Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Motor electric - protectia la supratemperatura - cum se face


Vizitator joflo

Postări Recomandate

Vizitator joflo

Buna,Sa incep cu povestea unui diletant :-)Am avut o pompa Grundfos multietajata CH4-60...Am inundat-o de vreo 2 ori si s-a dus termoprotectia.Am pus-o pe direct, s-au dus rulmentii si s-a topit... bine ca nu a luat foc.Acum am luat o SAER similara op32/6 dar nu are protectie la supra temperatura si m-am gandit sa ii pun un bi-metal , mai ales ca sta intr-un loc relativ asa si asa ventilat.Puteti sa ma ajutati cu o informatie pe care nu o regasesc niciune:Cam la ce temperatura trebuie sa actioneze bi-metalul pentru a intampina eventuale probleme si cam pe unde trebuie sa il plasez pentru a citi corect temperatura de declansare in motorul pompei?Merci mult,Florin

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 5
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Mircea Crisan

    1

  • C.D.

    1

  • H Robert

    1

  • andreivlad1999

    1

Pompa ta se supraincalzeste deoarece este in suprasarcina si motorul se chinuie sa faca fata,tie iti trebuie un releu termic care sa protejeze motorul inainte sa intre in suprasarcina, acel comutor cu bimetal care il ai tu incorporat in pompa deschide circuitul la o temperatura 125-130 °C, iti recomand un releu termic care o sa declanseze in functie de curent si nu de temperatura,si vei evita astfel sa se incalzeasca pompa,un releu termic functioneaza in conditii eficente la temperaturi a mediului ambiant intre -20 si + 50 °C.,ca sa te ajutam cu releul termic de care ti-ar trebui da niste informatii de pe pompa curent, tensiune...asteptam.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

Dar este foarte buna si solutia cu bimetal (contact normal inchis) cu temperatura de deschidere al contactului undeva pe la 100-120 grade celsius. Nu de alta dar nu toate motoarele sunt bobinate cu sarma izolata cu email de calitate. Cand se incalzeste sarma din bobinaj, email-ul de izolatie incepe sa crape.Bimetalul se fixeaza direct pe motor pentru a prelua temperatura corect si a se decupla atunci cand motorul este deja fierbinte.Este recomandata si solutia cu temporizator de functionare, pentru a nu se solicita motorul timp indelungat.

Link spre comentariu

Pompa Saer despre care vorbiti se pare ca este trifazata sau cel putin asa am gasit eu pe net. Pompele trifazate nu vin cu protectie cu bimetal incorporata in bobinaje din motive lesne de inteles si anume evitarea functionarii in doua faze(sunt variante cu genul acesta de protectie incorporata dar acestea au nevoie de un tablou de comanda care la supra-incalzirea bobinajului sa intrerupa simultan toate cele trei faze).Motoarele trifazate pot fi protejate cu o protectie care sa declanseze la supracurent dar aceasta nu va proteja motorul impotriva supraincalzirii datorate racirii ineficiente sau insuficientePuneti-va deci o protectie ampermetrica(releu termic) reglata sa decupleze cand curentul consumat de motor este cu 0.5-0.7A peste curentul maxim consumat de motor. Acest curent maxim consumat este trecut pe eticheta motorului. Protectia mai sus mentionata nu va va proteja motorul impotriva inundarii sau supraincalzirii. Si imi permit sa va dau un sfat pentru securitatea D-voastra si anume montati-va o protectie diferentiala de 30mA pe circuitul electric de pe care alimentati pompa precum si un sfat pentru protectia motorului trifazat adica un releu de protectie la lipsa fazei. Si, ca sa raspund concret la intrebare, protectia la supraincalzire a motorului trifazat se poate face prin ventilare eficienta si/sau un senzor termic montat in contact direct si ferm cu bobinajul. Acest senzor va transmite comanda de decuplare unui tablou electric prevazut cu protectie la supra-curent, protectie diferentiala la 30mA, releu de protectie la lipsa fazei si contactor tripolar. Daca senzorul nu este deja incorporat in bobinaj atunci el se va alege functie de clasa de izolatie a motorului(A-max. 105 grade Celsius, B-max 130, F-max 155, H- max 180) adica functie de calitatea materialelor izolatoare folosite la fabricarea acestuia, clasa ce trebuie sa fie trecuta pe eticheta motorului.Toate bune :aplauze

Link spre comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

Nu prea este eficienta protectia in cazul unui asincron cu rotorul in scurt.

La pornire un astfel de motor suge cam de doua sau trei ori curentul nominal in functie de conditii.

Ideea cu un termostat cu contact NC inseriat pe bobina contactorului e buna.

http://www.un magazin/termostat-bimetalic-100c-bt

Se poate construi un intreg panou de automatizare daca vrei dar nu cred ca se merita.

In ceea ce priveste racirea, teoretic ar trebui sa fie suficienta ventola din capul motorului.

Link spre comentariu
  • 4 luni mai târziu...
Vizitator joflo

Buna,Ca sa concluzionez, am mai invatat ceva despre motoare cu ajutorul vostru... Multumesc.Am dat inapoi pompa SAER pentru ca era trifazata intr-adevar si am rebobinat Grundfossul care il aveam.Stima,Florin

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări