adigh Postat Iulie 21, 2012 Partajează Postat Iulie 21, 2012 Damping factorul e unul dintre parametrii unui amplificator ce caracterizeaza functionarea amplificatorului. E definit ca impedanta sarcinii supra impedanta interna a amplificatorului. http://en.wikipedia.org/wiki/Damping_factor In general se considera ca un amplificator e cu atit mai bun cu cit are un DF mai mare, adica rezistenta interna e mai mica. Eu nu cred ca asta e universal valabil si va invit sa discutam despre acest lucru aici. D.p.d.v al randamentului e mai bine ca amplificatorul sa aibe o rezistenta interna cit mai mica si astfel sa se piarda pe rezistenta interna cit mai putina putere utila, adica audio. Daca nu facem mare caz de puterea pierduta si deci de randament, in limite rezonabile, atunci discutia ar trebui sa se axeze pe cit si cum anfluenteaza DF sunetul difuzorului. Din moment ce d.p.d.v. teoretic nu se poate face distinctie intre o sursa de tensiune reala cu o anumita rezistenta interna si o sursa de tensiune ideala inseriata cu o rezistenta externa, atunci in discutie intra si rezistenta cablurilor intre amplificator si difuzor. Atunci cind vom merge pe un amplificator de tensiune ar fi bine sa avem cabluri groase dar atunci cind avem un amplificator in curent vine automat intrebarea: cit mai conteaza rezistenta cablurilor ? Bineinteles presupunind ca nu sunt foarte lungi ca sa apara fenomene inductive, vorbim doar de componenta rezistiva a cablurilor. Un amplificator cu pentoda fara NFB ce se comporta ca un gen. de curent poate suna f. bine avind un DF foarte mic, chiar subunitar. Un amplificator cu trioda ce se comporta ca un gen. de tensiune si avind un DF mare mai ales daca are NFB poate suna deasemenea foarte bine. Vine atunci intrebarea: cit de important e DF si daca e important cit ar trebui sa fie ? Ar trebui sa depinda de difuzor ? E importanta potrivirea amplificator-difuzor ? Sunt foarte bineveniti in discutie cei care au multa experienta in lucrul cu difuzoarele. Deasemenea toti cei care au constatat anumite "lucruri" sau chiar lucruri auzite din folclorul audiofil, indiferent daca respectivii pot furniza sau nu vreo explicatie tehnica. Vom vedea impreuna, sper, cit e mit si cit e realitate. Vom vedea deasemenea cit e adevar si cit e reclama in prezentarea unor amplificatoare scumpe ce se lauda cu DF foarte mare. Deasemenea pe cei care aveti amplificatoare ce suna bine va rog sa faceti masuratori pentru a determina cu ce DF suna bine. Masuratoarea e extrem de simpla. La o putere sa zicem la jumatatea puterii maxime (nu neaparat) se masoara tensiunea pe o sarcina rezistiva iar apoi cu acelasi sinus la intrare, se masoara tensiunea in gol. In functie de cit a cazut tensiunea in sarcina putem determina rezistenta interna a amplificatorului si deci DF: Se calculeaza Isarcina=Usarcina/Rsarcina. Apoi se face diferenta dintre cele doua tensiuni Udiferenta=Ugol-Usarcina. Se imparte Udiferenta la Isarcina si se obtine Rinterna. DF=Rsarcina/Rinterna. Sunt curios de rezultatele obtinute. Daca se va masura doar un amplificator nu va fi relevant fiindca poate fi o situatie particulara la o extrema posibila dar daca se vor masura mai multe poate putem trage o concluzie mai generala. Sunt curios pina unde poate poate cobori damping factorul in special la un amp. cu pentoda fara NFB si amplificatorul sa pastreze un sunet frumos, facem abstractie de randament, pentru experiment se poate compensa din butonul de volum. Link spre comentariu
Kosmin Postat Iulie 21, 2012 Partajează Postat Iulie 21, 2012 Intreb si eu: la unul cu semiconductori se poate masura tensiunea in gol cu semnal la intrare, dar ce faci la unul cu tuburi si cu traf final "mai slab de ingeri" ? Conform wikipedia cred ca se poate lua partea reala a impedantei adica rezistenta interna a trafului de iesire si cea vazuta la bornele difuzorului/boxei(unde o mai adaugam si pe cea a cablurilor). De ex la ampliful meu PP cu EL509-02 am masurat pe secundarul trafo iesire un ~0.2ohmi (cu o punte rlc desigur). De aici se poate scoate DF-ul usor. (pentru 8R => DF=40, daca o fi bun sau prost ramane de vazut).Am scris asta ca sa nu avem posturi ulterioare cum ca diversi useri au incercat sa masoare DF lasand trafo out fara sarcina. Probabil e buna si metoda descrisa mai sus, dar a lasa un amp pe tuburi fara sarcina uneori e riscant. Link spre comentariu
adigh Postat Iulie 21, 2012 Autor Partajează Postat Iulie 21, 2012 E buna precizarea. In acest caz se poate calcula Rinterna cu doua rezistente de sarcina diferite. 8 si 16 ohm de exemplu.Cind vorbim de DF vorbim de DF al amplificatorului unde se include tot inclusiv rezistentele infasurarilor. Nu putem lua in calcul doar valoarea rezistentei secundarului si sa neglijam Rprimar sau Ri a tubului. Cu siguranta acel amplificator are un DF mult mai mic decit 40.Cum se calculeaza DF cu doua rezistente de sarcina diferite:Sa presupunem ca avem un amplificator cu Ugol si Rinterna conectat la doua sarcini diferite pe rind.1.- Cu Rs1=8ohm. Cunoastem Rs1, Usarcina1 si Isarcina1. Nu cunoastem Ugol si Rinterna.2.- Cu Rs2=16ohm. Cunoastem Rs2, Usarcina2 si Isarcina2. Nu cunoastem Ugol si Rinterna.Avem asadar un sistem de doua ecuatii cu doua necunoscute: Ugol si Rinterna. Pe noi ne intereseaza doar Rinterna pentru calculul DF.Restul e matematica simpla.Ugol=Ri*Is1+Rs1*Is1Ugol=Ri*Is2+Rs2*Is2 Link spre comentariu
VTP Postat Iulie 21, 2012 Partajează Postat Iulie 21, 2012 Cele 3 elemente ale sistemului, aflat in discutie sunt: amplificatorul, cablurile si incintele. Amplificatorul poate avea un DF mare, chiar foarte mare, asta nu inseamna ca poate controla bine orice incinta.Cablurile actuale intervin in ecuatie cand sunt produse tocmai in scopul de a manipula elementele ce influenteaza sistemul.La incinte lucrurile se complica. Valoarea DF a amplificatorului nu reflecta mare lucru in momentul in care nu se stie mare lucru despre reteaua de separare a incintei. In cele mai multe cazuri, in serie cu wooferul se afla o inductanta care are ca efect reducerea valorii reale a DF. In cel mai fericit caz, in realitate, cablurile si inductanta din reteaua de separare au o valoare de circa 0,5 ohmi. Filtrele foarte complicate, circuitele de corectie, au efecte neplacute atat in comportamentul sistemului cat si in comportamentul acustic al traductoarelor. Link spre comentariu
mișa Postat Iulie 22, 2012 Partajează Postat Iulie 22, 2012 Daca ne referim la un amplificator destinat masuratorilor, atunci DF intr-adevar trebuie sa fie cit mai mare, ideal ar fi sa fie infinit, deci amplificatorul sa fie generator de tensiune. Daca ne referim la amplificatoarele pe care ascultam muzica, e foarte posibil ca un amplificator cu un anumit DF, relativ mic, sa sune mai bine si mai placut pe boxele pe care faci auditia. Asta exact datorita faptului ca boxele reprezinta o sarcina neliniara. Oricum, e vorba de chestii de finete, pe care e posibil ca unele persoane sa nu le sesizeze datorita faptului ca nu sunt interesati de sunet sau pur si simplu urechea nu le permite (cu asta nu am vrut sa jignesc pe nimeni. Mi se pare natural si normal sa se intimple asa. Este exact ca si cum unii nu pot sa aprecieze poezia iar altora le place foarte mult) Link spre comentariu
mila Postat Iulie 22, 2012 Partajează Postat Iulie 22, 2012 Acum ca s-a deschis subiectul asta un pic audiofil intreb si eu ce este dinamica unui amplificator?Si eu fac din partea aceea de omenire cu urechi insensibile (mai ales stg ) la care se adauga si peste o juma de secol...asa ca eu nu aud diferente intre SS si tuburi. Am calculat DF prin intercalarea unei rezistente de 1Ohm suplimentar sarcinii rezistive, in cazul amplificatoarelor cu lampi.Acum nu inteleg de ce nu e difrenta de sunet fata de amplificatoarele SS care au DF de 300-500 ori mai mare decat cele pe tuburi.Ar trebui? Link spre comentariu
mișa Postat Iulie 22, 2012 Partajează Postat Iulie 22, 2012 Dupa cum am spus, e vorba de diferente de finete. Aceste diferente nu se simt daca numai pe boxe de calitate, in camera cu rezonante acustice rezonabile. De asemenea sursa de muzica si calitatea inregistrarii e determinanta.Dinamica este raportul dintre cel mai puternic sunet care poate fi reprodus si cel mai slab. Atentie! Fara a depasii nivelul de distorsiuni si zgomot precizat! (atit la nivelul maxim cit si la nivelul minim)De obicei dinamica amplificatoarelor e mult superioara dinamicii inregistrarilor asa ca conteaza mai putin.Parerea mea e ca acesta nu e un topic audiofil. Discutam un parametru care de multe ori e scos la inaintare de marketing doar pentru a mai pune in reclama un parametru "mare". Link spre comentariu
mila Postat Iulie 22, 2012 Partajează Postat Iulie 22, 2012 Deci dinamica e influentata de raportul semnal/zgomot si de puterea max. a amplificatorului la distorsiuni acceptabile.Pentru mine marketing fara baza in cazul amplificatoarelor egal cu audiofilie(sau alte idiotenii pe care firmele le baga pe gatul prostilor) Link spre comentariu
adigh Postat Iulie 22, 2012 Autor Partajează Postat Iulie 22, 2012 Si eu fac din partea aceea de omenire cu urechi insensibile ...Se spune, si e adevarat, ca vulturul vede mult mai bine decit omul dar din ceea ce vede intelege mult mai putin decit omul. E valabil si pentru auzit. In afara faptului ca daca ai auzit cindva foarte bine si acum nu mai auzi, fiind frustrant acest lucru, in rest te poti bucura de sunetul placut al tuburilor si daca auzi doar pina la 7kHz si auzi vocile frumos.Subiectul e in primul rind tehnic nu audiofil dar din moment ce DF poate influenta, vom vedea cit, calitatea sunetului atunci e in legatura si cu audiofilia."An audiophile is a person with a strong interest in high-quality sound (usually music) reproduction."Marketingul e altceva decit audiofilia. Link spre comentariu
adigh Postat Iulie 22, 2012 Autor Partajează Postat Iulie 22, 2012 Cablurile actuale intervin in ecuatie cand sunt produse tocmai in scopul de a manipula elementele ce influenteaza sistemul.La ce fel de cabluri va referiti ? Link spre comentariu
VTP Postat Iulie 22, 2012 Partajează Postat Iulie 22, 2012 Cablurile actuale intervin in ecuatie cand sunt produse tocmai in scopul de a manipula elementele ce influenteaza sistemul.La ce fel de cabluri va referiti ?E simplu, la cablurile care modifica suficient parametrii sistemului si determina modificari acustice importante (in bine zic unii, in rau zic altii !!! - deci oricum, subiectiv!)Interconecturile de semnal mic sunt mult mai active in acest sens.Un raport mare S/Z si un coeficient mic de THD si TID asigura o dinamica mare a amplificatorului.Un DF f.mare este de dorit, dar avand in vedere ca wooferul nu este conectat direct la bornele amplificatorului, fara cabluri, si, mai ales fara reteaua de separare, influenta sa in sistem scade si este mult mai importanta calitatea incintei si a componentelor sale. O retea de separare minimalista si un woofer de calitate, care se poate autocontrola bine, reprezinta o cerinta de baza, mult mai importanta decat un DF de ordinul sutelor sau miilor. Deci tot elementul cel mai slab al unui sistem influenteaza puternic intregul lant acustic. Link spre comentariu
ggg Postat Iulie 22, 2012 Partajează Postat Iulie 22, 2012 Vine atunci intrebarea: cit de important e DF si daca e important cit ar trebui sa fie ? Ar trebui sa depinda de difuzor ? E importanta potrivirea amplificator-difuzor ? Cand ti-am zis ca nu intelegi mare branza din wikipedia asta,nu ai crezut . Ai zis ca am ceva cu tine . Uite ce scrie la "In Practice" Higher electrical damping of the loudspeaker is not necessarily better. Some loudspeakers sound better with lower electrical damping.A lower damping factor helps to greatly enhance the bass response of the loudspeaker, which is useful if only a single amplifier is used for the entire audio range. In celalalt topic "de esente" nu mai pot sa raspund, pt ca s-a inchis. Chiar daca bati campii "liniar" ,totusi observ ca ceva ai bagat la cap si nu ai ramas total impasibil la problema proiectarii etajelor finale considerand caracteristicile difuzorului . Nimeni nu va construi un etaj final neliniar din cauza comportamentului sarcinii inductive. Dar se va cauta intotdeauna factorul de liniaritate si integrarea componentei neliniare (care este difuzorul) , cu cel liniar (adicatelea amplificatorul ) . Din sistemul de auditie face parte si difuzorul ,cu tot cu incinta.Chiar si incinta are un factor de amortizare care nu trebuie neglijat. De fapt in orice sistem unde exista oscilatii, se pune problema factorului de amortizare. Ahora lo entiendes? Trebuie luat in considerare ca acest factor de amortizare este mult mai important la amplificatoarele cu etaj final cu semiconductori si are un rol preemtiv. Este usor de imaginat ce se intampla cand difuzorul ramane in oscilatie iar la bornele acestuia nu mai este semnal . Link spre comentariu
adigh Postat Iulie 22, 2012 Autor Partajează Postat Iulie 22, 2012 Chiar daca bati campii "liniar" ,totusi observ ca ceva ai bagat la cap si nu ai ramas total impasibil la problema proiectarii etajelor finale considerand caracteristicile difuzorului .Vad ca incontinuu cauti sa ma provoci. Nu ma refer la a ma provoca la o discutie tehnica fiindca asta ar fi OK ci ma refer la a ma agresa. Nu stiu daca comportamentul tau agresiv se datoreaza faptului ca ai probleme de control al furiei sau se datoreaza carentelor de educatie.Chiar daca celelalt topic a fost inchis poti explica aici ceea ce ai spus fiindca are o oarecare legatura cu acest topic. Producatorii de amplificatoare nu ignora diagrama raspunsului in frecventa a difuzorului . In functie de aceasta diagrama , se face o tabela de adaptare a impedantelor in functie de frecventele la care difuzorul are un anumit comportament . Transformatoarele de iesire sunt proiectate considerand aceste tabele . Acesta este motivul pt care producatorii de amplificatoare recomanda folosirea difuzorului pt care a fost proiectat OT-ul sau de cele mai multe ori a intregului etaj final .Ca sa numai spun de cazul amplificatoarelor de instrument , unde in functie de difuzorul si performanta incintei , se dimensioneaza si se proiecteaza absolut tot inclusiv etajul de preamplificare.Spune cum se proiecteaza un transformator de iesire astfel incit sa tina cont de raspunsul in frecventa al difuzorului ? Pune "o tabela de adaptare a impedantelor" de care vorbesti si explica cum se proiecteaza un transformator de iesire in functie de aceasta tabela si cum actioneaza transformatorul de iesire la acele frecvente unde difuzorul are "un anumit comportament" spre deosebire de OT obisnuite. Daca vorbeai de un amplificator mai vorbeam, dar un OT ? Sper ca nu ai sa sustii ca ai descoperit esenta de transformator !!!??? Link spre comentariu
ggg Postat Iulie 22, 2012 Partajează Postat Iulie 22, 2012 Nu ma refer la a ma provoca la o discutie tehnica fiindca asta ar fi OK ci ma refer la a ma agresa.Ce discutie tehnica vrei tu sa porti cand nu intelegi aritmetic, ce inseamna un raport !? P.S. Iar despre ce educatie avem fiecare , poti sa te abti . Link spre comentariu
adigh Postat Iulie 22, 2012 Autor Partajează Postat Iulie 22, 2012 Sa lasam partea cu agresivitatea si sa trecem la tehnica.Cum actioneaza transformatorul de iesire in mod diferit astfel incit sa aibe "un anumit comportament" in functie de variatia impedantei la diferite frecvente ?Probabil te referi la esenta de transformator. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum