Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

ajutor - baliza luminoasa cu 1 LED pt pescuit


Vizitator ttsign

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 90
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Ticu

    15

  • The Stressmaker

    10

  • cioarga

    5

  • Dr.L

    3

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Vizitator ttsign

Pai nu cred ca am schimbat nimic substantial fata de ce am postat initial.Am incercat sa clarific unele "directii".Voi aveti experienta necesara, eu doar ceva idei.Precum ai vazut in postul anterior, sunt deschis ca voi sa imi spuneti cum e mai bine.Imi cer scuze daca am lasat impresia ca doresc doar conversatie.Multumesc pr ajutor.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Cand spuneam de conversatie,ma refeream la faptul ca multi isi dau cu parerea,fara a veni cu ceva concret.Prin ceva concret,intelegand o schema,ce poate servi ca punct de plecare.Pe de alta parte,ti-am sugerat o schema ce poate alimenta cu un randament foarte bun,orice led alb,iar cu randament ceva mai slab,orice led galben.Ai posibilitatea sa stabilesti prin led,orice curent doresti,putand regla astfel luminozitatea.Poti folosi pt alimentare,trei acumulatori AA,sau un li-ion...Pretul pieselor...sub cel a unui pumn de rame,sau cateva coropisnite ;timp de realizare,maxim 15 minute,pe un cablaj de test.

Link spre comentariu

@ttsign bine ca esti pescar si nu ti-ai pierdut rabdarea cu noi...Discutiile au fost bune fiindca ne-am mai lamurit cu totii care este problema.Ai nevoie de o lumina constanta, pe timpul noptii, cu alimentare din baterii (acumulatoare) care sa "tina" minim o saptamana (circa 100 ore led aprins).Energia bateriilor trebuie folosita cat mai eficient, greutatea lor nu trebuie sa fie exagerat de mare si pretul cat mai mic.Problema energiei (curentul si tensiunea) mi se pare primordiala.= In ce priveste curentul: cu acumulatori NiMH de 2000mAh poti alimenta ledul cu 2000:100=20mA. Practic vreo 15mA fiindca mai consuma ceva si restul montajului, atat ziua cat si noaptea. Folosirea unui Joule thief nu mi se pare utila in cazul tau, fiindca introduce pierderi suplimentare (randamentul energetic subunitar) si nu esti constrans de spatiul limitat sa folosesti o singura baterie. Poti pune atatea baterii cat este nevoie pentru a realiza tensiunea necesara.= In ce priveste tensiunea, se aduna: - tensiunea pe led (2-3 Volt dupa culoare)- tensiunea pe elementul de stabilizare (0,1...3V in functie de schema)- diferenta intre tensiunea bateriilor incarcate si descarcate (cam 20-30%), ca sa poti utiliza intreaga energie stocata.Prima si ultima nu poti sa le modifici.Singurul care poate fi optimizat este stabilizatorul.As da trei scheme ca sa vezi diferenta: 1 - fara stabilizare (pierdere de tensiune pana la 3V)2 - cu stabilizare cu un tranzistor bipolar (pierdere de tensiune 0,6V)3 - cu stabilizare cu un amplificator operational (pierdere de tensiune 0,1V) care comanda un tranzistor mosfet, realizata de @pisicamatache si completata de mine.1. Schema ta initiala poate fi "imbunatatita" ca in desen. In felul asta se pot folosi baterii de capacitate mare fara a periclita ledul, curentul fiind limitat cu o rezistenta in serie (valori aproximative in desen). S-a limitat cu o alta rezistenta si curentul prin primul tranzistor care era in pericol de incalzire si consuma inutil. Poti folosi fototranzistor sau fotorezistenta.Partea buna a schemei este ca ziua consuma foarte putin (sub 0,1mA), ambele tranzistoare fiind blocate.Partea proasta este ca aprox. jumatate din energia bateriei se pierde pe rezistenta inseriata cu ledul.Nu ai stabilizare, curentul si deci lumina ledului scade pe masura ce se descarca bateriile.Totusi schema e foarte simplu de realizat si pretul este mic daca se folosesc baterii simple. N-ar fi rau sa o experimentezi. Poate fi folosita decent cu 6V alimentare. Adica 4 baterii obisnuite (ZnC sau alcaline) sau cu 5 acumulatoare NiMH, care ajung la 4V cand se descarca. Sau chiar mai jos (vezi exemplele din schema). 2. si 3. va urma

post-29403-139829478588_thumb.jpg

Link spre comentariu

Ti-am spus ca trebuie sa ma mai gandesc, si asta nu mi se intampla prea repede, desi bunicu fuse de langa Tg. Jiu...- continuare din postarea anterioara -2. In cazul 2 am adaugat un stabilizator de curent cu tranzistor. Curentul prin led determina o cadere de tensiune de circa 0,6V pe o rezistenta de 56 ohm, care deschide un tranzistor, iar acesta la randul lui blocheaza partial un alt tranzistor inseriat cu ledul, astfel ca mentine curentul prin led la valoarea reglata cu un semireglabil.Am dat un grafic trasat experimental, in care se vede ca stabilizarea este eficienta doar la tensiuni de alimentare ale montajului peste 4V (pentru led rosu) sau peste 5V (pentru led alb). Ca urmare bateriile incarcate vor trebui sa aiba 6V pt. led rosu si cam 7V pt. led alb. Adica 5, respectiv 6 acumulatoare NiMH.Consumul in repaus (ziua) este de asemenea foarte mic (sub 0,1mA).Dezavantajul este tensiunea de alimentare ceva mai mare decat in cazul 1, datorita pierderilor pe stabilizator.Obs. Exista un circuit integrat stabilizator LM317 care ar putea fi folosit. In cazul lui avem 1,2V pierdere de tensiune pe rezistenta serie + 2V supliment de tensiune de alimentare = 3,2V. Adaugati la 3V necesari ledului, rezulta 6,2V. Bateriile noi ar trebui sa aiba 9V. 3. - va urma -

post-29403-139829478834_thumb.jpg

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Astept si eu ce-a de-a treia schema,sunt curios unde pui fotorezistenta..Desi s-ar putea folosi operationalul ramas,eu m-am gandit la o varianta mai simpla.Felicitari pentru cele postate pana acum!Aceasta a abordarea pe care as dori sa o vad cat mai des,pe forum.

Link spre comentariu
Vizitator tyc

Fa sch 1 ,verificata practic .Alimenteaza-o cu 2*AA pt led rosu sau galben si fara R ;pt led alb sau albastru 4*AA si sch nr 4.Sch nr 4:baliza pescuit 1.pdf[/attachment]Leduri de 5 sant ca politica si sportul :toti se pricep.

Link spre comentariu

LED-ul pe valuri- continuare din postarea anterioara -3. In sfarsit o varianta de stabilizare cu un tranzistor mos-fet si amplificator operational AO (pierdere de tensiune sub 0,1V) realizata de @pisica_matache pentru o lanterna traznet si completata de mine.Aici se foloseste un AO care "simte" pe pinul 6 caderea de tensiune (proportionala cu curentul prin led) de numai 0,02...0,1V de pe rezistenta de 2 ohm inseriata cu ledul. Cand ea are tendinta de crestere, tensiunea la iesirea 7 a AO scade si prin aceasta comanda blocarea tranzistorului mos-fet, care micsoreaza curentul si il readuce la valoarea reglata. AO compara tensiunea de pe rezistenta cu tensiunea stabilita pe pin 5 cu un semireglabil, fractiune dintr-o tensiune de referinta fixa de 1,2V furnizata de un circuit integrat cu rol de dioda Zener (stabilizator).Un alt AO (din aceiasi capsula LM358) amplifica tensiunea culeasa de pe fotorezistenta (pin 3). Ziua, cand aceasta creste peste o anumita valoare (stabilita prin doua rezistente pe pin 2), iesirea lui (pin 1) comanda un tranzistor care intra in conductie si scurtcircuiteaza astfel tensiunea de referinta de 1,2V. Curentul prin led este redus astfel foarte aproape de zero.Iesirea 1 a AO basculeaza brusc de la o tensiune mica la alta mare si invers (reactie pozitiva printr-o rezistenta de 1 megaohm), astfel ca si ledul se va aprinde brusc seara si se va stinge brusc dimineata. Rezistentele marcate cu steluta pot fi modificate pentru stabilirea sensibilitatii si diferentei intre pragurile de basculare in sus si in jos (histerezis). Avantajul schemei este pierderea mica de tensiune pe stabilizator (rezistenta de 2 ohmi si mos-fet). Se poate alimenta cu 4V si functioneaza pana la 3V (vezi graficul), deci sunt suficiente chiar 3 acumulatoare NiMH sau un acumulator LiPo. Functionarea cu leduri de culori diferite este asemanatoare.Dezavantajele schemei constau intr-un consum permanent de aprox. 1,5 mA, inclusiv in timpul zilei (necesar AO si circuitelor aferente), precum si o complexitate si un pret ceva mai mare al montajului. O ultima observatie: un curent rezidual de aprox. 0,1mA continua sa circule si ziua prin LED, datorita scurtcircuitarii imperfecte a referintei, pe care raman circa 20mV. Poate pe viitor vom gasi o solutie mai buna de reducere a consumului permanent si a curentului rezidual.

post-29403-139829478877_thumb.jpg

post-29403-139829478883_thumb.jpg

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Problema curentului rezidual s-ar rezolva comandand cu comparatorul,un pnp cu emitorul la plus,care sa alimenteze printr-o rezistenta ,referinta.In felul asta ar scadea si curentul in timpul zilei,consumat de referinta.Eu as simplifica schema astfel....As renunta la comparator,si as bloca mosfetul ziua,conectand fotorezistenta intre grila si masa,iar intre grila si pinul 7,o rezistenta de 10-50K.Ar ramane consumul integratului si a referintei.Chiar daca aprinderea ledului nu va fi ferma seara,nu-i problema,poate fi un avantaj,incepe sa lumineze seara,aprinzandu-se ferm la lasarea intunericului.O solutie radicala,care ar reduce consumul ziua,la un curent infim,ar fi un al doilea mosfet P,conectat ca si comutator.O rezistenta de 100K,intre masa si grila,fotorezistenta intre grila si sursa,sursa la plus.In drena scc...Ziua ar ramane doar curentul consumat de rezistenta de 100K.Al doilea mosfet ar creste pretul cu cca 2 lei.Acum am si o curiozitate,daca iese ceva pana la urma,se lasa cu o saramura,sau nu?

Link spre comentariu

Eu dadusem o solutie simpla care contine un integrat si o bobina care asigura 10mA prin led, pe langa acumulator si celula solara, dar daca vrea sa se complice... eu doar ma uit cum se complica. Avantajul lampilor de gradina este ca sunt concepute pe principul "monteaza si uita" care, asa cum spune numele, le montezi pe pozitie si apoi nu mai ai treaba cu ele. La toate montajele enumerate este necesara interventia la terminarea energiei in acumulatori sau baterii, ceea ce presupune accesul direct la componenta de cate ori e necesar. Subscriu si eu la ce a scris dl. tyc si, la cum vad situatia, schemele enumerate chiar asta fac, simuleaza o lampa de gradina...O modificare utila ar fi, de exemplu, folosirea de la 3 lampi de gradina (este sezon si acestea se gasesc cam pe la orice magazin mai maricel) doar a celulei solare si a acumulatorului, montarea lor in serie pentru a obtine 3,6V (presupun folosirea unui led alb sau alta culoare inafara de rosu, la cele rosii se pot folosi doar doua lampi), si folosirea unui montaj simplu cu mosfet pentru controlul zi-noapte. Exemplul dat de chinezi este elocvent... intre celula solara si acumulator exista o dioda. Tensiunea dinaintea diodei apare doar cand este lumina afara si nu este necesara iluminarea. Asa ca, aceasta tensiune comanda un tranzistor care alimenteza ledul doar cand nu exista lumina. Simplu si eficient.Recomand un calcul de eficienta la montajele propuse pentru ca, daca eficienta scade sub 70% cat are o lampa solara, mai bine se foloseste o asemenea lampa cu putin silicon de etansare impotriva apei (pentru marirea eficientei la montajele precedente se va folosi alimentarea ledului in impulsuri cu un PWM fara rezistente sau stabilizatoare liniare). A, si inca ceva: o lampa de gradina este 5 lei si are toate componentele necesare gata asamblate, eventul se schimba ledul cu altul la culoarea aleasa. Efectiv, o "siliconez" apoi o infig intr-o bucata de polistiren, ca sa pluteasca, la care atasez o piatra legata cu sfoara de "batul" lampii si gata baliza. Asta este parerea mea vis-a-vis de realizarea unei balize luminoase, rapid si eficient.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări