ctepeo Postat Mai 11, 2012 Partajează Postat Mai 11, 2012 Ştie cineva care a fost prima maşină de spălat românească? Oricum, prin anii '50 au fost produse primele, căci ţin minte că am văzut ceva despre aşa ceva într-un ziar din 1957 (sau 1958).În anii '60 se produceau maşini de spălat <> la Întreprinderea Mecanică Sibiu!!!Primele <> erau la fel de nasoale ca modelele din anii '70-'80? (adică simmering prost prin care curgea apa, învelitoare de plastic în loc de vopsea, cuvă? din fier acoperit cu inox).Când au început să fie produse alea mici de plastic la "Electrobobinaj" Bucureşti?Când au început să fie produse primele <> la Cugir?Erau pe vremuri nişte storcătoare cu carcasa cilindrică, cu capac curbat la margini şi care aveau nişte găuri rotunde în parte inferioară? Cine le producea şi cât de mare era riscul de electrocutare la ele? Link spre comentariu
ctepeo Postat Mai 13, 2012 Autor Partajează Postat Mai 13, 2012 În revista "Femeia" nr. 2/1960 (feb. 1960), la pg. 25 se găsesc nişte reclame. Una dintre ele e la o maşină de spălat produsă de "Tehnometal" Ploieşti. Nu ştiam că şi ei au produs aşa ceva!!! Şi cum adică "execută automat toate operaţiile de spălare?" Oare cât de mare era riscul de electrocutare la una din asta? În cartea de telefoane din 1965 pt. Bucureşti, la pg. 494 se găseşte o reclamă la <> Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Mai 13, 2012 Partajează Postat Mai 13, 2012 Parintii mei au avut una de Ploiesti. Era prin `63Agitatorul era sub forma unui snec ( surub fara sfirsit din portelan) .Dupa spalare se instala in ea cilindrul centrifugii.Avea un motor superb!Pornirea era cu bobina auxiliara decuplabila prin contact centrifugal.Dupa ce au casat masina am luat motorul si l`am folosit la polizor,circular , moara de cereale pina l`am schimbat pe un monofazat de Timisoara de 1,8Kw.Grig Link spre comentariu
ctepeo Postat Mai 13, 2012 Autor Partajează Postat Mai 13, 2012 Simeringul crea probleme.Interesant mod de funcţionare.Păcat că a ajuns la fier vechi :cry: Aşa a ajuns la fier vechi şi unul din primele 3.000-5.000 de frigidere produse în România (un <> 1000 produs de "Klement Gottwald"/I.M.E.B./U.M.E.B.)... rudele mele de la ţară l-au dat pt. a-şi umple butelia Cât a costat maşina şi până în ce an aţi avut-o?La ţară e un storcător (pe care tot bunicul matern l-a dus) şi care semăna cu maşina asta ca formă. Link spre comentariu
ctepeo Postat Mai 13, 2012 Autor Partajează Postat Mai 13, 2012 Maşini de spălat s-au produs şi de către I.M.S Sibiu!!! (motorul nu cred că era produs acolo)Părinţii unui forumist au o <> 2 produsă în 1963 produsă acolo. Încă merge!!! Prin anii '70-'80 s-a stricat însă treaba cu maşile de spălat româneşti... faceţi ieconomie, tovarăşi! Şi tot în cartea de telefoane (Lista abonaţilor telefonici) pt. Bucureşti din 1965 apare o reclamă la detergent <> (se poate observa desenul unei maşini de spălat <>)/ Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Mai 14, 2012 Partajează Postat Mai 14, 2012 Masina era alba , avea in partea de jos ceva fante ovale de racire a motorului.Nu mai stiu cit a costat , eram mic cind au cumparat`o.Cred ca au folosit`o pina prin 71 cind au renuntat la ea mai mult din cauza ca era destul de dificila procedura de instalare a centrifugii .Trebuia scos un dop de aluminiu dintr`o garnitura groasa de caucuic si tin minte ca era foarte greu de facut lucrarea, mai ales pentru o femeie.Eu am luat motorul prin 75-76 din ea.Grig Link spre comentariu
ctepeo Postat Mai 14, 2012 Autor Partajează Postat Mai 14, 2012 Dar bănuiesc că era mai bine realizată decât <>. Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Mai 14, 2012 Partajează Postat Mai 14, 2012 Era ca un tanc rusesc!Simpla , robusta insa greu de folosit .Motorul era dat la 600W insa era singurul motor de masina de spalat care ducea o moara de porumb.Pe vremea aia se rebobina si se scotea infasurarea de pornire , pentru mai mult loc pe stator.La asta pornirea se facea cu mina insa ducea fara probleme peste 1 Kw.De fapt daca suprasolicitai motorul infasurarea de pornire se ardea prima deoarece la scaderea turatiei intreupatorul centrifugal o conecta si o lasa asa pina la revenirea ei la normal .Grig Link spre comentariu
ctepeo Postat Mai 15, 2012 Autor Partajează Postat Mai 15, 2012 Dar maşina avea vreun fel de programator mecanic? Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Mai 15, 2012 Partajează Postat Mai 15, 2012 Un intrerupator basculant avea pentru pornit oprit.Nu putea face decit o operatie la un moment dat.Temporizator era ceasul desteptator.Grig Link spre comentariu
radorim Postat Mai 19, 2012 Partajează Postat Mai 19, 2012 acelasi istoric ca la grig a fost si la mine..dar facea treaba frate..! stateam la casa, o punea tata(rip) pe 2 scinduri afara, alaturi cazanul pe pirostrii in care clocotea apasi da-i batai!!si presuri spalam cu ea...imi pare ca era din dural ,nu au fost probleme cu ea si zau nu prea statea degeaba!!! ca mod de lucru, a anticipat un pic, pastrind proportiile dezv. tehn.,unele care sint acum pe piata, mari, cu incarcare vert si agitatorul la fund...imi scapa numele...oricum, topicul asta mi-a adus aminte de copilarie...si-i multumesc celui care a "stirnit" discutia!numai bine!..ca idee, va aduceti aminte careva de radiourile Orion, cu vreo 12 clape si sistem de dif destul de sofisticat!?il am si acum, bun-bunut, pe un raft , intr-o debara, ascultam europa libera la el, si dadeam si la strada, printr-un difuzor suplimentar,Metronomul lui C. Chiriac!!!(rip) Link spre comentariu
doru3160 Postat Mai 19, 2012 Partajează Postat Mai 19, 2012 Dar bănuiesc că era mai bine realizată decât <>.Cu toate neajunsurile,si alba lux a fost de cursa lunga,nu stiu pe nimeni s-o fi aruncat in primii 5 ani de functionare,ba dimpotriva cunosc cazuri in care au mers fara probleme 20 ani.In anii 80 se gaseau la magazinele de profil kit-uri de reparatie,ce includeau pulsatorul(in cazul in care se uza axul),cu bucsa care se monta pe bazin cu tot cu simering si garnituri de klingherit,trebuia sa fii tare impiedicat sa nu poti schimba chestiile astea si sa mai mergi cu ea ani de zile.Primele motoare au fost in colivie din aluminiu cu contact centrifugal pt bobina auxiliara,motoarele alea au supravietuit mult dupa ce masina a fost scoasa din uz,pe urma au bagat motoarele pe care le stie toata lumea in colivie deschisa din tabla de fier.Un alt punct slab era distribuitorul care baga apa la pompa de la cuva sau storcator,era din ebonita si de cele mai multe ori crapa din cauza imbatranirii si a variatiilor de temperatura la care era supus,dar si aici era remediu,ori se facea alt corp din bronz(atunci nu era o problema o asa lucrare) sau se trecea pe clasic,exact ca primele tipuri fara pompa pe motorul de la storcator.Si pompa avea problemele ei,paleta era din aliaj de aluminiu,si se coroda de la detergentii vremii,care in mare masura contineau soda,si in cativa ani nu mai gaseai mare lucru din elicea pompei...dar cu toate astea,au fost o etapa in productia noastra,si au scos din necaz multe gospodine pana la aparitia primelor automate la pret prohibitiv,din ce retin era undeva pe la 6000 lei una,nu stiu exact,pt ca am trecut direct de la alba lux de la parinti,pe care am mesterit-o de cateva ori, la automatic sh,dupa ce m-am insurat,in perioada de tranzitie inca mai "copilaream" si nu ma preocupa problema spalatului. Link spre comentariu
ctepeo Postat Mai 19, 2012 Autor Partajează Postat Mai 19, 2012 Dar când au început să aibă <> probleme cu simeringul? Ştiu că au murit oameni electrocutaţi la aşa ceva din cauză că a curs apă pe motor Link spre comentariu
doru3160 Postat Mai 19, 2012 Partajează Postat Mai 19, 2012 N-au murit nici din cauza simeringului nici din cauza apei pe motor ci din cauza ignorantei lor...o masina de spalat poate omora in egala masura si acum ca si atunci daca instalatia la care se cupleaza nu are o impamantare cum trebuie,si apar situatii accidentale ca acelea de care pomenesti.Faptul ca multe se foloseau in acea vreme la case la care pt priza era suficient sa ai 2 fire(multe instalatii erau lucrate in anii 40-50 sau chiar mai vechi),nu inseamna ca trebuie data vina pe aparatul electrocasnic utilizat in conditii improprii,in cartea masinii se punea accent pe punerea carcasei la impamantare,dar multi tratau acest lucru cu indiferenta,preferau sa riste si cine risca mai si pierde.Eu de ex,am stat pana in 87 cand mi-a fost demolata pt sistematizare,intr-o casa mostenita de la bunicii paterni,construita in 1925,iti dai seama ca daca prin anii 65-70 ca nu mai retin exact,nu se facea modernizare,in sensul ca a fost schimbata toata instalatia electrica,masina de spalat avea sa mearga pe instalatia originala,din 1925 cand erau alte standarde de consum si siguranta in instalatiile electrice,si multi asa le-au folosit,iar din astia multi,au mai si murit electrocutati,dar asta nu inseamna ca putem da vina pe masina de spalat,sau pe orice alt aparat electrocasnic(ca si frigiderele te dadeau cu partile moi de pamant daca le foloseai in aceleasi conditii,numai ca la masina de spalat era mult mai periculos deoarece intervenea si factorul favorizant,apa) Link spre comentariu
Ion_Bumbu Postat Mai 19, 2012 Partajează Postat Mai 19, 2012 Agitatorul era sub forma unui snec ( surub fara sfirsit din portelan) .Grig Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum