Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Bord electronic


RealAlex

Postări Recomandate

Rzone, m-am gandit si eu la o solutie (fara sa fie vorba de ceva nou...) care rezulta de fapt si din postul tau anterior.Anume cum se obtin de catre vag-com sau alte programe/testere valorile atator marimi? Raspuns: din discutie (comunicatie) cu ECU.Sunt 2 abordari.Prima: citire de la senzori a unor valori fie digitale (este sau nu este o anumita tensiune) fie analogice, de exemplu tensiunea de pe acel instrument aflat in bord care indica temperatura lichidului de racire. Apoi prelucrarea cu scop de afisare pe LCD.A doua: discutie, comunicatie cu ECU. Utilizarea protocolului, initierea de interogari de la sistemas catre ECU, preluarea raspunsului, prelucrarea/conversia acelor octeti, obtinere valori, afisare pe LCD. Se poate utiliza si o combinatie a celor 2 (citire de la senzori pentru unele marimi, interogare ECU pentru altele). A doua insa este mai intesanta, atractiva, nu mai trebuie etalonare, valorile obtinute sunt cu siguranta corecte.Sunt multe marimi ale caror valori se pot obtine prin aceasta a doua cale.

Link spre comentariu

Comunicatia cu ECU-ul masinii fara un minim informatii din partea constructorului poate fi o durere de cap. Asta pentru ca sistemul are implementate diverse codari(sau protectii) soft care complica orice incercare de comunicatie cu exteriorul. Cunosc destui care au incercat (unii mai insista si acum) si rezultate nu prea sint. Ce s-a reusit a fost la modelele autohtone solenza/logan, dar cu informatii din interior.La modelele mai vechi unde exista si accesul mai facil la diversi senzori de unde se pot prelua semnale, majoritatea analogice care se pot prelucra "curat" pentru obtinerea bordului electronic.

Link spre comentariu
  • 1 an mai târziu...

mai am un topic inceput despre asa ceva, dar haide ca pun si aici schema si ce asi vrea sa faca minunea1. Temperatura apa/ulei2. Temperatura interior/exterior3. 3 Relee dintre care unu sa porneasca cand apa ajunge la o anumita temperatura si sa se opreasca cand ajunge la alta4. Dimmer de plfoniera5. Dimmer pentru afisaj in functie de intensitatea luminoasa6. Turometru7. Voltmetru8. Kilometraj (daca este posibil)9. Litraj comustibil10. Senzor pentru telecomanda, pentru meniu si setariproiectul este destul de complex sunt constient, dar nu este imposibil si cred ca daca ne adunam toti si punem idei si realizari, il facem.eu unu il lucrez in proteous si abia apoi il fac fizic, pana acum am dat drumu la afisaj si am inceput la senzorii de temperatura.Ce spune-ti il scoatem la capat?

Link spre comentariu

mai am un topic inceput despre asa ceva, dar haide ca pun si aici schema si ce asi vrea sa faca minunea1. Temperatura apa/ulei2. Temperatura interior/exterior3. 3 Relee dintre care unu sa porneasca cand apa ajunge la o anumita temperatura si sa se opreasca cand ajunge la alta4. Dimmer de plfoniera5. Dimmer pentru afisaj in functie de intensitatea luminoasa6. Turometru7. Voltmetru8. Kilometraj (daca este posibil)9. Litraj comustibil10. Senzor pentru telecomanda, pentru meniu si setariproiectul este destul de complex sunt constient, dar nu este imposibil si cred ca daca ne adunam toti si punem idei si realizari, il facem.eu unu il lucrez in proteous si abia apoi il fac fizic, pana acum am dat drumu la afisaj si am inceput la senzorii de temperatura.Ce spune-ti il scoatem la capat?

Normal ca o sa-l scoatem la capat :)Pentru cei care nu stiu, si eu vreau sa fac ceva asemanator, aproape am terminat cu temperatura. Vreau si un sistem asemanator cu cel de parcare... Am gasit un singur senzor GP2Y0A02YK0F , la adela costa cam mult (in jur de 60 ron). Stie cineva de niste senzori mai ieftini?
Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Motivul pentru care nu s-au generalizat indicatoarele de viteza si alte indicatoare pe bord cu afisare numerica nu e costul.Chiar e mai mic costul la cele numerice.E vorba de impactul vizual asupra soferului care inconstient pierde mai mult timp la interpretarea datelor în cazul celor digitale.Apropo ai vazut ce dimensiune reala are de fapt bordul de la o toyota yaris (e un display care are numai 2 cm /1,5 cm si este proiectat printr-un sistem optic(lupe prisme si oglinzi)in locasul acela din fata soferului pe care il percepe toata lumea ca bord.Desi japonezilor le era mai usor sa faca afisarea cu digiti au ales afisare tot analogica la elementele care necesita supraveghere permanenta.Au fost masini destule cu afisare digitala a datelor dar sa renuntat la ele pentru ca asa cum ziceam solicita un efort constient mai mare de a urmari datele afisate.La analogice arunci un ochi pe tot bordu si surprinzi pozitia la toate indicatoarele nu stai sa le citesti propriuzis.

Link spre comentariu

selis are dreptate,si la avioane desi se folosesc panouri lcd,cadranele afisoare sunt tot in format "analog" tocmai din acest motiv al interpretarii valorilor afisate,spre exemplu dupa o vreme stii ca acul de la temperatura apei trebuie sa stea intr-o pozitie dupa ce s-a incalzit motorul ,asa daca vezi acolo ba 80 ba 88 nu prea iti dai seama ce se intampla ;)

Link spre comentariu

@MirceaM Da mircea cu ecu comunica dar informatia de turatie contrar parerii tale nu o culeg dupa senzorii CMP si CKP pentru turatia motorului se citesc din alternator si din cutia de viteze(cele cu tahograf citesc din cutie) in functie de modelul masinii si chiar si testerul va raporta ca nu poate citi turatia daca senzorul respectiv e decuplat(modelele mai vechi de diesel au o borna W cu acces separat.Cele noi au un pin sau 2 suplimentari in mufa releului regulator)De aceea unii posesori de VW,Audi,Seat nu pot pune alt tip de alternator pe masina decat cel din dotare chiar daca la suportii de montare se potriveste la fix.Asta a fost doar un exemplu nu numai gama VW are acest mod de citire turatie)

Link spre comentariu

FARA FIRE!! :) --------------------------------Depinde de masina insa trebuie sa avem in vedere masinii mai noi. Turatia este un PID (Parameter ID) care face parte din primul set de 32 de PID-uri, definit de ISO-9141 de multa vreme. Este vorba de PID 0C (12): Get Engine Speed (RPM).Nu cred ca la masini mai noi mai ia cineva "semnal" de la alternator ca sa determine turatia. Daca masina nu are ECU atunci asta este, aceste masini nu se iau in considerare - fara suparare. Eu consider ca daca vine cineva cu o minunatie si vrea sa gaureasca masina, sa fixeze ceva sau sa lege fire etc... chestia asta este din ce in ce mai greu de acceptat de catre proprietarul masinii. Este atractiva ideea aplicata de Elm327 cu BT, mOByDic cu BT sau altceva_cu_BT. Se infige ceva in conectorul de diagnoza (de 16 pini) al masinii. Acest device:- se alimenteaza chiar de acolo din conectorul de diagnoza- este atat de mic incat nu necesita fixare suplimentara- comunica cu ECU (si cu alte Control Unit-uri ale masinii) prin una din metode (are acolo toti pinii, inclusiv CAN daca masina este mai noua) - comunica prin radio (BT) cu: laptop, PC cu BT (la distanta mica), telefon, GPS, pocket PC etc.Deci avem un suport din acela cu ventuza in parbriz, punem acolo telefonul si... gata board computerul (normal ca se da drumul la un soft in telefon iar asemenea soft nu este usor de facut).Deja exista asemenea solutii. Le consider atractive. viewtopic.php?f=21&t=27047

Link spre comentariu

MirceaM chiar pentru turometrul din bord de la alternator se ia turatia si regulatoarele din noua generatie sunt mult mai complexe decat te astepti.(exista o functie care acum o fac alternatoarele moderne in special la masinile cu functia sport drive si anume : Pe timpul accelerarii se taie automat excitatia electromagnetului de la alternator castigandu-se in felul asta intre 6.....15% putere mai multa la motor pe timpul sprintului binenteles atunci cand turatia e constanta se recupleaza excitatia. De aceea sa nu te miri cand o sa vezi alternatoare cu linie CAN(vezi ca o sa ai surprize sa gasesti alternatoare in care intra si pana la 7 fire in total din care 2 sunt torsadate si sunt linia de date). Chiar si La demaroare (electromotor )sunt cateva prototipuri gestionate de procesor.PS la autovehicolele moderne se concep sisteme redundante pentru mentinerea motoarelor in parametri optimi [Au si asa numitul sistem de functionare in regim de avarie care te ajuta sa parcurgi un numar de Km suficienti pentru a ajunge la un service(binenteles viteza e limitata drastic si nr de Km depinde de masina si fabricant dar maximum este in jur de 800 km pentru cazurile cele mai defavorabile.Dupa ce se contorizeaza Km aia masina se aseaza ca magaru in panta si nici batuta nu mai porneste clipocind din bord de regula urgent service 2 care semnifica ca sa depasit kmjul de mers in regim de avarie)]Si inca ceva in mod normal pe instalatia masinii sunt existente deja firele pentru aceasta functie,indiferent daca e sau nu echipata cu bord echipat cu turometru(dar la autovehicolele moderne turometrul nu mai e de mult optional e considerat element de siguranta .Au disparut vremurile vechii dacii,Renault12 cum i se mai zicea).Nu trebuie gaurita masina.

Link spre comentariu

Au fost masini destule cu afisare digitala a datelor dar sa renuntat la ele pentru ca asa cum ziceam solicita un efort constient mai mare de a urmari datele afisate.La analogice arunci un ochi pe tot bordu si surprinzi pozitia la toate indicatoarele nu stai sa le citesti propriuzis.

Parerea mea e ca e o chestie PUR SUBIECTIVA Si mie imi vine greu sa citesc texte "moldovinesti" scrise cu caractere chirilice, totusi chishinauanii, cel putin cei de o anumita varsta le citesc mai usor ca pe latine. Personal as prefera oricand un bord COMPLET DIGITAL. Nu e necesar sa stau cu ochii lipiti de el, nu am nici o problema cu formatul numeric. Motivul penetratiei greoaie a numericelor e o anumita rezistenta a factorilor de decizie, care sunt insi in varsta (parerea mea)Majoritatea bordurilor, chiar pentru modele foarte recente au un aer prafuit, de 1925.... Sigur ca la achizitia unei masini noi, ponderea aspectului bordului va fi mult mai mica decat altele, in special pecuniare (pret, costuri de exploatare, costuri de intretinere si reparare, durabilitate) Totusi intre 2 modele apropiate ca performanta eu prefer designul numeric (si am 52 de ani; oare tinerii ce au de spus?)Toate cele bune!
Link spre comentariu

blazeu n u e deloc subiectiva chestia sa demonstrat prin teste practice pe cobai umani si a reiesit ca cei siliti sa supravegheze date afisate numeric au clacat cu mult inaintea celor carora li se afisau date in format analogic

Link spre comentariu

Turatia motorului se determina cu crankshaft sensor, acea coroana dintata cu un dinte lipsa. Acest senzor este folosit si la determinarea momentului scanteii (in caz de motor pe benzina) la cilindrul 1. Masini mai moderne au si camshaft sensor, utilizat la determinarea pozitiei axei (axelor) cu came. Este drept ca se prefera stilul clasic, referitor la cele 2 ceasuri mari: vitezometrul si turometrul. Insa bord digital nu este totuna cu afisarea exclusiv alfanumerica. S-au inventat display-ul grafic, color, bargraph-uri, progress-bar-uri, gauges, dashes etc etc. Plus avantajul ca printr-o apasare de buton poti sa schimbi intregul stil de afisare, intregul look, ca si cum ai schimba bordul. Iar cand te plictisesti chiar de toate cele cateva disponibile, se poate reinscriptiona controllerul cu alta versiune de soft... In general, softul se identifica cu o anumita parte a gandirii iar gandirea nu are limite.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări