Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Schema pentru gard electrificat


Vizitator bissa86

Postări Recomandate

Acum 46 minute, eugenbosss a spus:

Ce scantei are in sarcina ?

 

Cu tipul asta de bobina 17 mm,dar eclatorul l-am reglat la 12 mm.In gol.In saecina depinde de multi factori.Iarba,umezeala,izolatori,distanta,etc.Oricum se descurca decent.A fost trecut prin iarba,ploaie,balot de paie,etc.Unul din colegii de pe forum poate confirma!

Editat de nik6868
Link spre comentariu

Scheme  de principiu mai ,,deosebite,, contează mai mult pentru eventuale ,,funcţii suplimentare,, oferite, de genul indicării întreruperii sau scurtcircuitării firului de înaltă tensiune, sau indicarea prin leduri sau beculeţe cu Neon a tensiunii impulsului în sarcină.În principal, eficienţa unui electrificator  e dată de bobina sau transformatorul de impuls folosit, capacitatea condensatorului de stocare şi tensiunea cu care încărcăm acel condensator.În rest, fie că foloseşti scheme simple cu vechile temporizatoare ,,555,, sau scheme cu microcontroller, e doar alegerea fiecăruia în funcţie de cât de mic vrea să fie cablajul utilizat şi/sau complexitatea funcţiilor auxiliare.Sunt şi electrificatoare comerciale care asigură încărcarea acumulatorului prin panouri solare, decuplează automat bateria la descărcare limită, etc.Astea costă în general destul de mult, proporţional cu performanţele oferite şi complexitatea lor.Dar uneori nu ai nevoie de prea multe complicaţii, ci de un dispozitiv simplu şi fiabil, care să-şi facă treaba bine şi destul de ieftin, mai ales pentru construcţiile de amatori. Dacă se foloseşte un transformator sau bobină de inducţie cu impedanţă mare (miez mic şi sârmă foarte subţire), tensiunea pe fir va fi mare doar ,,în gol,, sau în condiţii de umiditate  sau vegetaţie scăzute, dar pe ploaie abundentă, sau vegetaţie ce atinge firul, tensiunea pe fir scade drastic şi eficienţa e scăzută.Am încercat cu diverse bobine auto şi de construcţie proprie, am şi prezentat două modele din cele construite de mine la început.Un transformator de impuls cu eficienţă ridicată şi fiabil poate fi construit şi în regie proprie, cu costuri rezonabile faţă de randamentul obţinut.Ai nevoie de secţiune destul de mare a miezului şi de o fereastră suficient de largă, astfel încât în secundar să încapă conductor suficient de gros, nu mai subţire de 0,2- 0,3mm, plus o izolare de foarte bună calitate, cu spaţii libere la capetele straturilor de minim 5mm.Izolaţia între straturi a bobinei sau transformatorului de impuls trebuie să fie excelentă, ca să nu se străpungă distructiv la prima ocazie când se întrerupe gardul, cum am observat personal la cel puţin la una din firmele autohtone ce vând electrificatoare pe piaţa noastră de ceva timp, nu voi da nume.Unii mai folosesc chiar şi  traf de linii miniatură, dar eficienţa e minimă şi limitată la garduri scurte, am cumpărat unul din ăsta acum un an, doar ca să-l testez de curiozitate.Dă scântei impresionante ca şi lungime şi culoare, are şi voltmetru digital şi o carcasă frumoasă, dar la testul rezistenţei de sarcină standard a picat...iar acolo era cel mai important să treacă.Dar pentru unii merge şi aşa.....dar depinde şi de  condiţiile de lucru în teren.

Am început să construiesc câteva electrificatoare exclusiv pentru cei din zona mea, doar la cererea insistentă a unui cunoscut care-şi cumpărase unul construit prin zona Moldovei.Acel aparat i-a funcţionat cam o săptămână, iar la întreruperea accidentală a firului de gard i s-a străpuns traful de impuls şi după ce i-au schimbat (cu mare tam-tam şi reproşuri) aparatul, al doilea a cedat la fel de rapid.Am încercat să îi repar transformatorul şi am constatat că era foarte slab izolat, era bobinat foarte înghesuit şi izolat doar cu o folie de polietilenă subţire între straturi(ca de pungi alimentare)şi în rest neimpregnat cu nimic între straturi, iar dacă era lăsat accidental ,,în gol,, străpungea distructiv între marginea straturilor şi miez.Al doilea aparat primit în schimb, avea acelaşi tip de transformator ca şi secţiune, dar pe ăsta îl turnaseră în ceva răşină epoxidică.Asta nu l-a ajutat însă prea mult, foarte probabil nu fusese vacuumat la impregnare, ca să-i scoată aerul dintre straturi.I s-a spus clientului explicit, că doar odată i se poate înlocui/repara electrificatorul în garanţie şi astfel a trebuit să ne descurcăm pe cont propriu.Prima idee a fost să înlocuiesc traful prost construit cu o bobină de inducţie auto, iniţial folosind un model Hitachi de la un autoturism Fiat, fiindcă era mică la gabarit şi încăpea la fix în spaţiul existent.Acea bobină funcţionează şi acum pe acel electrificator după mai mult de doi ani, dar nu are o putere suficientă la testarea pe rezistenţa de sarcină standard.Dar e fiabilă, iar pentru garduri relativ scurte e perfectă.Următorul model încercat a fost o bobină de BMW seria E5, cu o secţiune a miezului ceva mai mare, dar şi cu un gabarit pe măsură.Avea putere clar mai mare decât cea de Fiat, dar se găsea relativ greu şi era cam scumpă chiar şi la second-hand.Am început apoi să experimentez cu bobine cu miez deschis (ca cele de Dacia), sunt prezentate fazele construcţiei cu poze în paginile din urmă, la început le impregnam exclusiv prin fierbere în parafină.O procedură inspirată din cărţile regretatului G.D. Oprescu, dar laborioasă.

Acel tip de bobină nu a cedat niciodată, indiferent de condiţii, am avut un electrificator cu acel tip de bobină care a fost spart accidental şi chiar a plouat în el, doar bobina a mai scăpat din el şi a putut fi reutilizată fără probleme.Dar era foarte laborios de impregnat prin fierberea în parafină, iar dacă nu eram atent la temperatură (maxim 90-100*C)şi timp, le ,,prăjeam,, la propriu.Apoi amintindu-mi cum unii depanatori TV reparau trafuri de linii ce descărcări FIT cu silicon transparent, am decis să folosesc doar siliconul pentru impregnarea ,,la rece,, între straturile de bobinaj.Are avantajul că e rapid şi ieftin, după câteva ore poate fi folosită bobina, rezistă la apă şi chiar dacă accidental se mai străpunge intern, efectul nu e distructiv.

În final, ideea de bază e că cel mai eficient tip de electrificator e cel cu descărcare capacitivă şi bobina de inducţie sau transformatorul folosite contează cel mai mult.E şi piesa cea mai scumpă şi pretenţioasă la construcţie..

 Cred că odată cu valul masiv de ,,vizite,, ale urşilor şi porcilor mistreţi în perimetrele cultivate sau locuite de oameni,( cauzate în principal tot de oameni care le-au micşorat mereu teritoriile naturale) electrificatoarele pentru garduri de protecţie împotriva animalelor vor fi tot mai căutate şi folosite la noi.

 

Editat de validae
litere lipsă...
Link spre comentariu

CITAT:                                          

Bobina de inductie este un transformator de curent care transforma curentul de joasa tensiune de 6V sau 12V in curent de inalta tensiune, de 15.000 … 20.000V.
Bobina de inductie este constituita dintr-o infasurare primara, formata din 200… 300 de spire din sarma de cupru izolata, de circa 1mm grosime, infasurate pe un miez de fier moale; si o infasurare secundara care are 15.000… 20.000 de spire, facute dintr-o sarma de cupru izolata foarte subtire (0,1 mm grosime). Aceste infasurari sunt protejate de un invelis de tabla in interiorul caruia se afla fixat, printr-o masa izolata, capacul de protectie, facut dintr-un material izolant(bachelita).
Capetele infasurarii primare sunt legate la cele doua borne, fixate in capac. Infasurarea secundara are unul dintre capete legat la un capat al infasurarii primare, iar celalalt capat este legat la borna fisei centrale a capacului izolat al bobinei de inductie.

Valoarea pana la care creste curentul in infasurarea primara si deci, tensiunea in infasurarea secundara, depind de intervalul de timp in care contactele stau inchise. Cand turatia motorului este mai redusa, acest interval este mai mare si deci, curentul va creste mai mult decat in cazul turatiilor mari, cand intervalul de timp este redus. Daca rezistenta electrica a circuitului este mica, la turatii mici ale motorului, curentul creste mult si are loc supraincalzirea bobinei datorita efectului Joule.

Introducand in circuitul infasurarii primare intre borne o rezistenta suplimentara (variator), a carui marime variaza cu temperatura, se va evita supraincalzirea bobinei. La aceasta rezistenta, rezistenta sa electrica creste odata cu temperatura care, la randul ei este in functie de intensitatea curentului ce o parcurge. De aceea, pentru a se obtine scantei mai puternice la pornire, cand motorul este rece, se intrebuinteaza bobine cu variator.

Variatorul se monteaza cu infasurarea primara a bobinei de inductie si are rolul de a mari intensitatea curentului produs de bobina la pornire si la turatii mici ale motorului.

 

Pentru ca scânteia să se producă, între electrozii unei bujii (distanța de 0.6 mm) la presiunea de 1 bar, este necesară o tensiune de 2000 – 3000 V. La motoarele cu ardere internă, în condițiile de presiune și temperatură din cilindri, sistemul de aprindere trebuie să furnizeze între 8000 și 20000 V, pentru a face posibilă apariția scânteii.

   Condensatorul este montat în paralel cu contactele ruptorului. Acesta are doua funcții în cadrul sistemului de aprindere. La deschiderea ruptorului absoarbe o parte din curentul electric al circuitului primar, limitând astfel formarea arcului electric. La refacerea contactului ruptorului cedează energia acumulată către circuitul primar, reducând astfel timpul de energizare al bobinei de inducție.

Link spre comentariu

Electrificatoarele de gard performante folosesc  pe scară largă descărcarea capacitivă a unei tensiuni ridicate (200-300V) în primarul bobinei de inducţie(principiul echivalent CDI în domeniul auto).Nu se mai foloseşte înmagazinarea energiei direct în bobină (principiul clasic de aprindere auto la 12V) fiindcă implică curenţi mari în primar şi consumul ar fi mare la alimentarea pe acumulator.Există şi o firmă românească ce vindea nişte module electrificatoare derivate dintr-o aprindere electronică ce se folosea pe autoturismele Dacia, folosind principiul acumulării inductive.Nu am avut ocazia să testez acel model, dar am încercat şi acest principiu de curiozitate, după o schemă a cehului Danyk.Nu dă randamentul descărcării capacitive nici pe departe.Schema era asta :http://danyk.cz/ohrad_en.html

 

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

De sase saptamani,  testez gardul electric postat de CSU. La un  hectar de teren, pe toata lungimea firelor ( doua  fire) nu scade tensiunea sub 4000v. La un consum de 170 miliamperi, o baterie de 45 amperi o incarc la doua saptamani si sant foarte multumit. Am avut patru tentative de intrare a mistretilor dar, au impins firul si s-au retras. Multumesc tuturor care au dat raspunsuri bune pe forum si celor  care au pus intrebari.

Editat de ioan56
Link spre comentariu
Acum 4 ore, ioan56 a spus:

De sase saptamani,  testez gardul electric postat de CSU. La un  hectar de teren, pe toata lungimea firelor ( doua  fire) nu scade tensiunea sub 4000v. La un consum de 170 miliamperi, o baterie de 45 amperi o incarc la doua saptamani si sant foarte multumit. Am avut patru tentative de intrare a mistretilor dar, au impins firul si s-au retras. Multumesc tuturor care au dat raspunsuri bune pe forum si celor  care au pus intrebari.

Salutare.

Ce schemă ai folosit? Poti da un link?mrs.

Link spre comentariu

Caută în urmă la pagina 23, schema folosită atunci de csu...e o variantă pe descărcare capacitivă .https://s5.postimg.cc/bucjp8rvr/villanypasztor.jpg

Ideea e că nu contează prea mult ce versiune de schemă foloseşti dacă e  acelaşi principiu de bază, ci parametrii utilizaţi şi mai ales calitatea şi mărimea trafului ridicător.Cu cât descarci o tensiune mai mare, cu o capacitate mai mare a condensatorului de stocare într-un transformator suficient de mare, cu atât mai multă energie obţii de la descărcare.

 

Editat de validae
Link spre comentariu
Acum 2 ore, validae a spus:

Caută în urmă la pagina 23, schema folosită atunci de csu...e o variantă pe descărcare capacitivă .https://s5.postimg.cc/bucjp8rvr/villanypasztor.jpg

Ideea e că nu contează prea mult ce versiune de schemă foloseşti dacă e  acelaşi principiu de bază, ci parametrii utilizaţi şi mai ales calitatea şi mărimea trafului ridicător.Cu cât descarci o tensiune mai mare, cu o capacitate mai mare a condensatorului de stocare într-un transformator suficient de mare, cu atât mai multă energie obţii de la descărcare.

 

Mulțumesc mult!

Link spre comentariu

Eu, am pus condesatorul de descarcare de 10 uF dar, cred ca o sa pun  şi de 14 uF, iar bobina e cu 1200 de spire de 0,5 are scanteie rosiatica si groasa. Nu am avut curajul sa pun mai mult pentru ca, sant si  curiosi   bipezi, pe care trebuie sa-i protejam. Chiar a venit unul la mine, sa-mi spuna ca gardul meu e mai tare ca a lui, avea gard cumparat de 0,24Jouli. Am intrebat cum l-a incercat? El a zis, cu mana. A zis ca al meu parca îi smulge  mana din umar, la al lui simtea curentul numai pana la cot. Cred ca o sa fac si bobina un pic marita 1400 spire si prin asta cred ca o sa reduc si consumul un pic. Aparatul cu, care masor e cel postat de validae daca masor direct pe aparat, (gard) îmi da 5000v pe traseu arata  4000 într-un singur loc arata 3000 dar acolo e o portiune cam pietroasa si nu pot introduce bine sonda în pamant. La împamantare pun apa tot la 3 zile.

Editat de validae
virgule puse aiurea
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări