Vizitator Sneaky Postat Mai 26, 2012 Partajează Postat Mai 26, 2012 Am un volan Logitech MOMO la care pedalele folosesc fiecare ca traductor de pozitie un potentiometru special 0-10 kOhm (merge si 0-20...100kOhm) cu cursa 0-30 grade. Imposibil de gasit (Digikey nu-l mai face de mult).Toti producatorii de volane folosesc potentiometre pt. pedale si cedeaza... N-ai variante...Ce solutie alternativa electronica ar exista ?Programul citeste 256 de pozitii discrete, iar cursa utila este undeva intre 20 si 210 (deci nu sint necesare chiar 255).Montajul se autocalibreaza la pornire (prin apasarea pedalei, citind minimul si maximul) - foarte inteligent. Din pacate, "electro-mecanica" dezamageste.Potentiometrele de frina si acceleratie sint identice si legate in paralel.Va multumesc anticipat ! Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 26, 2012 Partajează Postat Mai 26, 2012 Salut, se poate o poza ,doua cu potentiometru? Link spre comentariu
Vizitator Sneaky Postat Mai 26, 2012 Partajează Postat Mai 26, 2012 Multumesc pentru raspuns !Se poate vedea cel mai bine in pozele de aici:web.axelero.hu/mozso/momo_e5.htmlSau in imaginea atasata.Am scris ceva incorect anterior: potentiometrele sint legate in paralel (insa doar extremele), nu si cursoarele - desigur. Altfel nu s-ar putea citi 2 input-uri.Idee e ca nu rezista - si nu sint deloc tipul brutal... I-am facut si o masa speciala ergonomica :-)Volanul e ieftin, toate piesele sint din plastic si au jocuri - desi trebuia sa fie e o chestie de precizie, dar si pretul e foarte mic (l-am luat bine sub 4 mil. cit e acum). In mod sigur nu l-as recomanda nimanui, jenant pentru o firma ca Logitech :-(Am avut o improvizatie cu reductor (multiplicator) cu 2 roti dintate, ca sa pot folosi un potentiometru radio, dar s-a uzat si era prost executata.Multi nu-si dau seama, dar apare repede "spiking-ul si apoi s-a terminat - e ca la radio, cind se aude bruf-ul cind umbli la volum - doar ca aici e terminal... Sau partile din plastic cedeaza si nu mai ai cursa necesara la pedale, etc.Noroc ca au facut un calibrator (DXTweak) si acolo se observa orice problema (se poate vedea si la pagina din link). Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 26, 2012 Partajează Postat Mai 26, 2012 Cursorul are valori intre 0 si 10 k pe cursa de 30 grade?Verifica. Link spre comentariu
Vizitator Sneaky Postat Mai 26, 2012 Partajează Postat Mai 26, 2012 Da, asa este. Insa, dupa cum am spus, am testat si potentiometre radio de alte valori (peste 10kOhm) si multumita autocalibrarii montajului, merg si ele. L-am mai folosit ceva si cu ele (si nu s-a ars :-), pe baza sistemului cu reductorul mecanic (care amplifica aprox. din 30 in 210 grade - din 270 maxime ale pot-ului radio). De aici am vazut ca de fapt simulatorul auto folosea doar o parte din domeniu (circa 75%). Prin parametrizarea in DirecX Tweak am reusit sa obtin precizie exact pe domeniul dorit, ajungind la un bun rezultat. Doar ca reductorul avea frecari si jocuri mari si in final s-a dus si el... Am mai gasit un link pe care il uitasem: http://www.tomshardware.com/reviews/pc- ... 470-2.html Asa arata mai in detaliu potentiometrul. Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 26, 2012 Partajează Postat Mai 26, 2012 Cred ca rezolvarea este folosirea unui potentiometru cu tija mult mai subtire si presat pe ea un tub din cauciuc (pe post de cupla elastica)cu dimensiunea exterioara la grosimea tijei normale.Aceasta piesa intermediara reduce posibilitatea fortarii potentiometrului la capete. Link spre comentariu
Vizitator Sneaky Postat Mai 27, 2012 Partajează Postat Mai 27, 2012 Nu, problema nu consta in fortarea capetelor. Potentiometrul original se poate roti ca unul normal, insa are partea activa doar pe domeniul 0 - 30 grade. Dincolo de 30 grade are aceeasi rezistenta (10kOhm).Problema este ca nu pot folosi un potentiometru normal pentru ca montajul citeste ambele valori capat-cursor (care sint cu precizie invers proportionale - si acopera impreuna exact tot domeniul potentiometrului), si de aceea trebuie sa gasesc unul care are exact numarul de grade indicat. Altfel as fi putut folosi orice alt potentiometru si ar fi mers.La cele normale, de 270 grade, diferenta de variatie intre cursor-capete este prea mica pe 30 grade, si montajul nu prea reactioneaza. Isi da seama, chiar daca nu faci autocalibrare, ca variatia e prea mica in comaparatie cu domeniul total. Link spre comentariu
remus68 Postat Mai 27, 2012 Partajează Postat Mai 27, 2012 La un potentiometru "normal" poti acoperi cu o pasta conductoare (d.p.d.v. electric) traseul rezistiv pe portiunea care vrei sa o scoti din calcul. Potentiometrul il vei alege la o valoare convenabila astfel incit pe deschiderea unghiulara utila sa aibe valoarea care o doresti.viewtopic.php?p=535711#p535711 Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 27, 2012 Partajează Postat Mai 27, 2012 Poti folosii un potentiometru bobinat de 30-100k care in cele 30 de grade regleaza valoarea necesara.Demontat apoi potentiometrul si pus in scurt spira pe care masori 10K cu capatul maxim (puntea nu se face pe partea unde calca cursorul ). Link spre comentariu
remus68 Postat Mai 27, 2012 Partajează Postat Mai 27, 2012 un potentiometru bobinatE o varianta buna, dar se gasesc cam greu asemenea potentiometre. Link spre comentariu
Vizitator Sneaky Postat Mai 27, 2012 Partajează Postat Mai 27, 2012 Multumesc !Din pacate, exista niste probleme la aceste solutii - am deja un an de cind incerc si eu diverse solutii...a). reostate bobinate nu am gasit de valoare asa mare - insa da, ar fi usor sa plasez niste contacte false ca sa delimitez zona "maturata" de 30 grade. Problema e ca ai nevoie de o rezistenta foarte mare total daca vrei sa obtii macar 10kOhm pe cele 30 grade.b). daca demontez potentiometrul ca sa-l reduc cu pasta, ar insemna sa scot partea de plastic cu cursorul de pe tija (circuitul rezistiv serigrafiat e "pe interior"), si nu-l mai poti reface. Si e prea mic, nu e fezabil sa-l modifici cu pasta, nu prea ai precizie. In plus, ar trebui sa dau la ambele capete, pt. ca sint neliniare spre capete - si doar mijlocul e util (la cele radio, uzuale).. Existau cind eram mititel niste potentiometre rusesti foarte mari in diametru (~30mm), serigrafiate pe exterior (!!!) - daca scoteai capacul metalic, dar de unde era sa stiu ca peste 30 ani o sa am nevoie de asa ceva ?! Varianta eleganta ar fi folosesc un integrat gen MCP41010 (are exact 10, 50 sau 100kOhm in 256 trepte, si 2 iesiri distincte - ridicol de similar cu ce-mi trebuie), insa nu poate fi comandat decit cu driver specific (digital), si eu am pot doar sa-i dau semnal analogic. Nu le am cu PIC-urile si restu'... :cry:Sau sa gasesc vreun geniu care le are cu Arduino care sa-mi faca un sistem cu servomotor controlat prin potentiometru (am vazut ca exista asa ceva) si servomotorul sa roteasca (cu multiplicarea de rigoare prin software) un pot normal. Se ofera cineva ? Link spre comentariu
remus68 Postat Mai 27, 2012 Partajează Postat Mai 27, 2012 sa-mi faca un sistem cu servomotor controlat prin potentiometruE mai ieftin sa cumperi alt volan de jucarie. Link spre comentariu
Voltus Postat Mai 27, 2012 Partajează Postat Mai 27, 2012 Eu as proceda putin diferit .As inlocui potentiometrul cu o fotorezistenta iar miscarea pedalei va trebui sa obtureze o sursa de lumina ( LED ) .Sistemul asta nu are "moarte" . Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 27, 2012 Partajează Postat Mai 27, 2012 Datele sint procesate in functie de tensiunea cursorului. Ce tensiune este pe potentiometru? Link spre comentariu
Vizitator Sneaky Postat Mai 27, 2012 Partajează Postat Mai 27, 2012 Nu cred, Remus - nu e o idee buna sa-mi cumpar unul nou. In 2 luni va pati acelasi lucru :-(Din ce-am inteles, Logitech nu mai face acest model oricum, si multi utilizatori s-au plins de calitatea proasta, in special a pedalelor. Modelul G25 si G27 are partile active din metal si e infinit mai precis, dar e de 3 ori mai scump. Sistemul lucreaza la 5V c.c.. Nu am masurat pt. ca nu am voltmetru analogic, insa am vazut pe Internet.Partea cu LED si fotorezistenta ar fi fezabila, m-am gindit chiar si la un sistem cu optocuplor, si am vazut ca exista circuite integrate cu optocuplare (dioda + receptor in aceeasi capsula), insa nu au iesire cu 3 pini, ci doar 2 (pe principiu rezistenta variabila), ori aici e nevoie de iesire cu 3, ca la un potentiometru analogic clasic.Daca eram electronist (sau cunoasteam unul) s-ar fi rezolvat de mult intr-un fel sau altul... Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum