad ceva concret nu cred nimic. Asa - povesti din astea, ca prietenul amicului cu care am fost vecin de bloc are un cunoscut care lucreaza nu stiu unde si au acces la camera anecoiaca..... din astea e plin podul.
Link spre comentariu

Sub 200 Hz nimeni nu cred ca poate garanta ceva serios...

Parerea mea .

 

Si atunci ce ai facut??? ai dat cu stangu in dreptul.
Pai si ce , vroiai sa mint ?

Astea sunt datele problemei , nu le putem modifica pentru ca nu ne place rezultatul ....

Banuiesc ca ai idee ce inseamna ca investitie o asemenea camera anecoica , cu aparatele de masura cu tot...

In zile noastre ar costa peste 5 milioane de Euro , pornind de la iarba verde !

Link spre comentariu

Daca TIMBRU = COLORATIE = DISTORSIUNE, nu va mai bateti capul! E absurd sa mai discutam!Asta-i acustica din Absurdistan.Observ ca unii oameni care se lauda cu pregatirea lor "inginereasca", ori sunt prea tineri si nu stiu despre ce vorbesc, fie sunt retardati oadata ce nu pot s-o faca decat pe "anticomunistii tehnici"! Mi-e mila de ei, in ambele cazuri! Nu de alta dar isi fac singuri un deserviciu: ajung sa fie mai "anticomunisti " decat "comunistii"! Si devin ridicoli!N.B. - si de c.a. de la fostul IEI s-a ales (aproape) praful, ca si din detinator.

Link spre comentariu

Pai si ce , vroiai sa mint ? Astea sunt datele problemei , nu le putem modifica pentru ca nu ne place rezultatul ....Banuiesc ca ai idee ce inseamna ca investitie o asemenea camera anecoica , cu aparatele de masura cu tot...In zile noastre ar costa peste 5 milioane de Euro , pornind de la iarba verde !

DA - pai asa e, alea sunt asa niste camere mai bine antifonate unde probabil se masoara nivele de zgomot la frigidere si aspiratoare.Intradevar, o camera calumea costa cat o vila + inca un sac de bani.VTP - in continuare vad ca nu stii decat sa injuri . BRAVO. Tine-o tot asa si lumea va aprecia ce inginer bun esti.
Link spre comentariu

VTP - in continuare vad ca nu stii decat sa injuri . BRAVO. Tine-o tot asa si lumea va aprecia ce inginer bun esti.Atat timp cat ai pus egalitate intre cei 3 termeni, lucrurile sunt CLARE pentru orice inginer! In definitiv ce vrei?Constat ca ai mintea odihnita!

Link spre comentariu

ahegyes o intrebare: tu masori si sub 200Hz? (ca tot ai zis ca hpavictor isi da cu stangul in dreptul).

Daca sub 200Hz nimeni nu poate garanta atunci cum facem cu boxele sub 200Hz? (ca acolo ii greu voinicului sau voinicilor). Eu imi aduc aminte de pe forumul inchis de mult certurile apareau in special de la bass si de la inalte. Nu mai zic de importanta bass-ului pentru cei tineri care vor sa dea jos varul de pe pereti cu noste boxe in loc sa apeleze la un zidar.

Link spre comentariu

Pai faza e ca nu ai nevoie de camera anecoica ca sa masori pana la 200Hz. Asta se poate face intr-o camera normala, mai maricica 25-30mp fara tratamente speciale. De aceea am zis ca a dat cu stangul in dreptul.

Pt. masuratori sub 200hz e nevoie de camera foarte mare 500mp si inalta de vreo 16m cu tratament special.

 

Mai mult - redactorii de la revista Stereophile - fac asa zisele masuratori anecoice in aer liber, ridicand boxa pe un postament la vreo 2m inaltime. Acest mod de masurare e aproape ideal - cu conditia sa nu ai poluare fonica in jur.

 

Uite o poza cu John Atkinson masurand o boxa - fara postament, dar am vazut si imagini in care se ridica boxa pe postament. Probabil boxa aceasta e prea grea - vreo 100kg pt ca are cutia din AL.

 

Posted Image

Link spre comentariu

Din ce vad eu boxa este pe un carut cu 4 roti si sigur nici frane nu au rotile alea (este un carut de carat banal). Daca masoara ceva sub 200 de Hz da-mi voie sa ma indoiesc de masuratori.

Link spre comentariu
Vizitator Paddy

Acum ce sa zic... este mult marketing si la Stereophile. Cred ca Mr. Atkinson vrea de fapt sa ne arate cat de bine da el in poze. :) Sau poate dadeau cu mingea la panoul ala de basket in pauze. Sau poate nu dispuneau de o camera suficient de mare ca sa faca masuratorile in casa. Iar raspunsul ala in frecventa PARE un exemplul tipic de combinatie NF+FF la care elementul uman uita sa aplice in programul de masurare BSC la raspunsul masurat NF pe woofere si nici ca-l deranjeaza sa prezinte un grafic cocosat la 55Hz. Plus ca PARE a fi o incinta closed care e usor de masurat in casa, cu pisica la picioare. Dar este o parere pur personala, sper ca n-am incalcat niciun articol din Constitutie. :)

Link spre comentariu

Daca era pusa direct pe sol nu comentam nimic dar sa stea pe un carut cred ca iti dai seama ca este total nepotrivit. Da, daca erau puse pe un postament ( da sa fie imobil postamentul si greu) era cel mai bine.Acum nu stiu ce masura sau daca masura. Poate boxa a fost pusa in final pe sol. Vad si un bidon pus pe tija de la suportul microfonului. Pune si tu o boxa pe un postament la care ii pui 4 roti si vezi daca mai ai basul pe care il aveai cu boxele puse pe sol.

Link spre comentariu
Vizitator Paddy

Eu nu am de ce sa pun boxa pe carucior. Daca ar fi sa masor in aer liber (ceea ce pana in prezent nu am facut niciodata), in mod cert fie as ridica boxa + microfonul la o inaltime apreciabila fata de sol (peste 10 metri dar asta o spun asa, fara niciun calcul, deci nu stiu daca e corect sau nu), fie as face o masuratoare in 2pi cu boxa indreptata catre cer (culcata pe spate). Dar parerea mea pur personala este ca e ridicol sa masori o boxa closed outdoors. Nu ma refer la boxele cu cutia din carton, care vibreaza ca membrana difuzorului. Ma refer la boxele inchise la care putem neglija vibratiile peretilor la frecvente joase, adica boxe facute cu simt de raspundere. ;)PS: Si bidonul ala e foarte bine pus acolo. Probabil ca e un bidon special, fonoabsorbant. :d

Link spre comentariu

Timbru, coloratii si distorsiuni.In aceste 4 pagini s-a stabilit corect ca timbrul este acea caracteristica care diferentiaza voci, instrumente, diverse materiale. S-a mai stabilit corect ca fenomenele de rezonanta determina timbrul. Si cam atat.In rest o ameteala si confuzie intre termeni ceva de nedescris si nimeni care sa explice cat de cat rational ce se intampla. Am sa incerc eu.Sa privim putin cum sunt sunetele generate de catre intrumente/voce. Studiind o chitara, o trompeta si anatomia omului observam ca pentru a produce un sunet avem nevoie de 3 elemtente principale: un stimul, un oscilator (mai corect spus rezonator dar voi abuza de limbaj) si un amplificator. Simulii pot fi miscarea aerului sau stimuli mecanici (lovituri, ciupitori, mangaieri :) ) dar este mereu bine definit. Oscilatorul poate fi o coarda strunita, corzile vocale, reedul, Frecventa oscilatorului poate fi reglata prin scurtarea sau lungirea corzilor, prin scurtarea sau lungirea caii prin care trece aerul, sau chiar volumul de aer. Amplificatorul este reprezentat in general de o incinta sau de un horn. De cele mai multe ori exista si un feedback intre iesirea amplificatorului si stimul. Ce este esential insa este ca aceste constructii reprezinta un lant generator-emitator acustic. Ele genereaza si emit un program in acelasi timp. Totodata trebuie remarcat ca nu putem separa generatorul de emitatorul acustic. Recunosc e cam improriu spus pentru ca orice este generat este emis intr-un fel sau altul dar folosesc acest limbaj pentru a atinge un punct.Problema este ca generatorul nostru are un program precis. El nu poate genera orice si astfel nu poate emite orice. El va genera zgomot! Nimic mai mult, putem insa umbla putin la oscilator astfel incat elementele sale spectrale sa aiba o relatie armonica intre ele si astfel sa devina o nota muzicala!Niciodata un astfel de generator nu va emite un ton (o singura frecventa). Nici o voce umana, nici o chitara nici un pian sau trompeta nu va putea sa reproduca doar cei 440Hz din La. Constructia stimul-oscilator nu permite acest lucru. Asa cum stim se vor genera in functie de intreagul ansablu, stimul - cale - oscilator - sistem reglaj - cale - amplificator un sir intreg de alte frecvente legate armonic de cei 440Hz. Revenind la faptul ca fenomenele de rezonanta determina timbrul, orice obiect, orice material are o frecventa de rezonanta. Astfel ca materialul din care e construit intreg ansamblu de mai sus va influenta la randul anvelopa spectrala a notei generate.Bine inteles timbrul ca si perceptie e determinat de mai multe aspecte mai ales in domeniul timp. Dar deocamdata propun sa ramanem in domeniul frecventa.Haideti sa analizam acum o incinta acustica. Ca o diagrama a functionarii am avea asa: stimul - traductor - emitator.Stimulul ca si la majoritatea instrumentelor muzicale este extern. Emitatorul reprezinta partea care radiaza sunetul si este foarte apropiat in principiu cu amplificatorul din analogia instrumentelor muzicale. Pana si in cazul incintelor exista un feedback intre emitator si elementul precedent, in cazul asta traductorul.Din acest motiv diagrama devine stimul - traductor - emitator.Diferenta este ca la un instrument avem oscilator, la incinte avem traductor. Daca traductor= oscilator atunci fara echivoc incintele acustice pot fi caracterizate de timbru la fel cum este o voce, o trompeta, o chitara.Haideti sa privim din nou cele doua elemente.In teoria muzicala, instrumentele sunt clasate dupa stimuli si tipul de oscilator, e.g. instrumentele cu coarda, instrumentele de suflat, percutie etc. Observam astfel un lucru. Oscilatorul va genera vibratii de aceeasi natura cu stimulul! Privind acum traductorul observam ca vibratiile de la iesire nu sunt de aceeasi natura cu stimulul, stimulul este electric in natura, iar iesirea este reprezentata de vibratii mecanice. Acesta este un aspect de o importanta foarte mare, pentru ca multi se vor gandi la difuzor care este un circuit oscilant si de la oscilant la oscilator e doar un pas. Pasul insa e mare, urias chiar si nu trebuie facut. Ca orice lucru difuzorul are o frecventa de rezonanta. Singurul mod in care putem folosi difuzorul ca generator si sistemul sau oscilant ca oscilator este daca ii lovim conul cu degetul de exemplu (bornele lasate in aer) Atunci sunetul reprodus are printre alte caracteristici si informatia timbrala. Avand insa frecventa de rezonanta fixa, ori de cate ori in lovesti el va reproduce aceeasi nota cu fundamentala Fs. la fel cum aliajul din care e facuta o trompeta schimba timbrul trompetei la fel si materialele din care e facut un difuzor va schimba timbrul sunetului produs prin lovirea membranei.Insa noi nu folosim un difuzor ca si instrument de percutie. Il folosim ca traductor, adica il stimulam cu un semnal electric si iesirea sa fie un semnal identic dar in domeniul mecanic. Din acest motiv o incinta va putea reproduce un ton (e.g. 1kHz) daca asta e stimulul. Va intreb puteti determina timbrul unei incinte cand reproduce un ton?Spre deosebire de un instrument muzical care produce un semnal armonic cu un stimul ne-armonic, boxa are nevoie de un stimul armonic pentru a produce un semnal armonic. Acest lucru ne spune ca stimulul unei boxe are deja informatia timbrala. Revening acum la primele afirmatii, ca fenomenele de rezonanta determina timbrul putem observa ca plecand de la instrument semnalul armonic trece prin elementele ale lantului electro-acustic si fiecare element al acestui lant isi lasa amprenta asupra timbrului originar instrumentului.Lucruri cunoscute de altfel. Incinta nu este un generator-emitator cum am numit un instrument ci doar emitator. DA! va influenta caracteristica timbrala finala in doua moduri:1. prin functia de transfer adica prin modificarile pe care le aduce semnalului stimuldaca x(t) e semnalul de intrare si y(t) semnalul de iesire atunci y(t)=H(x(t)) iar H e functia de transfer.aceasta simpla ecuatie e valabila pentru orice element din lantul electro-acustic. la incinte ideal ar fi ca H(x(t)=x(t) pentru orice valoare a lui t. La un amplificator ideal ar fi ca H(x(t))=A*X(t) unde A e amplificarea.Bineinteles ca nu e asa, insa chiar daca ar fi, mai este un element ce influenteaza caracteristica 2. Odata convertit in semnal mecanic este supus cum am mai zis de efectele fenomenelor de rezonanta ale materialului si mediului de propagare. Adica acea caracteristica observata la lovirea membranei cu degetul isi va lasa si ea amprenta asupra vibratiei mecanice traduse din semnalul electric.Distorsiunile, si am vazut ca ati adus in discutie numai pe cele armonice, fac parte din functia de transfer. Tot din H fac parte si distorsiunile liniare nu? filtre, egalizari etc.M-am cam plictisit de scris si ca o concluzie timbrul unui instrument/voce e diferit ca si notiune fata de "timbrul" unei incinte dupa parerea mea. E clar ca influenta asupra sunetului depaseste cea data de simulari pentru ca in general se simuleaza doar functia de transfer adica punctul 1. La un amplificator e mult mai simplu pentru ca lucram mereu in domeniul electric.Si toate astea tinand cont doar de spectru, nu am vb de domeniul timp, poate alta data.M-a amuzat teribil de propunerea cu FINECone. Am lucrat cu FINECone si chiar vorbeam cateva zile in urma cu DL. Sorin ce bine era daca aveam la dispozitie acest soft pentru proiectele noastre.Ca si pret FINECone e cam 4000-4500 Euro. Dar Catalin C eu iti accept provocarea, dar cumpara FINECone FINEMotor si FINER&D cam 11000 EURO.In privinta masuratorilor, da, o camera anecoica e ideala dar se pot face masuratori cu rezultate f bune si fara camera anecoica. Traim in era in care puterea de calcul este ieftina. E mult mai ieftin acum sa folosesti un cluster de procesoare si faci analize pe modele de mare precizie decat sa construiesti 50 de prototipuri pana iti iese ceva bun. La fel si cu masuratorile, pe vremea cand se construiau camere anecoice, erau mai ieftine decat sa construiasca un sistem de calcul performant. In multe lucrari publicate in anii 60-70 autorii se plang de zile pierdute pe serverele universitatilor pentru o simulare. Pur si simplu erau alte unelte, alte tehnologii.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări