Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

incarcator auto acumulator 18650


Vizitator mickye_dj

Postări Recomandate

Mi-am facut putin timp si-am incropit o schema destul de simpla pentru ceea ce ai nevoie, P1 semireglabil multitura de 2k5 sau 5k din care reglezi tensiunea la 4,2V pe iesire, P2 semireglabil multitura sau orizontal de 100 Ohm ( preferabil multitura ) din care reglezi pragul de aprindere al ledului, D1 dioda zenner de 2,4V.Inainte de alimentare reglezi P2 la maxim de rezistenta adica toti cei 100 Ohm ai sai sa fie in serie cu dioda zenner, apoi la prima alimentare reglezi din P1 tensiunea pe iesire de 4,2V si dupa asta reglezi foarte usor din P2 reducandu-i rezistenta pana ce ledul se prinde punct in care te opresti, verifici apoi daca pragul setat este ok fixand multimetru pe iesirea stabilizatorului si reducand din P1 tensiunea de pe iesire, daca ledul se va stinge atunci cand tensiunea scade sub 4V este ok, daca nu atunci mai reglezi din P2 pana se intampla acest lucru.

post-15007-139829450679_thumb.png

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 39
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Marian

    13

  • doru3160

    2

  • cristian2009

    2

  • leoncris

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Vizitator pisica matache

Atunci le spui cu frumosul ca te grabesti,sa se incarce mai repede,ca mai sunt si altii la rand :rade: Timpul de incarcare,la 10% din capacitate, nu-l poti modifica,daca e sa fie 4 ore,atunci asta e,dar poti sa-ti faci cate un alimentator pt fiecare celula,si in felul asta n-o sa mai fii presat sa eliberezi locul pt altul descarcat,care cum se descarca,il si pui la "supt" curent de la masina,si ai rezolvat treaba.

Da,le poate spune cu frumosul sa se incarce,in patru ore,sau ii poate incarca cu de-a sila,intr-o ora,doua.Un acumulator Li-ion,se poate incarca bine-mersi,cu un curent egal cu capacitatea sa.Adica unul de 2300mAh,poate fi incarcat cu 2300mA,intr-un timp ceva mai mare de-o ora.Incarcarea unui li-ion,e destul de pretentioasa,in sensul ca tensiunea de incarcare nu trebuie sa depaseasca in nici-un caz,4,20V iar curentul de incarcare,limitat la maximul recomandat de producator.http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 8650F.htmlMi se pare putin riscant de folosit incarcatoare ce nu indeplinesc aceste conditii,in situatia in care pompierii ajung de regula prea tarziu,mai ales pe malul baltii,pt a salva o masina incendiata...
Link spre comentariu

@pisica matache haide sa nu exageram, nu e cazul sa inspaimanti omul cu fantasmagorii :rade: facand abstractie de faptul ca pdf-ul din link-ul tau nu se poate vizualiza ( la alldatasheet tre sa intrii intai la ei pe site si sa cauti manual ), acumulatorul respectiv cere un curent maxim de 2,3A in timp ce LM317 nu poate livra mai mult de 1,5A la un nivel destul de constant, si cere o tensiune de maxim 4,2V, ori cu regulatorul LM317 poti seta orice tensiune doresti la iesire, deci logic ca si 4,2V si logic ca aceasta nu va creste. Asadar ambele conditii sunt suficient de indeplinite ca acel acumulator sa poata fii incarcat in siguranta, facand dinainte setarile despre care am zis mai sus la regulatorul de incarcare si inseriind o siguranta rapida de 2A nu are cum sa dea foc la nimic :da

Link spre comentariu
Vizitator tyc

18650 sant acumulatori cu litiu iar acestia permit incarcarea cu 1C (curentul inscris pe acumulator) ceea ce inseamna 1h incarcarea unui acumulator complect descarcat.

Acesti acumulatori se incarca in curent constant cu precizia tensiunii de decuplare f. ridicata ,de fapt variatia tensiunii de decluplare sa fie f mica. Daca-i incarci cu tensiune constanta ai sanse sa explodeze.

Incarcarea cu 1C (C e capacitatea acumulatorului) se face numai cu integrate specializate (cu preturi pornind de la 5 lei).

O solutie de compromis e un incarcator cu LM317 in configuratie de sursa de curent care este bine de folosit pana la 0,5C,sch simpla care este si pe acest forum .

De exemplu http://www.eleccircuit.com/lithium-ion- ... -by-lm317/ ; din R1 se stabileste curentul de incarcare dupa formula I=0,6/R iar din R4 tensiunea maxima care e 4,15...4,18V. Tranzistorul e 2N2222 sau 2N2219 sau BD139.

LM-ul trebuie fixat pe un radiator deoarece la I=0,6/1=0,6A si tensiunea de alimentare de 12V rezulta o cadere de tensiune pe LM de ~=8V iar puterea disipata va fi de 4,8W.

@Marian

La Matache o fi deformatie profesionala dar si de data asta are dreptate ;chestia cu siguranta e ca poate fi si ultrarapida ca sare dupa ce a explodat acumulatorul .

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Nu spun fantasmagorii,am studiat incarcarea-descarcarea acumulatorilor li-ion,in calitate de utilizator zilnic,de 18650.N-am comentat schema ta,o pot insa face.Este in regula,daca curentul maxim e limitat la 1,5A iar tensiunea este stabila si perfect reglata la,sau sub 4,2V.Nu e in regula disiparea puterii pe integrat,cca 12W.Nu vorbesc de randament...Trebuie un radiator sanatos;e mai recomandabila folosirea unei surse in comutatie,cu LM2576,de exemplu,dar e mai complicat si mai scump.As zice ca poate incerca varianta propusa de tine,daca rezolva racirea.Facand mai multe montaje similare,va putea incarca mai multi acumulatori simultan.Detectarea sfarsitului incarcarii,si semnalizarea acesteia,e putin diferita de cum ti-o inchipui tu.Daca citesti datasheet-ul la care am facut trimitere,vei intelege ce spun...O masina nu arde doar din cauza unui scurt circuit,pe care il previi folosind o siguranta;un li-ion,in anumite conditii are prostul obicei sa explodeze,de regula datorita supraincalzirii...Acumulatorii 18650,marea majoritate nu au nici-un circuit de protectie;as zice ca initiatorul topicului foloseste chinezarii,gen ultrafire,etcCum arde o masina,stiu din experienta...sunt pompier.Intre timp a postat si @tyc;raspunsul meu se adreseaza lui @Marian...

Link spre comentariu

Daca-i incarci cu tensiune constanta ai sanse sa explodeze.

Atunci cum se face ca In pdf-ul acumulatorului scrie destul de evident?:

Charging Method:

-Constant Current

-Constant Voltage

 

Din cate stiu eu, constant voltage inseamna tensiunea constanta, adica fixa, adica exact ceea ce poate face un lm317. Pe de alta parte curentul maxim de incarcare sugerat in pdf este de 1C, ei bine LM317 nu poate livra decat 1,5A maxim asa cum am mai zis mai sus, si cum nu a explodat la incarcarea de la retea cu alimentator evident mai slab, si nici nu se depasesc cei 2,3A, plus ca i se poate asigura o tensiune cat se poate de constanta, atunci nu vad pentru ce motiv ar exploda? :rade:

 

Oameni buni, caracteristic mentalitatii pur Romanesti ne abatem intotdeauna mult de la subiect si fiecare face tot posibilul sa bage bete in roate celuilalt, avem o placere aproape sadica in a contrazice cu argumente mai mult sau mai putin valide interlocutorii nostrii, cat de dezamagitor... Insa lasand asta la o parte, autorul temei a spus clar ca are deja un alimentator de retea cu care incarca acumulatorii cu succes ( adica fara sa faca bau ) si ala greu de crezuit ca are stabilizator de tensiune, cu atat mai putin de curent, asadar autorul temei are nevoie de un circuit cat mai simplu ( asta a cerut dar nu vpati obosit sa citit tot ) care sa simuleze intr-o oarecare masura ceea ce face alimentatorul de la retea, adica sa livreze o anumita tensiune din cea de 12 de la bateria auto, si cum pdf-ul celulei spune destul de clar ce este necesar si circuitul sugerat de mine nu depaseste parametrii specificati atunci pentru ce complicati voi discutia? :sparge: :nas:

 

LE: Referitor la eventuala incalzire a LM317, cred ca va fi suficient sa dau un exemplu: UPS-ul meu avea un acumulator de 7Ah ( asta pana sa il inlocuiesc cu unul auto de 66Ah ), si incarcarea acelui acumulator de 7Ah se facea doar cu un simplu LM317 alimentat dintr-o infasurare de 15Vca ( logic redresata si filtrata ), adica undeva la vreo 20Vcc, si avea setat pentru iesire fix 14,4Vcc, ca si radiator folosea ceva de genul unuia din sursele de PC ( nu table din alea de pe la chinezarii ) si facea fata fara nici un fel de stres, si culmea circuitul ala de incarcare l-am lasat si acum in pace doar ca il ajut cu un incarcator suplimentar facut de mine, dar uneori il las pe el singur si fixand un micut ventilator in dreptul sau merge brici de mai bine de juma de an, fara sa protesteze, asadar racirea lui 317 nu este totusi atat de dificila.

Link spre comentariu

Da,le poate spune cu frumosul sa se incarce,in patru ore,sau ii poate incarca cu de-a sila,intr-o ora,doua.Un acumulator Li-ion,se poate incarca bine-mersi,cu un curent egal cu capacitatea sa.Adica unul de 2300mAh,poate fi incarcat cu 2300mA,intr-un timp ceva mai mare de-o ora.

Normal ca se poate,si care ar fi logica sa fortezi incarcarea a 3-4 acumulatori cu 2,5A(10A instant),pe balta,cand ai toata ziua la dispozitie,si ii poti incarca lejer cu 10% din C...doar pt ca se poate?Personal nu am folosit metoda asta de incarcare,am preferat tensiune constanta si curent maxim de incarcare 10% din C si nu am avut probleme(nici emotii)...dar fiecare face cum vrea,pt ca se poate :rade:
Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

@MarianDe regula,nu ma bag unde nu ma pricep.Se pare ca n-ai inteles cum e cu incarcarea...Nu sunt doua tipuri diferite de incarcare,una cu curent constant,alta cu tensiune constanta,sunt doua etape ale aceleiasi incarcari.Acumulatorul se incarca cu curent constant,sa zicem de 1,5A .In timpul incarcarii tensiunea va creste pe acumulator,de la 3v sa zicem,pana la atingerea valorii de 4,20V.Din acest punct incarcarea se face cu tensiune constanta,de 4,2v curentul scazand pana la o valoare la care se considera incarcarea incheiata,sa zicem 100mA.Daca te uitai atent pe grafice si nu citeai doar cateva cuvinte,nu era nevoie de aceasta completare.Ce mi se pare grav,e ca dai sfaturi cu nonsalanta unui incepator,cand tu nu intelegi aceste notiuni.Intamplator,sau poate nu,@tyc a scris cam aceleasi lucruri ca si mine.Si el e pasionat de lanterne si utilizator de ani buni,de li-ion.

Link spre comentariu

Cand am zis eu ca ar fii 2 tipuri de incarcare? as aprecia sa nu mi se puna cuvinte/expresii pe buze...Se cere un curent constant si o tensiune constanta, adicatelea care sa nu oscileze, logic ca tensiunea de iesire la lm317 va scadea initial la conectarea acumulatorului dar aceasta va creste pana la nivelul de 4,2V presetat, pentru siguranta sa zicem 4,1V sau 4,15, apoi mai sus oricum nu are cum sa urce, si permiteti-mi sa ma indoiesc de faptul ca alimentatorul de la retea decupleaza tensiunea de pe incarcator odata ajunsa la un anumit nivel, dar si asta se poate obtine destul de usor daca vreti neaparat, insa asa cum am zis, nu cred ca este cazul.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Ai dreptate,am inteles gresit,imi cer scuze.Sunt intru totul de acord cu descrierea functionarii,in cazul LM317;cu o singura completare,pe care am mai facut-o.Integratul pimeste la intrare 12-14V,presupunand ca se vor incarca acumulatorii si cu motorul pornit.Tensiunea pe un li-ion descarcat,este ceva peste 3V,functie de descarcare.Curentul limitat de integrat,e de 1,5A.In cel mai defavorabil caz,pe integrat va cadea diferenta celor doua tensiuni,cca 10V.Adica integratul trebuie sa disipe 15W.Presupunand ca se doreste incarcarea simultana a mai multor bucati,cei 15W se inmultesc cu nr acumulatorilor.Trebuie rezolvata cumva racirea eficienta a integratului,sau integratelor in cazul folosirii a mai multor celule.Mai eficient mi s-ar parea inserierea a doi sau in extremis trei acumulatori,dar aici apar alte probleme;trebuie monitorizata tensiunea pe fiecare acumulator,si decuplarea incarcarii cand tensiunea pe unul din ei,a atins 4,2V.As zice ca desi nu e perfecta,ceilalti doi nemaiputandu-se incarca complet,e mai eficienta.Monitorizarea tensiunii s-ar putea face cu cate un comparator pe fiecare acumulator,care sa comute la atingerea pragului de 4,2V blocand incarcarea.Varianta cu cate un LM317,e mai simpla,poate incarca complet un singur acumulator,dar apare problema disiparii caldurii si de ce nu al randamentului,care este cca 30% fata de peste 75%,in cazul inserierii a trei acumulatori.

Link spre comentariu
Vizitator mickye_dj

moamaaaa cei aicea,pfoauoileu ce complicati is acumulatorii astia,eu nu stiu cum sa va mutumesc la toti odata ca ajutati un incepator.si nu as mai vrea sa va certati ca lucrurile bune nu ies la nervi ,cum ziceam: e buna orice schema ,dupa masa am sa o incerc pe cea lm317 cu un radiator si ledul de monitorizare,si ca sa ii raspund colegului care a zis ca sunt celule chinezesti se inseala sunt celule din baterie de laptop samsung si unu este olight din care eu am facut din anumite lanterne care fololseau 3XAAA adica 3x1.2v=3.6 cate un 18650 care tine de 10x mai mult,eu sunt mechanic auto meseria de zi iar dupa masa bibilesc electronica adica audio auto diagnoza auto si un pic de electrica auto,nu pot sa zic ca nu pricep chiar deloc ,dar aici sunt adevarati profesionisti si am zis ca poate un pic de ajutor nu strica,eu inca odata va multumesc.

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Ma bucur ca m-am inselat si nu folosesti chinezarii.Cu ceva timp in urma,a trebuit sa cumpar cativa 18650,m-a tentat pretul,dar m-am potolit.Mi-am luat Sanyo,de 2600mA,cu 30 lei bucata si sunt foarte multumit.II folosesc zilnic,la o frontala,atat la munca cat si acasa....Testeaza schema propusa de Marian,cu LM317,si revino cu rezultatele.Repet este foarte simpla,ieftina,trebuie rezolvata insa racirea.Daca faci mai multe celule,sa incarci simultan mai multi acumulatori,ai putea folosi ventilarea fortata.Daca nu te multumeste solutia cu LM317,mai exista solutii,e drept putin mai complicate,dar nu asa ''fierbinti''....

Link spre comentariu

Daca nu ma insel LED-ul din schema dl. Marian trebuie sa fie neaparat rosu; alte culori au tensiuni de functionare mai mari si nu se vor aprinde cu Zener-ul din schema.

Link spre comentariu
Vizitator tyc

@MarianDaca elementii Li-Ion ii incarci in tensiune constanta ,la inceputul incarcarii curentul va fi peste maximul suportat de acestia.Daca ii incarci cu limitare de curent ,spre sfarsitul incarcarii se ajunge la tensiunea maxima dar accu nu sant incarcatii 100% din capacitate ,prin aceasta pierzind din capacitatea de stocare si rezulta fenomenul mentionat de un forumist :tin putin.

Link spre comentariu

Cum spui tu @tyc...si daca tot ne-am apucat sa filosofam inutil pe tema asta haide atunci sa modificam si pdf-ul celulelor, ca... de, ce stiu ei producatorii lor, noi suntem mai dotati intelectual decat ei si stim mai bine ce trebuie facut. :nas:

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări