Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Amplificator fara reactie negativa globala


hpavictor

Postări Recomandate

Acest articol din revista Radio numarul 9 din 1989 paginile 650, 66 , 67 si 68 este in limba rusa ...poate ne ajuta cineva cu o traducere !Ce parere aveti ?

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 11
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • hpavictor

    3

  • ex.escu

    3

  • Danut Marinescu

    3

  • Sigisman

    1

Schema foloseste in final tranzistoare "darlington" si corectia de erori=distorsiuni Hawksford,functioneaza destul de bine,cu conditia folosirii tranzistorilor imperechiati in etaje si a unei surse supradimensionate sau stabilizate cum cer autorii;are limitarea gen "lampa.O traducere "prescurtata" daca e nevoie mai tarziu.

Link spre comentariu

Nota:Au fost selectate problemele mai importante.“O problema care a preocupat atat profesionistii cat si amatorii a fost nivelul admis al distorsiunilor care poate fi considerat acceptabil pentru o auditie de inalta calitate.E cunoscut faptul ca ,cea mai importanta contributie o au incintele acustice (k>3%) si sursa de semnal,magnetofon sau pickup(k=1-3%).Odata cu aparitia traductoarelor acustice izodinamice,a cd-urilor,coeficientul de distorsiuni al lantului electroacustic (fara amplificator) a scazut la 1-2%,din care o contributie importanta o aveau armonicile 2 si 3.Auditia e inrautatita de “nuanta” metalica a sunetului,datorata armonicilor superioare care apar la limitarea aplitudinii semnalului,distorsiunile de “treapta”(zona centrala),distorsiunile de crossover si distorsiunile de comutatie care apar la trecerea din clasa A in B ,distorsiunile de intermodulatie dinamice,autooscilatiile care apar in timpul proceselor tranzitorii si la lucrul pe sarcina reactiva.Amplificatorul poate avea distorsiuni foarte reduse dar poate prezenta “sunet de tranzistori”.O metoda traditionala de a elimina distorsiunile datorate limitarii amplitudinii semnalului e de a avea o rezerva de putere,dar aceasta complica schema amplificatorului.O alta cale e de a crea conditiile unei limitari “moi”,ca la amplificatoarele cu tuburi.Distorsiunile de “treapta”,”crossover”,de comutare,pot fi reduse folosind regimul in clasa A sau SuperA(JVC) .Distorsiunile datorate neliniaritatii caracteristicii de transfer pot fi reduse folosind reactia puternica (peste30db),in bucla multipla (3),corectia feedforward(4) sau corectia Hawksford(5).Trebuie amintit faptul ca reactia negativa puternica reduce distorsiunile neliniare,in timp ce distorsiunile de tip crossover sunt reduse in mica masura.Experimentele autorilor au aratat faptul ca la amplificatoare cresterea coeficientului de reactie negativa de la 20 la 40db nu a dus la imbunatatirea simtitoare a calitatii sunetului,iar o crestere a reactiei poate duce la inrautatirea calitatii sunetului datorita cresterii instabilitatii amplificatorului.O solutie ar fi folosirea buclelor multiple de reactie(3) dar aceasta complica amplificatorul.Se poate afirma ca pentru o auditie de calitate e suficient un coeficient de distorsiuni de 0,3% ,fara reactie negativa.Avand in vedere cele de mai sus autorii au realizat un amplificator fara reactie negativa cu urmatoarele caracteristici: ……………………………………………………………………………..Schema de pricipiu e prezentata in fig1,si contine trei etaje:unetaj repetor,un amplificator in tensiune si un etaj final cu compensarea distorsiunilor neliniare.Repetorul pe emitor lucreaza in regim clasa A si serveste la adaptarea cu sursa de semnal;grupul R1C2,R8C3,formeaza un filtru de ordinul2.Amplificatorul de tensiune VT3-VT6 are ca sarcina R15,17,.Coeficientul de amplificare in current e dat de Kt=R11/R12=R13/R14=2,5;coeficientul de amplificare in tensiune e dat de Kt si de raportul dintre iimpedanta de iesire/impedanta de intrare:Ku=KtRiesire/Rintrare=R11R15/R12(R11+R8+0,5R9).Regimul de lucru e stabilit de R10.Trebuie amintit faptul ca distorsiunile introduse de etaj depind de toleranta rezistentelor R11-14,prin urmare acestea trebuie sa fie perechi.Etajul final e realizat dupa schema descrisa in(5).Caracteristica sa e compensarea distorsiunilor neleiniareSemnalul de intrare(il vom considera nedistorsionat) apare simultan atat pe baza tranzistorului VT11 cat si in emitorul lui VT13.Semnalul de iesire (distorsionat) prin R30, e aplicatprin divizorulR27R26 in baza tranzistoruluiVT13 care il preia si il aplica la intrarea repetorului pe emitor VT9.Din semnalul distorsionat tensiunea de eroare.se aplica pe R20 astfel incat la iesire distorsiunile introduce de final sa se anuleze.Valoarea rezistentei R24,care determina valoarea(adancimea) compensarii e data de :R24=R20R26/(R26+R27).Criteriul alegerii corecte a rezistentelor e impedanta nula de iesire.Grupul R21C8,R23C9,C10,preintampina autooscilatiile datorate suprcompensarii la fercvente inalte.Amplificatorul descries limiteaza “moale” amplitudinea semnalului la iesire si suporta suprasarcini la iesire.Aceasta se datoreaza faptului ca oglinda de current limiteaza “moale” ,inaintea etajului final.Datorita lipsei reactiei negative,nu introduce distorsiuni dinamice,e absolut stabil in regim tranzitoriu sip e sarcini reactive.Ca dezavantajetrebuie mentionate:putere redusa,coeficient mic de folosire a tensiunii de alimentare,cerinte suplimentate fata de sursa de alimentare-pentru a reduce armonicile pare aceasta trebuie stabilizata.Pentru a obtine performantele date trebuie ca R11-14,R20,22,R26-29 sa aiba tolerante de max+/- 0,5%.Reglajul consta in ajustarea lui R9 pentru a obtine nivel minim la armonica a 2-a la iesire,aplicand la intrare un semnal de 2v si 1khz.In fig3a,.curbele 2-5 reprezinta coeficientul de distorsiuni corespunzator armonicilor 2-5.In fig3.b,linia plina reprezinta coeficientul de distorsiuni al amplificatorului iar cea punctata al unui amplificator cu reactie de 20db si limitare”dura”,VEGA120 –Stereo.

Link spre comentariu

Ce parere aveti VT13 si VT14 ar trebui sa fie in contact cu radiatorul finalilor ? Cablajul recomandat de constructor nu este prevazut cu aceasta posibilitate ......

Link spre comentariu

La amplificatorul sau ( cu mos-fet vertical) Bob Cordell avea unul din tranzistori fixat pe radiator pentru compensare termica.La amplificatorul rusesc nu e nevoie,e amplificator in curent la care curentul de repaus al etajului de amplificare realizat cu VT3-6 e astfel ales incat curentul maxim al semnalului e egal cu jumatatea sa,mai e si VD1 pentru limitare,etc.Trebuie respectate valorile rezistentelor si faptul ca VT11-12 sunt darlington,fixati fiecare pe radiatoare cu S=300 cmp.

Link spre comentariu
  • 12 ani mai târziu...

Sunetul de lampa nu poate sa fie egalat desi are distorsiuni 2-4 la suta.Cel mai simplu de pus in evidenta este sa facem o cascoda cu E88CC sau ECC83 fara reactie.Distorsiunile generate sunt pare si la 400V alimentare avem amplitudine de 200V VV adica nu are comparatie cu nimic....Daca bagam 150mV in intrare obtinem 1,5v pe iesire la amplificare 20db.El poata sa urce la 200V.Viteza de urmarire a semnalului este mare adica foarte buna.Daca cuplam o chitara electrica bunicica auzim dulceata care nu o poate face nici un fet, bipolar sau mos.In reactie negativa suna curat dar scade viteza adica sunetul nu mai are dulceata.Dulceata are legatura cu distorsiunile generate de lampa care sunt dulci...adica pare presupun.Suna excelent pe chitara electrica.Asta e motivul pentru care rokarasii vor lampa.Sunetul de tranzistor e plat fara vina in el...o expresie mai de cartier.Studiati DUAL CV1260 sa vedeti ca are doua bafere pe intrare cu fet 2sk170bl (fet cu tensiune mica in poarta cam 150mV la 2 ma)alimentat la 12-15v diferential.Are drena la + iar la minus 7k5 adica 2ma.NU are reactie negativa.In acelasi timp raspund bine in frecventa ca repetor si izoleaza intrarea de amplificator.E solutia gasita de DUAL la problema.Lampa suna dulce pe chitara .La 400V are rezerva gigantica si amplifica de circa 5-10 ori depinzind de lampa utilizata.Cu fet pe intrare nu mai suna asa.Daca ar putea sa simuleze cineva armonicile sa aflam si noi ce se intimpla acolo...Muzele muzicii isi dezleaga greu secretele.....Oricum reactia negativa locala pare a fi mai prietenoasa decit cea globala care e eficienta dar stoarce de vlaga pasajele forte care devin egalizate ca la un compresor de dinamica.O valoare mica la reactia negativa globala este solutia unor amplifuri de firma din anii 80.Amintesc de Sony mai multe modele si de Kenwood.Akai AM-95 mai merita studiat.Are configuratie complementara cu fet /bipolar in cascoda pe intrare cu amplificare redusa in bucla deschisa si amplifica in bucla inchisa la 46db.Are servo cu AO sa controleze zero pe iesire.A fost cap de serie la vremea lui....Are 2sk170/2sj74 imperecheati pe intrare si schema e destul de simpla cu doua etaje ampl.in tensiune si triplet cu bipolari.Foloseste raport mic de reatie negativa.Nu stiu exact cit este optim.5 10?Sau 2000?La 2000 sunetul se varzuieste desi e curat e ciudat adica arata bine doar pe osciloscop.Urechea il percepe naspa.Ampliful e facut pentru ureche nu pentru osciloscop.....Asa ca mai lasam din zerourile alea multe si din matematica aia multa si complicata ...Aia e buna sa mergem pe Marte nu sa calculam armonici.Daca urechii ii place ce se aude atunci putem avea orgasm muzical adica fiorii aia care ii avem uneori la o melodie care ne place.Exprimati-va si voi pararea.Eu studiez problema din adolescenta.Cascoda lampa fara reactie negativa cu amplificare 5-10 urmata de final cu 33db.Pe liniar fara corectii suna perfect.E putin zgomot de lampa ca ajungem la 46-50 db.Potentiometru de volum ar trebui pus pe intrare eventual compensat la nivel mic.Cred ca 1M log ar fi bun aici.Capacitatea grila katod este sub 1pf.Corectam astfel rezerva de amplitudine cu distorsiunile care devin mici la 2-20mV pe intrare.380v obtinem cu triplor cvadruplor... din 40v alternativ din traf folosit la final.Curentul e mic....

Cascoda Lampa..bmp

Link spre comentariu
La 28.05.2012 la 10:25, hpavictor a spus:

Acest articol din revista Radio numarul 9 din 1989 paginile 650, 66 , 67 si 68 este in limba rusa ...poate ne ajuta cineva cu o traducere !Ce parere aveti ?

Vreau si eu schema ca n-o gasesc .Exista pe aici ?

Link spre comentariu

Am primit azi sursa LLC din Franta.Imi fac timp sa o studiez.Calculatorul imi baga interferente pe radio pe UUS la semnal mic cu posturi slabe.LLC-uri pentru PC probabil ca exista.....Sursa mea in punte am rezolvat-o dar mai am ceva rezerve.Pare mai buna decit asta de PC totusi....prefer un LLC daca e sinusoidala fara armonici.Va tin la curent cu forma si interferentele ei.Si TV-ul baga ceva carcalaci pe radio....

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări