Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

3D Printer


cnc_step

Postări Recomandate

La paralelismul ziceam de tijele de ghidaj, ca suruburile au joc destul de mare din standard si nu sunt o pb. Uita-te de deasupra lor, adica perpendicular pe heated bed, si din fatza, perpendicular pe Z. Cand ai 2 motoare pe Z e de retinut ca cele doua suruburi nu sunt automat sincron. Nu cum ar fi cu un singur motor cu curea pe ambele suruburi, asa cum avea mendelul vechi. Cu 2 poate oricand sa iti mearga intr-o parte, nu numai paralelism de la z la z, ci si distanta egala fatza de bed trebuie asigurata. Si daca unul din motoare pierde pasi, se tot stramba pozitia axei x fatza de bed. Dar e interesant ca e o problema care apare si dispare. Daca era de la motoare atunci nu ar trebui sa dispara, probabil ar fi ramas. In serie, iei un fir, legi la o bobina de la un motor, apoi alt fir la celalalt motor dar la aceeasi bobina in acelasi sens, apoi te intorci cu al treilea fir inapoi la driver. Sa zicem ca ai asa cum te uiti la mufe, 4 bobine:Motor1: 1A 1B 2A 2BMotor2: 3A 3B 4A 4BSi curentul merge driver-fir-1A&1B-fir-3A&3B-fir-driver. Si cealalta legatura driver-2A&2B-4A&4B-driver. Adica le legi in serie, dar sa mearga directia in acelasi fel, de ex de la A la B la ambele bobine inseriate. Daca ai doar un motor si legi o bobina invers nu se intampla nimic decat ca se invarte in cealalta directie, de fapt asa le si faci sa se invarta invers, adica inversezi legaturile de la driver la doar una din bobine. Daca inversezi la ambele bobine, se invarte 2x invers, deci tot cum era. Acuma pt ca sunt doua motoare in serie, nu vrem sa se invarta unul intr-un sens si altul in celalalt sens - asa ca in fiecare motor curentul tre sa curga in acelasi sens in bobine. De asta toate bobinele in aceeasi directie. Incearca sa le legi in serie si speram sa dispara problemele. Curent cam 1-1,5A e perfect, dar vezi ce setare ai la Torque, sa fie 100%. E asa cand pinii TQ sunt neconectati la nimic (nu au jumper).Mi se pare cam inceata miscarea din video, ar tb sa se miste pe Z mai repede, deci interesul e sa o crestem putin. Z nu prea are variatii, e cam tot timpul folosita cam la aceeasi viteza, asa ca tb gasita o viteza ok, si gata. Chris are dreptate, viteza e limitata in firmware, e o setare de viteza maxima, si orice valoare peste se executa la nivelul ala. Asadar nu e sigur la ce viteza face miscarea pana nu te uiti in firmware. Tre sa vezi in config.h care e viteza max pt Z, si daca e vreo limitare in efect, dubleaza valoarea, fa din nou upload si vezi cum merge si cu viteze mai mari. Fac un rezumat in privinta stepperelor. Driverele de unipolar nu inverseaza curentul in bobine, ci doar il intrerup si pauza si apoi tot la fel. Oarecum circula curentul de la A la Mijloc, si apoi poate fi de la B la Mijloc, deci partial ca echivalent bobina e jumate invers, dar nu de la driver ci din arhitectura pt ca driverul da mereu doar plus iar Mijlocurile sunt mereu legate la gnd (-). Driverele bipolare schimba efectiv sensul in bobine, adica la un puls de frecventa circula de la A la B si urmatorul puls circula de la B la A, de asta nu mai au nevoie de mijlocul bobinei ci doar de capete. Daca ai motoare cu 6 fire, tre sa folosesti capetele, alea care au rezistenta cea mai mare. Firele trase de la mijlocul bobinei au jumate de rezistenta, sunt jumate din bobine. De mers ar putea merge si cu jumatati, dar nu e cum trebuie. Masoara cu un multimetru sa fii sigur ca folosesti doar capetele.Nu am folosit notiuni de "+" sau - la drivere bipolare, nu e ok, pt ca se schimba intre ele in Khz ca la alternativ in hz, si se folosesc numere/litere pt bobine. Cam 7 ohmi rezistenta pe bobina e relativ mult (cam prea aproape de legea lui ohm pt 12v si 1-1,5A), asa ca poate fi si din driver. E mai bine cand ai o rezistenta a bobinei de 1ohm, maxim 2ohmi. Practic din punct de vedere al driverului, fiecare bobina reprezinta un scurt circuit. De asta pentru modul efectiv de functionare legea lui Ohm e irelevanta sau mai bine zis valorile ohm ar trebui sa poata fi cel putin x10 mai mari decat setarea driverului. Bobina ar trebui sa vrea sa traga vreo ~10A++ (pt ca curentul sa creasca repede), iar Rsense alea simt curentul de "scurt circuit" si intrerup curentul la timp la ~1A, inainte sa aibe loc un scurt circuit cu vreun efect daunator. Iar daca sunt drivere bipolare urmatorul ciclu curentul merge invers. De asta e necesar ca curentul sa tot fie intrerupt asa de des. Altfel s-ar arde toata treaba. De asta motoarele pas cu pas consuma cel mai mult cand stau pe loc, cand se misca driverul le scade curentul - cu acelasi curent nu s-ar mai misca. Si de asta ele nu trag curent "cat vor" (ca un motor dc), ci iau doar cat le da driverul. Si Rsense alea simt curentul de "scurt circuit", si ca atare toata chestia sta in Rsense, de asta sunt importante.Heate bed poti sa faci dintr-un pcb mai mare daca poti cu toner transfer sau cu pcb milling. Sau poti cu o placa dreapta de aluminiu pe care montezi rezistori cu radiator. Mie mi se pare mai buna ultima varianta, dar mai scumpa si mai greu de rezolvat.

Link spre comentariu

Merci de explicatiile amanuntite.Motoarele de pe Z sunt unipolare cu 6 fire dar eu am legat la firele din capete adica 1 cu 3 si 4 cu 6, nodurile comune sunt in aer.Cred ca astfel se explica si rezistenta mare pe o bobina, care de fapt este formata din 2 bobine unipolare inseriate.As putea sa le leg in paralel si as reduce rezistenta la 3,5 ohmi pe o faza.Cu restul explicatiilor m-ai cam pierdut.Da exista limitare de feedrate in firmware, si valoarea este folosita atunci cand se foloseste homing sau comenzi G ca default.Eu ca sa pot face teste si la homing am pus valori relative mici la maximum feedrate ca sa nu rup ceva pe acolo.O sa mai cresc valorile din config.h sa vedem ce se mai intampla.Aseara am mai configurat prin pronterface si slic3r, sper sa dau drumul la un print mic mic in seara asta sa vad cat de aiurea iese.Un cub de vro 20 x 20 mm :d

Link spre comentariu

Dap sry nu prea stiu cum sa explic, nu prea am metodica :jytuiyu

 

Oricum, ideea e ca si motoarele sunt cam lente cu 7ohmi 12v si 1,5A in ce priveste modul in care se energizeaza bobinele. Macar la partea cu legatul in serie sper ca m-ai inteles. La bobine sunt de legat capetele bobinelor si lasat mijlocurile libere, asa cum ai facut e bine (altfel nu). Imprimanta se misca doar cu comenzi gcode, ca doar atata stie sa interpreteze firmwareul. Lista e http://www.reprap.org/wiki/G-code dar sunt si anumite chestii diferite de la un firmware la altul.

 

Ca sa gasesti temperatura de extruziune, impinge filamentul cu mana la diferite temperaturi cu hotendul fierbinte, si temperatura e buna atunci cand filamentul devine relativ mai usor de impins. Si incepe cu viteze mici, ca viteza sa nu forteze extruderul din prima.

 

Sa ai bafta la probe!

Link spre comentariu

Mda testele nu au mers din pacate... :sparge: Mi se tot deconecteaza imprimanta cand conectez cele 4 steppere si heaterul.E posibil sa nu duca sursa de calculator 4-5 amperi?Am incercat sa dau un print dar nu merge din cauza intreruperilor.Porneste printul dup-aia ia restart si nu mai regleaza temperatura pe extruder, considera punctul de 0,0,0 pe unde a apucat-o restartul etc. etc. si tot asa mai departe...Am facut setari din slic3r dar se pare ca din cauza deconectarilor tot pierde pozitia de 0 si o ia razna.O sa caut alta sursa de 12 V, poate asta e cauza deconectarilor.

Link spre comentariu

Nu stiu daca nimeresc bine ce vrei sa zici. In firmware in config.h acolo sunt multe setari si chichitze. De ex una e cold extrude prevention, adica nu da comanda la extruder daca hotendul nu are o temperatura minima. Insa poti sa o scoti, sau ii dai sub temperatura camerei. O sa trebuiasca sa faci asa oricum cand o sa calibrezi extruderul. In schimb nu cred ca e vreun firmware care sa se lege de ceva cu temperatura la heated bed pt ca in principiu poti printa pla si fara heated bed. La fel si unele sendere (gen pronterface repetier) au protectii similare sa nu extrudeze la daca nu e peste o temp minima, la asta se refera "dry run", dar nu e singura chestie de genul asta.In privinta surselor atx, cele mai noi au nevoie de un consumator minim pe 5v ca sa poata scoate 12v cum trebuie. Fara nici un consumator pe 5v scot ceva la 12v dar nu stabil si "out of spec" adica nu mai corespunde specificatiilor si cand intra heated bed on sa traga 10A/12v, linia de 12v scade mai mult decat are voie in mod normal. Asa ca multi pun un resistor ca sarcina pe linia de 5v ca sa nu ramana nefolosita. In lipsa de rezistor poti improviza si cu un bec de masina cum sunt alea de la stopuri sau semnalizare sau un bec cum sunt alea de la spoturil de 12v. Nu ca sa dea lumina dar ceva acolo tot consuma.

Link spre comentariu

Acum am aflat si eu chestia cu linia de 5 V ca trebuie sa am ceva consumator pe ea. Ai idee cam cati A sa pun pe 5V ca sa pot trage 4-5 A de pe 12 V fara probleme?In legatura cu config.h ul meu, daca vrei ti-l atasez, dar si eu sunt programator si m-am mai uitat pe acolo.Intr-adevar mie imi arata inainte vreo 800 de grade pe heated bed, asa ca am commentat liniile referitoare la bed din config.h si acum nu imi mai apare nimic referitor la bed.In schimb referitor la temperatura minima de printare nu am gasit asa ceva.Totusi mi-a pornit printarea dupa ce am urcat extruderul la 185 de grade insa din cauza intreruperilor se da totul peste cap, e drept ca si softul mi se pare cam prost facut si iata de ce.Urc heaterul la 185.Dau home la toate axele.Ii dau un M114 si imi arata ca toate axelel sunt pe 0.Dup-aia pornesc print-ul si din slic3 am setat sa se duca la x50 si y50 ca si printer center.Aici nu-mi dau seama daca face bine ptr ca se duce cam departe.Incepe el sa miste capul ca si cum ar printa dar intre timp normal ca isi da restart.Ei bine dupa ce isi da restart softul nu mai face control la temperatura si temperatura incepe sa scada.Si de asemenea si ultimele coordonate par sa se transforme in coordonate de 0.Asadar se misca axele pe acolo, temperatura scade in continuu, iarasi restart pana ma enervez si dau Pause sau o inchid.Mi se pare o tampenie ca la restart pierde controlul pe temperatura, daca as fi facut eu softul la fiecare restart as fi verificat daca mai este activ controlul de temperatura si daca nu e l-as fi restart, la fel si cu axele m-as fi asigurat ca nu se reseteaza coordonatele...E dubios si din slic3r cu sectiunea aia de Start GCODE, am inteles ca executa acele instructiuni inainte de a incepe un print, dar inca nu m-am prins cum stie imprimanta care sunt coordonatele de 0 si cum si le seteaza?0 este setat pe o axa atunci cand se face HOME?Ca daca ar fi asa atunci in Start GCODE ar trebui puse instructiuni care sa faca HOME la toate axele, macar asa esti sigur ca este setat 0 ok pe toate axele.

Link spre comentariu

Legat de restart: pana si un PC daca isi ia reset, uita unde a ramas cu task-urile si booteaza de la zero. De la un ATMEGA nu stiu de ce te astepti de la mai mult.

 

Cand booteaza firmware-ul, pozitia actuala a motoarelor este considerata zero. Fiecare axa are un endstop care este folosit in procedura de home. La fiecare home de axa, acel zero este corectat in functie de pozitia la care endstop-ul a zis ca e limita axei.

http://reprap.org/wiki/Mechanical_Endstop

 

Slic3r default ar trebui sa iti faca home si preheat inainte de fiecare print. G28-ul ala adica.

Link spre comentariu

Asa e cred ca ai dreptate, nu e vina lui ca isi ia restart.O sa montez un consumator ceva pe linia de +5 V la sursa de calculator sa vad daca asta era problema la restarturi si mai fac o incercare.

Link spre comentariu

Wow, it's very nice of them to include the minimum load information on the power supply specifications. Usually we just have to guess what's needed!

 

It looks like you need three load resistors, one each on +5v, +12v, and +3.3v. The specification gives the required current for each voltage, so we can use Ohm's law (V = I * R) to figure out what size resistance is needed for each voltage:

 

5v = .2A * R -> R < 5 / .2 -> R < 25 ohms

12v = .3A * R -> R < 12 / .3 -> R < 40 ohms

3.3 = .42A * R -> R < 3.3/.42 -> R < 7.857 ohms

 

The power dissipated in a resistor is compute as P = V * I

P = 5v * .2A = 1 W

P = 12v * .3A = 3.6 W

P = 3.3v * .42A = 1.386 W

 

You should purchase resistors with the specified resistance (or slightly less if you can't find exact values), that are rated to handle at least the amount of power I listed above. If you have to reduce the resistance far below 25/40/7.857 listed above, then you should recalculate how much current that would draw, and recalculate the power dissipated in the resistor to make sure it can handle all the power.

 

Just as a side note, most "standard" resistors are 1/4 W. Good luck!

 

You might want to just try running the power supply without the power resistors, just to see if it will work correctly, before going to the effort of ordering and installing all three resistors.

 

Pentru cei care mai folosesc surse de calculator.

Link spre comentariu

La 50-50 e un sfert, mijlocul e la 100-100. Probabil nu ai setat "steps per mm" corect, dar intai tre sa setezi si microstep.Daca se restarteaza uC, asa este, se opreste totul. Fiecare linie din gcode are un numar, daca s-ar reseta ar pierde numarul si s-ar opri. Asa ca daca continua sa miste inseamna ca nu s-a resetat.Daca ai preheat la inceput, de obicei asta presupune o perioada de asteptare, face ca o pauza.Ce firmware folosesti? E bine de atasat fisierele de config pt ca nu toate sunt la fel. Si cand descrii o problema cu un fisier gcode, ataseaza si pe ala, sau macar inceputul lui, sa ne dam seama care era ideea.

Link spre comentariu

Atasez diseara.Nu-s chiar asa de noob stiu ce e cu alea pe acolo.Eu am suprafata de lucru de 100 x 100 ptr ca am printrbot deci 50 cu 50 e la mijloc.Inainte sa ii dau Print i-am dat eu 185 de grade deci n-am mai asteptat nimic.Dar hai sa ajung acasa, sa montez o rezistenta pe linia de 5 V la sursa poate nu se mai reseteaza, si o sa atasez config-ul folosit, ce GCODE am prin slic3r, setari etc etc

Link spre comentariu

Oh lol 100 cu totul e mic rau, nu mi-am dat seama e asa mic.Vezi ce ai in gcode, ca viteze si etc. Daca acuma ai Marlin, incearca cu Teacup in loc de Marlin.Nu e reset ce face acolo, nu stiu ce e dar reset nu cred ca e. In legatura seriala fiecare linie are linenr si checksum. Daca da reset si le pierde atunci se opreste si nu mai executa nimic, chiar daca pc-ul continua sa trimita date.

Link spre comentariu

Ok am pus rezistenta pe linia de 5 V si pe linia de 3.3 V dar tot se comporta bizar.Hai sa va zic de ce.Deci incalzesc heaterul la 185.Dup-aia ii dau print.Incepe sa printeze, adica se misca axele ca si cum ar printa, si in timpul asta pe ampermetru imi arata ca motoarele trag cam 9 Amperi.Ei bine in timpul asta temperatura scade dar nu mai porneste MOSFETUL ca sa bage caldura in capul de printare.Daca ii dau pause, apoi dau Motors OFF, in schimb merge MOSFETUL si trage 1.7 Amperi din sursa?Oare sa fie cei 9 Amperi cat trag motoarele + 1.7 amperi peste limita maxima de la sursa mea?Sau sa fie alta chestie?M-am gandit si eu la asta si am deconectat cele 2 motoare de pe z, asta mi-a redus consumul la motoare la vreo 7 A.Dar tot nu face controlul pe MOSFET cat sunt motoare pornite.Deci ar insemna ca motoarele pornite imi bruiaza MOSFETUL, dar sa innebunesc eu daca stiu care ar fi cauza.Sa fie oare bruiaj?

Link spre comentariu

Dintr-o sursa atx ar trebui sa poti trage mult peste curentul asta. Dar ar tb sa scrie pe eticheta sursei exact. In general eticheta la linia de 12V tre sa scrie cam 15-20A. Nu stiu la a ta, dar ar trebui sa scrie pe ea.Cand se inchide heaterul, ce se intampla, si din ce cauza? - In config.h la extruder heater ai selectat PID cu parametrii de acolo? Pid mai face figuri, pune pe bang-bang si lasa-l cu bit-bang.- Pune primele 10-20 linii din gcode sa le vedem, sau eventual uita-te dupa ceva comenzi care ar putea sa inchida heaterul deliberat.- Mosfetul e fierbinte - poti sa pui degetul pe el? Poate intra in thermal protection. - Si apoi linia de 5v care comanda mosfetul, respectiv intra in pinul Gate al mosfetului, are 5v sau 0v. De la pinul gate la gnd adica, cat V are.- Linia de 12v scade? Sa zicem ca are in mod normal 12,7v si cand se intampla asta are de ex 11v?

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări