Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Schema pentru gard electrificat


Vizitator bissa86

Postări Recomandate

Acum 2 ore, frici a spus:

Salut. Demeter se referă la condensatorul de pe diac de 22u ...daca inseriaza ...ca să obțină 22u.(scuze daca am înțeles greșit)

Da asa este ai inteles bine  ,singura mea problema este ca acel cond pe diac la prima pornire se incarca mai mult timp pentru ca porneste tensiunea de la 0 volt pe el,si invertorul are mai mult timp pentru incarcare condului de pornie motor , iar dupa prima  impuls  , timpul  intre doua descarcari se scurteaza,pentru ca incarcarea condului pe diac  nu se porneste iar de la 0 volt . mai are ceva tensiune pe el, cc 15 volt am masurat pe el si acuma se incarca mai repede fata de prima incarcare cind apornit de la 0 volt.Acest lucru nu e bine nici pentru condul de stocare  nici pentru triac sau tiristor folosit, de exemplu eu folosesc BTA16 800B , dar nu pot sa reglez tensiunea invertorului safie 600 volt  in timpul functionari  , pentru ca la prima pornire ,tensiunea la prima descarcare vafi  in jurul 800 volt si nu e snatos sa atingi pragul de tensiune maxima a semiconductoarelor mai ales cunoscind faptul la componentele de azi  nu prea se respecta parametri scris in datashetul lor ...pentru asta era bine ca tensiuneade pornire sa fie in apropierea tensiuni de lucru...    ma gindesc ca incerc o alta varianta de schema unde oscilatorul e oprit la o anumita prag de tensiune....Am selectat mai multe condenzatoare cu Mtester ,pentru tensiune Uloss cea mai mica dar degeaba prima incarcare a condului tot necesita mai mult timop decit cele urmatoarele, Ata nu prea conteaza cind tensiuneade lucru este mai joasa dar cind vrei putere mai mare trebuie tensiune pe cond motor mai mare... si la prima descarcare daca nu rezista semiconductorul ,urmatorul degeaba e mai mica...

 

Editat de Demeter Denes
Link spre comentariu
Acum 5 minute, Demeter Denes a spus:

Da asa este ai inteles bine  ,singura mea problema este ca acel cond pe diac la prima pornire se incarca mai mult timp pentru ca porneste tensiunea de la 0 volt pe el,si invertorul are mai mult timp pentru incarcare condului de pornie motor , iar dupa prima  impuls  , timpul  intre doua descarcari se scurteaza,pentru ca incarcarea condului pe diac  nu se porneste iar de la 0 volt . mai are ceva tensiune pe el, cc 15 volt am masurat pe el si acuma se incarca mai repede fata de prima incarcare cind apornit de la 0 volt.Acest lucru nu e bine nici pentru condul de stocare  nici pentru triac sau tiristor folosit, de exemplu eu folosesc BTA16 800B , dar nu pot sa reglez tensiunea invertorului safie 600 volt  in timpul functionari  , pentru ca la prima pornire ,tensiunea la prima descarcare vafi  in jurul 800 volt si nu e snatos sa atingi pragul de tensiune maxima a semiconductoarelor mai ales cunoscind faptul la componentele de azi  nu prea se respecta parametri scris in datashetul lor ...pentru asta era bine ca tensiuneade pornire sa fie in apropierea tensiuni de lucru...    ma gindesc ca incerc o alta varianta de schema unde oscilatorul e oprit la o anumita prag de tensiune....

 

Ce shemă folosesti acuma??

Eu suspectez traful invertor ...in cazul de față..

Link spre comentariu
Acum 2 minute, frici a spus:

Ce shemă folosesti acuma??

Eu suspectez traful invertor ...in cazul de față..

Schema este a lui CSU cu modificarea ca traful e din ferita .. 80 spire primar/0.5 mm /secundar 820 -0.1mm merge struna si peste 600 volt consum de la 12.5 volt 0.2 Amper,frecventa 1 khz cu factor de umplere 15 la suta . Pot sa reglez tensiuna la orce valoarte dorita , dar timpul intre doua descarcari depinde in afara tensiuni de incarcare  numai de condul pe diac si rezistenta de la care este incarcat poate si de diacul....... Intre timp a venit proprietarul si a luat o.Am reglat invertorul ca la prima descarcare tensiunea urca la 610 volt  mai ramina 200 volt pentru pragul maxim al triacului .In timpul functionari tensiunea pe cond pornire motor e 450 volt dc.Daca puteam sa rezolv problema asta atunci puteam sa urc pina la 600 v dc in timpul functionari . Odata Am urcat cu el la 680 v dc si nu sa strapuns triacul ...dar  na asa am patit...

Link spre comentariu
Acum 45 minute, Demeter Denes a spus:

Schema este a lui CSU cu modificarea ca traful e din ferita .. 80 spire primar/0.5 mm /secundar 820 -0.1mm merge struna si peste 600 volt consum de la 12.5 volt 0.2 Amper,frecventa 1 khz cu factor de umplere 15 la suta . Pot sa reglez tensiuna la orce valoarte dorita , dar timpul intre doua descarcari depinde in afara tensiuni de incarcare  numai de condul pe diac si rezistenta de la care este incarcat poate si de diacul....... Intre timp a venit proprietarul si a luat o.Am reglat invertorul ca la prima descarcare tensiunea urca la 610 volt  mai ramina 200 volt pentru pragul maxim al triacului .In timpul functionari tensiunea pe cond pornire motor e 450 volt dc.Daca puteam sa rezolv problema asta atunci puteam sa urc pina la 600 v dc in timpul functionari . Odata Am urcat cu el la 680 v dc si nu sa strapuns triacul ...dar  na asa am patit...

Nu ai încercat varianta de comanda a tiristorului cu bec de neon....sau cu tranzistori sau cu 555?

Editat de frici
Link spre comentariu
Acum 3 ore, frici a spus:

Nu ai încercat varianta de comanda a tiristorului cu bec de neon....sau cu tranzistori sau cu 555?

Salut sincer sa fiu mi se pare mai simpatic metoda spusa de tine am incercat odata dar nu stiu din ce cauza nu am reusit  dupa ceva timp triacul sau tiristorul strapungea  ma intereseaza macar o schema  care sa functioneze stabil ca am puscat vreo 5 tiristoare si am intors inapoi la schema asta care are si el anumite  bibe .din pacate ....poate nu era comanda tiristorului coraspunzator  ...daca ai ceva metoda stabila asi incerca inco data ca asa numi place deloc...am 600 volt dar nu pot folosi numai 450 ...ehhh :-)

Editat de Demeter Denes
Link spre comentariu
On 10/11/2022 at 11:59 PM, Demeter Denes said:

...

Unde gresesc ? 

...

Condul  de 22 UF la diac, incarc  printrun rezistor de 1.5 megaohm.Exista ceva rezolvare pentru problema asta?

Nu văd o schemă însă ... nu ar fi suficienți 220nF (0,22uF) pentru amorsarea unui tiristor (sau triac) prin diac?

O constanta de timp de 1,5MegaOhm x 22uF este enormă ca timp de reacție în care pot apare fenomene necontrolabile (supratensiuni, etc.)

Curentul impulsului de amorsare în poartă este de ordinul zecilor de mA iar tensiunea de declanșare a unui diac este de cam 30-40V.

Cu 22uF apare o constantă de timp de 1000 de ori mai mare plus riscul de a distruge diacul, tiristorul sau triacul prin supracurent de comandă.

 

Sunt 0,1uF în ”test circuit” (datasheet):

https://datasheet4u.com/datasheet-pdf/STMicroelectronics/DC34/pdf.php?id=193312

 

De unde și până unde 22uF?

Editat de arheopterix
Link spre comentariu

Eu am folosit mereu condensatori nepolarizați cu polipropilenă la circuitul de declanșare a triacului.Valoare de maxim 470nF și rezistență de ordinul a circa 4,7M.Asta depinde doar de timpul dorit între descărcări.Se preferă un timp de peste o secundă între impulsuri, ca cineva ce atinge din greșeală firul să aibă timp să se retragă înainte de următorul impuls.Altfel poate fi ,,asomat,, definitiv, dacă electrificatorul e de mare putere...

Link spre comentariu

Tiristorul ăla e pus cu curu-n sus...

Becul cu Neon se poate folosi ca trigger, dar tensiunea lui de deschidere e de circa 60-70V și curentul livrat tiristorului foarte mic.Există riscul unei străpungeri interne a becului, nedistructivă pentru bec, dar fatală pentru tiristor....

Link spre comentariu

Și rezistorul de poartă (4k7) e cu ... în sus, nu doar tiristorul (din ”schema” de mai sus).

Thyristor Circuit and Thyristor Switching Circuits

Așa se comandă /stinge un tiristor (în c.c.).

 

Pentru un ”gard electric” soluția de principiu ar fi cea de mai jos

 

http://www.sportdevices.com/rpm_readings/CDI_and_TCI.htm

 

unde energia este acumulată în ”HV capacitor” și este descărcată în bobină de inducție (sau transformator ridicător de tensiune) pe durata conducției tiristorului.

Dimensionarea energetică (tensiune de alimentare HV, capacitate condensator și perioadă de comutație /tiristor) trebuie limitate la o valoare neletală care diferențiază un gard electric de un scaun electric.

Cam la 50 mA c.a. /10 mA c.c. ar fi pragul de separare.

Orientativ, tensiunea de alimentare /încărcare în c.c. a condensatorului HV este de sute de V iar valoarea lui de câțiva uF (1-3uF), ceea ce asigură descărcări în ”pachete” de oscilații de 10-30mJ.

La amorsarea tiristorului, energia acumulată în condensator între două impulsuri de comandă se va descărca oscilant - rezonant în bobină (sau transformator ridicător).

Peste 30 mJ ”jucăria” poate deveni (devine) fatală :tryre

 

Concluzie: în pădure se umblă numai cu cizme izolatoare și uscate, pentru că nu se știe ce pot conține gardurile unora.

 

Editat de arheopterix
Link spre comentariu
On 10/11/2022 at 11:59 PM, Demeter Denes said:

Am facut un generator  gard electric cu 20 uf  tensiune dc 450 volt pe condenzator

Adică de >20 decât limita suportabilă?

 

Asta neglijând faptul că și tensiunea pe condensator a ajuns la dublu sau triplu.

energy-stored-in-capacitor_6.GIF

Link spre comentariu

Salutare,.Spun o"poveste " pe care am fost  prezent si eu.Se spune ca calul e cel mai sensibila la electrosocurI.Am fost martor ocular pe cimp unde un generator facut cu schema clasica diac triac invertor  condenzator 30 microfarad pornire motor.  incarcat cu 550 vdc si descarcat in primarul transformatorului de inalta tensiune  homemade prezentat de dl validae 30 spire in primar sirma 1 mm ,1250 spire in secundar cu sirma de 0.4 mm grosime Pe esire era montat un clator de 10 mm. Calul a facut contact cu sirma gardului chiar la 3 metri de la punctul de conectare a generatorului  la firul gardului.Cind a atins gardul, a  sarit calul una mare si a rupt hamul cu care era legat la caruta . dar nu sa intimplat nimic , na patit nimic a inceput sa manince iarba  dar nu sa mai apropiat de gard deloc.Dupa 5 minute si celalalt cal a patit la fel dar na patit nimic nici el trage caruta si in zilele noastre...

Editat de Demeter Denes
Link spre comentariu

@arheopterix  Gardurile noastre sunt (în general) mici ,,pocnitori,, pe lângă alea de le au australienii.Ca să electrifici un gard de 70-100km trebuie ceva serios, că ăia nu umblă atâta distanță cu coasa să taie iarba sub nivelul gardului.La puteri mari iarba se usucă la atingerea firului.

Fă un calcul, pe o rezistență de sarcină de 500 Ohmi (standard de testare electrificatoare) aplici o tensiune de 9000V. Care se menține pe sarcina dată.

Ce zici de puterea impulsului (în kiloWați) obtinută ? Pare greu de crezut, nu? Dar se explică prin factorul de umplere foarte mic, șocul e foarte foarte scurt.Dar foarte dureros...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări