Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

ajutor - baliza luminoasa cu 1 LED pt pescuit


Vizitator ttsign

Postări Recomandate

Vizitator pisica matache

Mi se pare interesanta emisia laterala;as zice ca renteaza chiar folosirea a 3-4 leduri,astfel ca baliza sa fie vizibila din orice directie.

In ce priveste costul electronicii,raportat la pretul intregii balize,cred ca e nesemnificativ,oricate zorzoane i-am pune.

Cam asa arata o baliza http://www.haldorado.hu/shop-item_photo ... t%F3fejjel

Se poate vedea ce materiale se folosesc,pe langa amaratul de montaj electronic.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 90
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Ticu

    15

  • The Stressmaker

    10

  • cioarga

    5

  • Dr.L

    3

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Vorbim de una - de alta, fiindca autorul nu a mai spus daca a facut ceva sau a renuntat. Ca si costuri, se pare ca acumulatorul cu litiu, propus la un moment dat, are ponderea cea mai mare in pret. Durata de existenta pe balta (adica ne-furat) ramane o mare necunoscuta si ar trebui "testata" cu baterii mai ieftine.La capitolul "amintiri legate de balize":Prin 1977-78 (era dupa cutremur, cand proiectarea institutului de la Baneasa se mutase in Pipera), vine un tip, cred ca din Galati, sa cumpere fototranzistori din productia romaneasca proaspat demarata si sa reclame ca se ard des. Omul le punea pe niste balize de navigatie pe Dunare, cu acumulatori cu Pb si bec de 21W, iar ziua se stingea becul cu un trigger Schmitt comandat de fototranzistor. Numai ca cel din urma era legat intre plus si baza tranzistorului npn fara nici o rezistenta de limitare a curentului. La soare "lua curent" cat putea sa-i dea acumulatorul. Cam ca in prima schema din acest post. N-as fi tinut minte intamplarea daca la sugestia mea de a adauga rezistenta cu pricina, omul n-ar fi refuzat categoric cu justificarea "Schema e facuta de un profesor universitar, cum s-o modific?".

Link spre comentariu

revin dupa probe de teren si pot sa va spun ca montajul ce l am facut merge peste 7 zile, cu o baterie simpla alcalina de 1,5 Vimi pare rau ca am uitat sa fac pozepartea mecanica am primit o gata facuta, dintr un tub de pcv de 18, cu un sant lateral unde vine pusa bateria, in partea superioara a tubului vine pusa electronica si dopul ala de sus ( ca si in pozele cele i originale) transparent cu garnitura , gaurit, unde vine introdus led ul

Link spre comentariu

asta de aici

http://ptn.ro/reciclare/cum-sa-faci-un-joule-thief/

am mai complectat schema cu un tranz pnp in baza tranz din schema, cu o fotodioda intra baza si masa tranz pnp, iar in loc de rez de 1k din schema (din baza npn) am pus 3k9 sa reduc consumul

se poate folosi orice miez de ferita toroidal (nu conteaza marimea), la care eu am pus cate 20 spire, dar merge f bine si cu 10 spire

ca si led am gasit la adelaida parca de 2v2 supraluminos dar am gasit tot acolo ceva led uri f ok, daca vreti revin cu seriile lor din oferta

Link spre comentariu
  • 4 luni mai târziu...
Vizitator gabiberzo

Ne dai tipul si valorile exacte ale pieselor care le-ai folosit? Eu nu am prea reusit sa le combin, ori bobina prea putine spire, tranzistorul pnp sau naiba stie dar mai mult de doua zile combinatia mea nu merge cu o baterie de 1,5v sau cu alte componente nu lucreaza fototranzistorul.

Link spre comentariu

In loc de BC337 recomand 2sd965 (avantajul acestuia este o tensiune de saturatie intre C si E de numai 0,03V fara de 0,3-0,5V la BC337). E tranzistor special pentru invertoare de blitz de aparat foto alimentate de la 1,5V si "duce" pana la 1A in impuls.

Eu zic ca pentru inceput trebuie "pornit" "joule thief"-ul, acesta este montajul prezentat la care s-a adaugat comanda cu fotorezistenta si eu am reusit cu succes urmatoarea combinatie acceptabila ca iluminare pentru o lanterna chinezeasca cu 5 leduri cu electronica originala arsa. Se bobineaza cu conductor CuEm de 0,3 (cred, adunat de cine stie de unde, bobinat pe un mosor pe care l-am gasit in "cutia cu maimute", ideea e sa nu fie prea subtire ca altfel se pierde energie in sarma) doua bobine a cate 20 spire pe un inel de ferita (acela cu cateva spire pe el nu acela patrat cu multe spire) dintr-o electronica de bec economic cfl. Aceste doua bobine se infasoara cat mai egal pe inel, eventual petrecandu-se ultimile spire. Capetele se leaga ca in prima schema cu mentiunea ca rezistenta este de 1k si in paralel pe ea un condensator de 5nF. Se face redresarea curentului prin led cu o dioda 1N4148 (plusul diodei la colectorul tranzistorului si minusul diodei la plusul ledurilor) si un condensator (orice altceva inafara de electrolitic) de 1uF. Consumul din acumulator este undeva la 200-230mA si estimez undeva la 80-90mA curent prin leduri (momentan montajul nu-mi permite masuratoarea dar voi masura si asta pentru ca sunt curios de eficienta). Cu un BC 547 (sau BC337 e totuna) in montajul prezentat in prima poza puteam alimenta un singur led cam la 10-15mA si consum din acumulator undeva la 30mA. Daca nu se dispune de sarma CuEm se poate incerca si cu firele din cablul UTP dar sa se incerce a se ajunge la cele 10 spire pe bobina.

Un site util (Eng): http://quantsuff.com/ de unde m-am inspirat.

Link spre comentariu

Ne dai tipul si valorile exacte ale pieselor care le-ai folosit? Eu nu am prea reusit sa le combin, ori bobina prea putine spire, tranzistorul pnp sau naiba stie dar mai mult de doua zile combinatia mea nu merge cu o baterie de 1,5v sau cu alte componente nu lucreaza fototranzistorul.

exact ca si montajul de mai sus din stanga, nr de spire cate 20, si ca tranzistor am folosit 2n2222dioda led a fost ceva pe la 2.5v, daca mai tin bine minte, se poate folosi orice tor de ferita, conductor de cupru de 0,2-0,3
Link spre comentariu
  • 7 luni mai târziu...

@gabiberzo: puteti pune fototranzistorul in locul tranzistorului din stanga (cel care sunteaza la minus baza tranzistorului de putere) daca aveti nevoie de sensibilitate scazuta sau in polarizare directa (invers ca a fotodiodei) in schema din stanga daca aveti nevoie de sensibilitate maxima.Testarea fototranzistorului se face folosind un multimetru pe pozitia dioda si o sursa de lumina. Cand indica valoare pe multimetru atunci la plus este colectorul si la minus emitorul FT (fototranzistor). Se mai poate testa folosind ansamblul baterii si led de la o bricheta cu led. Intre cele doua lamele (sau lamela si firul led-ului) se pune FT apoi se expune la o sursa de lumina. Cand se aprinde led-ul atunci colectorul FT e la plus si emitorul la minus. Bateriile acelea (AG3) au plusul la carcasa si minusul la disc.In lipsa fotodiodei se poate utiliza si o fotorezistenta CdS gasibila prin mai toate aparatele care detecteaza lumina (senzori de miscare, lampi de noapte cu senzor, etc).

Link spre comentariu
  • 11 luni mai târziu...

In principiu merge dar trebuie sa te chinui nitel la bobinarea lui. Acel miez de ferita din poza seamana destul de mult cu cele existente in mai toate becurile economice. Daca demontati un bec economic defect veti gasi si sarma necesara in cealalta bobina existenta in el (cea cu miez patrat). Daca nu gasiti sarma pentru bobinaj folositi-o pe cea de la cablu de internet (ethernet, rj45, etc) de care nu aveti nevoie. Are izolatia mai groasa dar este utilizabila si aceea.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări