Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Amplificator SE pentoda/trioda


blue

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 105
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • blue

    21

  • Kosmin

    16

  • zbodeoc

    15

  • hpavictor

    9

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Don Gabriele, cred ca nu m-ati inteles...e vorba de muzica simfonica, de exemplu la Simfonia Alpilor de Richard Strauss sau la simfoniile de Mahler daca setam nivelul de varf la 1W - chiar la 3W, sunt pasaje intregi la care nu vom mai auzi nimic...nu se compara nivelul de dinamica al unei orchestre simfonice cu nici un alt gen de muzica, nici macar rock progresiv...sau mai stiu eu ce ciudatenii electronice.

Nu e vorba de putere constanta 20W, ci de anumite varfuri temporare, de care e insa nevoie...pe acele varfuri insa sunt si multe instrumente, deci nevoia de distorsiuni reduse e foarte mare...daca vrem sa le mai auzim pe toate.

...asta dincolo de spiritul de gluma pe care evident l-am sesizat

:)

EDIT: sau vom auzi, dar va trebui sa impuscam toti cainii, vrabiile din vecini, sa oprim circulatia pe strazile invecinate, sa scoatem din priza frigiderul din hol etc...

Link spre comentariu

Don Gabriele, cred ca nu m-ati inteles...e vorba de muzica simfonica, de exemplu la Simfonia Alpilor de Richard Strauss sau la simfoniile de Mahler daca setam nivelul de varf la 1W - chiar la 3W, sunt pasaje intregi la care nu vom mai auzi nimic...nu se compara nivelul de dinamica al unei orchestre simfonice cu nici un alt gen de muzica, nici macar rock progresiv...sau mai stiu eu ce ciudatenii electronice.

Nu e vorba de putere constanta 20W, ci de anumite varfuri temporare, de care e insa nevoie...pe acele varfuri insa sunt si multe instrumente, deci nevoia de distorsiuni reduse e foarte mare...daca vrem sa le mai auzim pe toate.

...asta dincolo de spiritul de gluma pe care evident l-am sesizat

:)

EDIT: sau vom auzi, dar va trebui sa impuscam toti cainii, vrabiile din vecini, sa oprim circulatia pe strazile invecinate, sa scoatem din priza frigiderul din hol etc...

E nevoie de o camera tratata fonic nimic mai mult ....nu poti sa asculti muzica in camera cu frigiderul ,mixer,aragaz...nevasta , caini, pisici si alte rozatoare/insecte(mai mult sau mai putin la vedere) :rade:
Link spre comentariu

Cu un oarecare compromis se poate merge la Z=3,8K pt trioda si pentoda, pt aceasta din urma se poate mari Ug2 la 270v si astfel se ajunge la 7w/trioda si 14w/pentoda cu distorsiuni usor marite fata de situatia de Z=4K cu 6w/trioda si 12w/pentodaPentru Ua=440v, Io=95mA ,Ug2=270v Z=3,6K am obtinut 17w, situatie in care chiar cu o marire usoara a distorsiunilor tubul s-ar preta deja la un amplificator pt instrumente, de acea ma gindesc ca aceasta informatie poate fi utila lui Viobio si Gabriele mai ales ca limitarea se face destul de simetric lucru nu tocmai usor pt un SE clasa A...@carageae, si eu interpretez cam la fel evolutia distorsiunilor in cele doua cazuri trioda/pentoda totusi sunetul de trioda i-mi place mai mult, poate ca se potriveste mai bine cu genul de muzica pe care o ascult iar chestia cu redarea dinamica a muzicii simfonice depinde de sursa, cel putin pe vynil doar CBS a rezolvat oarecum cei 120dB teoretici a acestui gen de muzica

Link spre comentariu

120 dB e deja enorm, chiar si pentru 90 dB e necesara o putere mai mare...din pacate pentru ce asculta tinerii de acum e cam suficient 50...

Link spre comentariu
Vizitator viobio

" situatie in care chiar cu o marire usoara a distorsiunilor tubul s-ar preta deja la un amplificator pt instrumente, de acea ma gindesc ca aceasta informatie poate fi utila lui Viobio si Gabriele mai ales ca limitarea se face destul de simetric lucru nu tocmai usor pt un SE clasa A..."

Vara trecuta am facut si eu ceva experimente cu GU50,lampa e buna pentru sunete mai "distorsionate" pe clean nu are "dulceata" cautata de cei care interpreteaza genuri mai calme,gen blues.

Problema nu este tubul folosit ca finala,problema sunt oamenii care au in cap decit urmatoarele tuburi,ecc81/82/83,12ax7,12at7,12au7,ef86,el84,el34,toata seria kt,deci tuburi de care au auzit sau citit,multi se feresc si de cele rusesti din seria 6h sau 6p,cu toate ca se obtin rezultate extraordinare cu rusoaicele.

Daca un chitarist aude ca are finale GU50 fuge ca dracu de tamiie.

Anul trecut am avut comanda pt un amp de chitara ,clientul dorea o distorsiune rea,am folosit ca prima lampa ,pe canalul de highgain, un tub EF806S in loc de EF86,cind a venit sa ridice ampul a fost multumit de tot,obtinusem ce dorea,dar....a intrebat "ce fel de ef86 este acela?? eu stiam ca tubul este mai mic in inaltime" raspunsul meu a fost urmatorul"este un model mai special" ,eu stersesem marcajul de pe tub,nu am intrat in detalii tehnice,oricum nu cred ca pricepea ca EF806S este cu mult peste EF86.

Deci ..am mintit un pic,omul a mai cumparat un set de tuburi sa aiba de rezerva,in plus intelegerea este sa fac numai eu service in cazul unui defect.Ampul are foarte multe cintari la activ si functioneaza perfect.

Cu finalele este mai greu,merita incercat ceva de instrument DAR doar pt cei care sunt deschisi la nou,firma DAR AMPLIFICATION http://daramps.com/ are ampuri cu 6C33C ca finale!!

Acum eu ma zbat sa-i conving pe unii sa le construiesc ampuri de 100w cu 2XKT120 http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren ... ungSol.pdf ,unii sunt reticenti pt ca nu au auzit de aceasta tetroda,in plus mai tine si de gustul omului sau de pasarelele in cap.

Link spre comentariu

Tot ce spui tu Vio mai sus e adevarat, e diferenta dintre un chitarist si un electronist.Din punctul meu de vedere un chitarist nu ar trebui sa-si faca probleme ce are "sub capota" daca ii place cum se aude si "ii gadila urechile" fix cum voia el. Atata timp cat e bun meserias intr-ale cantatului si se subintelege ca scoate ceva banuti din asta, isi poate lua 1 set de tuburi de rezerva pt cantari iar daca apar probleme mai mari vine cu el la service si se rezolva. La noi s-a incetatenit ideea ca trebuie sa stim sa reparam aproape tot ce ne pica in mana, de exemplu masinile noi merg la service direct ca nu se mai poate umbla la motor asa simplu. Asa e si aici.Revenind ontopic, zbodeoc ziceai tu ceva cu 2 pagini in urma:

Pasul urmator este ponderea armonicelor impare, aici e miza.

Ai vreo propunere ?
Link spre comentariu

Ai vreo propunere ?

Nu neaparat o propunere cit constatarea ca cele citeva decade (bune) de incercari si auditii in domeniul HI-FI au evidentiat faptul ca armonicele pare sint placute auzului si cele impare neplacute. Nu tot ce circula pe www e gresit si ar fi o prostie sa ne lansam noi acuma in auditii interminabile si fine tuning de THD global cind altii (numerosi) au facut asta si spun ca trebuie privit cu circumspectie THD-ul luat ca valoare absoluta.Eu unul am posibilitatea sa evidentiez natura armonicelor dar n-am ajuns cu montajele practice pina acolo. De aceea am spus ca voi reveni cu niste masuratori reale, anul asta, probabil.
Link spre comentariu

Ponderea armonicelor 2 sau 3 au generat multe polemici la fel sunetul pentoda vs trioda dar trebuie observat ca pt aceiasi putere debitata si aceiasi impendanta a transformatorului configuratia trioda are THD-ul scazut cu 50% sau mai bine, logic si ponderea armonicei 3 mai mica decit a pentodei ori acest lucru induce ideea superioritatii triodei chiar daca pt a avea putere de iesire se pierd watt din alimentare ,deci...A nu se uita observatia foarte importanta a d-lui Mateescu legate de ansamblul amplificator-sistem acustic acolo unde cuplajul celor doua marimi genereaza multe probleme, dar pt acest aspect este nevoie da alt topic s.a.m.d.

Link spre comentariu

Aici e o chichita de metodologie Blue, nu spun neaparat ca-i bine sau rau. Eu n-o sa compar THD la aceeasi putere si aceeasi impedanta in cazul unui tub configurat in trioda sau pentoda sau daca o s-o fac am sa introduc si ultraliniarul in comparatie ☺... de altfel eu n-am probleme de superioritate a unei configuratii in dauna alteia, nu exista asta, exista niste potriveli, specificitati, atit.La aceeasi putere o configuratie de pentoda poate sa sune mai bine decit o configuratie de trioda avind THD mai mic cu 50%.

Link spre comentariu

Aceasta este schema finala si se vede ca pe calea de semnal se intervine doar in catodul lui EF80, acesta pt reglarea amplificarii in c.a. astfel incit semnalul de intrare sa fie acelasi pt trioda/pentoda iar per ansamblu THD au scazut in medie cu aprox 20%

post-9277-13982947058_thumb.jpg

Link spre comentariu

Comutarea este ingenioasa si corecta; e nevoie de minim trei perechi de contacte pentru asta; daca se comuta si ultraliniar 3x3 pentru mono, 3x6 stereo. De fapt eu n-as exclude ultraliniarul, cred ca s-ar obtine vreo 10W cu distorsiunile de trioda (sau mai jos), bineinteles daca transformatorul ar mai avea ceva infasurari aditionale... ☺

Link spre comentariu

Comutarea este ingenioasa si corecta; e nevoie de minim trei perechi de contacte pentru asta; daca se comuta si ultraliniar 3x3 pentru mono, 3x6 stereo. De fapt eu n-as exclude ultraliniarul, cred ca s-ar obtine vreo 10W cu distorsiunile de trioda (sau mai jos)

Teoretic se poate adopta si UL dar din cauza infasurarii separate, proiectarea si constructia OT devine complicata, depinde mult de geometria miezuluiComutarea o voi face cu un releu ce are mai multe contacte, nu sint curenti mari asa ca trecerea de la trioda/pentoda se face lejer
Link spre comentariu

Aceasta este schema finala si se vede ca pe calea de semnal se intervine doar in catodul lui EF80, acesta pt reglarea amplificarii in c.a. astfel incit semnalul de intrare sa fie acelasi pt trioda/pentoda iar per ansamblu THD au scazut in medie cu aprox 20%

In speranta ca nu va suparati,pentru drepturile de autor,o sa postez si eu aici rezultatele schemei practice realizata de dv. din simulari,asta pentru a avea un "caiet service " complet pentru acest tip de montaj. Parerea mea este ca ar trebui sa avem un OT(Ra=*Kt) pentru modul trioda si un OT=*Kp) pentru modul pentoda,realizare acestui compromis nu va pune in evidenta calitatile tubului in cele doua moduri de utilizare,am spus,parerea mea. Cand starpati rezistenta serie din catodul lui EF80,se stica si semnalul de atac pentru G1 GU50,deci vor creste si distorsiunile.Cred ca mai inspirat ar fi foat modificarea amplificarii la primul etaj cel cu ECC82,oricum familia de caracteristici pentru modul triooda este total diferita fata de familia de caracteristici in modul pentoda. Cred ca cine va dori trioda va construi montajul ca trioda si pentru pentoda ca pentoda cu tot ceea ce implica asta; OT,semnal de atac,tensiuni de bias si anodice.Cred ca in modul trioda,cu un PSF "asezat" cum trebuie si cu un semnal de atac corespunzator dar si un OT pentru trioda,se pot obtine performante mult mai bune,eu mizez pe o putere in trioda de 10W. Cum ati spus si dv. mai sus; GU50 stie multe,dar trebuie lucrat bine cu ea.
Link spre comentariu

....si analiza Fourier (distorsiuni) pentru modul triodaOricum,saracia in armonici este clara; la pentoda peste 8khz se cam termina,iar la trioda la 7Khz...priviti in poza FFT pentru vestita 300B,folosind acelasi aparat matematic de simulare (!!!)Asa poate gasim o parte din raspunsul la intrebarea:" de ce suna asa de bine 300B !?"P.S tot pentru comparatie si e bine sa avem aceste referinte,vedeti si FFT pentru OT100 si pentru 2A3.tuburile proiectate pentru audio sunt pentru audio.Acestea nu sunt amanunte,sunt lucruri principale de care trebuie sa tinem seama cand dorim sa construim un amplificator foarte bun.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări