Vizitator smilex Postat Iulie 30, 2012 Partajează Postat Iulie 30, 2012 Cel mai greu regim pentru tranzistor se va obtine la turatie maxima cu motorul blocat. Deci da, in functie de curentul maxim atins, tranzistorul se poate dimensiona dublu.Pentru dioda regimul termic maxim trebuie testat la diferite turatii (umpleri), blocat sau franat. Link spre comentariu
FlorinHiT Postat Iulie 30, 2012 Autor Partajează Postat Iulie 30, 2012 Am o nelamurire.Daca motorul este (conform specificatiilor) de DC 3-9V, cu o putere de 20-45W, cum se face ca la 6V consuma doar 1.5A. Ce consum este asta, in gol sau in sarcina? Pt dimensionarea corecta a Tz regulator, ar trebui de masurat consumul cu rotorul blocat (sper ca nu spun o prostie). Pe de alta parte, folosirea unui motor de 120000rpm pt a-l tine in mod constant la 2000-3000rpm, mi se pare nejustificat. Cu un motor cu turatia nom de 3000rpm s-ar putea obtine si un reglaj mai bun al vitezei si totodata si pornirea lui (pe viteza mai mica) va fi mai buna. Este doar o parere personala.Consumul de 1.5A la 6V este in gol.Referitor la motor nu pot spune decat ca asta am avut/gasit .Din ce vazusem eu erau motoare si la 16.000/27.000rpm si am considerat ca asta e cea mai buna solutie.Acum cand am observat ca nu iese totul cum trebuie ,nu am cum sa mai dau inapoi, ptr ca ar trebuii sa inlocuiesc cam tot.Fiind vorba de o barcuta de pescuit o sa incerc sa ma multumesc cu turatiile cu care cu siguranta se amorseaza si motoarele ,si sa folosesc elice mai mici .Intrebare : Schimband C4 din schema pana la 1nF ,am reusit sa amorsez motoarele pe o turatie mai mica decat cu 100nF ,plus ca am reusit sa scap de un tiut din motoare cand acestea aveau turatie mica.....deci pot sa ma duc cu C4 mai jos de 1nF ?Multumesc. Link spre comentariu
FlorinHiT Postat Iulie 30, 2012 Autor Partajează Postat Iulie 30, 2012 cu o astfel de schema nu o sa ai putere la turatii mici,trebuie tot timpul sa ajustezi tensiunea pe motor in functie de sarcina.este doar un variator de turatie.tie ti-ar folosi o schema care sa si stabilizeze turatia in functie de cupluDaca scria titlu la schema "variator" ,nu o bagam in seama tarziu am observat,adica dupa ce am realizat montajul, ca lipseste si ceva care sa stabilizeze turatia. Link spre comentariu
Vizitator smilex Postat Iulie 30, 2012 Partajează Postat Iulie 30, 2012 Ar fi bine sa nu cobori sub 1n, dar daca ai motive, incearca. Ma repet, cu MOS, nu cu darlington. Link spre comentariu
FlorinHiT Postat Iulie 30, 2012 Autor Partajează Postat Iulie 30, 2012 Ar fi bine sa nu cobori sub 1n, dar daca ai motive, incearca. Ma repet, cu MOS, nu cu darlington.Zimi te rog un mosfet care s-ar potrivii cu schema mea (parca erau prin surse niste mosfet-uri )Multumesc. Link spre comentariu
radusa Postat Iulie 30, 2012 Partajează Postat Iulie 30, 2012 Schema in discutie este un oscilator astabil cu factor de umplere reglabil.Scazand valoarea lui C4 nu facem decat sa schimbam frecventa de oscilatie. Dar solutia s-ar putea sa fie alta.Frecventa e bine sa fie destul de joasa, unii spun pe la 100-200Hz, sa fie fixa si sa variem doar durata de umplere. Problema cu nepornirea motorului cu potentiometrul dat pt turatie mica, poate veni si de la faptul ca cele doua cai, de incarcare si de descarcare ale lui C4 nu sunt separate complet. Incearca sa pui o dioda 1N4148 in serie pe linia P1-R2 cu catodul spre R1. In felul asta se separa complet cele doua cai, calea de incarcare ramanand exclusiv R1-D1 si nemaifiind influentata de reglajul de viteza. Descarcarea se va face prin P1-dioda noua-R2. Cu dioda pusa, joaca-te cu C4, in asa fel incat impulsul de pornire (adica timpul de incarcare) sa fie suficient de lung pt pornirea sigura a motorului. Oricum acest montaj nu ofera si stabilizarea turatiei in functie de sarcina, asa cum s-a spus de altfel si mai devreme.SuccesPS m-am uitat inca odata pe schema si de fapt, asa cum este data, este un oscilator astabil cu lungimea impulsului fixa, data de C4 si pauza reglabila. In felul asta obtinem timpul de descarcare mai lung sau mai scurt. Pt controlul unui motor este solutia mai buna (decat frecventa fixa cu factor de umplere variabil), deoarece ii asiguram motorului un impuls (de pornire) de lungime fixa, in asa fel incat el sa poata porni in orice situatie. Link spre comentariu
FlorinHiT Postat Iulie 30, 2012 Autor Partajează Postat Iulie 30, 2012 Am incercat sa inseriez o dioda dar nu vad absolut nici o schimbare .M-am jucat si cu C4 si am dat peste aceasi problema respectiv cu cat scad valoarea ,porneste motorul la turatie mai mica si scap de un tiuit din motor.Astfel ca la 1nF numai am nici un tiuit.Mentionez ca acest tiuit apare la turatii mici sau atunci cand nu poate sa invarta motorul.Multumesc. Link spre comentariu
FlorinHiT Postat Iulie 30, 2012 Autor Partajează Postat Iulie 30, 2012 Am inlocuit D2 cu 1N4007 ,din greseala, si montajul se comporta mai bine ,adica pleaca si de pe o turatie mai mica. Link spre comentariu
puriu Postat Iulie 30, 2012 Partajează Postat Iulie 30, 2012 Cuplul la pornire sau in sarcina este dat de curent, iar turatia in gol de tensiune. Prin regaj PWM se reduce si tensiunea medie si curentul mediu. Pentru a reduce tensiunea fara a reduce curentul trebuie un convertor cc-cc cu inductanta, dioda Schottky si electrolitici (ca la sursele de 5 V si 3,3 V din calculatoare). Nu este simplu. Link spre comentariu
Vizitator smilex Postat Iulie 30, 2012 Partajează Postat Iulie 30, 2012 un mosfet care s-ar potriviiTi-am dat un exemplu: IRF540. Link spre comentariu
radusa Postat Iulie 31, 2012 Partajează Postat Iulie 31, 2012 Nu ar trebui sa fie nici o diferenta intre diodele 1N4007 si 1N4148 in pozitia respectiva.Trebuie sa fi fost altceva, ori dioda care a fost inainte era defecta, ori era montata gresit, ori nu stiu ce sa zic.Chiar sunt curios de ce nu mergea in parametri normali inainte. Link spre comentariu
Vizitator tyc Postat Iulie 31, 2012 Partajează Postat Iulie 31, 2012 Poti sa cobori si sub 1n dar daca aceasta valoare te multumeste e ok .Tiuitul respectiv e o subarmonica combinatia 555+sarcina inductiva variabila genereaza asta . Adauga un condensator intre pinul 3 si masa ,de valoare 1n.Din C4 variezi frecventa ,tiuitul ramane dar nu mai este in domeniul audio . Pt verificare adu un catel langa montaj si porneste-l in modul 'zgomotos' .@smilex555 nu stie sa comande corect un MOS , pt asta se foloseste un totem pole . Varianta MOS a lui 555 (IBAZ7555) cred ca poate comanda corect MOS-ul .540 e destul de bun pt aceasta aplicatie ,unul cu Rds nu e mai potrivit (gen IRL 2203) ? Link spre comentariu
Vizitator smilex Postat Iulie 31, 2012 Partajează Postat Iulie 31, 2012 555 are iesire in contratimp, destul de sanatoasa. 0,5A daca bine-mi amintesc. Totusi, capacitatea de intrare a MOS (se poate orice cu Rds mai mic) ar fi bine sa nu fie peste 1,5n pentru a putea fi comandat de 555. Daca e mai mare sau frecventa la care s-a ajuns e mare (nu cred), ar necesita driver. Link spre comentariu
EFTIMIE Postat Iulie 31, 2012 Partajează Postat Iulie 31, 2012 Parerea mea este sa faci schema care ti-a propus-o @smilex in topicul lui @pisica matache care asigura un cuplu constant pe toata excursia.Noi am folosit schema pt reglajul turatiei la freze PROXXON si merge ireprosabil. Link spre comentariu
Vizitator pisica matache Postat Iulie 31, 2012 Partajează Postat Iulie 31, 2012 Chiar si fara reactia necesara pentru mentinerea unui cuplu constant,unde schema e ceva mai complexa,un regulator cu UC3843,e net mai bun decat varianta cu 555.Si asta fie si dintr-un singur motiv;curentul de iesire suportat de 3843,e 1A,cel suportat de 555,de 0,2A.Altfel spus,la aceeasi frecventa,3843 poate comanda corect cinci mosfeturi,pe cand 555,doar unul.Degeaba punem n mosfeturi la iesirea 555,asta nu face decat sa strice si mai mult forma semnalului de comanda,datorita capacitatii suplimentare ce trebuie incarcata/descarcata. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum