Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Bord electronic


RealAlex

Postări Recomandate

Salut....Incercati si voi in obor.Eu sunt din br. Chiar azi am fost la obor si am vazut 2 ap de taxat (din pacate fara traductor).Ideea este ca toate taximetrele au trebuit sa inlocuiasca aceste ceasuri cu case de marcat (drept urmare aceste ceasuri de taxare se gasesc destul de usor)Apropos...Am desfacut intr-o zi traductorul de la ceas si am vazut ca e construit cu integratulLM224 (parca asa tin minte) si cateva rezistente

Link spre comentariu

avengersLM224 e Low Power Quad Operational Amplifierasta cred ca e folosit pentru prelucrarea semnalului ce vine de la senzordar senzorul care e?plsss poti sa mai sapi putin 10x

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Daca desfaceti un kilometraj de Dacia, o sa vedeti undeva scris:1 rot=1m. Deci, ce ar fi de facut ..numararea impulsurilor pentru kilometraj.Banuiesc -nu-s sigur- ca si alte "ceasuri" au pe ele constanta.Daca se foloseste un senzor de benzina de Trabant/Wartburg , impulsurile lui, esantionate cu cele ale cablului km ar furniza si consumul instantaneu.Ma bate gindul sa faca asta, doar ca-s cam "de duminica"..asa ca poate aveti pareri.

Link spre comentariu
Vizitator goguferaru

Daca desfaceti un kilometraj de Dacia, o sa vedeti undeva scris:1 rot=1m.

Nu am desfacut un kilometraj dar am incercat sa numar rotatiile cablului la parcurgerea unei distante date si nu prea iesea 1m la o rotatie.... Daca ar fi 1m la 1 rotatie ar fi mai usor de facut montajul de vitezometru si contor ...
Link spre comentariu

"1 rotatie = 1 metru" este ceva plauzibil.

Dupa cum am spus aici http://forum.izatech.ro/viewtopic.php?t=4678&highlight= am cumparat un senzor de distanta (pentru daciile care se echipeaza cu aparat de taxare - pt a deveni taxiuri). El se monteaza pe un kilometraj obisnuit prin fixare cu un singur surub, inlocuind un surub existent pe kilometraj. Am dat acolo detalii. Acel senzor ofera 2000 impulsuri pe Km pentru un anumit tip de bord de dacia sau 1000 impulsuri pe Km in cazul altui tip de bord de dacia.

1000 impulsuri la 1000 metri "aduce" cu 1 rotatie a cablului pentru 1 metru.

 

Oricum, pentru realizarea unui sistem electronic de determinare a distantei parcurse de vehicul - si a altor lucruri -, informatia inscriptionata pe bord trebuie luata doar orientativ. Cine creeaza un asemenea sistem trebuie sa prevada posibilitatea unui reglaj, in jurul valorii care caracterizeaza kilometrajul. In fapt este vorba doar de legatura dintre cutia de viteze si bord (kilometraj), prin intermediul cablului. Pentru ca referirea la "1 metru parcurs de catre vehicul" sa fie valabila este nevoie ca circumferinta rotii masinii sa fie una anumita. Sigur ca este bine ca fiecare sa foloseasca anvelope corespunzatoare dar eu cred ca trebuie prevazuta si posibilitatea de reglaj care sa asigure indicatia corecta (de catre sistemul electronic) chiar si in cazul cand omul pune anvelope cu circumferinta putin mai mare sau putin mai mica. Nici nu mai spun de argumentul utilizarii sistemului electronic pe diferite tipuri de masini.

Va invit sa parcurgeti linkul indicat pentru detalii despre acel senzor de distanta.

Link spre comentariu

Ai dreptate, nici nu gindeam "fara reglaj" ; acea constanta e pentru eventuala stabilire a reglajului in apropierea valorii, cu un frecventmetrui si un generator de semnal; evident, etalonarea finala se face pe masina.Erori vor fi oricum: plecare de la cimpie, sosire la munte, eventuale pauze; toate aste presupun diferente de temperatura, deci de presiune in pneu, implicit si raza de rulare modificata. Ca sa nu mai vorbim de drumurile cu denivelari.

Link spre comentariu
Vizitator fingeru

Eu ma gendesc la un LCD color normal (the pizel thing :d) luminat cum trebuie, insa nu am gasit nicaieri pe net ceva schema de LCD controlat de un PICIdeea e ca pe un LCD de 10x10cm poti inghesui cam toate datele scoase de la tot felul de traductoare si ajustate cu un PIC (insa dupa cum ziceam... nu am gasit nicaieri o schema de de interconectare a unui LCD 10x10 color si un PIC or something....

Link spre comentariu

Fingeru, este interesant ce spui, a folosi un display mai mare pe care sa fie afisat "totul". Ceasuri desenate frumos (prin soft), aprindem pixeli in loc de beculete sau led-uri... ceva frumos. De fapt s-a mai facut (Opel Kadett etc. - exista referire aici pe forum) dar nu conteaza, important (ca intotdeauna) este sa simti ca iese din mana ta, sa fie ceva stapanit, modificabil, configurabil...

 

M-am gandit si eu la asta, la chestiunea cu display-ul.

Unde mai pui faptul ca, daca dupa un an ai un motiv oarecare sa schimbi ceva (motiv suficient fiind chiar si acela ca nu-ti mai place cum arata) - prin "simpla" schimbare a softului se rezolva - si va arata cu totul altfel. Se pot pune icoane specifice tipului de masina etc..

 

Dar, analog cu evolutia de la o aplicatie mai simpla cum ar fi "hai sa afisez RPM pe un LCD" pana la ideea in discutie (sa afisam cam totul, pe un LCD mai mare, grafic, color) ne putem gandi mai departe.

 

Evident ca fiecare gandeste cum vrea, nu vreau aici decat sa gandesc si eu si sa expun o posibila idee.

 

Cred ca multe persoane s-au lovit de problema instalarii sistemului creat sau cumparat pe masina. Este vorba de dat gauri, de tras fire, de fixat dar este important si aspectul. Aspectul este un "aspect" important, adica este vorba sa semene, sa se integreze cu ceea ce este deja pe masina. Cred ca la producator exista oameni super-specializati (designeri) care se ocupa de "aspecte". Dar nici sa nu facem nimic la masina proprie nu putem.

Exista clar interesul ca interventiile (vizibile) asupra masinii sa fie bine gandite si cat mai putine. Altfel sta cazul la soft (scoatem un controller din soclu, punem altul).

Ca scurta paranteza, cunosc pe cineva care nu vrea sa-si cumpere masina noua (oricum amana cumpararea) pentru motivul ca nu il lasa inima sa modifice si sa instaleze tot felul de lucruri (pe cea noua). La cea veche altfel stau lucrurile.

 

Revenind, eu cred ca exista interesul de a minimiza numarul de placute adaugate si firaraia aferenta.

 

Ma gandesc la un sistem mai mare (cu un procesor/controller mai serios), cu resurse pentru dezvoltari soft viitoare.

 

Din punct de vedere al "gradului de interventie" am putea avea categoriile:

 

1.

Citire marimi, afisare, avertizari cand o anumita marime are valoarea inauntrul unui range specific sau in afara lui, dupa caz. In nici un caz nu se intervine asupra functionarii masinii/motorului. Cam asta ar fi treaba calculatorului de bord.

2.

Interventie minora, modificari ale unor marimi (fuel, timing injectie etc) cu scopul obtinerii unor avantaje. Cu grija (se vor permite doar modificari mici ale unor marimi), sa nu se intample nimic grav.

3.

Modificari fara nici o limita, cu orice risc.

 

Din punct de vedere al destinatiei si denumirii sistemelor care s-ar putea pune pe masina, am putea avea:

- calculator de bord

- alarma

- ajutatorul de parcare

- cruise control

- cate si mai cate.

 

De ce nu ar (putea) fi multe dintre astea intr-un singur sistem? Cu un procesor corespunzator, de 64K cod masina. De exemplu, pentru ca alarma sa fie "integrata" in unicul sistem la care ne gandim, trebuie "doar" ca receptorul de radio sa fie procurat si lipit pe placa cea mare. Nu prea cred ca se apuca prea multi sa proiecteze, realizeze si testeze receptorul pe 433 MHz. E mai practic sa fie procurat, ca si telecomenzile (obligatoriu cu Cod Saritor, Rolling Code, Hopping Code, Keeloq - astea fiind denumiri echivalente). Apoi o sirena si un senzor de soc, eventual perimetru.

Incolo, citire de senzori, gandire, prelucrare, decizii, iesiri.

 

Pe de o parte, e vorba de a ne satisface curiozitatea, de dorinta de a cerceta si a realiza ceva nou.

Apoi este vorba de a face modificari (poate chiar majore) doar prin schimbarea softului (fara a mai umbla la fire, o buna perioada de timp) - eu spun ca asta este atractiv.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări