Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Automatizare tank apa


bercioiu

Postări Recomandate

Va prezint o realizare proprie. Este vorba despre un modul de umplere si supraveghere nivel apa in tank-ul propriu. Stau la casa si presiunea la reteaua de apa este scazuta (aprox 1 bar). Am rezolvat problema montand un vas tampon de apa care se umple de la reteaua de apa. Instalatia mea din casa este alimentata de un hidrofor care pompeaza apa din tank.De doi ani de cand folosesc aceasta solutie m-am lovit de tot felul de probleme. Am folosit mai multe automatizari si in final am realizat acest "modul" in care am inclus toate situatiile cu care m-am confruntat pana acum. In principiu nu este foarte complicat dar l-am "custom-izat" dupa nevoile mele. Controller-ul este realizat in jurul unui pic 16F628A. Facilitatile montajului sunt urmatoarele:- Mentine nivelul in tank-ul de apa intre limitele a doi senzori (contacte reed) prin pornirea si oprirea pompei,- Supravegheaza presiunea apei in retea, - Goleste tank-ul de apa,- Alimenteaza hidroforul numai cand este apa in tank ,- Declanseaza o alarma in cazul in care nivelul de apa este sub minim sau peste maxim,- Se poate trece intr-un mod manual pentru alimentarea cu apa,- In cazul unei intreruperi a alimentarii cu energie electrica, la realimentare, controller-ul testeaza senzorii si revine la starea corespunzatoare nivelului actual de apa din tank,- Afiseaza starea pe un afisaj de 7 segmente.Controller-ul are 5 senzori: un sensor de presiune si 4 senzori magnetici formati din contacte reed. Acestia pun la masa intrarile microcontroller-ului si i-am denumit dupa cum urmeaza:1. “S_PRES” (senzor presiune)2. “S_m” (sensor nivel minim)3. “S_PUMP” (senzor pompare) 4.” S_F” (senzor full) 5. “S_M” (senzor Maxim)Senzorul de presiune folosit (“S_PRES”) este recuperat de la o masina de spalat automatica, la fel si electrovalva de admisie a apei (care in continuare este numita pompa). Senzorii sunt montati in interiorul unei tevi de plastic (PPR de 25mm) pe exteriorul careia culiseaza un flotor confectionat din polistiren. Pe flotor am montat un magnet permanent recuperat de la un difuzor defect.Modul de functionare:Umplere tank:In momentul alimentarii, controller-ul porneste pompa, afiseaza pe display “S” (defapt “5”) pentru 5 secunde. si testeaza presiunea apei din retea. Daca nu este presiune, acesta opreste pompa dupa care intra intr-o bucla de testare a presiunii apei din retea si afiseaza pe display “A” urmat de un “A” afisat invers (cu susul in jos). In momentul in care apare presiune in reteaua de alimentare cu apa, controller-ul porneste pompa si incepe secventa de umplere al tank-ului cu apa, afisand pe display un indicator de progress (afiseaza cifra “8” aprinsa in secvente de jos in sus) iar testarea senzorului de presiune ramane activa in memorie pe tot parcursul functioanarii controller-ului. In continuare, se testeaza “S_m” senzorul de nivel minim al tank-ului. In momentul in care apa ajunge la senzorul de nivel minim, care trebuie pozitionat peste nivelul sorbului hidroforului, se alimenteaza hidroforul si pe display este afisata secventa “E” pauza 0.5 sec. “P” pauza 0.5 sec. Urmatorul sensor care este testat este “S_PUMP”. In momentul in care nivelul apei ajunge la “S_PUMP” pe display este afisat “P”. Mai departe este testat senzorul “S_F”. Cand apa ajunge la nivelul sau, controller-ul opreste pompa si afiseaza pe display “F”. In acest moment secventa de umplere al tank-ului este incheiata si urmeaza secventa de “veghe”.Secventa de “veghe”: In aceasta bucla se testeaza toti senzorii si butonul iar cand unul din senzori este activat starea controller-ului se schimba astfel:1. Primul sensor la care ne asteptam in mod normal sa se activeze, prin scaderea nivelului de apa din tank datorita consumului, este senzorul “S_PUMP”. Acest senzor va fi pozitionat la ¾ din tank. In momentul cand apa va ajunge la acest nivel si va activa senzorul S_PUMP, controller-ul va porni pompa si va afisa pe display “P”. In aceasta stare va ramane pana in momentul cand flotorul va activa din nou senzorul “S_F”, moment in care controller-ul va opri pompa si va afisa pe display “F”2. Daca senzorul de presiune “S_PRES” este activat de lipsa de presiune in retea atunci controller-ul intra intr-o bucla de “asteptare apa” si afiseaza pe display “A” urmat de un “A” afisat invers (cu susul in jos).. In aceasta stare controller-ul testeaza in permanenta senzorul “S_PRES” si “S_m”. In aceasta secventa hidroforul va fi alimentat pana in momentul in care nivelul apei va scadea si va fi activat senzorul “S_m”, moment in care controller-ul va opri alimentarea cu energie al hidroforului si va da un semnal de activare al unei alarme externe. In continuare va fi testat senzorul “S_PRES” si nu va iesi din aceasta bucla decat in momentul in care se va relua alimentarea cu apa a retelei. De aici, evident, se va relua secventa de umplere al tank-ului cu apa.3. Daca se intampla ceva cu pompa si nu se opreste in momentul cand senzorul “S_F” este activat, nivelul apei va creste in continuare si se va activa senzorul “S_M” care este plasat deasupra senzorului “S_F”. In acest moment controller-ul mentine alimentarea hidroforului, afiseaza pe display “A” urmat de “F” si va da un semnal de activare al unei alarme externe. Din aceasta stare nu se mai iese decat in momentul in care se remediaza problema cu pompa.4. Daca se doreste golirea tank-ului se apasa butonul o data, display-ul va afisa intermitent cifra ”8” de 10 (zece) ori, timp in care daca se mai apasa o data butonul controller-ul va intra in secventa de golire. In aceasta secventa hidroforul este alimentat si pe display este afisat un progres de golire format din cifra “8” stinsa in secvente de sus in jos. In momentul in care flotorul activeaza “S_m” controller-ul opreste alimentarea hidroforului si pe display este afisat un ”_” (segmentul “d” al afisajului). Din aceasta stare se iese doar prin apasarea butonului. Secventa de golire se poate opri in orice moment prin apasarea butonului o data, moment in care controller-ul trece la secventa de umplere al tank-ului.5. Se poate trece intr-un mod “manual” daca se tine apasat butonul 3 (trei) secunde. In acest mod, este pornita pompa, hidroforul este alimentat, sunt ignorati toti cei 5 senzori si pe display este afisat un indicator de progress (afiseaza cifra “8” aprinsa in secvente de jos in sus ca la secventa de umplere al tank-ului cu apa). Din modul manual se poate iesi prin apasarea butonului timp de 3 (trei) secunde.Am atasat fisierele necesare realizarii acestui modul. Fisierul hex se afla in arhiva simulare.rar La programarea pic-ului se seteaza 0x3F18

Controller tank apa.doc

Tank_apa.pdf

Link spre comentariu
  • Răspunsuri 8
  • Creat
  • Ultimul Răspuns

Top autori în acest subiect

  • bercioiu

    5

  • blazeu

    2

  • EFTIMIE

    1

  • worker

    1

Top autori în acest subiect

Imagini postate

Nu ati mentionat nimic despre amplasamentul rezervorului de (tank). Eu m-am lovit de problema inghetului la rezervorul amplasat in podul neincalzit (in acea perioada utilizam o pompa submersibila si alimentarea prin cadere din acel rezervor). Desi era izolat, nefiind incalzit activ, iarna ajungea sa inghete, fiind alimentat doar la cateva zile. Bazinul mai exista si l-am folosit ca rezerva pentru perioada calda.In alt amplasament avem o cladire pe un varf de deal cu presiune scazuta pe retea; un vas cu nivelul reglat printr-un mecanism cu plutitor (ca la vasul de toaleta), hidroforul fiind conditionat de un traductor flotant (o "bila" plutitoare continuata cu un cablu cu 3 fire; functie de adancimea vasului si de "cursa" intre minim si maxim, acesta comuta, cu un "mecanism" cu bila intre un fir C (comun) si unul U (contact care se face la atingerea nivelului maxim, situatie in care plutitorul are firul in jos) si D (contact care se face la atingerea nivelului minim, situatie in care plutitorul are firul in sus).Sistemul intrerupe alimentarea hidroforului la atingerea nivelului minim si-l reia la atingerea maximului; rudimentar, nu? Pentru "minimalisti" ca mine e suficient; insa realizarea Dv. e (mult) mai interesanta, mai ales prin existenta feed-back-ului (semnalizarile).Felicitari!

Link spre comentariu

Nu ati mentionat nimic despre amplasamentul rezervorului de (tank). Eu m-am lovit de problema inghetului la rezervorul amplasat in podul neincalzit (in acea perioada utilizam o pompa submersibila si alimentarea prin cadere din acel rezervor). Desi era izolat, nefiind incalzit activ, iarna ajungea sa inghete, fiind alimentat doar la cateva zile. Bazinul mai exista si l-am folosit ca rezerva pentru perioada calda.In alt amplasament avem o cladire pe un varf de deal cu presiune scazuta pe retea; un vas cu nivelul reglat printr-un mecanism cu plutitor (ca la vasul de toaleta), hidroforul fiind conditionat de un traductor flotant (o "bila" plutitoare continuata cu un cablu cu 3 fire; functie de adancimea vasului si de "cursa" intre minim si maxim, acesta comuta, cu un "mecanism" cu bila intre un fir C (comun) si unul U (contact care se face la atingerea nivelului maxim, situatie in care plutitorul are firul in jos) si D (contact care se face la atingerea nivelului minim, situatie in care plutitorul are firul in sus).Sistemul intrerupe alimentarea hidroforului la atingerea nivelului minim si-l reia la atingerea maximului; rudimentar, nu? Pentru "minimalisti" ca mine e suficient; insa realizarea Dv. e (mult) mai interesanta, mai ales prin existenta feed-back-ului (semnalizarile).Felicitari!

Va multumesc pentru aprecieri!Eu am vasul tampon intr-o camera tehnica in casa sub bucatarie unde temperatura variaza intre 15-20 grade C. Intr-adevar solutia propusa de dvs este cea mai simpla. Bine`nteles ca aceea a fost si prima mea solutie. In timp, se uzeaza "scaunul" flotorului si nu mai inchide perfect pentru ca el este facut sa lucreze mult mai rar decat in aceasta aplicatie. Am schimbat vre-o doua flotoare (ultimul a fost mai mare de 3/4''. Montasem o alarma de supra-plin ca m-am trezit de multe ori cu camera inundata. Sau mai exista situatia cand se opreste apa din retea si eu nu stiu decat cand s-a golit vasul... O data am fost plecat de acasa si cand m-am intors hidroforul mergea "in gol" cine stie de cand... Dar pana la urma m-am hotarat sa construiesc acest sistem care pana acum nu a dat nicio eroare.P.S. Am avut si flotor din acela electric (albastru-galben) dar la un moment dat nu a mai mers decat unul din contacte (nu mai stiu... ce ramasese functional era ceva pe dos si trebuia pus inca un releu...Succes!
Link spre comentariu

Nu vreau sa fiu gica-contra, insa am lucrat in automatizari si stiu ca a) reperele mecanice se uzeaza mai devreme (daca sunt proaste) sau mai tarziu, dar nu tin vesnic; b) TRADUCTORII sunt partea slaba a oricarei automatizari (se defecteaza cel mai des). Sa nu imi spuneti ca electroventilul dv nu se va defecta niciodata. Poate se va defecta mai greu, insa se va defecta pana la urma. Chiar daca e mai durabil, v-a costat mai mult, consuma mai multa energie, poate are sectiune mai mica (curge mai incet) sau mai stiu eu ce; orice are un pret, chestia e sa stim ce alegem.Personal, desi ma atrag solutiile hi-tech, sunt inclinat mai degraba spre minimalism. Desi in ceea ce fac pentru uz personal, unicat sau "serie" foarte mica, prefer sa evit "economiile" excesive, cu un mic supliment de cost se poate alege cate o solutie mult mai stabila si durabila.De asemeni, standardizarea e buna pentru suruburi, insa eu sunt de parere ca fiecare din noi are dreptul la preferinte proprii; realizarea dv e demna de lauda si felicitari si sunt constient ca e rezultatul unei experiente si unor eforturi de optimizare cat se poate de reale. Felicitari!PS Referitor la chestiunea cu robinetul cu flotor: Am avut pe ultimul automobil Dacia electromotor "modern", cu magneti permanenti; care de care injurau acest model pe forumul Dacia, belele, probleme, nervi, bani. Eu nu am avut NICI O PROBLEMA timp de 11 ani si ceva. "Secretul"? In fiecare vara, intr-un week-end utilizam 2-3 ore demontand electromotorul, curatandu-l, verificand bucsele (le-am schimbat odata sau de doua ori, costau 1 (un) leu bucata), ungand lagarele...Poate daca schimbati garnitura de etansare la o anumita perioada, cu cativa banuti si un pic de munca ati fi evitat inconveniente mult mai mari (inundarea; stiu cam ce inseamna, am si eu un demisol fara scurgere unde am "reusit" vreo 10 cm de apa, dar pe vreo 55 de mp!)Dar asta e istorie...

Link spre comentariu

Nu vreau sa fiu gica-contra, insa am lucrat in automatizari si stiu ca a) reperele mecanice se uzeaza mai devreme (daca sunt proaste) sau mai tarziu, dar nu tin vesnic; b) TRADUCTORII sunt partea slaba a oricarei automatizari (se defecteaza cel mai des). Sa nu imi spuneti ca electroventilul dv nu se va defecta niciodata. Poate se va defecta mai greu, insa se va defecta pana la urma. Chiar daca e mai durabil, v-a costat mai mult, consuma mai multa energie, poate are sectiune mai mica (curge mai incet) sau mai stiu eu ce; orice are un pret, chestia e sa stim ce alegem.Personal, desi ma atrag solutiile hi-tech, sunt inclinat mai degraba spre minimalism. Desi in ceea ce fac pentru uz personal, unicat sau "serie" foarte mica, prefer sa evit "economiile" excesive, cu un mic supliment de cost se poate alege cate o solutie mult mai stabila si durabila.De asemeni, standardizarea e buna pentru suruburi, insa eu sunt de parere ca fiecare din noi are dreptul la preferinte proprii; realizarea dv e demna de lauda si felicitari si sunt constient ca e rezultatul unei experiente si unor eforturi de optimizare cat se poate de reale. Felicitari!PS Referitor la chestiunea cu robinetul cu flotor: Am avut pe ultimul automobil Dacia electromotor "modern", cu magneti permanenti; care de care injurau acest model pe forumul Dacia, belele, probleme, nervi, bani. Eu nu am avut NICI O PROBLEMA timp de 11 ani si ceva. "Secretul"? In fiecare vara, intr-un week-end utilizam 2-3 ore demontand electromotorul, curatandu-l, verificand bucsele (le-am schimbat odata sau de doua ori, costau 1 (un) leu bucata), ungand lagarele...Poate daca schimbati garnitura de etansare la o anumita perioada, cu cativa banuti si un pic de munca ati fi evitat inconveniente mult mai mari (inundarea; stiu cam ce inseamna, am si eu un demisol fara scurgere unde am "reusit" vreo 10 cm de apa, dar pe vreo 55 de mp!)Dar asta e istorie...

In mod sigur electrovalva m-a costat mai putin decat un flotor fie el si de 1/2, pentru ca am recuperat-o dintr-o masina de spalat. Mai am una de rezerva si chiar daca nu aveam, costa 10 lei aici pe forum. Cat depre garnitura, fiti sigur ca i-am tot corectat geometria (era turnata in pistonul acela actionat de tija cu balon) si am rectificat scaunul la 5-6 luni... Referitor la debit, aveti dreptate este mai mic decat cel al flotorului dar acumulatorul este de 1000 L si folosesc apa doar la bai si la bucatarie nu am consumuri mari gen udat gradina sau mai stiu eu ce.Numai bine!
Link spre comentariu

Senzorul de detectie presiune retea este tot un contact reed sau este alt tip?Si o alta intrebare partea de forta poate fi inlocuita cu relee sau este iesire PWM si triac ?

Link spre comentariu

Senzorul de presiune ete un contact normal din acela de la masina de spalat automatica (deschis = nu este presiune, inchis = este presiune). Daca se monteaza un strap intre masa si senzor RA4 se poate renunta la el. Iesirea spre hidrofor si spre pompa este 1 logic la RA3 pompa respectiv RA6 hidrofor. Se pot monta relee.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum



×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări