em2006 Postat August 13, 2012 Partajează Postat August 13, 2012 @gica70, buna interventia, ai atins esentialul, specificand ca la motoarele cu inductie turatia este limitata de frecventa sursei de alimentare. Urmeaza acum sa aratam diferenta uriasa intre motorul cu inductie si motorul universal, pentru ca de acestea sunt legate nedumeririle lui @Romica_t. Spre deosebire de motoarele cu inductie asincrone si motoarele sincrone (motoare de curent alternativ), turatia motorului universal (motor care poate fi alimentat atat in curent alternativ cat si in curent continuu) NU ESTE LIMITATA DE FRECVENTA SURSEI DE ALIMENTARE, ea poate lesne depasi 1 rotatie per ciclu, ca atare e foarte util in aplicatii unde se cer turatii ridicate. De aceea il intalnim frecvent si in aplicatiile casnice (mixere, blendere, aspiratoare, uscatoare de par, etc.). Se pot obtine viteze pana la 30 000 rotatii pe minut, limitarea e data de comutator si perii, care de altfel restrictioneaza utilizarea la aplicatii de putere relativ mica, in general nu depasesc 1 kw si nici atat. Uitati-va pe forum la sectiunea de electrocasnice, apar frecvent motoare cu turatii de peste zece mii de rotatii pe minut, la masini de spalat. Alea sunt tot motoare universale (cu perii). In fond, simplificand lucrurile pt explicatie, ce e cu motorul asta universal: Daca pe un motor AC punem infasurari separate pe rotor, iar pentru excitarea lor (alimentarea cu curent a bobinelor rotorului) folosim un comutator, motorul nostru devine un motor cu perii DC, el poate fi de fapt folosit ca un motor universal, care sa-si ia alimentarea de la surse fie DC, fie AC, iar cand il alimentam de la sursa AC turatia nu va depinde de frecventa sursei (cum e cazul motoarelor de inductie si sincrone), ci se comporta ca si cand l-am alimenta de la sursa DC. Am insistat mai mult pe aceste aspecte pentru ca am constatat confuzii in intrebarile lui @Romica_t, sper ca acum e mai clar. Link spre comentariu
Vizitator Postat August 14, 2012 Partajează Postat August 14, 2012 ...Putem vorbi de sincronism doar cand avem un camp magnetic in stator ce variaza in timp SI spatiu, iar asta se poate realiza doar prin alimentarea cu 3 faze...Daca parcurgi materialul de la linkul meu in intregime, vei vedea ca exista masini sincrone monofazate specificate intr-un paragraf special. Sunt citate chiar si niste exemple de utilizare practica. Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat August 14, 2012 Partajează Postat August 14, 2012 Eu nu am facut o apropiere intre cele denumite "universale" si cele sincrone, ci am spus ca pot fi universale, in sensul ca ar putea functiona foarte bine si in curent continuu. .Cum?GrigP.S. Legat de motorul universal , luati o bormasina de 230Vac o puneti intr`o menghina si o alimentati dintr`o sursa reglabila. In mandrina prindeti o bara filetata pe care puneti carcasa bobinei si iasa o masina de bobinat simpla si eficienta.Ramine doar sa rezolvati numaratorul de spire. Link spre comentariu
Vizitator Postat August 14, 2012 Partajează Postat August 14, 2012 @Ion_Bumbu: In mod similar cu cele universale. In locul unui curent alternativ in inductor (stator) se introduce curent continuu. Indusul este deja excitat in curent continuu. Sau se foloseste un inductor (stator) cu magneti permanenti si indusul (rotorul) unui motor sincron. Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat August 14, 2012 Partajează Postat August 14, 2012 Sa inteleg ca un motor sincron ar putea functiona in curent continuu asa cum este el?Grig Link spre comentariu
mihaighe Postat August 14, 2012 Partajează Postat August 14, 2012 Sa inteleg ca un motor sincron ar putea functiona in curent continuu asa cum este el?GrigNu,motoarele sincrone sau asincrone functioneaza numai in ca. Link spre comentariu
gica70 Postat August 14, 2012 Partajează Postat August 14, 2012 Motoarele sincrone au statorul alimentat in c.a. (si acolo apare acel camp invartitor) si rotorul in c.c. (excitatia). Rotorul se va invarti (in cazul unei singure perechi de poli) cu turatia campului invartitor; in cazul de fata 3000 rot/min. De aici apare si denumirea de masina sincrona; turatia campului invartitor (care nu se vede!;inchipuieti un magnet potcoava care se invarte cu aceasta turatie de-alungul axei longitudinale iar intre capetele potcoavei avem rotorul) este egala cu cea a rotorului. Motoarele asincrone isi "iau excitatia" din stator; deci rotorul este in scurtcircuit (este un caz particular acest ex. al meu pt. a putea explica mai usor) si in el apare un camp magnetic care, impreuna cu cel camp invartitor din stator, da lucrul mecanic. Este usor de aratat ca, daca cele 2 campuri au aceleasi turatii ca la masina sincrona atunci, in rotor, nu se va mai induce nimic; deci nu apare L; rotorul ramanad in urma campului invartitor se induce imediat in el campul magnetic si incepe sa se roteasca. Daca sarcina este prea mare, rotorul "suge" multa putere din stator si protectia de pe stator (alimentarea) isi face datoria. Daca sarcina este f.mica apare acel curent de mers in gol necesar doar invartirii. Asa apare acel echilibru si aproape in permanenta (in limitele specificatiilor tehnice) turatia rotorului va fi intodeauna mai mica decat turatia campului invartitor de unde si denumirea de motor asincron. Link spre comentariu
Vizitator Postat August 14, 2012 Partajează Postat August 14, 2012 Un motor cu benzina, poate functiona cu gaz, sau cu un amestec gaz combustibil lichid. Un motor cu motorina, poate functiona cu un combustibil biodiesel, sau cu un amestec de gaz cu motorina, sau gaz si biocombustibil. Se fac mici modificari de reglaj specifice in functie de tipul combustibilului. Parametrii de intrare si de iesire ai motoarelor termice, nu sunt intr-adevar identici in cazurile diferite de mai sus. In mod asemanator un motor cu comutatie (cu colector) proiectat pentru curent alternativ (cu inductie) va admite functionarea in curent continuu, daca conexiunile se modifica de asa maniera incat sa admita o alimentare a statorului in curent continuu. Aceasta nu insaemna ca parametrii de intrare (curent, tensiune) sau de iesire (putere, moment, turatie) vor fi aceleasi in cazurile comparate. In cazul alimentarii cu curent continuu, se va inlocui campul magnetic invartitor, specific motoarelor cu inductie, cu unul sau mai multi poli ficsi pe stator si unul sau mai multi poli comutabili pe rotor, determinand un moment magnetic permanent in locul campului magnetic invartitor. Deci inainte de a introduce curentul continuu in infasurari, mai trebuiesc facute niste calcule pentru parametrii de intrare - tensiune si curent, precum si modificarile la cutia de borne a statorului.Tot ceea ce am discutat aici este la nivel principial, deci nu cereti detalii. De altfel, din cate imi dau seama, suntem si cam in afara subiectului cu disputa motoare cu inductie convertibile in motoare de curent continuu. Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat August 14, 2012 Partajează Postat August 14, 2012 @Ion_Bumbu: In mod similar cu cele universale. In locul unui curent alternativ in inductor (stator) se introduce curent continuu. Indusul este deja excitat in curent continuu. Sau se foloseste un inductor (stator) cu magneti permanenti si indusul (rotorul) unui motor sincron.Daca faci lucrul asta la un motor sincron vei obtine un nor de fum inecacios si nimic altceva.Colectorul este format din 2 inele care duc DC la rotor.E fix inversul unui alternator auto fara puntea redresoare.Ca sa`l poti transforma in motor universal trebuie modificat colectorul si in acest caz nu mai e motor sincron. E motor cu comutare pe colector si atit.Grig Link spre comentariu
Vizitator Postat August 14, 2012 Partajează Postat August 14, 2012 La linkul meu, este o imagine cu doua motoare sincrone de mici dimensiuni. La unul dintre ele se poate vedea colectorul segmentat. O imagine asemanatoare se poate vedea in tratatul de specialitate Electrotehnica, Masurari si Masini Electrice, de un colectiv de autori in frunte cu conf. dr. ing. Augustin Moraru, aparuta la Editura Didactica si Pedagogica Bucuresti in anul 1976, la pagina 331. Probabil ca imagini asemanatoare se pot gasi in orice manual de masini electrice de orice nivel. Motoarele cu inele colectoare (nesegmentate) sunt masini speciale si pot fi si asincrone. Link spre comentariu
em2006 Postat August 14, 2012 Partajează Postat August 14, 2012 Nu va suparati, dar in pozele acelea de pe ocazii sunt motorase universale, probabil omul nu stie ce vinde, ori se tine de glume. Link spre comentariu
em2006 Postat August 14, 2012 Partajează Postat August 14, 2012 ... Motoarele cu inele colectoare (nesegmentate) sunt masini speciale si pot fi si asincrone.Intr-adevar, cu inele sunt de exemplu motoarele asincrone cu rotorul bobinat. Prin reostate inseriate cu infasurarile rotorice se poate regla turatia in limite destul de largi (50%), dar randamentul este prost.Cand reostatele sunt la capat de cursa (rezistenta minima), avem situatia motorului asincron trifazat cu rotorul in scurtcircuit. Din ce am inteles eu, pe plan mondial sunt considerate vechituri, se intalnesc destul de rar. Eu mai am cateva la servici in functiune, le mai facem intretinere pentru ca se folosesc pe o platforma de sudare automata a rezervoarelor rulate de mari dimensiuni (prefabricate), instalatia fiind foarte productiva. N-avem in vedere inlocuirea lor cu alternative moderne, data fiind puterea mare si costurile pe masura. Apoi mai sunt pe la macarale, poduri rulante, etc. PS Iata ce info am gasit pe net, unde se afirma ca la ora actuala sunt considerate obsolete: Link spre comentariu
Dr.L Postat August 15, 2012 Partajează Postat August 15, 2012 In mod asemanator un motor cu comutatie (cu colector) proiectat pentru curent alternativ (cu inductie) va admite functionarea in curent continuu, daca conexiunile se modifica de asa maniera incat sa admita o alimentare a statorului in curent continuu. Aceasta nu insaemna ca parametrii de intrare (curent, tensiune) sau de iesire (putere, moment, turatie) vor fi aceleasi in cazurile comparate. In cazul alimentarii cu curent continuu, se va inlocui campul magnetic invartitor, specific motoarelor cu inductie, cu unul sau mai multi poli ficsi pe stator si unul sau mai multi poli comutabili pe rotor, determinand un moment magnetic permanent in locul campului magnetic invartitor. Deci inainte de a introduce curentul continuu in infasurari, mai trebuiesc facute niste calcule pentru parametrii de intrare - tensiune si curent, precum si modificarile la cutia de borne a statorului.Adica va fi transformat fix intr-un motor universal,sau n-am inteles eu bine?Sper ca nu sunt prea offtopic Link spre comentariu
Vizitator Postat August 15, 2012 Partajează Postat August 15, 2012 Nu va suparati, dar in pozele acelea de pe ocazii sunt motorase universale, probabil omul nu stie ce vinde, ori se tine de glume.Imi pare rau, dar nu am gasit altele in timp util. In schimb, poza citata cu titlu de bibliografie este cat se poate de reala. Link spre comentariu
Vizitator Postat August 15, 2012 Partajează Postat August 15, 2012 ...Adica va fi transformat fix intr-un motor universal,sau n-am inteles eu bine?...Am spus ca in principiu, da. La generatoarele sincrone, care furnizeaza energie in sistemul national, rotorul (in acest caz inductorul) are polii profilati geometric dupa o anumita forma. Curentul continuu, care excita bobinajele inductorului prin comutare ar da in mod normal niste impulsuri de tensiune cu fronturile drepte. Datorita acestor profile geometrice de corectie, fronturile se rotunjesc la forma unei sinusoide. Deci concluzia ar fi ca orice generator de curent continuu, la polii carora s-ar realiza acele profile geometrice, ar produce curent alternativ. In ziua de astazi, asa dupa cum arata cineva mai sus, au inceput sa fie din ce in ce mai utilizate masinile sincrone fara perii, unde forma sinusoidala este conferita prin regimul de comutatie static. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum