Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

problema potentiometru


cristinel_bm

Postări Recomandate

Salut tuturor,Am si eu o problema cu un potentiometru, parca as fi copil de gradinita cu problemele de care ma izbesc, dar oricat mi-am batut capul si am incercat ce am stiut nu i-am dat de capat.Asadar, am un amplif PP cu el34, nu insist asupra schemei. cand l-am realizat am lipit direct intrarea de la placa de sunet pe G1 a primei triode. 0 brum. Cand am pus potentiometrul......stupoare, pe la jumate cursa se aude un brum care dispare la capetele cursei (0 si maxim). Orice am incercat....nu am reusit sa il scot. Mentionez faptul ca nu exista bucle, toate firele de masa merg in acelasi loc, potentiometrul are carcasa legata la masa iar fara potentiometru si cu semnalul legat direct, nu se aude nici macar fashait in boxe. L-am desfacut si de pe carcasa si l-am legat in aer...dar degeaba.Problema 2: va rog sa imi spuneti cum pot lega 3 intrari prin 3 potentiometre in paralel la G1 a primei triode, fara a se influenta una pe cealalta. Cu alte cuvinte, daca eu pe 3 intrari am trei semnale diferite, sa pot alimenta amplificatorul si sa pot regla separat volumele pentru fiecare, iar acestea sa se auda deodata. Mare Multumita!

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 15
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • cristinel_bm

    7

  • fcon

    3

  • Spitfire

    2

  • zal

    2

Top autori în acest subiect

1. Banuiesc ca ai o oscilatie, nu brum la jumatatea cursorului potentiometrului...

- pune o rezistenta in serie cu grila, de aprox. 1-5 K si la preamplificare si la lampa finala;

- dupa potentiometru pune un condensator de intrare (0,1-0,2 uF), urmat de rezistenta fixa, de polarizare a grilei (grila1 -> masa) de 220K - 1 Mohm.

- atentie la ecranarea cablului de semnal!

 

2. http://www.tubecad.com/april_may2001/page23.html

http://www.phoenixcomputerlabs.com/All-About-Mixers/Tube-Mixers1.html

Link spre comentariu

1. Am incercat tot ce mi s-a spus....stupoare, nu functioneaza. Ce am reusit este sa ecranez exagerat firele, adica am lasat si lipit capete de 1mm la firele de semnal (ecranarea sa fie la limita). S-a pierdul mare parte din brum, dar la jumatatea cursei potentiometrului tot se aude f.putin brum. Acuma nu mai influenteza atinsul cu mana firele.Am incercat sa pun potentiometrul intre trioda si defazor, dar nu se reducea volumul total, chiar daca am pus potentiometru de 1M.2. Am citit si am facut exact asa cum scrie acolo cu rezistente de 10K inseriate cu grila, dar este o hiba. Daca dau doua potentiometre la 0 volum, iar al treilea la o anumita valoare, volumul sunetului are o diminuare care dispare daca dau si celelalte potentiometre mai tare (orice valoare inafara de 0). Oare ar trebui sa pun o rezistenta inseriata cu intrarea mai mare de 10k?

Link spre comentariu

Ceva nu e in regula aici...care este acea trioda de preamplificare? Impedanta de intrare nu conteaza, o puneti la intamplare?! Normal ca oscileaza in anumite conditii!De ex. pt. 6N2P-EV, impedanta corecta de intrare e de ~20 Kohmi, la o tensiune pe anodul triodei de 100V.Natural, in practica te lovesti de un compromis legat de impedanta de iesire a sursei de semnal si impedanta de intrare a pre-ului, dar ideea e sa nu se depaseasca niste limite, aici inteleg ca s-a folosit o placa de sunet de PC ca sursa de semnal, deci presupun 1Vvv, asadar un 10 Kohmi ar fi fost ok.Cât despre punerea intrarilor in paralel, cu rezistoare, e o aberatie, si inca una periculoasă, care se poate lăsa cu pagube, plus ca e un dezastru pe partea purităţii semnalului, un comutator ecranat e o solutie de bun-simt, utilizata de majoritatea producatorilor de amplificatoare.Daca doriti sa mixati semnale de la 2-3-4 surse, păi mixer tată, nu rezistente pe intrarea amplificatorului! :rade:

Link spre comentariu

nu stiu daca este oscilatie, atata timp cat daca puneam mana pe cablul de semnal baraia mai tare, daca luam mana mai incet. Lampa este 6n2p simpla, si pentru a stabili impendanta de intrare am pus rezistente si de 10k, si de 100k si de 470K (bineinteles... pe rand)....facea absolut la fel. Nici o diferenta. In plus am facut si ce spunea fcon in solutia lui. Tot acest brum apare exact cand pun in schema potentiometrul. Daca intrarea este pusa direct, fara nici (sau cu) o rezistenta pentru stabilirea impedantei, merge impecabil. Da...un cumutator este cea mai buna solutie, problema este ca am cumparat unul de pastic, care nu stiu daca nu va genera la randul lui brum...inca nu l-am incercat.

Link spre comentariu

Singurul lucru la care ma pot gandi e ca acel potentiometru e de cacalitate slaba, gen "commercial log potentiometer". Comutatorul nu conteaza prea tare din ce e confectionat, daca asigura contacte ferme, si e fiabil. Ii mai trebuie o "cutiuta" metalica, legata la masa intr-un singur punct.

Link spre comentariu

Sau are o valoare mult mai mare decît cea a intrării amplifului (cum o fi ea, direct în grila triodei sau cu cond şi rez). Atunci e normal ca la mijlocul cursei, fiind valori mari de rez spre capete, cursorul să fie ''mai în aer'', iar spre capete coboară către masă, fie direct, fie prin rez din grilă.O schemă şi valorile pieselor, că altfel dăm în bobi la greu.

Link spre comentariu

Am incercat sa pun potentiometrul intre trioda si defazor, dar nu se reducea volumul total, chiar daca am pus potentiometru de 1M.

:speriat Am mai spus-o astazi: "ne aflam in zona crepusculara"...
Link spre comentariu

Apoi draga Florin, nu stiu.....adica stiu ca io is mai tolomac...si prind greu si uit repede ca doar mi-s ardelean, da asa ceva ....n-am mai vazut. Numa ciudatenii patesc...oare din cauza ca is si io un ciudat? :nas: si vrei sa auzi ceva si mai tare....m-am enervat, am cumparat un comutator, l-am lipit intre intrari si potentiometre....si cu fix aceleasi potentiometre....aceleasi cabluri, aceleasi legaturi, aceeasi schema.....nici urma de brum......no...ASTA ZONA CREPUSCULARA!!!! :sparge:

Link spre comentariu

Daca potentiometrul de volum are 500 K sau 1 M intrarea "vede" o impedanta mare si "aude" mult brum. Unul mai mic, de 10 k, ar fi mai indicat. Ecranul se lipeste la masa numai in capatul dinspre tub. Masa amplificatorului si cea a placii de sunet se leaga intre ele prin fir separat, nu prin ecran.Trei intrari separate, cu reglaj de volum independent si cu insumare pe intrarea amplificatorului se numeste mixer si necesita cate un repetor sau preamplificator pe fiecare canal.

Link spre comentariu

...recunosc ca nu am pus rezistentele din fata potentiometrului de volum, dar in rest montajul e identic cu schema....

... si, probabil, nici rezistenta de 100k la masa din fata potentiometrului?Ei... acum s-a mai limpezit zona... :da Asta-i un amplificator clasic.Normal ca n-ai putut pune potentiometrul inaintea defazorului. Uite cum ies la iveala explicatiile!---------------Ignora ideea cu potentiometrul de 10K.---------------Acuma functioneaza corect?
Link spre comentariu

nu am pus nici o rezistenta din fata potentiometrului, dar sincer...nu cred ca faceau ceva ....functioneaza corect!multumesc pentru pareri

Link spre comentariu

nu am pus nici o rezistenta din fata potentiometrului, dar sincer...nu cred ca faceau ceva ...

Se numesc "grid stopper"-e, fac si ele ceva, nu sunt de decor.
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări