Master1ro Postat Mai 1, 2012 Partajează Postat Mai 1, 2012 Buna seara, Am o problema cu un motor electric monofazat. Mi sau ars condesatoarele la el dar nu stiu de cat erau, sa sters scrisul de pe ele. Pe unul dintre ele se intelege cat de cat, scrie 15uF cu 450V. Problema e al doilea ce valoare avea, tot atat? Este vorba de un motor de 1.8KW. A doua problema ar fi cum se leaga condensatorii intre ei(serie/paralel) si cum se leaga la infasurarea de pornire(serie/paralel). A treia problema ar fi cum identific infasurarea primara si cea de pornire. Ies din motor 2 fire albastre si 2 rosi. Exista un standard de culori, pe capacul motorului nu se mai intelege ce scrie. Daca nu am postat in locul potrivit rog un moderator sa imi mute subiectul. Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 1, 2012 Partajează Postat Mai 1, 2012 Daca e motor din acela romanesc(1,8kw/2950rpm) sunt doua condenstoare: unul de 20uF si celalalt de 25uF;cele originale aveau cate un capac de plastic alb peste borne.Cu o poza ne-am lamuri mai bine despre ce este vorba.Infasurarea care ramne cuplata la retea este cea cu rezistenta ohmica mai mica iar cealalata este cuplata tot la retea prin condensatoare.In caz ca nu corespunde cu ce am scris aici atunci nu incerca cu condenstoare mai mari. Link spre comentariu
Spitfire Postat Mai 1, 2012 Partajează Postat Mai 1, 2012 Asa cum a scris Dl. igbt1971, infasurarea cu rezistivitate mai mare e cea ajutatoare, de pornire.Atentie insa cu care fir al infasurarii ajutatoare inseriati condensatorul, cele doua campuri magnetice trebuie sa se roteasca in acelasi sens ca motorul sa mearga in parametrii, altminteri colivia de veverita va fi strabatuta de doua campuri opuse, si se va roti incet, fara vlaga. Link spre comentariu
Master1ro Postat Mai 1, 2012 Autor Partajează Postat Mai 1, 2012 Unul dintre condensatoarele originale are valoarea 15uF/450V si da erau acoperite cu un capac alb bornele, iar bornele erau lipite.Celalalt condesansator sa fie de 20uF. Link spre comentariu
Master1ro Postat Mai 1, 2012 Autor Partajează Postat Mai 1, 2012 O sa revin maine cu o poza.Condensatorii cum se leaga intre ei serie sau paralel?Condenstatorul vine legat in serie pe infasurarea ajutatoare?Imi cer scuze de dublupost dar nu am putut edita postul anterior. Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 2, 2012 Partajează Postat Mai 2, 2012 Daca nu ai un capacimetru pentru condensatoare mari, atunci poti estima prin comparatie capacitatea celui neinscriptionat, cu ajutorul unui ohmmetru. Comuti pe domeniul cel mai mare, care permite citirea maximumului de incarcare al condensatorului necunoscut. Faci apoi doua - trei verificari, descarcand de fiecare data bornele intre verificari si inversandu-le. Faci apoi o medie a indicatiilor ohmmetrului. Repeti aceeasi procedura si pentru condensatorul cunoscut. Faci un raport al indicatiilor maxime k=Cnecunoscut/Ccunoscut si inmultrsti factorul k obtinut cu capacitatea cunoscuta. Daca condensatorii sunt valizi atunci rezultatul va fi capacitatea condensatorului necunoscut. Poti face si o estimare a gradului de "imbatranire" a condensatorilor, tot cu ohmmetrul, prin faptul ca la un condensator valid incarcarea se face pana la valori afisate care tind la infinit, in timp ce la condensatorii degradati (imbatraniti) ea se va face pana la o valoare finita de ordinul a 2...3 megohmi, caz in care condensatorul trebuie inlocuit. Link spre comentariu
Master1ro Postat Mai 2, 2012 Autor Partajează Postat Mai 2, 2012 Ambi condensatori vin pe infasurarea de pornire sau unul pe infasurarea de pornire, iar celalalt pe cea de lucru? Link spre comentariu
Master1ro Postat Mai 2, 2012 Autor Partajează Postat Mai 2, 2012 Am montat condensatorul ca in schema urmatoare: Acum am o alta problema. Motorul isi ia sensul corect, porneste mult mai repede ca inainte, dar cand isi ia turatia maxima incepe sa scoata un zgomot neplacut. Din ce ar putea fi problema? Condensatorul e prea mare? Eu acum am incercat cu un condensator de 60uF, el original avea 2 condensatori, unul de 15uF si unul nu stiu deoarece s-a sters scrisul de pe el. Link spre comentariu
Master1ro Postat Mai 3, 2012 Autor Partajează Postat Mai 3, 2012 Daca e motor din acela romanesc(1,8kw/2950rpm) sunt doua condenstoare: unul de 20uF si celalalt de 25uF;cele originale aveau cate un capac de plastic alb peste borne.Cu o poza ne-am lamuri mai bine despre ce este vorba.Infasurarea care ramne cuplata la retea este cea cu rezistenta ohmica mai mica iar cealalata este cuplata tot la retea prin condensatoare.In caz ca nu corespunde cu ce am scris aici atunci nu incerca cu condenstoare mai mari.Ambi condensatori vin pe infasurarea de pornire in serie? Link spre comentariu
Master1ro Postat Mai 3, 2012 Autor Partajează Postat Mai 3, 2012 Uitati si poza: Uploaded with ImageShack.us Uploaded with ImageShack.us Link spre comentariu
leoncris Postat Mai 3, 2012 Partajează Postat Mai 3, 2012 Mama ei de fizica ! Condensatorii nu se aleg , nu se estimeaza ci se CALCULEAZA.Capacitatea condensatorului de lucru pentru motoarele trifazate se determina astfel:Clucru=2800*I/U, in microfarazidaca infasurarile motorului sunt legate in stea sau,Clucru=4800*I/U, in microfarazi daca infasurarile motorului sunt legate in triunghi .Cunoscand puterea electromotorului, curentul se poate determina cu formula:I = P/1,73xUxqxcoso (A)unde P - puterea nominala a motorului in Watt, q = randamentul ;U - tensiunea retelei in Volti , cos o = factorul de putere.Capacitatea condensatorului de pornire se determina din relatia:Cstart = (2.5-3)Clucru, in microfaraziTensiunea de lucru a condensatoarelor trebuie sa fie de 1.5 ori mai mare decat tensiunea retelei, iar condensatoarele trebuie sa fie obligatoriu cu hartie. In calitate de condensatoare de start pot fi folosite si condensatoare electrolitice cu tensiunea de lucru de 450V . Printr-o astfel de conectare, corpul condensatoarelor se afla sub tensiune, de aceea trebuie bine izolat. Condensatoarele electrolitice pot lucra numai pentru scurt timp.A T E N T I E !La functionarea motorului in gol, prin infasurarea alimentata prin condensator trece un curent cu 20%-40% mai mare decat cel nominal. De aceea la functionarea motorului fara sarcina trebuie micsorat condensatorul de lucru.Acuma , e posibil ca infasurarea de pornire avea in serie un condensator si/sau un contact centrifugal care o deconecteaza dupa pornire, la atingerea a 75% din turatia nominala a motorului., sau un condensator permanent si unul de pornire ,cel din urma fiind decuplat de contactul centrifugal.Evident ca cei 2 condensatori sunt in ... paralel.Condensatorul de pornire se poate decupla si manual prin intermediul unui intrerupator daca nu este prevazut cu acel contact centrifugal.Sper ca m'am facut inteles. Link spre comentariu
Vizitator Postat Mai 3, 2012 Partajează Postat Mai 3, 2012 ...Motorul isi ia sensul corect, porneste mult mai repede ca inainte, dar cand isi ia turatia maxima incepe sa scoata un zgomot neplacut...Din pozele de mai sus, se vede ca cei doi condensatori sunt pusi intr-o cutie. Ai cumva in aceeasi cutie, sau separat si un comutator cu 3 pozitii, sau o schema automata de pornire cu temporizator?In alta ordine de idei, atunci cand ai o problema tehnica supusa discutiilor pe forum, este bine sa dai cat mai multe detalii. In locul gainilor si lopetilor din peisaj, care nu intereseaza aici, era bine sa fi desfacut acea cutie si sa faci o poza de o asemenea maniera, incat sa se vada compunerea instalatiei. Link spre comentariu
Master1ro Postat Mai 3, 2012 Autor Partajează Postat Mai 3, 2012 Am cumparat deocamdata un condensator de 25uF cu 450V.Nu gasesc la nici un magazin din zona condensator de 20uF, se poate o alta valore apropiata?16 sau tot 25?Pe care il inserez cu bobina de pornire, pe cel de 25 sau cel de 20 daca gasesc.Din cate am inteles din scheme si posturi de pe forumuri la tipul acesta de motor avea un condensator care ajuta la pornire si care era pus in serie cu bobinajul pe pornire, si unul pus in paralel cu bobinajul de lucru.Nu a fost demontat de mine contactul vechi, daca era desfacut de mine nu mai puneam nici o intrebare.Acum am pus un contact asemanator sigurantelor bipolare.Cand l-am cumparat avea un contact cu cheie si cu multe borne, cum se numeste acel contact?Va multumesc tuturor celor care mi-au raspuns la subiect, si imi cer scuze daca am suparat pe careva. Link spre comentariu
leoncris Postat Mai 3, 2012 Partajează Postat Mai 3, 2012 "Nu gasesc la nici un magazin din zona condensator de 20uF, se poate o alta valore apropiata?16 sau tot 25?" - E CLAR , am "vorbit" singur ca ... televizorul ! Link spre comentariu
Master1ro Postat Mai 3, 2012 Autor Partajează Postat Mai 3, 2012 "Nu gasesc la nici un magazin din zona condensator de 20uF, se poate o alta valore apropiata?16 sau tot 25?" - E CLAR , am "vorbit" singur ca ... televizorul ! Imi cer scuze ca dau dureri de cap.Am luat in considerare ce ati scris d-voastra, dar nu am nici o schema si nici o tablita stantata pe motor.Stiu doar ca e romanesc si de putere 1.8KW.Cum a scris cineva mai sus, la astfel de motoare exixta 2 condensatoare de 20 si 25 microfarazi. Link spre comentariu
Postări Recomandate
Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu
Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.
Creează un cont
Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!
Înregistrează un nou contAutentificare
Ai deja un cont? Autentifică-te aici.
Autentifică-te acum