Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Regulator motorase


FlorinHiT

Postări Recomandate

Am realizat schema din link-ul urmator : http://electrodb.ro/atelier/controller/ ... -continuu/ ,cate una ptr fiecare motoras .motoarele au urmatoarele specificatii : DC 3 - 9V /20-45W/ 12000rpm max .

Motorasele le-am alimentat la o baterie de 6V/12A si consuma 1.5A/motor.

Apreciez ca la 6V am aproximativ 9.000rpm si as avea nevoie ca montajul sa-mi reduca undeva la 3000rpm chiar la un 2000rpm .Problema e ca incercand sa reduc din turatii cat mai jos ,la plecare motoarele nu au putere sa plece.Pur si simplu incearca sa le invarta si se aude un tiuit din motor.

Mentionez ca plecand de la turatie maxima catre minim ,pot ajunge la o turatie foarte mica,abia daca se invarte motorul ,dar daca ii iau alimentare si o pun la loc ,numai pleaca nici cu semireglabilul la 40-45% .

Momentan cu acest montaj, am redus cu ~30% turatiile, fata de turatiile cu motorul direct de la bateria de 6V si observ ca motoarele pleaca la "prima cheie" ,si mi-ar mai trebuii inca 15-20% turatii mai mici ,dar motoarele sa porneasca la prima cheie :)

 

P.S. - fata de schema initiala am pus TIP 122 (amperaj mai mic) in loc de TIP142 (ptr ca nu l-am gasit in magazin) .

 

Multumesc.

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 35
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • FlorinHiT

    13

  • radusa

    4

  • asyx

    1

  • puriu

    1

Top autori în acest subiect

Da ma intereseaza mai mult randamentul decat viteza .Am facut o modificare la schema initiala si anume am schimbat C4 la 10nF si am reusit sa reduc din turatii asa incat sa plece si motorul la "prima cheie" .As mai reduce C4 ,dar nu stiu cum se comporta circuitul incoantinuare .

Link spre comentariu

Da ma intereseaza mai mult randamentul decat viteza .Am facut o modificare la schema initiala si anume am schimbat C4 la 10nF si am reusit sa reduc din turatii asa incat sa plece si motorul la "prima cheie" .As mai reduce C4 ,dar nu stiu cum se comporta circuitul incoantinuare .

Rectific ,am ajuns cu C4 la 1nF .La 10nF motorasele scoteau un tiuit la turatie mica.
Link spre comentariu
Vizitator smilex

nu stiu cum se comporta

Intuiesc ca e o intrebare la mijloc. Circuitul se va comporta ok, dar creste frecventa. E necesar a inlocui D3 cu una mai rapida, poate chiar pe un mic radiator, preferabil in capsula TO220 (depinde de regimul termic constatat).Link-ul pe care l-am postat mai sus ofera randament bun, dar mareste tensiunea pe motor la cresterea cuplului mecanic. Adica porneste cam in orice conditii. Dar poti sa mergi si pe varianta ta daca te satisface, insa o poti imbunatati daca in locul bipolarului folosesti un MOS (ex: IRF540), in care caz rezistorul de 1k din baza se transforma in 22 ohmi in poarta MOS. Cu MOS randamentul creste simtitor.
Link spre comentariu

nu stiu cum se comporta

Intuiesc ca e o intrebare la mijloc. Circuitul se va comporta ok, dar creste frecventa. E necesar a inlocui D3 cu una mai rapida, poate chiar pe un mic radiator, preferabil in capsula TO220 (depinde de regimul termic constatat).Link-ul pe care l-am postat mai sus ofera randament bun, dar mareste tensiunea pe motor la cresterea cuplului mecanic. Adica porneste cam in orice conditii. Dar poti sa mergi si pe varianta ta daca te satisface, insa o poti imbunatati daca in locul bipolarului folosesti un MOS (ex: IRF540), in care caz rezistorul de 1k din baza se transforma in 22 ohmi in poarta MOS. Cu MOS randamentul creste simtitor.
As vrea sa ma limitez la ce am realizat pana acum.Referitor la D3 , am tinut motorul pornit timp de 2 minute si nu frige, se incalzeste un pic .Am constatat ca reducand C4 pana la 1nF ,am scapat de un tiuitul din motoare.La turatie mica motoarele scoteau un tiuit.Mai ales atunci cand nu putea sa le invarta ,tiuitul era mai mare.Cu C4 la 1nF numai tiuie nimic.
Link spre comentariu
Vizitator smilex

Regimul termic cel mai defavorabil ai sa-l obtii la diferite turatii, daca tii motorul cu mana incercand sa-l franezi. Numai astfel poti realiza daca D3 necesita schimbata si cu ce.

Link spre comentariu

Corect ,o sa tin cont de cea ce zici tu si o sa le schimb.Intradevar diodele nu se incing cand motorul se invarte in gol ,dar nici nu iese fum din ele daca incerc sa franez motorul .Stiu ca am vazut foarte frecvent diode la vreo 3A in sursele de pc,undeva intre primar si secundar.....din cate imi aduc ainte in mare parte erau niste SB340 ,UF304 ,FR302.O sa vad care e mai potrivita si o sa le inlocuiesc.Sper sa fi facut alegere potrivita :)

Link spre comentariu

Daca ai o sursa pc la indemana, scoate o dioda de pe radiator si foloseste-o pe aia.

Am gasit D13009K pe primar.Sa inteleg ca folosesc doar colectorul si emitorul ?Multumesc.
Link spre comentariu

cu o astfel de schema nu o sa ai putere la turatii mici,trebuie tot timpul sa ajustezi tensiunea pe motor in functie de sarcina.este doar un variator de turatie.tie ti-ar folosi o schema care sa si stabilizeze turatia in functie de cuplu

Link spre comentariu
Vizitator smilex

Daca nu-ti pare o risipa, pune-o pe aceea. Anozii sunt spre capete, ii poti lega impreuna. Catodul comun e la mijloc si pe tabla radiatorului. Franeaza motorul si vezi regimul termic, poate nu trebuie radiator. Foloseste MOS (cu 22 ohmi).

Link spre comentariu

Am o nelamurire.Daca motorul este (conform specificatiilor) de DC 3-9V, cu o putere de 20-45W, cum se face ca la 6V consuma doar 1.5A. Ce consum este asta, in gol sau in sarcina? Pt dimensionarea corecta a Tz regulator, ar trebui de masurat consumul cu rotorul blocat (sper ca nu spun o prostie). Pe de alta parte, folosirea unui motor de 120000rpm pt a-l tine in mod constant la 2000-3000rpm, mi se pare nejustificat. Cu un motor cu turatia nom de 3000rpm s-ar putea obtine si un reglaj mai bun al vitezei si totodata si pornirea lui (pe viteza mai mica) va fi mai buna. Este doar o parere personala.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări