FlorinHiT Postat Iulie 28, 2012 Partajează Postat Iulie 28, 2012 Am realizat schema din link-ul urmator : http://electrodb.ro/atelier/controller/ ... -continuu/ ,cate una ptr fiecare motoras .motoarele au urmatoarele specificatii : DC 3 - 9V /20-45W/ 12000rpm max . Motorasele le-am alimentat la o baterie de 6V/12A si consuma 1.5A/motor. Apreciez ca la 6V am aproximativ 9.000rpm si as avea nevoie ca montajul sa-mi reduca undeva la 3000rpm chiar la un 2000rpm .Problema e ca incercand sa reduc din turatii cat mai jos ,la plecare motoarele nu au putere sa plece.Pur si simplu incearca sa le invarta si se aude un tiuit din motor. Mentionez ca plecand de la turatie maxima catre minim ,pot ajunge la o turatie foarte mica,abia daca se invarte motorul ,dar daca ii iau alimentare si o pun la loc ,numai pleaca nici cu semireglabilul la 40-45% . Momentan cu acest montaj, am redus cu ~30% turatiile, fata de turatiile cu motorul direct de la bateria de 6V si observ ca motoarele pleaca la "prima cheie" ,si mi-ar mai trebuii inca 15-20% turatii mai mici ,dar motoarele sa porneasca la prima cheie P.S. - fata de schema initiala am pus TIP 122 (amperaj mai mic) in loc de TIP142 (ptr ca nu l-am gasit in magazin) . Multumesc. Link spre comentariu
Vizitator smilex Postat Iulie 28, 2012 Partajează Postat Iulie 28, 2012 Te intereseaza randamentul? viewtopic.php?f=41&t=22520&start=150#p1042610 S-ar putea sa necesite adaptariVarianta mai simpla se poate cu randament mai slab. Link spre comentariu
FlorinHiT Postat Iulie 29, 2012 Autor Partajează Postat Iulie 29, 2012 Da ma intereseaza mai mult randamentul decat viteza .Am facut o modificare la schema initiala si anume am schimbat C4 la 10nF si am reusit sa reduc din turatii asa incat sa plece si motorul la "prima cheie" .As mai reduce C4 ,dar nu stiu cum se comporta circuitul incoantinuare . Link spre comentariu
FlorinHiT Postat Iulie 29, 2012 Autor Partajează Postat Iulie 29, 2012 Da ma intereseaza mai mult randamentul decat viteza .Am facut o modificare la schema initiala si anume am schimbat C4 la 10nF si am reusit sa reduc din turatii asa incat sa plece si motorul la "prima cheie" .As mai reduce C4 ,dar nu stiu cum se comporta circuitul incoantinuare .Rectific ,am ajuns cu C4 la 1nF .La 10nF motorasele scoteau un tiuit la turatie mica. Link spre comentariu
Vizitator smilex Postat Iulie 29, 2012 Partajează Postat Iulie 29, 2012 nu stiu cum se comporta Intuiesc ca e o intrebare la mijloc. Circuitul se va comporta ok, dar creste frecventa. E necesar a inlocui D3 cu una mai rapida, poate chiar pe un mic radiator, preferabil in capsula TO220 (depinde de regimul termic constatat).Link-ul pe care l-am postat mai sus ofera randament bun, dar mareste tensiunea pe motor la cresterea cuplului mecanic. Adica porneste cam in orice conditii. Dar poti sa mergi si pe varianta ta daca te satisface, insa o poti imbunatati daca in locul bipolarului folosesti un MOS (ex: IRF540), in care caz rezistorul de 1k din baza se transforma in 22 ohmi in poarta MOS. Cu MOS randamentul creste simtitor. Link spre comentariu
FlorinHiT Postat Iulie 29, 2012 Autor Partajează Postat Iulie 29, 2012 nu stiu cum se comporta Intuiesc ca e o intrebare la mijloc. Circuitul se va comporta ok, dar creste frecventa. E necesar a inlocui D3 cu una mai rapida, poate chiar pe un mic radiator, preferabil in capsula TO220 (depinde de regimul termic constatat).Link-ul pe care l-am postat mai sus ofera randament bun, dar mareste tensiunea pe motor la cresterea cuplului mecanic. Adica porneste cam in orice conditii. Dar poti sa mergi si pe varianta ta daca te satisface, insa o poti imbunatati daca in locul bipolarului folosesti un MOS (ex: IRF540), in care caz rezistorul de 1k din baza se transforma in 22 ohmi in poarta MOS. Cu MOS randamentul creste simtitor.As vrea sa ma limitez la ce am realizat pana acum.Referitor la D3 , am tinut motorul pornit timp de 2 minute si nu frige, se incalzeste un pic .Am constatat ca reducand C4 pana la 1nF ,am scapat de un tiuitul din motoare.La turatie mica motoarele scoteau un tiuit.Mai ales atunci cand nu putea sa le invarta ,tiuitul era mai mare.Cu C4 la 1nF numai tiuie nimic. Link spre comentariu
Vizitator smilex Postat Iulie 29, 2012 Partajează Postat Iulie 29, 2012 Regimul termic cel mai defavorabil ai sa-l obtii la diferite turatii, daca tii motorul cu mana incercand sa-l franezi. Numai astfel poti realiza daca D3 necesita schimbata si cu ce. Link spre comentariu
FlorinHiT Postat Iulie 29, 2012 Autor Partajează Postat Iulie 29, 2012 Corect ,o sa tin cont de cea ce zici tu si o sa le schimb.Intradevar diodele nu se incing cand motorul se invarte in gol ,dar nici nu iese fum din ele daca incerc sa franez motorul .Stiu ca am vazut foarte frecvent diode la vreo 3A in sursele de pc,undeva intre primar si secundar.....din cate imi aduc ainte in mare parte erau niste SB340 ,UF304 ,FR302.O sa vad care e mai potrivita si o sa le inlocuiesc.Sper sa fi facut alegere potrivita Link spre comentariu
Vizitator smilex Postat Iulie 29, 2012 Partajează Postat Iulie 29, 2012 Daca ai o sursa pc la indemana, scoate o dioda de pe radiator si foloseste-o pe aia. Link spre comentariu
FlorinHiT Postat Iulie 29, 2012 Autor Partajează Postat Iulie 29, 2012 Daca ai o sursa pc la indemana, scoate o dioda de pe radiator si foloseste-o pe aia.Am gasit D13009K pe primar.Sa inteleg ca folosesc doar colectorul si emitorul ?Multumesc. Link spre comentariu
asyx Postat Iulie 29, 2012 Partajează Postat Iulie 29, 2012 cu o astfel de schema nu o sa ai putere la turatii mici,trebuie tot timpul sa ajustezi tensiunea pe motor in functie de sarcina.este doar un variator de turatie.tie ti-ar folosi o schema care sa si stabilizeze turatia in functie de cuplu Link spre comentariu
Vizitator smilex Postat Iulie 29, 2012 Partajează Postat Iulie 29, 2012 13009 e tranzistor. Cauta pe celalalt radiator o dioda dubla. Link spre comentariu
FlorinHiT Postat Iulie 29, 2012 Autor Partajează Postat Iulie 29, 2012 13009 e tranzistor. Cauta pe celalalt radiator o dioda dubla.Am gasit 2 buc F12C20C Link spre comentariu
Vizitator smilex Postat Iulie 29, 2012 Partajează Postat Iulie 29, 2012 Daca nu-ti pare o risipa, pune-o pe aceea. Anozii sunt spre capete, ii poti lega impreuna. Catodul comun e la mijloc si pe tabla radiatorului. Franeaza motorul si vezi regimul termic, poate nu trebuie radiator. Foloseste MOS (cu 22 ohmi). Link spre comentariu
radusa Postat Iulie 30, 2012 Partajează Postat Iulie 30, 2012 Am o nelamurire.Daca motorul este (conform specificatiilor) de DC 3-9V, cu o putere de 20-45W, cum se face ca la 6V consuma doar 1.5A. Ce consum este asta, in gol sau in sarcina? Pt dimensionarea corecta a Tz regulator, ar trebui de masurat consumul cu rotorul blocat (sper ca nu spun o prostie). Pe de alta parte, folosirea unui motor de 120000rpm pt a-l tine in mod constant la 2000-3000rpm, mi se pare nejustificat. Cu un motor cu turatia nom de 3000rpm s-ar putea obtine si un reglaj mai bun al vitezei si totodata si pornirea lui (pe viteza mai mica) va fi mai buna. Este doar o parere personala. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum