Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Control de turatie la motor electric


Vizitator culeadragos

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 25
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • Marian

    6

  • Liviu M

    5

  • crispus

    4

  • puriu

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Daca am inteles bine, schema prezentata e un fel de PWM?Care ar fi avantajele folosirii un asftfel de scheme comparativ cu cea din schema atasata (care nu duce necesarul de curent pentru motor, dar ca principiu)?

post-3411-139829447627_thumb.png

Link spre comentariu

Cred ca avantajele ar fi mai multe:-Energia disipata in circuitul de control este mult mai mica, IRF3205 are un Rds-on de 0,008 Ohm, ceea ce la un curent de 3A spre exemplu inseamna doar 24mV cadere de tensiune pe Mos, si deci 0,072W putere disipata pe tranzistor, logic ca nu are nevoie de radiator si 3205 se gaseste destul de ieftin si usor. Regulatorul de tensiune in schimb disipa multa energie si deci are nevoie de radiator maricel la curentul maxim suportat.-LM317 are nevoie de o diferenta de minim 4, poate 5V intre intrare si iesire pentru a stabiliza eficient tensiunea, de aceea alimentarea regulatorului trebuie sa se faca la o tensiune mai mare fata de ceea ce se cere de la el, in schimb circuitul sugerat de mine se multumeste cu 12V la intrare si in functie de Mos-ul folosit scade tensiunea doar cu cateva zeci de mV la iesire.-La varianta cu LM317 pentru marirea curentului suportat sunt nevoie de tranzistori de putere, de obicei bipolari, ceea ce implica o si mai mare tensiune de intrare pentru aceeasi iesire dorita si logic o putere disipata si mai ridicata, asadar radiator generos, in schimb cu 3205 te poti duce linistit pana la 10A fara sa ai nevoie de radiator, sau oricum unul foarte mic, si pentru curenti mai mari este suficient adaugarea a inca un tranzistor in paralel, situatie in care Rds-on se va injumatati aproximativ, si va scadea si mai mult energia disipata pe tranzistorii mos.Astea ar fi doar 3 care mi-au venit acum in minte, insa cred ca ar fii suficiente ca sa convinga pe oricine.

Link spre comentariu

da. Sunt suficiente astea 3 :)Mie mi se paruse mai ieftina si mai simpla cealalta cu 317, dar sunt suficiente avantaje incat sa merite asta cu 555.Eu am mai multe microcontrolere nefolosite pe acasa. Daca in loc de 555 generez PWM-ul cu microcontroller-ul. E suficient 5V pentru intrarea in tranzistor sau trebuie sa mai folosesc un tranzistor suplimentar?

Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

De regula e suficient,depinde si de mosfetul folosit cat si de curentul comandat.Rezistenta minima drena-sursa se obtine la o tensiune de comanda,GS de cca 10V.La 5V,se va incazi ceva mai mult.La schema respectiva mai trebuie o dioda de putere,rapida conectata in paralel pe motor,cu catodul spre plus.Fara aceasta tensiunea de autoinductie generata de motor,poate distruge mosfetul.

Link spre comentariu

Nu rezulta, din lik-ul prezentat, ce fel de motor este si ce curent maxim ia. Sa presupunem ca e un motor de curent continuu cu statorul magnet permanent si curent maxim de 2 A. In acest caz turatia in gol este proportionala cu tensiunea de alimentare ce poate fi reglata simplu, cu un circuit PWM de putere. Daca se urmareste reglarea turatiei motorului pe o sarcina variabila este necesar un circuit mai complicat, care sa-i asigure automat o tensiune la borne corespunzand curentului consumat si turatiei prescrise. Asemenea circuite se folosesc, de exemplu, la motoarele casetofoanelor.

Link spre comentariu

La schema respectiva mai trebuie o dioda de putere,rapida conectata in paralel pe motor,cu catodul spre plus.Fara aceasta tensiunea de autoinductie generata de motor,poate distruge mosfetul.

Intr-adevar, am omis-o, multumesc pentru corectie si iata schema revizuita:Sch2.1.pdf

Nu rezulta, din lik-ul prezentat, ce fel de motor este si ce curent maxim ia. Sa presupunem ca e un motor de curent continuu cu statorul magnet permanent si curent maxim de 2 A....

Daca se analizeaza poza e poate lesne observa ca este vorba despre un motor cu statorul magnet asa cum ai specificat, si de asemenea se specifica totusi ca are un consum mediu de 1,6A la o tensiune de 12Vcc ceea ce reprezinta suficiente date pentru calculul circuitului de comanda.
Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Cam scump motorul,la ce putere are;un motor de 50W,piesa de schimb la o freza Proxxon,costa tot atat. http://www.conexelectronic.ro/produs.php?id=106736 E vorba de c.o.n.e.x....

La ce curent consuma merge orice mosfet de la 15-20A in sus.

Daca e nevoie de mentinerea constanta a turatiei,exista o solutie relativ simpla,tot in comutatie...

viewtopic.php?f=41&t=22520&start=75

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...
Vizitator culeadragos

Cam scump motorul,la ce putere are;un motor de 50W,piesa de schimb la o freza Proxxon,costa tot atat. http://www.un magazin online.ro/produs.php?id=106736 E vorba de c.o.n.e.x....La ce curent consuma merge orice mosfet de la 15-20A in sus.Daca e nevoie de mentinerea constanta a turatiei,exista o solutie relativ simpla,tot in comutatie...http://www.elforum.info/viewtopic.php?f=4 ... 0&start=75

Motorul pe care mi-l recomanzi, de minibormasina, nu e motor de curent alternativ? Eu am nevoie de un motor de curent continuu.
Link spre comentariu
Vizitator pisica matache

Este vorba de motorul masinii de gaurit/frezat/slefuit Proxxon Micromot 50/EFDate tehnice : Tensiunea de alimentare : 12 - 18V DC Puterea maxima consumata : 40W Turatia : 5 000 - 20 000 RPMMotoare apropiate ca parametrii,de curent continuu,poti gasi si aici pe forum,la ''Vanzari''...

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări