Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

electronica macarale


adryan21

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 23
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • adryan21

    12

  • remus68

    10

  • Spitfire

    1

In exteriorul cabinei se gasesc montate releul de schimbare a fazelor cu memorie mecanica tip 1651 si releul de semnalizare a schimbarii directiei.Comanda de schimbare a luminilor de intilnire si de drum se face prin contactul situat intre bornele 56a si 15 ale comutatorului de semnalizare a schimbarii directiei prin actionarea manetei in sus. Aprinderea luminilor de drum este semnalizata la bord prin aprinderea unei lampi martor de culoare albastra.Comutatorul de semnalizare a avariilor are o parte din contactele de lucru amplasate in paralel cu cele ale comutatorului de semnalizare celelalte servind la alimentarea cu tensiune a releului de semnalizare: bornele 30 / 30b cind nu este contactul cu cheie actionat si 49 / 15 cind contactul este pus.

Link spre comentariu

In cabina se mai gasesc montate doua lampi plafoniere (de obicei amplasate pe polita situata pe peretele frontal al cabinei) care au un comutator cu trei pozitii: 1 - aprinderea lampii comandate de comutatorul usii, 2 - oprit, 3 - alimentat permanent.In partea inferioara a bordului se gaseste amplasata aeroterma de incalzire (cu apa calda de la motor) a carei pornire se realizeaza cu intrerupatorul montat pe ea si care comanda motoarele de ventilare cu 2 viteze.In dreapta volanului, comutatorul de jos - cu tija lunga, serveste semnalizarii schimbarii directiei de mers si schimbarii luminilor iar comutatorul situat deasupra - cu tija mai scurta, serveste comandarii stergatorului de parbriz cu 2 viteze si a pompei de spalare a parbrizului.La modelele care au cutia de viteze cu reductor (cu 10, 12 sau 16 viteze), indiferent daca maneta de comanda este situata la volan sau pe podea, pe tija manetei se gaseste un comutator care actioneaza comanda reductorului (prin actionarea a doua electroventile); pentru validarea acestei comenzi este necesara apasarea pedalei ambreiajului (circuitul electric se inchide numai la capatul de cursa a pedalei de ambreiaj sau a furcii ambreiajului, in functie de model, unele autovehicule avind un comutator pe carcasa pedalei ambreiajului montata in cabina sub suportul volanului, respectiv pe carcasa ambreiajului, pe partea dreapta intre cutia de viteze si motor).

Link spre comentariu

Conductoarele de legatura pot avea mai multe culori, diferite pentru acelasi circuit, depinde de locul unde sint amplasate respectivele conexiuni: de exemplu, semnalizare dreapta poate fi verde daca e vorba de conexiunea la borna R a comutatorului de semnalizare sau a comutatorului de avarii, e negru/rosu/verde daca e vorba de conexiunea la lampa de semnalizare dreapta fata sau contactul 54R al prizei de remorca sau este negru daca este vorba de aceeasi conexiune la lampa tricompartimentala din dreapta spate. Omolog, alb, negru/rosu/alb respectiv negru este in cazul semnalizarii stinga.La lumini e ceva mai simplu, alb fiind faza mare (lumini de drum, dar la bord este un conductor cu izolatie verde care duce la lampa martor); galben e faza mica (lumini intilnire); gri, gri/negru, gri/rosu (la bord este un conductor cu izolatie albastru/negru pentru iluminarea instrumentelor - trecut printr-un reostat amplasat in carcasa comutatorului de lumini de la bord si actionat prin rotirea axului; la unele modele cu bord modernizat, reostatul este amplasat pe bord intre comutatoarele de blocare a diferentialelor) sint luminile de pozitie, iar ceata este un fir negru pentru farurile de ceata din bara fata respectiv negru/violet daca este vorba de aceeasi conexiune la lampa din spate sau contactul respectiv din priza pentru remorca.In cazul conexiunii la alternator, rosu (2 fire de 4...6mmp) este conexiunea B+, rosu (de 1,5...2,5mmp) este borna DF (excitatia), galben este borna C (control), negru este D- (masa); la unele modele este o mufa suplimentara (care au alternator cu 9 diode) unde violet sau negru/violet este W (iesirea spre turometru) si in + este un fir alb pentru alimentarea releului de incarcare (conexiune inexistenta pentru alternatoarele cu 6 diode). Alte variante au un tahogenerator montat pe carcasa distributiei de la motor, in fata axului pompei de injectie, care transmite impulsurile necesare turometrului electronic (modelele mai vechi au turometru mecanic si in acelasi loc este amplasat un cuplaj pentru conectarea unui arbore flexibil).Sint foarte multe de spus, practic s-ar scrie o carte... sint si unele particularitati la unele versiuni de autosasie, de exemplu toate modelele pina in 1985 au un divizor pentru conectarea unei prize pentru remorci cu instalatie de 12V, sasiele 8x8, 6x6, 6x4, 4x4 sau 4x2 au particularitati constructive ale instalatiei electrice in functie de existenta unor electroventile si a senzorilor omologi in axele care au blocaje de diferentiale, in cutiile de distributie sau reductoare ale transmisiei, cabinele tip M au unele diferente de amplasare a conexiunilor pentru iluminat, cabinele dupa 1993 au o alta dispunere a instrumentelor de bord si o alta instalatie electrica a cabinei.Repet, sint foarte multe de spus si nu am timp sa scriu acum o carte...Poate, in timp ce vei intilni anumite probleme le vom putea rezolva impreuna daca timpul ne va permite.

Link spre comentariu

va multumesc din suflet pt raspunsuri. mi-a zis azi un inginer din sectie ca ma asteapta si marti:), deci ma simt ca angajat pt ca proba a fost miercuri-vineri. ce nu mai stiu eu sunt mufele care intra sub suportul de sigurante, nici nu am avut ocazia sa masor unde duce fiecare.

Link spre comentariu

Cum se vad mufele, de la stinga la dreapta (deci 1 este situata inspre caseta releelor de semnalizare si schimb faze) in mufele respective se gasesc conexiunile pentru:1 - far dreapta.2, 3 - releu semnalizare, releu schimb faze, semnalizare directie pe cabina.4 - contact pneumatic frina serviciu, pompa spalator.5 -electroventile reductor, masa tahograf, comenzi cutie distributie transmisie fata.6 - priza remorca 12V.7 - lampile spate, priza remorca 24V.8 - sonda rezervor, avertizor pneumatic frina mina, alimentare releu incarcare acumulator (la unele variante).9 - priza de putere, traductoare pneumatice, blocaje diferentiale.10 - contact mers inapoi, ambreiaj (pentru reductor), termocontact apa motor, alimentare generala +24V.11 - traductor ceas ulei, traductor ceas apa, presocontact ulei, 50 (comanda pornire demaror), borna control C alternator (la unele variante), comanda electroventil termostart.12 - far stinga, claxon.Alimentarea bujiilor de la termostart se face printr-un conductor de 4mmp trecut printr-o gaura de sub distribuitorul cu sigurante.Cele de mai sus sint aratate "in mare", un anumit circuit putind fi alimentat cu tensiune din alta mufa decit cea specificata mai sus, in functie de model, varianta, etc.

Link spre comentariu
  • 1 lună mai târziu...

buna ziua din nou, tot in legatura cu acest subiect la modelele mai noi mufele de conectare sasiu cabina sunt pe "ace" denumire populara (3 mufe), as dori ce reprezinta fiecare pin din mufe dk se poate pentru ca la anumite autocamioane sunt nevoit sa fac instalatia electrica de la 0. orice raspuns e binevenit. o zi buna!!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări