Nostalgic Postat Mai 9, 2012 Partajează Postat Mai 9, 2012 Va prezint o constructie reprezentind un tester pentru akku auto.Cu acesta se poate masura rezistenta interna a unui acumulator auto.Este un parametru foarte important privind capabilitatea debitarii unui curent cit mai mare dintr-o baterie auto.Daca doriti un comentariu complet al functionarii testerului , va satisfac cererea. Link spre comentariu
blazeu Postat Mai 16, 2012 Partajează Postat Mai 16, 2012 Aparatul propus preia functia voltmetrului "cu furca" (in mod mai elegant, si pentru toata bateria, de cand puntile dintre elementi nu mai sunt accesibile).Mi-e lene sa calculez, insa presupun ca acel TL431 genereaza un curent de 3 amperi prin Darligtonul in baza caruia e conectat, tensiunea la bornele akku testat scazand cu cativa milivolti; instrumentul de 225uA indica aceasta variatie (divizata cu 2 de cele doua rezistoare de 1 kohm din partea dreapta, tensiunea in partea stanga pastrandu-se constanta ca urmare a celor 2 stabilizari parametrice in cascada, a doua dioda Zenner fiind si termocompensata (ma rog, nimic nu-i perfect, insa e de asteptat ca variatia sa fie aproape imperceptibila).Nu ati precizat urmatoarele: 1) puterea rezistoarelor din colectorul si emitorul Darlingtonului, la 3 amperi vor disipa cativa wati2) daca darlingtonul este prevazut cu radiator; chiar daca durata masurarii e scurta, de 1-3 secunde, aceste componente se pot incalzi puternic daca nu sunt dimensionate corespunzator3 cum se face etalonarea (si cum se poate inlocui instrumentul, ca nu stiu cine are unu' de exact 225uA??)Altfel aparatul e destul de interesant, in afara de testarea bateriei putandu-se testa indirect si calitatea instalatiei electrice de forta de pe automobil (circuitul de masa si cel de plus pentru demaror). Cum se face asta, la cerere...Spor, Florin. Link spre comentariu
Dr.L Postat Mai 16, 2012 Partajează Postat Mai 16, 2012 Interesat montaj!Dar din pacate depinde de capacitatea si gradul de incarcare al acumulatorului. Ca si test comparativ sau chiar mai mult,e bun :aplauzeD1 D2 si D4 sunt doar pt a obtine o tensiune de referinta constanta? In caz ca da,eu as folosi tot un TL431 (se simplifica putin schema si costurile sunt neglijabile)Tot la imbunatatiri,as adauga un bec de far (sau 2 de semnalizare) ca sarcina a tranzistorului,astfel becul va disipa caldura si nu rezistentele Link spre comentariu
Nostalgic Postat Mai 18, 2012 Autor Partajează Postat Mai 18, 2012 Nu neaparat este necesar un instrument cu sensibilitatea de 225uA, ci orice instrument care se poate etalona la 150mV cap de scala prin modificarea lui R10.Pentru o documentare mai detaliata cititi textele de unde am luat ideea.Un akku bun,cu o rezistanta interna cit mai mica e capabil de un curent cit mai mare livrat.De cite ori am cumparat un akku l-am testat cu acest dispozitiv si akku respectiv a functionat foarte multi ani la solicitari foarte intense (diesel cu uzura mare) .Un akku mi-a mers 8 ani .Ultimul pe care l-am cumparat l-am ales din vreo 30-40 de exemplare din magazinul respectiv si-l am de 4 ani si e perfect.Rezistorii din colectorul si emitorul tranzistorului sint din nichelina de 0,5mm diametru.Tranzistorul e pe radiator.Se introduce consumul de 3A una sau doua secunde, nu este nevoie de mai mult,(inainte se regleaza ca instrumentul sa indice zero), deci componentele nu ajung la temperaturi periculoase. Link spre comentariu
Nostalgic Postat Mai 28, 2012 Autor Partajează Postat Mai 28, 2012 Raspuns la unele neclaritati in functionarea testerului.RăspunsAparatul de masura se etaloneaza de la 0- 150mV, folosind o tensiune stabilizata bine.In momentul cind dintr-un akku se extrage current,tensiunea la bornele lui va scade mai mult sau mai putin in functie de calitatea akku.Pentru un akku cu o capacitate intre 60 si 150Ah la un consum de 3A tensiunea la bornele akku va scade cu o valoare intre 40 si 120 mV.Intre aceste valori se considera ca un akku este in stare buna.Din cit valoarea in mV este mai mica cu atit akku este mai apt se a debita un current mai mare,deci rezistenta interna este mai mica.Daca scaderea tensiunii este mai mare de 120 de milivolti akku se considera ca nu prea mai este apt de folosire,rezistenta interna a crescut mult capabilitatea de current scade enorm,in concluzie trebuie inlocuit.Pentru un akku de 7-10Ah testarea rezistentei interne se face la un consum de current 0,5A nu la 3A. Link spre comentariu
criss Postat Ianuarie 22, 2013 Partajează Postat Ianuarie 22, 2013 Buna ziua,Sunt interesat de realizarea acestui tester pt baterie auto.As avea cateva intrebari referitor la componentele din schema.Din pacate nu gasesc un ampermetru de capat scala 225uA ci doar unul de 300uA clasa 2.5. m-ar putea ajuta? Cum pot sa-i fac calibrarea?Rezistentele R12 si R2 de cati wati sa fie? din pacate nu am nichelina asa ca trebuie sa ma multumesc cu ce gasesc prin magazine.De 1 ohm mai gasesc dar de 0.833 nu. Cel mai apropiat este de 0.860 ohmi si pe acestea cam greu le gasesc (maxim 40W).Teoretic cei 40W mi-ar ajunge nu? (3A*13V=39W). Link spre comentariu
Nostalgic Postat Ianuarie 22, 2013 Autor Partajează Postat Ianuarie 22, 2013 Care este ideea, in momentul masuratorii rezistentei interne a unui akku ne impunem un anumit curent ce trebuie absorbit de exemplu eu am reglat ca prin tranzistor sa treaca 3A .Rezistorul R2 poate fi de 1 Ohm si se regleaza din R11 sa avem Ic=3A.Nu neaparat este necesar un instrument cu sensibilitatea de 225uA, ci orice instrument conectat configuratie de voltmetru si care se poate etalona la 150-200mV cap de scala.Etalonat cel putin din 10 in 10 mV daca nu se poate mai cu precizie.Dupa ce se regleaza zero din R6 se apasa S1, instrumentul ne va arata un anumit nivel de tensiune(mV).Deci cu atit a scazut nivelul de tensiune al akku la consumul de 3A. Pina la 120 de mV scadere akku este in perfecta stare. Peste 120 de mV rezistenta interna a crescut curentul in sarcina mare scade , deci incepe sa devina cam anemic acel akku. din cit se mareste nivelul in mV dintr-atit akku ii scade calitatea.Se pot masura akku de la 55-200Ah. Pentru capacitati mai mici e necesara micsorarea curentului de colector. R2-R12 se pot face din nichelina noua de resou electric, sau rezistori de cel putin 40-50Wati.S1 se tine apasat 1-2 sec. Link spre comentariu
blazeu Postat Ianuarie 23, 2013 Partajează Postat Ianuarie 23, 2013 Am recitit acest subiect; ca un relativ "vechi" utilizator de acumulator (pe automobile):Acest aparat e gandit sa verifice REZISTENTA INTERNA a acumulatorului; acest parametru,desi destul de putini au auzit de el si inca mai putini stiu ce semnificatie are, e foarte important in utilizarea acumulatorilor la pornirea motoarelor termice de automobil. Asta, deoarece in acelmoment curentul e de ordinul a 50-250 de amperi (depinde de marimea motorului si de tip, fiind mai mare pentru Diesel), si chiar pe fractiuni de MILIOHM se pierd VOLTI (adica MULT din cei 12 volti nominali!). Desigur ca in utilizarea automobilului apar si alte probleme (cresterea rezistentei cablajului prin oxidare sau coroziune, strapungeri in izolatia demarorului, pornire greoaie prin uzura motorului, mai ales la temperaturi scazute, etc.) insa "uzura" acumulatorului e bine sa fie diagnosticata cat mai din timp, pentru a lua masuri, in ideea de a nu ajunge, pe cat posibil in situatia destul de penibila de a ramane in pana...Ehei, pe vremuri aveam un dispozitiv compus din 2 tranzistoare in conexiune Darlington, alimentate in baza printr-un Zenner de vreo 7,5 volti si un rezistor de limitare a curentului, iar in colector un banal bec de bord (12 volti, 1-2W). Ideea era ca daca la actionarea demarorului tensiunea scadea sub 9 volti, beculetul ala incepea sa palpaie. Motorul se rotea ceva mai incet, insa pornea (daca era bine reglat!), insa dipozitivul era un semnal de alarma...Dispozitiv mai simplu, cu indicatie mai grosiera, insa putand fi instalat permanent (o varianta pentru...nefumatori era in locul brichetei electrice, in ideea ca sa nu arda becul acela tot timpul, adica se introduce inainte de pornirea motorului, si se scoate dupa ce acesta a pornit - sau nu!) Sau se alimenteaza cumva numai cat timp e actionat demarorul.Spor la constructii! Link spre comentariu
Nostalgic Postat Ianuarie 23, 2013 Autor Partajează Postat Ianuarie 23, 2013 Multumesc Domnule "blazeu" pentru completarea adusa la explicatiile mele , consider ca vor fi de folos celor ce doresc sa testeze un akku vechi , sau sa aleaga dintre multe exemplare ,unul , atunci cind doresc sa-l cumpere. Link spre comentariu
Dr.L Postat Ianuarie 23, 2013 Partajează Postat Ianuarie 23, 2013 Ba chiar montajul asta este foarte util si pentru verificarea acumulatorilor cu gel folositi in UPS-uri: cand merg pe acumulatori, unui acumulatorilor de 7Ah li se cer si 20-30A!Iar regimul de exploatare (mediu cald) uzeaza acumulatorii chiar daca nu sunt pene de curentSingurul lucru care trebuie stabilit este caderea de tensiune pt un anumit curent de descarcare Link spre comentariu
radusa Postat Ianuarie 25, 2013 Partajează Postat Ianuarie 25, 2013 Cateva pareri personale:- referitor la dimensionarea rezistentelor de 1ohm si 0.8ohm, avand in vedere curentul de 3A, este suficient ca aceste sa aiba in jur de 20W. P=Rx(IxI)Daca testul se face pt cateva secunde, este suficient ca rezistenta sa aiba dublul valorii calculate. - consider ca, pt testarea unui acumulator AUTO, cei 3A sunt insuficienti. La 3A se poate vedea daca acumulatorul este terminat sau nu, dar in nici un caz, la un acumulator cu o anumita uzura, nu se poate vedea daca tine si la curentul de pornire al masinii. Aparatele de fabrica testeaza acumulatorii la curent mult mai mare, de regula 100-150A. La fel si fac si voltmetrele cu furca care se afla in dotarea atelierelor de incarcare acumulatori. Atasez si doua scheme de la niste astfel de voltmetre, una simpla analog si una digitala cu uP. Ambele masoara tensiunea la un consum de 100A. 100581-sp-01-en-Bleibatterietester_analog.pdf 100582-sp-01-en-BLEIBATTERIETESTER__DIGITAL.pdf Link spre comentariu
criss Postat Ianuarie 25, 2013 Partajează Postat Ianuarie 25, 2013 EM78P458AP nu este o clona al microchip? facuta de ELAN Microelectronics ..... dar unde este programul pt ea? Link spre comentariu
radusa Postat Ianuarie 25, 2013 Partajează Postat Ianuarie 25, 2013 Nu stiu daca este clona sau nu, dar este facuta de ELAN, conform datasheet.Programul este la producatorul aparatului, avand in vedere ca este un aparat care s-a comercializat pe piata (Germania) acum vreo 15 ani. Oricum din cate am vazut, mai exista inca acest tip de aparat la comercializare sub diverse marci. Programul cred ca este oricum ceva banal, un voltmetru normal si in plus mai are si comanda releului care cupleaza bateria la sarcina, cuplare temporizata, protectia pt baterie conectata gresit si .... cam atat. Link spre comentariu
Vizitator Postat Ianuarie 27, 2014 Partajează Postat Ianuarie 27, 2014 Din pacate nu mai exista schema/atasamentele....era interesant subiectul.Poate a salvat cineva astea,ma interesa sa testez niste acumulatori de UPS. Link spre comentariu
Nostalgic Postat Ianuarie 27, 2014 Autor Partajează Postat Ianuarie 27, 2014 Atasez schema testerului pentru acumulatori auto 45-200Ah.Eu am etalonat instrumentul indicator (din acelea de nivel inregistrare magnetofon) pentru 150mV cap de scala.Am facut unele modificari de valori fata de schema initiala.Instrumentul se etaloneaza 10-20 mV pe diviziune.Din R4 se regleaza curentul prin Q1, cu R8 se regleaza zero pe instrument ,apoi se apasa S1.Cititi postarile anterioare. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum